عباسعلی سپاهی یونسی:  قدس ویژه خراسان - مدیر اجرایی پروژه بزرگ میدان شهدا دیروز ساعتی را به گفت و گو با اهالی رسانه اختصاص داد و از پیشرفت و چند و چون طرح سخن گفت.

پروژه میدان شهدا سال ۲۰۱۷ به بهره برداری می رسد

وحید برجسته‌نژاد که اهالی رسانه در تالار شورای اسلامی مشهد میهمان او و همکارانش بودند، پیش از پاسخگویی به پرسشهای خبرنگاران به اختصار درباره پیشینه طرح گفت: پروژه میدان شهدا با هدف بهسازی و نوسازی بافت فرسوده میدان از سال 1383 آغاز شد و با اینکه این طرح در ابتدا با 12 هکتار شروع شد، اما امروز طرح در 35 هکتار با کاربری‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی در حال تکمیل شدن است.

 آمادگی پروژه میدان شهدا برای سال 2017

وی  در ادامه  با اشاره به سال 2017 و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: از یک سال و نیم پیش تلاش شبانه روزی در جریان است تا بتوان طرح را در تاریخ معین به بهره برداری رساند و از این جهت طرح  با 830 میلیارد تومان، 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 90 درصد تملکهای لازم نیز انجام شده است.

برجسته نژاد درباره بودجه مورد نیاز برای اتمام طرح هم گفت: اگر طرح با همین 35 هکتار پیش برود  با همان یک هزار و 200 میلیارد تــومان پیش بینی شده به پایان می رسد، هر چند باید به بحث تورم هم توجه کرد که شاید سبب افزایش 10 درصدی هزینه‌ها شود.

 او همچنین درباره بخشهایی از طرح که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد، گفت:  تا کمتر از  دو ماه آینده پارکینگ صبا، تا پایان تابستان پارک هشت‌آباد و تا کمتر از یک هفته آینده تونل انرژی به بهره برداری خواهد رسید.

برجسته نژاد در گفته های خود به این نکته هم اشاره کرد که  به هیچ وجه توجیهی برای طولانی شدن پروژه میدان شهدا نباید داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در این میان بحث تملک ها پاشنه آشیل این طرح بود، زیرا باید دو هزار و 200 پلاک  تملک می شد و در این میان هم باید بـــه دنبال جلب رضایت مالکان می بودیم و هم اجرای آنچه قانون در این موارد دستور داده است.

 70 ریز پروژه در طرح

وی در بخش دیگری از گفته های خود با بیان اینکه طرح ۳۵ هكتاری میدان شهدا شامل 70 ریز پروژه نیز می باشد، افزود:  تأكید شهرداری  در اجرای این طرح بر بهره برداری از پروژه های خدماتی و عام المنفعه  از جمله پاركینگ صبا، ‌تالار شورای شهر، مسجد یزدی آبادی و ... بوده است.

وی همچنین درباره انتقادهای مطرح شده برای ارتفاع ساختمانها از سوی برخی افراد از جمله امام جمعه مشهد نیز گفت: در این طرح ساختمانهایی با 12 و یا 14 طبقه پیش بینی شده است که هم اکنون با این شمار طبقات در مشهد ساختمانهای زیادی وجود دارد و این ساختمانها نیز در نقاطی از طرح پیش بینی شده است که نقطه کوری برای حرم مطهر ایجاد نمی کنند.

 تالار شورا تشریفاتی نیست

 برجسته نژاد  در پاسخ به انتقاد برخی اعضای شورا درباره  تالار  شورا و تشریفاتی بودن آن نیز گفت: این ساختمان متعلق به مردم است و از این جهت باید به استحکام بنا توجه می شد تا عمر بیشتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: وقتی می گوییم ما در سال 2017 میزبان دیگر کشورهای اسلامی هستیم باید در ساخت و سازها به این نکته هم توجه کنیم تا بتوانیم میزبانان خوبی باشیم.

 ساماندهی اطراف میدان شهدا

 یکی از پرسشهای خبرنگاران درباره مشاغل اطراف میدان شهدا  بود و برجسته نژاد در این باره نیز گفت: رسیدگی به این موضوع را وظیفه خودمان می‌دانیم و معتقدیم این صنوف باید ساماندهی شوند چه از نظر تابلوی مغازه ها و چه از نظر محصولی که عرضه می کنند  و اقداماتی در این زمینه نیز انجام شده و یا در دست انجام است تا این مشکل نیز حل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.