۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵
کد خبر: 297940

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: گرچه علم تا به حال پیشرفت های بسیاری داشته است اما تا به حال هنوز نتوانسته راهکاری معجزه آسا برای جلوگیری از علائم پیری پیدا کند. پیری یک روند طبیعی است که باید با آرامش و اطمینان خاطر با آن روبرو شد. با این حال باید به بعضی عادات زندگی که این روند را تشدید می کند توجه داشت.

۵ دلیل پیری زودرس خانم ها
  1. خوراکی هایی که نباید میل کنید!

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ تغذیه اصلی ترین عامل حفظ سلامتی و عملکرد صحیح بدن است. اما با این حال در بسیاری از اوقات به این مسئله توجهی نداریم و عادات اشتباه تغذیه ای را داریم که نه تنها فایده ای ندارد بلکه برای سلامتی مضر بوده و روند پیری را تسریع می کند.

در این باره باید به آردهای تصفیه شده اشاره کرد که در خمیرهای صنعتی و غذاهای آماده به کار می رود. فراموش نکنید که این غذاها بسیار پرکالری هستند و در بدن به شکل چربی و کلسترول تجمع می یابند. از جمله دیگر خوراکی هایی که موجب پیری زودرس می شوند عبارتند از:

  • خوراکی های شیرین: به خاطر داشته باشید که زیاده روی در مصرف شکر می تواند به بافت کلاژن پوست آسیب برساند.
  • غذاهای بسیار شور: همه ما اسنک، چیپس و تنقلات شور را دوست داریم اما این خوراکی ها برای سلامتی بسیار مضر هستند. نمک یکی از بدترین دشمنان سلامتی است که از جمله مضرات آن می توان به بروز سلولیت اشاره کرد.
  • گوشت فرآوری شده: غذاهایی کانند سوسیس و همبرگر حاوی سولفات هستند که روند پیری را تسریع می کنند.
  • گوشت قرمز: گوشت قرمز حاوی مقدار بسیار زیادی رادیکال آزاد است که این ترکیبات به کلاژن پوست آسیب می رسانند و موجب پیری می شوند.
  • نوشیدنی های گازدار شیرین: این نوشیدنی ها جز بدترین دشمنان سلامتی و زیبایی محسوب می شوند.
  • خوراکی های سرشار از چربی های ترانس: اسیدهای چرب ترانس باعث ایجاد التهابات و احتباس آب می شود، پوست را نسبت به نور خورشید بسیار حساس می کنند و بسیاری از ناراحتی های قلبی عروقی را در پی دارد. حتما به هر قیمتی که شده از این چربی ها اجتناب کنید.
  1. عدم مدیریت صحیح استرس

یکی از عواملی که معمولا به آن توجهی نمی شود این است که خانم ها نسبت به آقایان در برابر استرس بسیار حساس تر هستند. آنها به نسبت شدیدتر و در مدت طولانی تری از استرس رنج می برند. البته مردان قدرت مدیریت پایین تری در برابر استرس دارند و آمار فوت آنها به دلیل بیماری های مرتبط با این مشکل فیزیولوژیک بالاست. استرس همچنین موجب پیری می شود زیرا:

  • شرایط استرس زا طی چندین ماه یا چندین سال می تواند موجب تغییرات بسیار جدی در بدن گردد. هورمون کورتیزول ضربان قلب را تسریع می کند، موجب مشکلات جدی مانند تصلب شریان می شود و به سلامت مغز آسیب می رساند.
  • علاوه بر کورتیزول، استرس موجب آزاد شدن آدرنالین می شود که اکسیداسیون سلول ها را در پی دارد، مانع از سنتز ریز مغذی ها می شود و تجمع چربی ها در خون را تسهیل می کند.
  • استرس یکی از عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن است که پیری زودرس به خصوص در چهره را در پی دارد.

برای پیشگیری از چنین مشکلاتی سعی کنید تا استرس را به خوبی مدیریت نمایید.

  1. مصرف کم آنتی اکسیدان ها

مصرف بسیار کم آنتی اکسیدان ها یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد پیری زودرس است که چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. با این حال، بدن را نسبت به آسیب های رادیکال های آزاد که به کلاژن پوست آسیب می رسانند، مستعد می کنند.

از جمله بهترین خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان می توان به آب لیمو شیرین، کیوی، توت فرنگی، انبه، طالبی، پرتقال، کلم، هویج، اسفناج، گوجه فرنگی، نروزانه یک فنجان چای سبز و دو سهم ماهی در هفته اشاره کرد.

  1. قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید

نور خورشید برای سلامتی بسیار مفید است زیرا به سنتز ریز مغذی هایی مانند ویتامین D کمک می کند و وضعیت روحیه  را بهبود می بخشد. با این حال، قرار گرفتن مکرر  زیر نور خورشید در ساعات گرم روز بدون استفاده از وسایل محافظ می تواند عامل مهم تشدید پیری زودرس پوست باشد.

  1. کمبود کلسیم

کلسیم ماده معدنی است که در تمام مراحل زندگی مورد نیاز است که البته برای خانم ها اهمیت بیشتری دارد. در واقع، خانم ها بیشتر در معذض کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان هستند. این بیماری می تواند به کیفیت زندگی آسیب برساند. عدم توجه به دریافت کافی کلسیم و تامین نیاز بدن می تواند روند پیری را تسریع می کند.

ماست طبیعی بدون شکر، یک لیوان شیر، 3 عدد گردو و 3 عدد بادام در طول روز برای این نیاز بدن بسیار مهم است.

اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به پوکی استخوان است باید با پزشک مشورت شود تا برای تامین نیاز بدن مکمل های غذایی تجویز گردد. هر چه زودتر این اقدام صورت گیرد قطعا برای سلامتی مفیدتر خواهد بود.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.