زاهدان-توفان شن سیستان که از سه روز پیش این دیار را در برگرفته همچنان یکه تاز میدان بوده و لحظه به لحظه بر بی مهری اش نسبت به مردم این دیار ایران زمین افزوده می شود.


تازیانه توفان بر تن سیستان/وعده های دولت در حد شعار مانده


به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، با شروع وزش بادهای معروف به ۱۲۰ روزه سریال روزهای بحرانی سیستان روز به روز ادامه دارد و به گفته نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی شخصی را غم این درد نیست، چرا که مردم روزهای بسیاری است که تازیانه گرما و توفان شن شدید را تحمل می کنند.

سید باقر حسینی در گفتگو با مهر افزود: وعده های دولت و استاندار برای آبادانی و کاهش درد مردم در حد حرف باقی مانده، باید مسئولان نظام جمهوری اسلامی برای این نقطه راهبردی کشور ایران چاره اندیشی کنند، در غیر این صورت اگر مردم این دیار را ترک کنند نظام آسیبی جدی خواهد خورد.

وی افزود: به دلیل شدت توفان و شرایط سخت زندگی و بی توجهی به معبشت و همچنین امکانات اولیه در این منطقه بسیاری از خانواده سیستان را به مقصد سایر کشور های کشور ترک کرده اند که این موضوع خود اسیبی جدی برای مرز های شرقی است.

توفان شدید شن از چهار روز پیش این دیار را در بر گرفته و لحظه به لحظه بر میزان غلظن گرد و غبار در منطقه می افزاید، امروز آلودگی هوا در منطقه سیستان به ویژه شهرستان هیرمند به حدی بود که ضمن حبس کردن مردم در خانه ها، نفس ها را به شماره انداخت.

یکی از شهروندان هیرمندی در این باره می گوید: در خانه نیز با ماسک نفس کشیدن سخت است، نمی دانم چرا کسی درد ما را نمی بیند، آیا استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان پیش بینی این روزها رو نکرده بود؟ پس چرا مردم تنهایند و درد بی مهری از سیلی گرمای آمیخته با توفان شدید شن برای آنان بیشتر است.

شدت گرد و غبار ادارات سیستان را تعطیل کرد

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: با هدف جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی به دلیل شدت غلظت گرد و غبار تمامی دستگاه های دولتی این نهاد برای دومین روز متوالی تعطیل شد.

غلامرضا اربابی بیان کرد: دید افقی اکنون در منطقه ۴۰۰ متر کاهش پیدا کرده، که تداوم توفان شرایط سختی را به مردم منطقه تحمیل کرده است.

وی افزود: تمام دستگاه های عضو ستاد بحران منطقه سیستان در حالت آماده باش هستند تا در صورت بروز هر گونه حادثه احتمالی در سریع ترین زمان ممکن برای خدمات رسانی در محل حاضر شوند.

غلظت گرد و غبار به ۱۰ برابر جد مجاز و سه برابر بحران رسید

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب است که تا صبح امروز غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان  هزار و ۵۷۷ میکرو گرم گزارش شده است.

سعید محمودی افزود: شدت توفان به حدی است که لحظه به لحظه بر میزان غلظت گرد و غبار در هوا افزوده می شود که بر اساس اطلاع از آخرین اطلاعات مرکز پایش هوای سیستان، آخرین میزان ریزگردها و غلظت گرد و غبار به ۱۰ برابر حد مجاز و سه برابر بحران رسید.

سرعت توفان به ۹۰ کیلومتر در ساعت رسید

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان،حداکثر سرعت وزش باد در سیستان به ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده که شعاع دید افقی را در ایستگاه زابل و زهک به ۴۰۰ متر کاهش داده است.

این اطلاعیه می افزاید: مردم با توجه به افزایش سطح آلودگی هوا و توفان گرد و خاک از رفت و آمد غیر ضروری در خیابان ها خودداری و در صورت تردد حتما از ماسک استفاده کنند.

این اطلاعیه هشدار می دهد: بعد از ظهر امروز شدت توفان گرد و خاک در شمال استان کاهش می یابد و مجددا در ساعات اولیه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در منطقه پیش بینی می شود.

مراکز درمانی سیستان به حالت آماده باش در آمدند

دانشگاه علوم پزشکی زابل اعلام کرد که کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه به منظور خدمات دهی مناسب به بیماران تنفسی احتمالی به حالت آماده باش در آمدند.

این دانشگاه اعلام کرد: همچنین توزیع ماسک رایگان در مناطق بحرانی و آلوده نیز در دستور کار قرار دارد و کلیه تلاش خود را برای حفظ سلامت مردم بکار خواهیم گرفت.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت که در حال جمع بندی تعدادی بیماران اعزامی به بیمارستان ها و مراکز درمانی هستیم و به محض تکمیل اطلاعات در اختیار رسانه های قرار می گیرد.

ماسک به صورت رایگان در حال توزیع است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهر گفت: کلیه تیم های امدادی در منطقه سیستان به منظور ارائه خدمات امدادی به حادثه دیدگان احتمالی به حالت آماده باش در آمدند.

رسول راشکی بیان کرد: از صبح در بخش هائی که توفان شدت بیشتری داشت از سوی این نهاد ها ماسک به صورت رایگان توزیع شد.

تردد در محورهای سیستان به کندی صورت می گیرد

در همین رابطه فرمانده پلیس راه  شمال سیستان و بلوچستان در گفتگو با مهر گفت: در اثر طوفان شدید شن اکنون دید افقی در منطقه سیستان به ۱۰۰ متر رسیده و تردد در محورهای اصلی و فرعی باز است اما به کندی صورت می گیرد.

سرهنگ ایوب شرافتی افزود: توصیه می شود رانندگان از ترددهای غیر ضروری در محورهای شمالی خودداری کنند زیرا در صورت کاهش دید بیشتر حسب یقین محورها بسته خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی نیروی های پلیس راه با تمام توان در محورهای شمالی حضور دارند و از رانندگان درخواست می شود تا به منظور حفظ ایمنی با چراغ روشن و رعایت سرعت مطمئنه در این شرایط تردد کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.