گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری - شواهد نشان می‌دهد این روزها بازار خودرو رونقی ندارد و کسادی همچنان در بازار جای خوش کرده است.

 خودرو همچنان مشتری ندارد

به گفته فعالان بازار با گذشت چهار ماه از سال خبری از خرید و فروش نیست و این در حالی است که در 6ماهه اول هر سال بازار رونق زیادی داشت و خرید و فروش به اوج خود می‌رسید.

برخی از آنان دلیل این رکود را دوران انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات 1+5 عنوان می‌کنند و بر این باورند پس از اینکه توافق اعلام شد بزودی بازار از این حالت خارج می‌شود.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند با رفع تحریمها اقتصاد کشور بهبود می‌یابد و بازار خودرو نیز مانند دیگر بازارها از وضعیت جدید پیش آمده تأثیر می‌گیرد.

اما بسیاری بر این باور بودند که به محض انجام توافق قیمت انواع خودرو در بازار کاهش چشمگیری خواهد داشت، اما اظهارات وزیر صنعت مبنی بر اینکه قیمت خودروهای داخلی پس از توافق هسته ای کاهش
 نمی یابد این باور را کمرنگ کرد.

 به نظر می‌رسد با این اظهارات وزیر کاهش قیمت آنچنانی خودرو که خیلی‌ها چشم  به راه آن بودند محقق نخواهد شد.

مریدی، یکی از نمایشگاه داران اتومبیل به خبرنگار ما می‌گوید: کسادی بر بازار حاکم شده است و مدتهاست بازار در رکود بسر می‌برد.

وی تصریح می‌کند: به نظر من رکود موجود در بازار زیاد دوام نخواهد داشت و در آینده نزدیک بازار از بی رونقی خارج می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: طی این مدت خودروهای داخلی بین 100 تا 500 هزار تومان کاهش قیمت داشته و خودروهای خارجی هم قدری ارزان شده، اما از مشتری خبری نیست.

خجسته نمایشگاه‌دار دیگری اظهار می‌دارد: فروشنده و خریدار در بازار خودرو مدتهاست چشم به راه اعلام نتایج مذاکرات هستند و اکنون که توافق شده از بازار انتظار بیشتری برای کاهش قیمتها دارند.

وی تصریح می‌کند: کاهش قیمتها زمانی رخ خواهد داد که خودروهای جدید و با کیفیت‌تر جایگزین خودروهای موجود بازار شود و این موضوع به نظر من چند ماهی زمان می‌برد.

وی می‌گوید: خریداران خودرو همچنان منتظر هستند تا ببینند سیاستهای دولت در خصوص بازار خودرو چگونه خواهد بود و سپس اقدام به خرید کنند که به نظر من اصلی‌ترین دلیل کسادی بازار همین موضوع است.

وی اظهار می‌دارد: اغلب مراجعه کنندگان فقط از قیمت خودروها می‌پرسند و البته خرید و فروشی در بازار اتفاق نمی افتد و فروشندگان بازار کسانی هستند که از سر ناچاری با قیمت کمتر از نرخ بازار اقدام به فروش می‌کنند.

فرهادمنش، یکی از شهروندان که در حال بازدید از نمایشگاهی در سطح شهر است، می‌گوید: مدتهاست تصمیم دارم خودرو بخرم، اما با هرکسی که مشورت می‌کنم می‌گویند دست نگه دارد.

وی می‌افزاید: با اینکه چند روزی از اعلام نتایج مذاکرات می‌گذرد، اما بازار چندان تکان نخورده و قیمتها کاهش مختصری داشته‌اند.

وی اظهار می‌دارد: با توجه به وضعیت موجود به نظرم  باید بازهم منتظر ماند.

 

 منتظر کاهش قیمت نباشید!

در همین حال وزیر صنعت در گفت‌وگو با مهر اظهاراتی را در خصوص وضعیت بازار خودرو بیان کرد که به نظر می‌رسد وی چندان به  کاهش قیمتها راضی نیست.

محمدرضا نعمت زاده با اشاره به دلایل کاهش نیافتن قیمت خودروهای داخلی می‌گوید:علت این امر این است که  قیمت آن را شورای رقابت تعیین می‌کند و چنانچه قیمت ارز کاهش یابد، ممکن است قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد.

 

 جلوی افزایش قیمت گرفته می‌شود

وی تصریح می‌کند: در شرایط کنونی تلاش داریم در وهله نخست جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیریم و در عین حال تولید را افزایش دهیم.

وی می‌افزاید: قیمت خودرو ارتباط چندانی با تحریم و شرایط اقتصادی پس از تحریم نداشته، بلکه قیمتها با توجه به شرایط بازار داخلی تعیین می‌شود و تا زمانی که تورم کنترل نشود، افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود.

 

 دیدگاه کارشناسان

پیش از این پیش‌بینی می‌شد با توافق اولیه ایران و گروه 1+5، قیمت دلار کاهش یافته و در نتیجه قیمت خودرو بویژه خودروهای وارداتی نیز کاهش یابد. با این حال این اتفاق رخ نداده و قیمت دلار پس از یکی دو روز نوسان، دوباره افزایش یافت.

در این شرایط کارشناسان معتقدند با دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع هسته‌ای، احتمال کاهش شدید قیمت ارز منتفی بوده و از این ناحیه نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.

 

 تأثیر واقعی از سال آینده

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه  به ایسنا می‌گوید: عملیاتی شدن توافق جامع هسته‌ای زمانبر بوده و تأثیر واقعی لغو تحریم بر صنعت خودرو از ابتدای سال آینده دیده خواهد شد.

فربد زاوه با بیان اینکه از ابتدای سال آینده قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توانند از طریق «ال.سی» و به صورت مستقیم قطعات مورد نیاز را وارد کنند، خاطرنشان می‌کند: بنابراین می‌توان انتظار داشت در سال 1395 قیمت خودروهای تولید داخل در حد کمی کاهش یابد.

وی ادامه می‌دهد: البته تأثیر توافق جامع هسته‌ای بر قیمت خودروهای وارداتی قابل توجه خواهد بود، به‌گونه‌ای که در سال آینده قیمت خودروهای وارداتی کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

 

 کاهش قیمتی در کار نیست

یک استاد دانشگاه نیز درباره تأثیر توافق جامع هسته‌ای بر قیمت خودرو معتقد است تجربه در ایران ثابت کرده قیمت هیچ کالایی پس از افزایش قیمت، کاهش نمی‌یابد.

امرا... امینی با بیان اینکه شاهد بودیم پس از تفاهم اولیه هسته‌ای، به نوعی از کاهش قیمت ارز جلوگیری شد، خاطر نشان می‌کند: در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت خودروهای وارداتی که از ارز آزاد استفاده می‌کنند کاهش می‌یافت، اما به نظر می‌رسد عزم موجود تثبیت قیمت ارز در سطوح کنونی است.

وی ادامه می‌دهد: قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران به دلایل گوناگون بالا است، بنابراین پس از توافق جامع هسته‌ای اگر شاهد کاهش قابل توجه قیمت ارز نباشیم دلیل دیگری برای کاهش قیمت خودرو وجود نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: متأسفانه بهره‌‌وری تولید خودرو در ایران پایین بوده و به دلایلی مانند سوءمدیریت، پایین بودن بهره‌وری، بالا بودن بهره تسهیلات بانکی، نرخ مزد، تورم و دیگر دلایل پنهان و آشکار، مصرف‌کنندگان نباید به کاهش قیمت خودرو امیدوار باشند.

 

 ارزانی به شرط  کاهش قیمت ارز مبادلاتی

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در پاسخ به اینکه آیا توافق جامع هسته‌ای می‌تواند باعث سبب قیمت تولید قطعه و خودرو شود؟ اظهار می‌دارد: هم‌اکنون حدود 80 درصد قطعات خودروها در داخل تولید و حدود 20 درصد وارد می‌شود.

محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه قطعات خارجی صنعت خودرو با ارز مبادلاتی خریداری می‌شود، خاطرنشان می‌کند: بنابراین چنانچه پس از توفق جامع هسته‌ای قیمت ارز مبادلاتی کاهش یابد، هزینه‌های واردات قطعات نیز کاهش خواهد یافت.

وی ادامه می‌دهد: با این حال با توجه به سیاستهای کلان اقتصادی در زمینه افزایش قدرت رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی، افزایش تولید و رشد صادرات؛ بعید به نظر می‌رسد پس از توافق جامع هسته‌ای قیمت ارز مبادلاتی کاهش یابد.

وی تصریح می‌کند: بنابراین در این شرایط دولت می‌تواند با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به کاهش قیمت تمام شده تولید قطعه و خودرو کمک کند. در صورت کاهش نرخ سود تسهیلات به 15 درصد در سال جاری، می‌توان به تثبیت قیمت خودرو امیدوار بود.

 

 دلواپسی مالکان خودروهای لوکس

در همین حال نمایشگاه‌داران خودروهای خارجی می‌گویند: این روزها مشتریانشان دلواپس‌تر از گذشته هستند و دغدغه دارند با ورود خودروهای جدیدی که قرار است میان ایران و سایر کمپانی‌های مطرح دنیا تولید شود، قیمت خودروهایشان کاهش شدیدی پیدا کند.

فعالان بازار خودرو اظهار می‌دارند: گفته‌های وزیر که بصراحت اعلام کرده با توافق هسته‌ای، قیمت خودروهای خارجی باید سیر نزولی را آغاز کند بر بازارشان اثر داشته و بیشتر افرادی که به نوعی خودروهای خارجی در اختیار دارند و قصد تعویض آن را داشته‌اند، نگران از احتمال کاهش قیمت، به نمایشگاه مراجعه می‌کنند و خودروهای خود را برای فروش می‌گذارند.

 آنان می‌افزایند: این روزها، مراجعه برای فروش خودروهای خارجی شدت بیشتری داشته و اگرچه بازار همچنان در رکود بسر می‌برد، اما حضور متقاضیان در این نمایشگاه‌ها افزایش یافته ولی بازار مشتری ندارد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داش غلام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    این پیرمرد وزیر صنعت هم ازون موجوداته .اون وقت که پراید ۷میلیونی ۲۱میلیون شد که میگفتین مربوط به تحریمه اقا جون تابلوه که همه شریک هستند تو تولید اشغال خودرو تو ایران.ولی کورخواندی بزار ین چند تا شرکت خارجی خودرو بیارن تو ایران دیگه کسی اشغالهای شما رو نمیخره استاددددد
  • ربطی داشت IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    با این حرفاتون اعصابمو حسابی به هم ریختید خودروی داخلی و خارجی باید ارزان شود ما هم باید مثل دنیا باشیم .
  • خوشبخت IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    چه طور وقتی تحریم ها شروع شد قیمت پراید از 7 میلیون به 20 میلیون رسید می گفتند از تحریم است ولی وقتی می خواهند تحریم ها را بردارند می گویند گرانی خودرو به تحریم ها ارتباطی دارد .در روز قیامت به خدا چه جوابی خواهید داد .