قدس انلاین - سعید کوشافر: همین امروز و فرداست که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه احتمالا به همراه هیاتی وارد کشورمان شود،این درحالی است که این همان فابیوسی است که درمذاکرات گاه اتشش از همه طرفهای مذاکرات داغتر میشد وگمان میکردی که نخست وزیر اسراییل است که سر میزنشسته و دارد از بغضی که نسبت به مردم کشورمان دارد حرف میزند ؛ اما حالا بعد از توافق همین فابیوس درسفر به ایران پیش دستی میکند و تلاش میکند تا سهمش از این مذاکرات را حفظ کند .

مهربانی امروز فابیوس را باورکنیم یا خصومتهای دیروز درمذاکرات را/ فرانسوی ها دنبال تضمین سهمشان دراقتصاد ایران/ با حواسی کاملا جمع به استقبال فابیوس برویم ،اینها مرد روزهای تنهایی نیستند

به طور قطع او میداند که به دلیل سیاستهای سخت گیرانه اش درمذاکرات مقامهای مسوول و مردم کشورمان نسبت به او روی خوش نشان نخواهند داد ، بویژه که پیش از انهم درجریان تحریمها هم دولت فعلی وهم دولت سارکوزی همیشه کاسه داغتر از اش بودندو حتی رادیاتور و اگزوز پژو ورنو را هم در ردیف کالاهایی قرار میدادند که امکان دارد از ان برای تولید سلاح هسته ای استفاده شود و صادراتش به کشورمان را قطع کردند.

***آغاز دردناک یک فاجعه 30 ساله

تقویم سال 63 را نشان می‌دهد؛ ایران درگیر جنگی است که 4 سال از آن می گذرد و هر روز قشرهای جدیدی از جامعه را درگیر خود می کند.

کمبود شدید فاکتورها و منابع خونی در این ایام شدیداً مسئولان وزارت بهداشت و دولت وقت را تحت فشار قرار داده و نیاز شدید بیماران هموفیلی به این فاکتورهای خونی فشارها را بیشتر می‌کرد.

واردات فاکتورهای خونی از کشورهای تولید کننده تنها راهی بود که به فکر مسئولان وقت وزارت بهداشت می‌رسد و درنهایت شرکت مورد نظر نیز انتخاب می شود؛ «شرکت فرانسوی مریو.»

فاکتورهای خونی از شرکت فرانسوی وارد می‌شود و مورد استفاده بیماران هموفیلی در داخل کشور قرار می‌گیرد و هیچ کس از بیماران هموفیلی، خانواده‌هایشان و مسئولان وزارت بهداشت حتی فکر وجود یک آلودگی فاجعه بار را در فاکتورهای انعقادی خون نمی‌کنند.

همه چیز تا دو سال آرام و بی صدا پیش می‌رود، اما به یک باره در سال 66 پزشکان یکی از بیمارستان های مخصوص بیماران خاص به یک نکته عجیب در یک بیمار هموفیلی بر می‌خورند؛ بررسی‌ها آغاز یک فاجعه را تائید می‌کند،‌ جوانی که دو سال بعد به دلیل همین ویروس فوت می‌کند، مبتلا به HIV+ و در اصطلاح معروفش ایدز شده است.

مسئولان وزارت بهداشت در اولین گام موضوع را به اطلاع سران قوا می‌رسانند؛ موضوع به دلیل ابعاد اجتماعی و خطرناک بودن ویروس در ابتدا بعد امنیتی شدید پیدا می‌کند.

بررسی‌های جدی برای پیدا کردن منشا فاکتورهای خونی آلوده آغاز می شود. پیگیری ها نشان می‌دهد مبتلایانی که هر روز یکی از آنها به دلیل زخم‌های پوستی یا دهانی به پزشک مراجعه و مبتلا به ایدز تشخیص داده می شوند، از فاکتورهای خونی وارداتی استفاده کرده اند؛ آنهم فاکتورهای خونی که مورد تائید شرکت مریو فرانسوی بوده است.

پیگیری‌ها جدی تر می شود و شرکت مریو فرانسوی متهم اصلی آغاز یک فاجعه بزرگ در ایران و چند کشور دیگر نظیر آلمان و عراق (که جزو دیگر کشورهای استفاده کننده از فاکتورهای انعقاد دهنده خون بودند) لقب می گیرد.

اما این فاجعه یک متهم دیگر نیز دارد؛ نخست وزیر 37 ساله آن‌روزها و وزیر امور خارجه 67 سال این روزهای فرانسه؛ لوران فابیوس.

مدیران شرکت مریو تصریح می‌کنند که احتمال آلوده بودن فاکتورهای خونی را می‌دادند ولی لوران فابیوس نخست وزیر وقت فرانسه در دستوری عجیب از آنها می خواهد که فاکتورهای خونی بدون آزمایش‌های مربوط به ویروس HIV+ به کشورهایی نظیر ایران ارسال شود!

صادرات خون‌های آلوده تنها 6 ماه در بازه سالی 1984 تا 1985 میلادی (1363 _ 64) ادامه پیدا کرد ولی عواقب این فاجعه تا امروز دامن کشورهایی نظیر ایران را گرفته است.

***رسوایی دیگر فابیوس برای فرانسوی ها

پرونده ارسال خون‌های آلوده تنها رسوایی فابیوس نبود و پرونده سیاه وزیر امور خارجه فرانسه با آزمایشات هسته‌ای نامتعارف این کشور نیز گره خورده است.

جزیره «موروروآ»در حوالی نیوزیلند و استرالیا یکی از سرزمین های فرامنطقه‌ای دولت فرانسه و محلی مناسب برای آزمایشات اتمی این کشور قلمداد می شد.

در ژوئیه سال سال 1985 و درست در همان ایامی که خون های آلوده به ویروس ایدز در راه تهران و دیگر کشورهای منطقه بود؛ گروهی از صلح جویان در قالب کشتی صلح سبز عازم سواحل نیوزیلند و جزیره موروروآ شدند تا به آزمایشات اتمی دولت وقت فرانسه در این منطقه که عامل نابود شدن محیط زیست و زندگی انسان های جزایر اطراف شده بود، اعتراض کنند.

کشتی صلح سبز خود را به جزایر اوکلند در نیوزیلند رسانده بود اما در صبح روزی که قرار بود عازم جزیره شود، انفجار یک بمب جاسازی شده در بدنه کشتی، آن‌را غرق کرد و یک عکاس فعال صلح سازمان ملل نیز در این حادثه کشته شد.

بررسی‌های نهادهای مختلف حقوقی و بین المللی انگشت اتهام را به سمت دولت وقت فرانسه چرخاند.

نتیجه بررسی‌ها روشن بود؛ ماموران امنیتی فرانسه یک بمب را در بدنه کشتی صلح سبز جاسازی کرده و و باعث نابودی آن و کشته شدن یک فعال صلح شده بودند و این یعنی رسوایی جدید برای نخست وزیر و دولت فرانسه.

فرانسه طبق معمول از پذیرش این رسوایی سرباز زد و هرگونه اتهامی در این مورد را رد کرد.

***نگرانی فابیوس از تنبیه شرکت‌های فرانسوی

دراین حال بنا بر اخبار رسیده وزیر امور خارجه فرانسه با نگرانی از موضع ایرانی‌ها در برابر شرکت‌های فرانسوی و پیش از سفر به ایران گفت: درست است که فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران موضع سخت‌گیرانه‌ای داشت اما آیا به خاطر آن شرکت‌های فرانسوی باید تنبیه شوند؟

به گزارش فرانس پرنس درحالی که وزیر امور خارجه فرانسه قرار است هفته آینده به ایران بیاید، گفت: درست است که فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران موضع سخت‌گیرانه‌ای داشت اما آیا به خاطر آن شرکت‌های فرانسوی باید تنبیه شوند؟ مطمئنم سخت‌گیری‌های فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران به روابط تجاری آنها بعد از برداشته شدن تحریم‌ها آسیب نخواهد زد.

وی در مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی و به رغم روابط تجاری، سیاسی تاریخی و طولانی و نیز پیوندهای اجتماعی فرانسه با ایران و همچنین حضور آیت‌الله خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال 1970 در فرانسه، سخت‌ترین موضع را در پیش گرفت.

فابیوس که در یک مصاحبه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: این واقعیت است که فرانسه در این مذاکرات موضع سرسختی داشت، آیا مفهوم آن این است که شرکت‌های فرانسوی باید تنبیه شوند؟ جواب من منفی است؛ زیرا در گذشته فرانسه حضور ارزشمندی در ایران داشت. کارشناسان ما در بسیاری از زمینه‌ها خبره هستند و ایرانی‌ها هم نسبت به این مسائل بسیار جدی هستند و همچنین در سیاست‌های خارجی معتقدم با احترام متقابل هیچ چیزی از دست نخواهد رفت.

زمانی که تحریم‌ها برداشته می‌شود، ایران می‌تواند بیش از 100 میلیارد دلار از حساب‌های موجود در بانک‌های خارجی که بلوکه‌ شده است، برداشت کند. همچنین تولیدکنندگان بزرگ نفتی هم به سیستم تجارت بین‌المللی با ایران می‌پیوندند.

وی مدیران اقتصادی کشورش را همراه نخواهد داشت و این مسئله برخلاف کشور آلمان است که وزیر اقتصادی این کشور یک هیأت بزرگ اقتصادی را این هفته به ایران آورد و آلمان نخستین کشوری بود که بعد از توافق از ایران دیدار کرد.

باوجود این ظاهراً پاریس برای برداشته شدن تحریم‌ها آماده می‌شود که لغو تحریم‌ها در 3 ماهه نخست سال 2016 به شرطی که طرف ایرانی به توافقات که پیش از این انجام شد و در شورای امنیت ملی به تصویب رسید متعهد باشد.

یک دیپلمات ارشد فرانسه گفت: حدود 50 مقام ارشد اجرایی از شرکت‌های بزرگ فرانسه برای دیدار با ایران در اواخر دیروز توجیه شدند.

به طور تاریخی کارخانه‌های فرانسه مانند خودروسازی پژو و شرکت نفتی توتال به طور جدی در بازار ایران مشغول بودند، اما بعد از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در سال 2011 حضور آنها کم‌رنگ شد.

براساس اعلام وزیر امور خارجه فرانسه، واردات این کشور از ایران به 62 میلیون یورو در سال 2013 رسید درحالی که این رقم در سال 2011 رقمی معادل 1.77 میلیارد یورو بود. صادرات فرانسه به ایران نیز به رقم 494 میلیون یورو در سال 2013 کاهش یافت که این رقم در سال 2011 معادل 1.66 میلیارد یورو بود.

*** کارشکنی تنها وظیفه فابیوس در مذاکرات بود

در این حال یک عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه ایران تجربه خوبی از همکاری اقتصادی با فرانسه ندارد، گفت: ایران نباید فرانسه عهد شکن را در اولویت همکاری‌های اقتصادی خود قرار دهد.

عبدالحمید نقره‌کار عضو هیأت علمی دانشگاه علم‌ و‌ صنعت در واکنش به برنامه فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه برای سفر به ایران، گفت: نباید در همکاری با کشورهای 1+5 خصوصا فرانسه عجله کرد. باید ببینیم این کشورها در عمل نسبت به «برجام» چگونه رفتار خواهند کرد.

وی پیرامون مواضع فرانسه نسبت به ایران در چند سال گذشته گفت: فرانسه در چند سال گذشته خصوصا در مذاکرات هسته‌ای نشان داد که مستقل نیست و کاملا تسلیم رژیم صهیونیستی و آمریکا است. به همین خاطر باید با فرانسه کم و بیش همان برخورد را داشته باشیم که با رژیم صهیونیستی و آمریکا داریم.

نقره‌کار با اشاره به لزوم اجرای کامل سیاست نه شرقی نه غربی، گفت: فرهنگ و تمدن غربی رو به اضمحلال است. همانگونه که کمونیسم از صحنه بین‌الملل حذف شد، فرهنگ و تمدن غربی نیز رو به سقوط است. بر همین اساس ما نباید خود را وابسته به این فرهنگ رو به اضمحلال کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت درخصوص همکاری‌های اقتصادی با فرانسه نیز گفت: ایران تجربه خوبی از همکاری اقتصادی با فرانسه ندارد. فرانسه در گذشته نشان داد که به راحتی نقض عهد می کند. در مذاکرات اخیر هم شاهد بودیم که فابیوس وزیر خارجه این کشور وظیفه‌ای جز کارشکنی نداشت. اگر ما مؤمن و حکیم باشیم نباید همکاری اقتصادی با فرانسه را در اولویت قرار دهیم.

وی در پایان گفت: اولویت همکاری‌های اقتصادی ما باید با کشورهایی باشد که در وضع تحریم ها علیه ما دست نداشته‌اند.

*** چشم طمع فرانسه به بازار ایران

در همین راستا یک عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه فابیوس حافظ منافع رژیم صهیونیستی در مذاکرات بود، گفت: نباید به بهانه همکاری‌های اقتصادی از کارشکنی‌های فابیوس در مذاکرات به راحتی عبور کنیم.

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در واکنش به برنامه فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه برای سفر به ایران اظهار داشت: هنوز مشخص نشده است که کشورهای 1+5 خصوصا فرانسه بعد از مذاکرات هسته‌ای می‌خواهند چه موضعی نسبت به جمهوری اسلامی داشته باشند. از اینکه می‌خواهند مانند گذشته به مواضع خصمانه خود ادامه دهد و نقش حافظ منافع رژیم صهیونیستی بودن را دنبال کنند یا نه.

وی نفس همکاری اقتصادی با کشورها را اقدامی خوب عنوان کرد و گفت: البته باید توجه داشته باشیم وقتی هنوز مواضع کشورها نسبت به کشورمان مشخص نشده، فرش قرمز برای آنها پهن کردن منطقی و اصولی نخواهد بود.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما در روابط اقتصادی باید طبق منافع ملی، سیاسی و اقتصادی کشورمان عمل کنیم، خصوصا در رابطه با فرانسه، چراکه این کشور چشم طمع به بازار ایران دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اتخاذ رویکرد درست در مناسبات اقتصادی، گفت: اگر در روابط اقتصادی دقت لازم صورت نگیرد، نه تنها مذاکراتی که صورت گرفته مشکلات زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی بوجود نمی‌آورد، بلکه مقدار دستاوردی را هم که به برکت رویکرد اقتصاد مقاومتی بدست آوردیم هم از بین می‌رود.

فروزنده با انتقاد از سیاست واردات بی‌رویه دولت، گفت: اگر دروازه‌های کشور را به روی واردات کالاهای اروپایی باز کنیم، هم کالاهای بی‌کیفیت به کشور وارد خواهد شد و هم به تولید و تکنولوژی ما ضربه خواهد زد. از نقدهای جدی که به دولت در حوزه اقتصادی وارد است، این است که دولت هزینه زیادی را صرف واردات می‌کند که همین باعث عدم کارایی 40 درصد از واحدهای تولیدی داخل کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید بطور روشن بیان کند که اگر جمع‌بندی مذاکرات تصویب شود چه برنامه‌ اقتصادی خواهد داشت و اگر تصویب نشود چه رویکردی در حوزه اقتصاد دنبال خواهد کرد. اگر زمینه ورود شرکت‌های اروپایی به ایران فراهم شود اما در کنار آن مدیریت درست و صحیح صورت نگیرد، وابستگی اقتصادی ما نه تنها کم نخواهد شد بلکه آسیب‌پذیری اقتصاد ما بیشتر هم خواهد شد.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضمن انتقاد از مواضع فرانسه در مذاکرات هسته‌ای، گفت: نباید از کارشکنی‌ های فرانسه در مذاکرات به راحتی عبور کنیم. باید مسائل سیاسی ما با مسائل اقتصادی و فرهنگی‌مان بصورت یک کل دیده شود. نباید اینگونه باشد که برای روابط اقتصادی به موضع‌گیری‌های کشورها دقت نکنیم.

فروزنده در پایان خاطرنشان کرد: نباید اینگونه شود متحدانی که در زمان تحریم با ما همکاری داشته‌اند و مانند اعضای 1+5 با ما رفتار خصمانه‌ نداشته‌اند، کنار بگذاریم. کشورهایی ازجمله فرانسه و آلمان به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و بدنبال وابسته کردن ما هستند تا ضربه نهایی را وارد کنند.

*** تضمین سهم فرانسه در بازار ایران

درعین حال یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هدف فابیوس از سفر به تهران تسهیل و بهبود روابط ایران و فرانسه نیست، تاکید کرد: آنها می‌خواهند سهم و نفع خود را در بازار آینده ایران تضمین کنند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور کارشناس مسائل سیاسی ، با اشاره به سفر لوران فابیوس به تهران در هفته آینده اظهار داشت: هفته‌ای که آقای فابیوس می‌خواهد به تهران سفر کند هفته حمایت از بیماران هموفیلی است و این مسئله یادآور از دست رفتن جمعی از هموطنانمان به دلیل ورود خون‌های آلوده به کشور بود که عامل اصلی آن نیز فابیوس بود.

ذوالنور ادامه داد: فرانسه در دوران جنگ تحمیلی بیشترین خدمت را به دشمن بعثی ما رژیم صدام داشت که میراژهای 300 و 400 مجهز به اشعه لیزر از جمله آنها بود، از سوی دیگر فرانسه در کمک به صدام برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی نقش جدی داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حضور شخصیت‌های پخته‌ای همچون ژان شیراک در فرانسه که شخصیت مستقل این کشور را حفظ کرده و کمتر تابع آمریکا بودند افزود: آنها با مردم ما و جمهوری اسلامی صاف نیستند و منافع کشورمان نیز برای فرانسوی‌ها هیچ ارزشی ندارد و هرگاه که بتوانند به منافع ما آسیب می‌زنند و همواره به دنبال سود و پول خود بوده‌آند.

وی با اشاره به تعامل اقتصادی ایران با فرانسه پیش از تحریم‌ها یادآور شد: ما قبل از تحریم حدود30 الی 40 میلیارد دلار به صورت سالانه با فرانسه تبادل اقتصادی داشتیم که پس از تحریم این رقم به 3 میلیارد دلار رسید و 90 درصد از روابط اقتصادی ایران و فرانسه دچار اخلال شد. از این رو فابیوس به شدت تحت تاثیر اقتصاددانان و شرکت‌ها، کمپانی‌ها و کارتل‌های اقتصادی فرانسه است.

ذوالنور با بیان اینکه هدف فابیوس به تهران تسهیل و بهبود روابط ایران و فرانسه نیست تاکید کرد: آنها می‌خواهند سهم و نفع خود را در بازار آینده ایران تضمین کنند. بنابراین در اصل این سفر تردید وجود دارد چراکه خود فابیوس نیز اعلام کرده که در سفرش به تهران موضوع عادی‌سازی روابط ایران و اسرائیل را دنبال خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال با بیان اینکه من اعتقادی به لغو سفر فابیوس به تهران ندارم توضیح داد: دولتمردان باید توجه کنند که یک دشمن می‌خواهد وارد کشور شود و از این رو مصالح، عزت و اقتدار ملی کشورمان باید حفظ شود و از آمدن مقامات غربی ذوق‌زده نشویم تا غربی‌ها نیز احساس کرنش و ذوق‌زدگی در ما پیدا نکنند.

***فابیوس برای اقتصاد ایران به تهران نمی‌آید

درعین حال یک نماینده تهران در مجلس با انتقاد از مواضع خصمانه پاریس علیه کشورمان، گفت: فرانسوی‌ها هیچگاه برای رونق اقتصاد ایران به کشورمان سفر نمی‌کنند و دلشان هم برای ما نسوخته اما دولتمردان ما نسبت به این مسائل بیگانه هستند.

محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران با اشاره به سفر هفته آینده فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، اظهار داشت: این فرصت‌طلب‌ها از هر فرصتی برای بهره‌مندی شخصی و منافع ملی خود استفاده می‌کنند اما دولتمردان ما انگار نسبت به این مسائل بیگانه هستند.

کوثری ادامه داد: دولتمردان ما نه تنها نسبت به این مسائل حساسیت نشان نمی‌دهند بلکه فرش قرمز هم برای آنها پهن می‌کنند در حالیکه باید بدانند مردم به موقع جواب این بی‌توجهی دولتمردان به ارزش‌های ملی و اسلامی را خواهند داد.

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به جنایات و مواضع خصمانه فرانسه علیه کشورمان تأکید کرد: فرانسوی‌ها هیچگاه برای سرمایه‌گذاری و رونق دادن به اقتصاد ایران به کشورمان سفر نمی‌کنند؛ آنها صرفاً در جهت منافع خود حرکت می‌کنند و دلشان هم برای ما نسوخته است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: بهتر است که مسئولان سیاسی، اقتصادی و صنعتی ما اینقدر بی‌تدبیری نکنند و عجولانه از این مقامات غربی دعوت به عمل نیاورند و خیال کنند که آنها می‌خواهند سرمایه‌گذاری انجام دهند.

کوثری با اشاره به حضور فرانسه در مجموعه کشورهای 1+5 یادآور شد: آنها اگر موردی را قبول نداشتند ایران را تحت فشار قرار می‌دادند و حالا نیز از ایران انتظار دارند که اولین کشوری باشند که در بازار ایران حضور پیدا می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سوابق و نوع موضعی‌گیری‌های فرانسه درباره ایران مشخص است افزود: نباید به راحتی آنها را پذیرفت، زمانی که آنها باید به ما قطعات خودرو می‌دادند این اقدام را نکردند و ما باید به آنها تفهیم کنیم که انصاف را رعایت نکرده‌اند و در حال حاضر نیز نباید سریع وارد معامله اقتصادی با آنها شویم.

***جنایات متعدد فرانسوی‌ها علیه ایران

دراین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مواضع فابیوس درباره کشورمان خصمانه است، گفت که فرانسوی‌ها جنایات متعدد علیه ایران انجام داده‌اند.

محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران در چهارشنبه این هفته اظهار داشت: مواضع فابیوس تاکنون خصمانه بوده و رابطه دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

وی افزود:‌ این شخص در گفتمان دولت‌ها همچنین مذاکرات خود نشان داده که نمی‌تواند یک انسان مفید در بحث تعامل با ایران محسوب شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز نگرانی از سفر این وزیر به ایران تصریح کرد: جای تردید است که این شخص در کشور بتواند منافع ملی ما را تعیین کند.

جوکار در پاسخ به علت دعوت برخی مسئولان سیاسی، اقتصادی و صنعتی ایران از وی بیان کرد: بعید می‌دانم صنعتگران از این شخص دعوت به عمل آورده باشند چرا که محور سفر او بر مبنای مسائل و مباحث سیاسی است و بیشتر فابیوس اظهار تمایل به این شهر داشته است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با تشریح مواضع فرانسه علیه ایران خاطرنشان کرد: این شخص عملکرد خوبی در رابطه با کشورمان نداشته و همواره مواضعی خصمانه پیش رو در پیش گرفته است.

وی همچنین به جنایات بسیار فرانسه علیه ایران اشاره و تاکید کرد: دولت فرانسه جنایات بسیاری علیه کشورمان لحاظ داشته است همچنین سوابقی که در رابطه با سایر مسائل با کشورهای اسلامی همچون ایران داشته است از این امر مستثنی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با تاکید بر رعایت خطوط قرمز ایران متذکر شد: هر کسی را نباید به کشور راه بدهیم؛‌ برخی افراد به دلیل اعمال گذشته خود باید تنبیه شوند.

جوکار تاکید کرد: مذاکره با دولت‌های مختلف دلیل بر این نیست که صرفا به نفع منافع ملی ما باشد.

وی در پایان خطاب به مسئولان کشور گفت: عزتمداری انقلاب اسلامی ما ایجاب می‌کند با تحمل بیشتری مواضع خود را اعلام و در برخی موارد همچون سفر این شخص با منطق و عقلانیت بیشتری عمل کنند.

***سفر فابیوس به تهران به نفع ما است

درعین حال یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از ظرفیت حضور هیات های غربی در کشور استفاده کرد، گفت: با این حال نباید فراموش کرد که برخی از آنها در دوران تحریم نسبت به ما چه سخت گیری هایی داشتند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به حضور هیات های اروپایی در کشور بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: یکی از سیاست های آقای روحانی کاهش تنش و بی خود با همسایگان بود، بنابراین سفر هیات های اروپایی و غربی به کشور در همین راستا است.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد بعد از توافق هسته ای یکی دیگر از سیاست ها و وعده های دولت تدبیر و امید با حضور هیات های اروپایی در کشور محقق شد و شاهد کاهش تنش بین ایران و کشورهای همسایه هستیم.

وی در ادامه به نکاتی اشاره کرد و گفت: قطعا این سفرها باعث پویایی اقتصاد کشور می شود. اعتقاد دارد که معاملات اقتصادی با کشورها به ضرر ما نخواهد بود اما نباید فراموش کنیم برخی از این کشورها در دوران تحریم چه فشاری به ایران وارد کردند.

جعفرزاده تاکید کرد:  برخی کشورهای اروپایی با قواعد سخت گیرانه در دوران تحریم شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی برای کشور فراهم کردند، حالا که امروز خواهان برقراری ارتباط با ما هستند نباید این موضوع را فراموش کرد.

بنابراین این نماینده به دولت توصیه کرد با حساسیت بیشتر با کشورها ارتباط برقرار کند هر چند که اعتقاددارد این روابط مفید خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمدن و رفتن آنها هیچ  ضرری ندارد خیلی هم خوب است چرا که این سفرها نشان  می دهد که جایگاه واقعی ایران کجا و چطور بود.

وی عنوان کرد: دلیل انتقاد برخی از مسئولان نسبت به حضور هیات های اروپایی در کشور را متوجه نمی شوم چرا که ما یک کشور آزاد و پویا هستیم و باید در رفت و آمد های سیاسی این نکته لحاظ شود.

این نماینده تاکید کرد: مخصوصا که این کشورها اظهار ندامت و پشیمانی می کنند و در صحبت ها به شدت از اینکه ارتباط شان با تهران قطع بود ابراز پشیمانی کردند. ما قبلا هم گفته بودیم تحریم ها بیش از آنکه بر ایران اثرگذار باشد به دنیا آسیب می زند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به سفر فایبوس به تهران گفت: هر چند که او پیش از این منافع اسراییل را دنبال می کرد اما همین سفر به خوبی نشان می‌دهد که در نهایت اروپا به سمت چه قدرتی آمد.

وی ادامه داد :تصور می کنم نباید مانعی برای حضور وزیر امور خارجه فرانسه ایجاد کرد. اعتقاد دارم این مسئله به نفع ایران خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.