قدس آنلاین: راه های بسیاری وجود دارد برای انکه انسان از غم و اندوه در امان بماند و زندگی شادی داشته باشد که اکثر آنها نیز توسط خود او انتخاب می شود.

این افراد هرگز غصه دار نمی شوند

به گزارش قدس آنلاین، غنيمت شمردن فرصت‏ ها و استفاده بهینه و بهنگام از آنها در اسلام از جایگاهی ویژه برخوردار است و از دلایل توفیق انسان محسوب می شود و توجه به این مهم در روایات به خوبی مشهود است.

پيامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «كسى كه در نيكى و خيرى بر او گشوده شود، بايد آن را غنيمت شمارد، چه نمى ‏داند كه چه وقت بر روى او بسته خواهد شد.»

ایشان همچنین فرموده اند: «اى على! از چهار چيز پيش از چهار چيز بهره ببر: از جوانيت پيش از پيرى، و تندرستيت پيش از بيمارى، و بي نيازيت پيش از نيازمندى، و زندگيت پيش از مرگ.»

امیرمومنان على (ع) نیز در ضرورت توجه به فرصت ها می فرمایند: «فرصت همچون ابر مى‏ گذرد، پس فرصت هايى كه براى كار خير پيش مى ‏آيد غنيمت شماريد!»

و از آن حضرت (ع) است که: «هر كه از فرصت چنان كه بايد بهره گيرد، از غصه در امان است.»

ایشان همچنین فرموده اند: «ديروزت از دست رفته، و فردايت مشكوك است، و امروزت مغتنم؛ پس در بهره‏ بردارى از فرصت ممكن شتاب كن و از اطمينان كردن به روزگار بپرهيز!»

و نیز می فرمایند: «کسى كه آبشخور گوارايى بيابد و آن را غنيمت نشمرد، باشد كه در تشنگى آن را بجويد و نيابد.»

و امام باقر (ع) در توصیه به غنیمت شمردن فرصت ها فرموده اند: «از كوتاهى كردن به هنگام فراهم آمدن فرصت بپرهيز، كه اين ميدانى است كه به زيان اهل خود جريان دارد.»

علاوه بر این، امام على (ع) فرموده اند: «روزهاى سلامتى را، پيش از بيمارى غنيمت شماريد، و روزهاى جوانى را پيش از پيرى ... نگذاريد مهلت باعث غفلت شما گردد.»

ایشان همچنین می فرمایند: «خدايا بيامرز كسى را كه سخن حكيمانه‏اى را بشنود و خوب به آن گوش فرا دهد، و به راه راستى خوانده شود پس نزديك آيد ... مهلت ها را غنيمت شمارد، و بر اجل پيشى گيرد، و از عمل براى خود توشه فراهم آرد.»

منابع:

مکارم الاخلاق

نهج البلاغه

بحارالانوار

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.