عباس مشکوة رضوی: زلزله نسبتاً شدیدی ساعت 16 و 7 دقیقه پنج شنبه، خراسان رضوی در حوالی نیشابور، مشهد و چناران را لرزاند.

236 مجروح، قطع گاز10 هزار مشترک، اختلال در شبکه مخابرات؛ گزارش قدس از زمین لرزه شدید خراسان رضوی


به گزارش خبرنگار ما، این زلزله که 5/5درجه در مقیاس ریشتر قدرت داشت باعث رعب و وحشت مردم شد، به گونه ای که مردم مشهد و نیشابور از منازل خود خارج و تا مدتها از رفتن به منازلشان خودداری کردند.
ادامه این گزارش حاکی است، مردم شهر خرو که مرکز زلزله بود پنج شنبه شب را در مساجد، مدارس و بیرون از خانه هایشان گذراندند.گزارش خبرنگار ما از خرو نیز حاکی است، وقوع این زمین لرزه باعث ترک خوردن دیوار واحدهای مسکونی و ریزش تعدادی از واحدهایی شد که از استحکام زیادی برخوردار نبودند.


اختلال در شبکه های مخابراتی

بر اثر زلزله 5/5ریشتری شبکه مخابراتی استان به دلیل حجم بالای تماسهای تلفنی مختل شد. این مشکل تا ساعاتی پس از زمین لرزه همچنان وجود داشت.
فرماندار نیشابور هم با اشاره به اینکه زلزله پنج شنبه این شهرستان در فاصله 10 تا 15 کیلومتری و در حد فاصل اردوگاه شهید هاشمی نژاد و روستای صومعه بوده است، تأکید کرد: باغشن، بوژان، بار و شهر خرو در نزدیکی کانون زلزله بوده اند.
سید جلال هاشمی اظهار داشت: اختلال در شبکه مخابراتی مهمترین مشکل در ساعات اولیه زلزله در شهرستان نیشابور بوده است.
وی با اشاره به اینکه ستاد بحران شهرستان نیشابور در همان دقایق اولیه زلزله با حضور معاون فرماندار تشکیل شد، ادامه داد: زلزله پنج شنبه گذشته 50 مورد شکستگی دیوار، ریزش بالکن، شکستن شیشه های بانکها و در روستای «باغشن گچ» ریزش دیوار و سقف را در پی داشته است.


ماسوله خراسان

فرماندار نیشابور با بیان اینکه ساختار شهر خرو مانند ماسوله در استان گیلان است، به کوچه های تنگ این شهر اشاره و تصریح کرد: شهر خرو افزون بر 15 هزار نفر جمعیت دارد و چنانچه زاویه زلزله روز پنج شنبه کمی شرقی تر می شد، به طور قطع و یقین این زلزله 3هزار کشته می داشت.
وی با تأکید بر اینکه باید بحث شهر خرو نیشابور را جدی گرفت، اظهار داشت: برگزاری مانورهای زلزله خوب است، ولی 65 تا 70 درصد این مانورها تأثیرگذار نیست، زیرا مدیران کشوری به کل مطلب اشرافی ندارند.
وی با اشاره به اینکه باید تحقیقات لرزه نگاری در کشور پیشرفته باشد، پیشگیری در زلزله را مهم دانست و خاطرنشان کرد: بحث خدمات رسانی هوایی در ساعات اولیه زلزله بسیار مهم است.


236 مجروح

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: تا ساعت 13 روز جمعه تعداد مجروحان زمین لرزه نیشابور 236 نفر گزارش شده است.
علی شایان فر با اشاره به تعداد مجروحان اظهار داشت: تاکنون 236 نفر به بیمارستانها اعزام شده اند.
وی ادامه داد: از این تعداد 28 نفر در بیمارستانهای 22 بهمن و حکیم نیشابور بستری و بقیه به صورت سرپایی مداوا شده اند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: حال عمومی افراد بستری مناسب گزارش شده است.
وی افزود: تیمهای امداد و نجات در خراسان رضوی و بویژه شهرستان نیشابور آماده امدادرسانی هستند.
وی بیان داشت: بالگرد هلال احمر استان نیز در منطقه آسیب دیده حاضر بوده و اتاق بحران نیز در تمام شهرستانهای خراسان رضوی فعال شده است.
مدت این زمین لرزه حدود پنج تا هفت ثانیه بود، اما پیش بینی می شود یکی از قوی ترین زمین لرزه ها در طول 10 سال اخیر باشد.


اعزام11 گروه امداد و نجات به مناطق زلزله زده

مدیرکل هلال احمر خراسان رضوی هم گفت: تعداد 11 گروه عملیاتی از معاونت امداد و نجات به مناطق زلزله زده اعزام شدند.
علی اصغر حسن زاده اظهار داشت: گروه های عملیاتی امداد و نجات در پی وقوع زلزله به مناطق شمال شهرستان نیشابور و همچنین شهر خرو و دررود و منطقه گلبهار مشهد اعزام شدند.
معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری خراسان رضوی نیز گفت: بیشترین خسارات ناشی از زلزله 5/5ریشتری مربوط به شهرستان نیشابور و روستاهای صومعه، بوژان و خرو است.
سیدرضا عباسی اظهار داشت: تاکنون خسارات ناشی از این زلزله مادی بوده است.


80 پس لرزه

 

وی افزود: بر اساس این گزارش ترک خوردگی منازل و تخریب محدوده دیوارهای شهری و روستایی بویژه در شهرستان نیشابور و روستاهای صومعه و بوژان و خرو تاکنون به ستاد مدیریت بحران گزارش شده است.
معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون چندین پس لرزه به وقوع پیوسته، خاطرنشان کرد: هم اکنون اتاق بحران در تمام شهرستانها در راستای بررسی هر چه بیشتر خسارات احتمالی تشکیل شده است و تمام دستگاه های اجرایی استان آماده باش هستند.
مسوول مرکز لرزه6 نگاری خراسان رضوی نیز تعداد پس لرزهها در نیشابور را 80 فقره عنوان کرد.


زلزله در قوچان

رئیس شبکه لرزه نگاری قوچان گفت: شدت این زمین لرزه در قوچان، 5/5ریشتر بوده است.
علیرضا محراب اظهار داشت: این زلزله سبب ترک برداشتن بعضی از ساختمانها در قوچان شد که خوشبختانه تلفات جانی و مالی تاکنون در بر نداشته است.


قطع شدن گاز 10هزار مشترک مشهدی

 

در پی وقوع زمین لرزه، گاز شمال شرق مشهد به دلیل شکستگی لوله انتقال گاز قطع شد.
سخنگوی شرکت گاز خراسان رضوی افزود: خط 2 و 4 اینچ شبکه گاز شهری مشهد بر اثر وقوع زلزله دچار آسیب شد که این حادثه موجب قطع گاز 10 هزار مشترک در شمال مشهد شد.
حسین نفتی با اشاره به اینکه شبکه گاز شهری در محدوده طبرسی دچار آسیب شد، افزود: به دلیل رانش زمین خط 2 اینچ در این محدوده دچار شکستگی شد و در پی آن به خط 4 اینچ نیز در همین محدوده آسیب وارد شد.
وی، وقوع انفجار و آتش سوزی در این حادثه را تکذیب کرد و افزود: از نخستین دقایق بروز حادثه نیروهای شرکت گاز به سرعت وارد عمل شدند و خطوط آسیب دیده را ترمیم کردند.


زلزله در طرقبه و شاندیز

 

فرماندار طرقبه شاندیز گفت: تاکنون خسارت جانی در ارتباط با زلزله گزارش نشده است.
علی اکبر رمضانی از بروز برخی خسارات مادی در روستاهای زشک و شهر طرقبه خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه گزارشی از تلفات جانی در شهرستان طرقبه و شاندیز دریافت نشده است.
فرماندار طرقبه شاندیز در ارتباط با خسارات مالی گفت: در شهر طرقبه و روستای زشک شیشه های برخی منازل شکسته است.
وی افزود: تیم مدیریت بحران شهرستان همزمان با آغاز زلزله، بررسی وضعیت روستاها را در دستور کار خود قرار داد.
فرماندار طرقبه شاندیز تأکید کرد: مدیریت بحران شهرستان از آمادگی خوبی برخوردار بوده و به صورت آماده باش در فرمانداری حاضر است.


حضور استاندار در مرکز زلزله

 

استاندار خراسان رضوی از بافت فرسوده شهر زلزله زده خرو بازدید کرد.
محمود صلاحی صبح دیروز در بازدید از مناطق حادثه دیده نیشابور از بافت قدیمی شهر خرو دیدن کرد.
وی در این بازدید ضمن دیدار و گفتگو با مردم این شهر در جمع گروه کثیری از مردم شهر خرو برای بازسازی مناطق حادثه دیده قول مساعد داد.
صلاحی گفت: با توجه به بیمه شدن تمام بافت منطقه در سال گذشته، از صبح امروز(دیروز) نمایندگان بیمه در این شهر مستقر شده اند و به منازل آسیب دیده تا سقف 2 میلیون تومان خسارت پرداخت می کنند.
وی همچنین از آمادگی برای اعطای وامهای نوسازی منازل تا سقف 25 میلیون تومان خبر داد و گفت: این تسهیلات به صورت وامهای قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد به مردم اعطا می شود.
استاندار خراسان رضوی همچنین از تشکیل کمیته ویژه ای با مسؤولیت معاون امور عمرانی استانداری برای بررسی روند بازسازی بافت فرسوده شهر خرو خبر داد.
وی با اشاره به وضعیت معابر این شهر از اختصاص اعتبار فوری از سوی ستاد حوادث غیر مترقبه استان برای بازگشایی این معابر خبر داد.


200 هزار واحد مسکونی بی دوام

 

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: بیش از 200 هزار واحد مسکونی روستاهای استان بی دوام است و در هنگام حوادث به طور کامل خطرپذیرند.
سیدرضا موسوی نیا افزود: در نیشابور و فیروزه 27هزار واحد مسکونی بی دوام و 22هزار واحد کم دوام روستایی وجود دارد که بسیار نگران کننده است.
وی اظهار داشت: اگر مردم در ساخت و سازهای خود معیارهای دقیق فنی را رعایت می کردند، خیلی از حوادث طبیعی نمی توانستند این همه خسارت جانی و مالی به بار آورند.
وی تأکید کرد: باید اهمیت ساختمان سازی مطابق با ضوابط برای مردم روشن شود تا مشکلات حوادث پیش بینی نشده کاهش یابد.
به گفته وی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف بهبود امنیت روستاییان و مقابله با خطرات جانی و مالی، طرح خاصی را در روستاها در دست اجرا دارد.
وی ادامه داد: این بنیاد با شعار «مقاوم بسازید از زلزله نهراسید» تسهیلات با سود کم را تحت نظارت کارشناسان خود در اختیار روستاییان قرار می دهد.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: باید مردم با درک اهمیت تذکرات ناظران فنی با آنان همکاری کنند تا خانه ای ایمن داشته باشند.


اعطای تسهیلات بانکی

 

موسوی نیا تصریح کرد: تسهیلات بانکی برای هر واحد مسکونی در چند مرحله مطابق با پیشرفت فیزیکی به مالکان پرداخت می شود.
معاون بازسازی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: باید پیش از اینکه حادثه به سراغ ما بیاید با پیشگیری از این خسارتها جلوگیری و با تمرین، ضایعات را کم کنیم.
سیدخلیل منبتی افزود: متأسفانه شهر نیشابور روی گسل تاریخی نیشابور واقع شده و این شهر سابقه زلزله های تاریخی تا 6/7ریشتر را نیز دارد.
وی با اشاره به وقوع دو زلزله اخیر در نیشابور گفت: بیشتر منازل روستایی نیشابور غیراصولی ساخته شده است که ما برای زلزله های احتمالی بعدی بسیار نگران خسارتهای احتمالی هستیم و خطر در کمین است.
وی خاطرنشان کرد: اسکلت پیچ و مهره، بهترین اسکلت دارای مقاومت در برابر زلزله است.


حاشیه ها


* 36 نفر از زلزله زدگان نیشابور بر اثر استفاده از گاز پیک نیک در خودروهایشان دچار مسمومیت با گاز منو اکسید کربن(Co) شدند. از این تعداد شش نفر در بیمارستانهای نیشابور بستری و بقیه به صورت سرپایی معالجه شدند.
* منطقه صالح آباد تربت جام نیز بر اثر زلزله لرزید که باعث وحشت مردم این منطقه مرزی شد.
* چهار ورزشگاه با هدف پیشگیری از حوادث احتمالی زلزله برای اسکان شهروندان نیشابور اختصاص یافت. همچنین علاوه بر ورزشگاه ها، چندین آموزشگاه برای اسکان شهروندان در نظر گرفته شد.
* جمعی از مردم نیشابور به خاطر نگرانی از وقوع زمین لرزه، شب را در خارج از منازل خود سپری کردند.
* وقوع پس لرزه های شدید و متوالی باعث شد تا جمعی از مردم نیشابور به بوستان های عمومی مراجعه کنند و با بر افروختن آتش در این مکانها، شب را به صبح برسانند.
* زلزله عصر پنج شنبه در نیشابور و برخی شهرهای خراسان رضوی باعث اختلال در شبکه مخابرات این استان شد.
* از دقایق اولیه وقوع زلزله تماس مردم با اورژانس نسبت به مدت مشابه در پنج شنبه گذشته 100درصد افزایش یافت که بیشتر آنها به دلیل استرس و اضطراب ناشی از زلزله بود.
* یک مرد میانسال هنگام کار در ارتفاع بر اثر زلزله سقوط کرد که خوشبختانه فقط دچار شکستگی از ناحیه ساق پا شد.
* هنگام وقوع زلزله چندین مورد حبس شدگی در آسانسور اتفاق افتاد که پس از بررسی کارشناسان آتش نشانی ارتباطی بین زلزله و این حوادث پیدا نشد.
* همچنین شنیده شده هنگام وقوع زلزله یک خودرو هنگام عبور از پل پرتویی مشهد با تیر چراغ برق برخورد کرد که بر اثر این سانحه یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر از سرنشینان این خودرو مجروح شدند.
* گفته می شود یک پیرزن مشهدی پس از وقوع زلزله به دلیل سکته قلبی درگذشت. این زن سابقه سکته نیز داشته است.
* سرگروه تیم پیش بینی کننده زلزله در گفتگو با قدس اظهار داشت: براساس پارامترهایی که در اختیار داشتیم زلزله نیشابور را در تاریخ 27دسامبر به مسؤولین اطلاع داده بودیم.
* مدیر آموزش و پرورش نیشابور گفت؛ امتحانات دانش آموزان این شهرستان امروز برگزار نمی شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاندار خواستار شد؛ استفاده از ظرفیت فنی و مهندسی خراسان رضوی در بازسازی عتبات عالیات


قدس: استاندار خراسان رضوی خواستار استفاده از ظرفیت فنی و مهندسی استان در بازسازی عتبات عالیات شد.
محمود صلاحی در دیدار با هیأت امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان با بیان این مطلب اظهار داشت: این ستاد نقش برقراری ارتباط بین مردم و حرم مقدس امامان معصوم(ع) در عراق به منظور بازسازی، توسعه و نوسازی ایفا می کند.
وی گفت: علاوه بر جمع آوری و ساماندهی کمک های مالی خیرین، استان دارای توان فنی و مهندسی بسیار بالایی است که باید از این ظرفیت نیز در توسعه اماکن مقدس در عراق استفاده کرد.
وی به فرمانداران توصیه کرد با ستادهای بازسازی در شهرستان ها همکاری و نسبت به اطلاع رسانی از تشکیل این ستاد و فعالیتهای آن به مردم در سطح شهرستان برنامه ریزی کنند.
جعفری دهنوی، مسؤول ستاد بازسازی عتبات خراسان رضوی نیز ضمن ارائه گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته گفت: این ستاد در 23 شهرستان استان تشکیل شده و هم اکنون مشغول به فعالیت می باشد.
وی افزود: تاکنون حدود 950 میلیون تومان کمک های مردمی شامل وجه نقد و طلا در استان جمع آوری و ارسال شده که در نتیجه 14 پروژه در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا اجرایی شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زائر پیاده در سانحه تصادف جان باخت


نیشابور - خبرنگار قدس: یک زائر پیاده کاروان زیارتی امام رضا(ع) که قصد سفر به مشهد را داشت در جاده قدیم سبزوار- نیشابور بر اثر سانحه تصادف جان باخت.فرمانده انتظامی شهرستان نیشابور با اعلام این خبر گفت: در پی خبر واصله مبنی بر یک فقره تصادف جرحی در جاده قدیم سبزوار- نیشابور بلافاصله گروهی از مأموران کلانتری 12 جمهوری به محل اعزام شدند.محمد حسن امیری افزود: مأموران پس از رسیدن به محل تصادف مشاهده کردند یک دستگاه خودروسواری پژو که در مسیر نیشابور به سبزوار در حال تردد بوده، با یک عابر که قصد عبور از عرض جاده را داشته برخورد و یک دستگاه کامیون که در همان مسیر پشت سر خودرو سواری در حال تردد بوده، دوباره با فرد مجروح برخورد که جهت مداوا به بیمارستان منتقل و سرانجام فوت می نماید.وی اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان این فرماندهی، علت تصادف بی احتیاطی از سوی هر دو راننده سواری و کامیون و بی توجهی به جلو اعلام شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روی خط حادثه


دستگیری 11 سرشاخه شرکت هرمی در مشهد
قدس: سرشاخه های شرکت هرمی تحت عنوان بازاریابی بین المللی در مشهد دستگیر شدند.
به گزارش رسیده، در پی کسب اخباری مبنی بر فعالیت سرشاخه های یکی از شرکتهای هرمی تحت عنوان «بازاریابی بین المللی» تحقیقات وسیعی در این باره آغاز شد.
تیمهای عملیاتی کلانتری شهید هاشمی نژاد مشهد در پیگیری این پرونده پس از انجام اقدامهای وسیع اطلاعاتی هماهنگی های لازم را با مقام قضایی به عمل آوردند و زمانی که یازده نفر از سرشاخه های این شرکت هرمی در حال برگزاری جلسه داخل یک ساختمان بودند برای دستگیری متهمان وارد عمل شدند.
وی گفت: پلیس در اقدامی ضربتی یازده متهم پرونده را دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی کرد.


انهدام باند سارقان خودرو در قاسم آباد
قدس: سه سارق حرفه ای خودرو در قاسم آباد مشهد دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.به گزارش رسیده، افسران آگاهی کلانتری قاسم آباد مشهد در پیگیری پرونده سرقت خودروی سواری در حوزه استحفاظی خود به سرنخهایی دست یافتند که به شناسایی سه عامل این سرقت ها منجر شد.
پلیس به طور کاملاً نامحسوس این متهمان را تحت نظر قرار داد و در اقدامی ضربتی ساعت 44/17 روز بیست و نهم دی ماه برای دستگیری آنان در بولوار امامیه وارد عمل شد.
اعضای این باند سوار بر یک دستگاه خودروی پراید مسروقه بدون توجه به فرمان ایست پلیس قصد فرار داشتند و مأموران انتظامی با استفاده از قانون بکارگیری سلاح اقدام به تیراندازی هوایی کردند.در این عملیات پلیس سه سارق حرفه ای خودرو را دستگیر و تحقیقات از آنان ادامه دارد.


مرگ دلخراش 3 عضو یک خانواده در سبزوار
قدس: بر اثر تصادف یک دستگاه خودرو پژو آردی با یک دستگاه تریلر، سه سرنشین خودروی سواری که اعضای یک خانواده بودند، جان خود را از دست دادند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس خراسان رضوی، در پی وقوع یک فقره تصادف در جاده کمربندی سبزوار، مأموران پاسگاه قصبه شرقی این فرماندهی در محل حاضر شدند.
در این تصادف دلخراش که بین یک دستگاه سواری پژوآردی با قسمت عقب یک دستگاه تریلی در حال پارک به وقوع پیوسته بود، راننده خودرو پژو (28 ساله) و دو نفر سرنشینان آن (همسر 26 ساله و فرزند 6 ماهه اش) به علت شدت صدمات و جراحات وارده در دم جان باختند.


کشف 317 کیلو موادمخدر در خراسان شمالی
بجنورد - خبرنگار قدس: فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی از کشف 317 کیلوگرم انواع موادمخدر طی 2 ماهه اخیر در استان خبرداد.سرهنگ صفوة ا... محمدی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از این مقدار مواد، بیش از 315 کیلو تریاک، یک کیلوگرم هروئین فشرده و نیم کیلو شیشه می باشد.
وی با اشاره به دستگیری 3 باند در این رابطه افزود: تعداد 142 قاچاقچی و اعضای اصلی باند نیز دستگیر و 4 دستگاه خودرو و 9 تلفن همراه نیز توقیف شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شهردار بشرویه گواهینامه موفقیت برنامه ریزی شهر سالم را کسب کرد


بشرویه - خبرنگار قدس: گواهینامه موفقیت در برنامه شهرهای سالم در منطقه شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت با حضور معاون بهداشتی وزیر بهداشت به شهردار بشرویه اعطا شد.شهردار بشرویه در نشست خبری اظهار داشت: در سال 2010 میلادی شهر بشرویه در برنامه انتخاب شهر سالم سازمان جهانی بهداشت ثبت نام داشت.
سلیمی گفت: با انجام برنامه ها و هدف گذاری های این سازمان با مؤلفه های توسعه زیرساخت های زندگی سالم و روان شناختی جمعیتی و آموزش های لازم در این زمینه با نظر بیش از 70 کارشناس این سازمان به عنوان شهر سالم انتخاب شد.
حسن سلیمی با اشاره به پیشینه تاریخی شهر بشرویه در اخلاق مداری و صفات پسندیده یادآور شد: متأسفانه شهر بشرویه از سال 1335 به بعد به صورت ناهمگون و نامتعادل رشد و توسعه فیزیکی داشته است.
وی یادآور شد: در حالی که در آن سال شهر با جمعیت 5 هزار و 220 نفر جمعیت عرصه ای به وسعت 22 هکتار داشته است و امروز همین شهر با جمعیت 15 هزار نفر 700 هکتار عرصه دارد.
وی ضرورت همراهی و همکاری تمامی مسؤولان و مردم را در راستای پیشبرد اهداف کلی در زمینه اخلاق مداری و توسعه همه جانبه شهر یادآور شد.
شهردار بشرویه ادامه داد: تداوم این موفقیت ها و مدیریت شهر و برگرداندن تعادل و انسجام به شهر در سایه همکاری میسر می شود.
سلیمی تأکید کرد: فعالیت و برنامه ریزی در شهر بر مبنای پروژه شبکه جهانی هزار شهر هزار زندگی با موضوع شهرنشینی و سلامت برای کاستن از درمان و توسعه بهداشت و پیشگیری در حال انجام است و در حال حاضر نیز بشرویه به عنوان یکی از شهرهای تاریخی کشور طرح ویژه را در حال تدوین دارد. وی برگزاری همایش بافت تاریخی، تدوین طرح ویژه پنج باغ ایرانی، تشکیل قطب علمی و معرفی رسانه ای بافت تاریخی را از جمله برنامه های در حال اجرا دانست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معافیت مساجد روستایی از پرداخت هزینه های آب و برق و گاز


بجنورد- خبرنگار قدس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: مساجد روستاها طبق دستور العمل جدید ابلاغی از پرداخت هزینه انشعاب و هزینه مصرف آب و برق و گاز معاف شده اند.
مهدوی پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روستاهای پرجمعیت باید دارای مسجد باشند، اظهار داشت: 64 روستای این استان فاقد مسجد هستند، در حالی که روستاهای با جمعیت بیش از 70 خانوار باید مسجد داشته باشند.
وی در ادامه از شناسایی و کشف 1200 رقبه موقوفه های خراسان شمالی خبر داد و گفت: هم اکنون این استان دارای 3 هزار و 500 موقوفه و 7 هزار و 500 رقبه است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.