علی‌رغم آنکه وضعیت جوی به شرایط نسبتا پایداری رسیده است، سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد که حدود ۴۵ تن در جریان طوفان روز گذشته در کل کشور مصدوم شده و بین ۱۲ تا ۲۰ تن نیز مفقود شده‌اند.

آخرین آمارها از تلفات وخسارات طوفان و سیل
مجتبی خالدی در گفت‌وگو با  (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت مجروحان، مفقودشدگان و فوتی‌های طوفان روز گذشته دو استان تهران و البرز گفت: جمع‌بندی آمارهای ما نشان می‌دهد که در دو استان تهران و البرز 30 تن به علت حوادث ناشی از طوفان و سیل دچار مصدومیت شدند که اغلب آنان نیز وضعیت مناسبی دارند و عمدتا مواردی چون ضربه به سر، سقوط اشیاء، افتادن به آب و... علت آسیب‌دیدگی‌شان بوده است.

وی با بیان اینکه تا بدین لحظه مرگ چهار تن به تایید عوامل اورژانس رسیده است، گفت: موضوعی که برای ما جای نگرانی دارد آماری است که از مفقودشدگان و براساس گزارش‌های شهروندان و حادثه‌دیدگان به دست ما رسیده است. براین اساس بین 12 تا 20 نفر مفقود شدند که عملیات برای یافتن آنان ادامه دارد.

سخنگوی اورژانس کشور درباره اینکه تعداد مفقودشدگان چقدر صحیح است و آیا ممکن است این تعداد تغییر کند، به هرحال نیروهای امدادی به دنبال یافتن این افراد هستند و ممکن است که آنان خود را نجات داده باشند. در کل ما امیدواریم که شمار کشته شدگان از این بیشتر نشود.

خالدی درباره اینکه این افراد در کدام مناطق مفقود شده‌اند گفت: گزارش‌های ما نشان می‌دهد که اعلام مفقودی در دو منطقه سنگان (محدوده امامزاده داوود) و محدوده ارنگه در جاده چالوس بوده است و در حال حاضر نیز در این دو منطقه وضعیت مناسبی نداریم.

وی درباره اینکه وضعیت مصدومان در کل کشور چطور بوده و آیا در دیگر استان‌ها نیز طوفان مصدومی داشته است یا خیر، گفت: در کل کشور موارد انگشت‌شماری از مصدومیت گزارش شده. به عنوان مثال یک مورد در سنندج و مواردی از این دست در برخی دیگر از شهرها گزارش شده که در مجموع عددشان به 15 مصدوم می‌رسد. به طور کلی می‌توان گفت طوفان روز گذشته در کشور حدود 45 مصدوم داشته است.

سخنگوی اورژانس کشور در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این آمار افزایش یابد، گفت: با توجه به اینکه وضعیت جوی به ثبات نسبی رسیده است، در صورتی که همین وضعیت ادامه داشته باشد به نظر نمی‌رسد که تعداد مصدومان و به ویژه فوت شدگان افزایشی داشته باشد مگر اینکه مفقودشدگان کشف شوند.

خالدی در واکنش به ادعای قناعتی یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر مرگ 20 تن در طوفان روز گذشته پایتخت نیز گفت: برای ما آنچه که مهم است، گزارش تکنیسین‌ها و عوامل خودمان است و همانطور که گفتم تاکنون مرگ چهار تن به تایید عوامل اورژانس رسیده است و ما نمی‌توانیم ادعای فوت 20 تن را تایید کنیم.

 

سخنگوی اورژانس کشور در عین حال با اشاره به آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس در سراسر کشور و به ویژه دو استان تهران و البرز، خاطرنشان کرد: شبکه‌های بهداشت و درمان ما در مناطق حادثه‌دیده دچار آسیبی نشدند و فعالیت‌شان همانند گذشته ادامه دارد. ضمن اینکه هماهنگی‌های لازم با ستاد بحران اورژانس تهران و سازمان مدیریت بحران کشور نیز انجام شده است.

 

 

 

نجات 5000 تن / ادامه امدادرسانی‌ در هراز و چالوس

 

 

همچنین مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر با اشاره به بارندگی‌های روز گذشته در ۹ استان کشور و جاری شدن سیل و آبگرفتگی در این استان‌ها، گفت: 5000 تن از هموطنان گرفتار در سیل و آبگرفتگی تا صبح امروز خدمات امدادی لازم را دریافت کرده‌اند.

 

به گزارش سرویس حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی مرادی‌پور با اعلام گزارش عملیات امداد و نجات ۴۸ ساعت گذشته با توجه به بارش‌های شدید در برخی استان ها و وقوع سیل و آبگرفتگی و همچنین انسداد مسیرهای منتهی به رودخانه‌ها، گفت: سیل و آبگرفتگی در استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، کرمان، قزوین، کردستان و مازندران خساراتی را به دنبال داشته است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی استان‌ها و بازگشت مسافران از سفرهای تعطیلات عید سعید فطر، در محورهایی چون سقز، سنندج، کرج – چالوس، فیروزکوه، هراز و امامزاده داوود هموطنان دچار حادثه شدند.

 

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به امدادرسانی در محور کرج – چالوس به طور مشخص در روستای سیجان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به بارش و آبگرفتگی در محورهای منتهی به رودخانه‌ها، امدادرسانی‌های لازم صورت گرفت و عملیات امداد و نجات در این روستا همچنان ادامه دارد.

 

وی درباره امدادرسانی به مردم گرفتار در تونل در جاده امامزاده داوود، اظهار کرد: تیم‌های عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان‌های تهران و البرز نیز در محورهای فیروزکوه و هراز به صورت پراکنده به امدادرسانی پرداختند؛ اما در جاده امامزاده داوود (ع) در محدوده روستای سنگان، ریزش تونل منجر به مسدود شدن این جاده شد و تعدادی از هموطنان با انسداد مسیر در تونل گرفتار شده بودند که امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر نسبت به رهاسازی ۲۰ تن از افراد گرفتار در تونل اقدامات لازم را انجام دادند.

 

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، مرادی پور افزود: با توجه به اینکه جاده امامزاده داوود در محدوده شهری قرار دارد، راهداری، آتش نشانی و همچنین اداره کل مدیریت بحران استان تهران، به همراه هلال احمر در عملیات حضور دارند و انجام عملیات امداد ونجات و امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

 

به گفته مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، عملیات امداد و نجات در محورهای مواصلاتی امامزاده داوود، هراز و چالوس هنوز به پایان نرسیده است، آمار نهایی مصدومان پس از اتمام عملیات اعلام خواهد شد.

 

بازگشایی جاده امامزاده داوود

 

از سوی دیگر رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از بازگشایی جاده امامزاده داوود خبر داد.

 

سرهنگ مراد مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: جاده امامزاده داوود که شب گذشته در پی ریزش کوه مسدود شده بود، حوالی ساعت 10 صبح امروز پس از عملیات سنگین عوامل راهداری و پلیس راهور بازگشایی شد و هم‌اکنون تردد در این محور امکانپذیر است.

 

وی با اشاره به تخریب بخش‌هایی از شانه خاکی جاده در پی حادثه شب گذشته اظهار کرد: به همین دلیل تا اطلاع‌ثانوی تردد وسایل نقلیه سنگین اعم از اتوبوس و کامیون از این محور ممنوع است و می‌بایست از مسیرهای جایگزین برای رسیدن به مقصد استفاده شود اما درخصوص دیگر وسایل نقلیه محدودیتی وجود ندارد.

 

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره وضعیت ترافیکی در این محور نیز گفت: تردد در این محور عادی است و مشکل ترافیکی گزارش نشده است.

 

مرادی همچنین با اشاره به آب‌گرفتگی برخی معابر پایتخت در پی بارندگی‌های دیشب اظهار کرد: شب گذشته عوامل راهور در آماده‌باش کامل قرار داشتند و با توجه به اینکه ترافیک سنگین و نیمه سنگین در بسیاری از بزرگراه‌ها و معابر شهر وجود داشت، عوامل پلیس و شهرداری با همکاری یکدیگر اقدام به خدمت‌رسانی به شهروندان کردند.

 

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: ساعاتی پس از بارندگی‌ها، عوامل آتش‌نشانی و شهرداری اقدام به بازگشایی معابر کرده و دیگر مشکلی از جهت آب‌گرفتگی معابر یا شکستن درخت‌ها وجود ندارد و تردد به شکل عادی در حال انجام است.

 

 

چالوس و هراز همچنان مسدود

 

 

سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از تداوم انسداد محور هراز خبر داد و گفت که محور چالوس نیز مسدود شده است.

 

سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور در نخستین روز پس از تعطیلات گفت: شب گذشته شاهد ترافیک پرحجم بازگشت از سفرها به ویژه از استان‌های شمالی کشور بودیم که این وضعیت تا بامداد امروز ادامه داشت اما از صبح امروز جاده‌ها از مسافران تعطیلات اخیر تخلیه شده و تردد به شکل عادی در کلیه محورهای مواصلاتی کشور در حال انجام است.

 

وی درباره وضعیت محور هراز که شب گذشته در پی ریزش کوه مسدود شده بود، گفت: جاده هراز همچنان مسدود است ضمن اینکه ساعاتی پس از انسداد هراز، جاده چالوس نیز در پی ریزش کوه مسدود شد.

 

سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره اینکه رانندگان برای رسیدن به مقاصد خود از چه مسیرهایی می‌توانند استفاده کنند، گفت: جاده فیروزکوه و همین‌طور جاده رشت قزوین دو مسیر جایگزینی هستند که تا بازگشایی محور هراز و چالوس به عنوان مسیر جایگزین باید از آنها تردد کرد.

 

وی با اعلام شماره تلفن 88255555 از رانندگان و مسافران خواست برای اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی و همین‌طور امدادرسانی به حوادث احتمالی در هر ساعت شبانه‌روز با این شماره تماس بگیرند.

 

 

 

سیل و رانش زمین در جاده چالوس

 

 

معاون مرکزفوریت‌های پزشکی استان البرز نیز از وقوع حادثه سیل و رانش زمین در منطقه چالوس خبرداد.

 

آرش رحمتی درگفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: این حادثه شامگاه گذشته (28 تیرماه) درمحور منطقه چالوس محدوده روستای سیجان اتفاق افتاد.

 

وی خاطرنشان کرد: مصدومان حادثه پس از اقدامات اولیه درمانی به بیمارستان‌های شهید باهنر و شهید مدنی منتقل شدند.

 

رحمتی افزود:علاوه براین متاسفانه این حادثه سه فوتی نیز درپی داشت که دو نفر از آنها زن و یک نفر مرد بود که احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

 

این مسئول گفت: سیل و رانش زمین به دلیل بارندگی زیاد دیروز منطقه چالوس اتفاق افتاد که خوشبختانه با اقدامات به موقع اورژانس و نیروهای امدادی کمترین خسارت جانی را درپی داشت.

 

رحمتی درخصوص تعداد مفقودی‌های این حادثه ادامه داد: هنوزآمار واقعی مفقودین این حادثه مشخص نشده ولی با مراجعه برخی خانواده‌ها مبنی برگم شدن برخی ازاعضای خانواده‌اشان پیش بینی می‌شود بین هفت تا 12 نفرمفقود شده باشند.

 

معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرزگفت: آمار قطعی فوتی‌های این حادثه تا کنون طبق آمار مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز سه نفر بوده که احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.

 

وی ابراز کرد: برای امداد رسانی به مصومان این حادثه 12 آمبولانس و یک اتوبوس امبولانس به محل اعزام شدند.

 

وی در پایان یادآورشد: هنوز هم دو دستگاه آمبولانس در روستای سیجان مستقر است تا به مصدومان احتمالی امداد رسانی کند.

 

 

پنج کشته و 10 مصدوم در طوفان استان البرز

 

 

 

در استان البرز هم به گفته مدیرکل سازمان مدیریت بحران البرز ، طوفان شب گذشته پنج کشته و 10 مصدوم بر جای گذاشت که هم‌چنان احتمال افزایش این آمار وجود دارد.

 

ابوالقاسم باقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، گفت: رگبار و رعد و برق روز گذشته در شمال استان با بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب همراه بود و در دیگر نقاط عمده خسارات ناشی از شکستگی درختان و فروریختن سقف رخ داده است.

 

وی افزود: سیلاب در مناطق بالا طالقان و آسارا با خساراتی همراه بوده است که در بالا طالقان موجب آسیب دیدن پل‌ها و جاده‌ها و متاسفانه در آسارا با تلفات جانی به بارآورده است.

 

باقری خاطرنشان کرد: سیل 50 خودرو در روستای سیجان بخش آسارا را با خود برده است که متاسفانه تا این ساعت در این حادثه پنج نفر فوتی و 10 نفر مصدوم گزارش شده است.

 

این مسئول یادآور شد: تاکنون جسد سه نفر از کشته شدگان پیدا شده است و دو نفر دیگر همچنان مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن آنان ادامه دارد.

 

باقری افزود: امیدواریم خودروهای مفقود شده هنگام قرار گرفتن در مسیر سیلاب فاقد سرنشین بوده باشند، در غیر این صورت احتمال افزایش مفقودین، مصدومین و کشته شدگان وجوددارد.

 

مدیرکل سازمان مدیریت بحران البرز در خصوص تجهیزات و نیروی انسانی اعزام شده به محل حوادث گفت: تجهیزاتی چون لودر، کامیون و آمبولانس به همراه 300 نیروی انسانی جهت کمک رسانی به حادثه دیدگان اعزام شده است و هلال احمر نیز وظیفه تامین اقلام خوراکی دارویی و آب را بر عهده دارد.

 

وی در خصوص خسارات در دیگر نقاط استان خاطرنشان کرد: طوفان دیروز در ساوجبلاغ، کرج و فردیس با شکستگی درختان و فروریختن سقف همراه بوده است که در این رخدادها 7 نفر مصدوم شده‌اند، علاوه بر این 14 خانه در حاشیه رودخانه کرج نیز آسیب دیده است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حادثه سیل و رانش زمین که شب گذشته در محدوده روستای سیجان رخ داد، منازل مسکونی تعدادی از ساکنان تخریب شد و چند نفر نیز مفقود شده‌اند.

 

به دنبال این حادثه و از ساعت حدودا 22، اهالی روستاهای همجوار سیجان، از خور، ابهرک، چاران و ... برای کمک به مردم منطقه در محل حاضر شدند تا به همراه نیروهای امداد و نجات به سیل‌زدگان کمک کنند.

 

به گفته یکی از نیروهای امداد و نجات در منطقه، در پی این سیل حدود 50 خودروی پارک شده یا حتی در حال حرکت که در محدوده ایستگاه روستای سیجان پارک شده بود، را آب برد و خسارت سنگینی بر جای گذاشت.

 

مهرداد یکی از نیروهای مردمی که برای کمک به سیل‌زدگان در منطقه حاضر شده و تا ساعت 4 بامداد به جستجوی مفقودین و امدادرسانی پرداخته گفت: ظاهرا یکی از دلایل سیل دیشب سیجان این بود که زیر پل‌هایی که در محدوده سیجان و در مسیر رودخانه‌ای که از وسط آن می‌گذرد گل و لای و چوب‌های شکسته شده باعث طغیان روخانه و خروج آب از مسیر اصلی خود شده و همین امر سیل را به دنبال داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.