قدس آنلاین : راضیه کشاورز - قصه ثبت نام در مدارس از زمان تاسیس نخستین مدرسه غیرانتفاعی در کشور آغاز شد ،شاید آن موقع کسی تصور نمی کرد بدنبال این مدارس آموزشگاه های دیگری که حداقل در دریافت وجه مثل مدارس غیرانتفاعی عمل می کنند ایجاد شود.

برخورد قاطع با دریافت "شهريه های نامتعارف" در مدارس اصفهان

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، داستان تکراری شهریه های کلان مدارس غیردولتی گویا تمامی ندارد، در هنگام ثبت نام تب تند دریافت شهریه که شاید نام آن را بتوان "شهریه بی ضابطه" نامید، صدای والدین را درآورده است.

در حالیکه وزارت آموزش و پرورش هر سال بر نظارت دقیق خود بر مدارس غیردولتی تاکید می کند، اما باز هم مدارسی هستند که از قوانین موجود سرپیچی کرده و هزینه های گزافی را از والدین دانش آموزان طلب می کنند.

شهریه بالا و غیراصولی برخی از مدارس غیردولتی سالهاست که گریبانگیر خانواده هاست و هر روز برای آنها مشکل آفرینی می کند؛ مدارسی که دور از چشم ماموران ناظر آموزش و پرورش از والدین شهریه های بالا را تقاضا می کنند و هر روز به بهانه ای قصد خالی کردن جیب مردم را دارند.

البته تعداد زیادی از مدارس غیردولتی هستند که قوانین را رعایت و تنها شهریه های مصوب را دریافت می کنند اما نمونه های زیادی هم دیده می شود که با انواع ترفندها بدنبال سودجویی هستند و کسب درآمد را بر هرچیز دیگری ترجیح می دهند.

 رييس اداره مدارس غير دولتي و مشاركت هاي مردمي اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان از ورود تيم بازرسي شوراي نظارت مدارس غير دولتي اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان به مدارس غير دولتي خبر داده ومی گوید: اين تيم بازرسي شامل 20 نفر بازرس محسوس و نامحسوس در مدارس غير دولتي شهر اصفهان است كه از اواسط تير ماه فعاليت خود را با تقسيم بندي در گروه هاي 2 نفره آغاز كرده است.

غلامحسن سخايي در گفت و گو با " قدس آنلاین " می افزاید: طبق گزارشات بازرسان شوراي نظارت مدارس غير دولتي، به  5 مدرسه كه بيشترين دريافتي شهريه مدارس غيردولتي را در شهر اصفهان داشتند تذكر حضوري و به 20 مدرسه تذكر كتبي داده شد كه قرار است تا 20 روز آينده اضافه مبلغ دريافتي به اوليا عودت داده شود.
وي از برخورد قاطعانه با متخلفان مدارس غير انتفاعي استان اصفهان بر اساس قانون رسيدگي به تخلفات مدارس غير دولتي خبر داده و خاطرنشان می کند: مجازات ها براي مدارس غير دولتي كه قوانين مربوط را رعايت نكنند شامل اخطار كتبي به مدير يا موسس، توبيخ مدير يا موسس همراه با درج در پرونده، عزل مدير و محروميت از مديريت در مدارس و مراكز غير دولتي تا سه سال، محروميت دائم مدير از مديريت مدارس و مراكز غير دولتي، تعطيلي موقت مدرسه يا مركز از يك تا 3 سال، محروميت موقت موسس از تاسيس مدرسه يا مركز غير دولتي تا 5 سال، محروميت دائم موسس از تاسيس مدرسه يا مركز غير دولتي مي شود.

رييس اداره مدارس غير دولتي و مشاركت هاي مردمي اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور می شود: شهريه مدارس غير دولتي توسط وزارت آموزش و پرورش از اول تيرماه امسال ابلاغ شد که البته اين ابلاغيه بايد توسط مدارس غير دولتي در معرض ديد مردم قرار گيرد .

وی تاکید می کند: مدارس غير دولتي حق اضافه كردن مبلغ ثبت نام را تا اواخر مهر ماه ندارند، اما اگر قرار باشد مبلغي اضافه بر ثبت نام گرفته شود اواسط مهرماه بخشنامه اي با عنوان مشاركت مردمي توسط اداره كل آموزش وپرورش استان اصفهان به مدارس غير دولتي ابلاغ خواهد شد.
سخایی با اشاره به متفاوت بودن شهريه مدارس غير دولتي استان اصفهان با توجه به سطح عملكردشان، اظهار می کند: مدارس غير دولتي با مراجعه به پرتال وزارت آموزش و پرورش اطلاعات مدرسه خود را كه شامل اجاره بها، حق التدريس معلمان، زير بنا، هزينه هاي ساليانه و ... وارد مي كنند و سايت آموزش و پرورش با كمك نرم افزار مجموع شهريه دريافتي مدرسه مربوط را محاسبه و ابلاغ مي كند كه ثبت نام اين مدارس بايد طبق اين شهريه صورت بگيرد.
شهریه های میلیونی به چه قیمت؟

مدارس غیر دولتی ملزم به دریافت شهریه مصوب هستند، مدارس غیر انتفاعی حق گرفتن شهریه زود هنگام را ندارند و افزایش 20 درصدی شهریه مدارس غیردولتی منتفی است، عناوینی است که بارها از زبان مسوولان وزارت آموزش و پرورش شنیده شده، سخنانی که گویا هیچ ترس و واهمه ای در دل مؤسسان مدارس غیردولتی ایجاد نمی کند.
شهریه های میلیونی این شبهه را در اذهان عمومی و خانواده ها ایجاد می کند که مگر قرار است در مدارس غیردولتی چه امکانات خاص و ویژه ای در اختیار دانش آموزان گذاشته شود که چنین شهریه هایی دریافت می شود .
برخی منتقدان معتقدند: صرف نظر از این توجیه که مدارس غیردولتی توسط بخش خصوصی اداره می شود و آنها برای تامین هزینه ها و سودآوری باید از دانش آموزان شهریه دریافت کنند آیا توجیه قانع کننده دیگری برای دریافت چنین شهریه های بی حساب و کتاب وجود دارد؟
از نگاه آنان ، بسیاری از خانواده ها که از درآمد نسبتا خوبی برخوردار هستند تمایل دارند فرزندشان در مدارسی با امکانات و شرایط بهتر درس بخواند اما این خواسته به چه قیمتی، آیا قیمت گزاف آن باید باری بر دوش خانواده بگذارد و چه بسا به جای اینکه دانش آموز آنها را در مسیر رشد و تعالی بهتر قرار دهد نوعی سرخوردگی را برای آنان که از این امکانات بی بهره هستند، به همراه داشته باشد.
آنان می گویند: مساله دریافت شهریه های کلان در مدارس غیردولتی صدای همه را درآورده است اما باز هم خانواده ها برغم گله و شکایت از این مساله، اصرار دارند فرزندشان را در این مدارس ثبت نام کنند که این موضوع نیز جای کنکاش و بررسی دارد.
البته مساله به اینجا ختم نمی شود، چرا که برخی فرهنگیان و مدیران شاغل در آموزش و پرورش که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند نیز با علم به بالا بودن شهریه، فرزندان خود را در مدارس غیردولتی با شهریه های سنگین ثبت نام می کنند و آنها نیز سردرگمی خود را این گونه توجیه می کنند که چه کنیم باید به خواسته فرزندان بها داد.
ساماندهی وضعیت دریافت شهریه مدارس ضروری است

موضوع شهریه و مشارکت های مردمی هرسال با شروع ثبت نام مدارس آغاز می شود و تا پایان یک سال تحصیلی نیز ادامه دارد موضوعی که فکر و وقت شماری زیادی از اولیا و دست اندرکاران مدرسه و آموزش و پرورش را به خود مشغول می کند.

در قانون شوراهای آموزش و پرورش هر چند مشارکت داوطلبانه والدین و آنهم دریافت وجوه پس از زمان ثبت نام آمده اما به نظر می رسد برخی مدارس تنها بخش دوم یعنی دریافت وجه پس از ثبت نام را اجرا و رعایت می کنند.

به باور برخی از والدین مشارکت مردمی در بسیاری از مدارس داوطلبانه نیست و دست اندرکاران آموزشگاه ها به روش های مختلف اولیا را به پرداخت این وجوه ناگزیر می کنند.

به اعتقاد این دسته از والدین قراردادن اولیا درشرایط خاصی و بازی با روح و روان دانش آموز و والدین یعنی همان اجبار در دریافت وجه است و این رفتار را نمی توان مشارکت داوطلبانه نامید.

هر چند گله و شکایت از اخذ شهریه های سنگین مدارس غیردولتی بسیار زیاد است و دهان به دهان در بین خانواده ها می چرخد اما مسوولان آموزش و پرورش اعلام کردند نظارت کامل بر فعالیت این مدارس دارند و به محض شناسایی مدارس متخلف ، به شورای نظارت برای بررسی و اعمال قانون سپرده می شوند، اما گویا تهدیدهای مسوولان مبنی بر برخورد با متخلفان نیز راه به جایی نمی برد.
با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش توسعه مشارکت های مردمی را در اولویت برنامه های خود قرار داده به نظر می رسد برای رسیدن به این هدف که بخشی از آن در قالب گسترش مدارس غیردولتی محقق می شود لازم است وضعیت این مدارس بویژه مساله شهریه که از اهمیت بالایی برخوردار است را ساماندهی کند و برای پایان دادن به وضعیت متفاوت دریافت شهریه ها نظارت های آشکار و پنهان خود را گسترش دهد تا از تخلفات احتمالی در این زمینه جلوگیری شود.

این روند می تواند از یک سو امنیت خاطری برای خانواده ها باشد که درازای خدماتی که فرزندان آنها در مدارس غیردولتی دریافت می کنند، شهریه می دهند و از سوی دیگر با نظارت بیشتر بر این مدارس، جلوی برخی سودجویی ها و تخلفات احتمالی گرفته می شود تا تعلیم و تربیت کشور در مسیری درست و هدایت شده پیش رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعیدی ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام.من موقع ثبت نام ی شهریه اعلام کردن، الان برای دریافت کارنامه ی مبلغ بیشتر میخاهند.شکایت کردم حضوری، کسی پاسخگو نیست