سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره سکوت مسئولان دولتی در زمینه فرآورده‌های خون‌های آلوده فرانسه گفت:‌ توصیه می‌کنیم آقایان صدایشان درآید و برای (فابیوس) فرش قرمز نیندازند زیرا مسببین این خیانت بزرگ باید از ایران عذرخواهی کنند.

مطالبه مجلس برای پیگیری دولت جهت عذرخواهی فابیوس از ایران
 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، یکم تا هفتم مرداد هر سال به‌عنوان هفته ملی هموفیلی‌ها نامگذاری شده است، حال این در شرایطی است که قرار است لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه طی روزهای آینده به تهران سفر کند، کسی که در دوران نخست وزیری‌اش یکی از مطلعین و مسببین صادرات فرآورده‌های خون‌های آلوده به برخی کشورهای جهان از جمله ایران بوده است و همیشه انگشت اتهام به‌سمت این سیاست‌مدار فرانسوی بوده است، فابیوسی که گرایش‌ها و حمایت‌های او از اسرائیلی‌ها بسیار مشهور است.

در این رابطه محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پی سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران به تسنیم گفت: مردم ایران و نمایندگان مجلس هرگز خاطره بسیار تلخ فرآورده‌های خون‌های آلوده فرانسه را فراموش نمی‌کنند، که به‌واقع به‌نوعی خیانت در حق بشریت بود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: فابیوس از مطلعین و مسببین صادرات فرآورده‌های خون‌های آلوده باید نسبت به این حرکت ناشایست پاسخگو باشد، براین اساس نمایندگان مجلس در روز سه‌شنبه به این مسئله می‌پردازند و تذکرات لازم را در صحن علنی مجلس می‌دهند.

قربانی درباره سکوت مسئولان دولتی در این باره عنوان کرد: توصیه می‌کنیم که آقایان صدایشان درآید و برای چنین افرادی (فابیوس) فرش قرمز نیندازند زیرا مسببین فرانسوی فرآورده‌های خونی آلوده باید از ایران عذرخواهی کنند زیرا به سلامت بشریت خیانت کردند بنابراین نباید برای چنین افرادی آغوش گرم گشود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: فرآورده‌های خونی آلوده فرانسه از طریق دادگاه‌ بین‌المللی لاهه پیگیری شود

به گزارش تسنیم، چندی قبل نیز حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده بود که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موضوع ارسال فرآورده‌های خونی آلوده از فرانسه به ایران را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری خواهد کرد و زمانی که لوران فابیوس به تهران سفر می‌کند این مسئله باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد تا دست‌کم بخشی از خسارت‌های جبران ناپذیری را که در زمان دوره نخست وزیری وی به مردم ما وارد شد، به‌عنوان غرامت به جمهوری اسلامی ایران بپردازد و از این طریق بخشی از خسارتی که دولت فرانسه به ما وارد کرده جبران شود که البته هیچ‌گاه این مسئله جبران شدنی نیست.

وی افزود: چندین سال است که از بحث ارسال فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت از فرانسه به ایران می‌گذرد و متأسفانه این مسئله توسط هیچ دولتی پیگیری نشده است و به‌نظر بنده، دولت‌ها به‌شدت در این مورد که سلامت ایرانیان را به خطر انداخته بود، کم‌کاری کردند و هیچ اقدامی جدی را صورت ندادند و می‌بایست این مسئله را از طریق دادگاه‌های بین المللی پیگیری می‌کردند اما متأسفانه به‌شدت در این باره غفلت کردند.

شهریاری  همچنین عنوان کرد: خوشبختانه مجلس در این مورد به‌صورت جدی پیگیر مسئله است و باید از طریق دادگاه لاهه این مهم مورد پیگیری قرار بگیرد و خسارت‌های جانی و مالی که از طریق ارسال این فرآورده‌های خونی آلوده به ایدز و هپاتیت از فرانسه به ایران وارد شده و دولت فرانسه باید به هزاران نفر از مردم ایران غرامت بپردازد. بنابراین لازم است در سفری که لوران فابیوس قرار است به تهران بیاید از سوی دولت به‌صورت جدی این مسئله مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واقعاً جای این سؤال وجود دارد: چرا باید برای فردی که متهم به ارسال فرآورده‌های خونی آلوده به ایدز و هپاتیت به ایران است و سلامت هزاران نفر از مردم ایران را به خطر انداخته فرش قرمز پهن شود؟! ما از طریق وزارت بهداشت و درمان نیز این مسئله را مورد پیگیری قرار خواهیم داد تا با حضور وزیر امور خارجه فرانسه در تهران به سرانجام مطلوبی برسد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: در آن زمان بیماری ایدز همچون امروز قابل تشخیص نبود که ما متوجه موضوع بشویم که این فرآورده‌های خونی که از فرانسه به ایران ارسال می‌شود به بیماری‌های خطرناکی همچون ایدز و هپاتیت آلوده است و اصلا ًدر آن زمان وضع طوری بود که بررسی نمی‌کردند که این خون‌ها آیا حاوی بیماری است یا خیر، هرچند که به‌طور کلی در انتقال خون این نگرانی همیشه وجود دارد که شاید خون‌ها آلوده به بیماری‌های ناشناخته باشند.

همچنین در این زمینه کامران نجف‌زاده مدیر دفتر سابق صدا و سیما در فرانسه نیز درباره پیگیری فرآورده‌های خونی آلوده فرانسه به ایران به تسنیم عنوان کرده است: از آمدن فابیوس به تهران خوشحالم، با وی گفت‌وگو می‌کنم تا سؤالات قدیمی و جدیدمان را بپرسیم، ولی یک رنگ خاکستری برای وی کنار گذاشتیم.

دریافت غرامت از فرانسه مهمتر از مذاکرات 1+5

در این رابطه علی صابری حقوقدان شورای شهر تهران و وکیل پرونده بیماران هموفیلی در واکنش به سفر لوران فابیوس وزیر امور خراجه فرانسه به تهران که در دوران نخست وزیری خود یکی از مطلعین و مسببین صادرات فرآورده‌های خون‌های آلوده به برخی کشورهای جهان از جمله ایران بوده است به تسنیم عنوان کرد: دریافت غرامت از فرانسه به‌خاطر فرآورده‌های آلوده خونی می‌تواند ثمرات بسیار مثبتی حتی بیشتر از مذاکرات 1+5 داشته باشد.

وکیل پرونده بیماران هموفیلی ادامه داد: این غرامت دیگر قرار نیست همه آن به همان خانواده‌هایی که قبلاً غرامت دریافت کردند پرداخت شود بلکه این غرامت برای 78 میلیون ایرانی در حوزه سلامت هزینه خواهد شد یعنی ما با پرهیز از جنبه‌های سیاسی این قضیه به‌دنبال احیای جنبه‌های اجتماعی این مسئله هستیم.

دو رسوایی بزرگ فابیوس

 لوران فابیوس دو رسوایی تاریخی را در دوران نخست‌وزیری‌ در کارنامه‌‌اش به ثبت رسانده است، یکی از این رسوایی‌ها در جولای 1985 اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین‌کمان، متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایشات اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با برنامه‌‌ریزی و به‌عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیری، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفا کرد.

اما رسوایی دیگر فابیوس تبعات بسیار گسترده‌تری داشت که تاکنون نیز هم برای او و هم برای قربانیان ادامه داشته است. در دوران نخست‌وزیری او فرآورده‌های خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروسHIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

براین اساس بازخوانی از سه دهه رنج و بیماری بیماران هموفیلی کشورمان به‌عنوان قدیمی‌ترین پرونده حقوقی بیماران کشور، را در تسنیم پیش رو خواهیم داشت، موضوعی که  حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق، انستیتو "مریو" که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسوی است در خلال سال‌های 1984 و 1985 فاکتورهای انعقادی آلوده به "اچ‌آی‌وی" را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد.

در همان زمان سازمان انتقال خون ایران با شرکت فرانسوی "مریو" قرارداد واردات فرآورده‌های خونی برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی انتقال خون منعقد کرده بود. پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.

آلوده بودن این فاکتورها بر اساس گزارش‌ها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه‌ای به مقامات این کشور فاش شد. همین گزارش‌ها به‌نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود حاکی از این بود که برخی از مقامات بهداشتی وقت ایران در پاسخ به این نامه نوشتند که آلودگی در خون‌ها وجود ندارد و مشخص نیست چرا گفته شده این خون‌ها آلوده است. سپس به‌دنبال مشخص شدن این موضوع که منشأ آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 نسبت به شرکت فرانسوی شکایت کرد اما از آن زمان تاکنون شکایت از این شرکت به نتیجه نرسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نصیر IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    12 1
    به قول شهاب حسینی یه لیوان بگیر بنداز زمین بشکنه بعد ازش عذر خواهی کن درست میشه؟ اونایی که گرفتار جنایت همچین کفتار هایی شدن و آلوده به ویروس hiv شدن درمان شدن؟ یا اصلا زنده موندن؟ چرا جای عذر خواهی خواهان محاکمه همچین افرادی نیستن؟
  • اکبر IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    5 12
    واقعا از کارهای مجلس ادم خنده اش میگیرد.دنبال نقطعه ضعف از دولت میگردن..خسته نباشی پهلوان
  • نادر IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    8 4
    این مردک خائن به بشریت ومزدوراسرائیل رانباید به ایران راه داد.
  • یک پیام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    9 2
    اون اسراییلی اون خاین اون خون آشام اون جنایتکار....شماها که این خون رو بدون آزمایش و همینجوری بدون هیچ مسولیت پذیری تزریق کردین به مردم خودتون چی هستین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نیما IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    5 11
    دوستان عزیز فرانسه مهد دموکراسیه؛ چطور فابیوس میتونه این همه رسوایی اخلاقی داشته باشه؛ بعدش از افکار عمومی فرانسه هم در امان باشه و در ضمن امروز هم وزیر امور خارجه این کشور باشه؟! مسئولان ما فابیوس رو بیشتر و بهتر از ملت و دولت فرانسه میشناسن؟!بزارید دولت کارشو بکنه بابا...
  • ناشناس IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    10 4
    از نمایندگان محترم و همچنین مسئولین محترم کشور میخواهیم این موضوع را به جد پیگیری نموده و از پهن کردن فرش قرمز برای کسانی که از انسانیت خارج هستند اجتناب کنند
  • سعید IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    اقانیماواقااکبر هنوز بیماران به خاطر اون خون الوده دارن زجر میکشن اونوقت شماها تا یکی یه حرف زد فکر میکنین بادولت مشکل دارن یه ذره فکر کنین بعد...
  • ایرانی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    ما ایرانی ها هیچ وقت کار شکنی ها ی فرانسه رو که در نقش پلیس بد بازی می کرد وارسال خون های آلوده به ایران رو فراموش نمی کنیم پس فرانسه از این به بعد نباید در ایران جایی داشته باشد و باید این فابیوس پفیوس را به ایران راه ندهیم
  • کلید IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    ماهیت واقعی غرب زدگی دولت تدبیر وامید با این جور چیزها افشا میشه..دولتی که به دنبال حق مردمش نیست حتی به اندازه یه معذرت خواهی کوچک...