وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح پرونده ابتلا به ایدز بیماران هموفیلی را در آستانه سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران به مصلحت ندانست و گفت: در مورد پرونده بیماران هموفیلی باید آنگونه که در شأن ملت و منافع ملی است عمل کرد و نباید دستگاه دیپلماسی کشور را دچار چالش کنیم.

طرح پرونده بیماران هموفیلی به مصلحت نیست/دستگاه دیپلماسی را دچار چالش نکنیم

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اجتماعی ایرنا، سیدحسن هاشمی روز دوشنبه در همایش قدردانی از مجریان برتر ارتقای سلامت مادر و نوزاد، درمورد مطرح شدن پرونده ابتلا به ایدز بیماران هموفیلی در آستانه سفر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به ایران افزود : دیپلمات نیستم اما توافق هسته ای دستاورد ارزشمندی برای کشور است.

وی گفت: فابیوس یک شخصیت بین المللی است؛ یک دعوای حقوقی داریم که همانند آن در کشورهای دیگر اتفاق افتاده و به مجامع بین المللی شکایت برده اند و حالا اگر طی این سال ها ضعیف عمل کرده ایم اکنون مطرح کردن این پرونده در راستای مصالح یک کشور نیست، چون بطور مثال اگر فردا شخصیتی از آلمان بخواهد به ایران سفر داشته باشد باید مسایلی مانند نقش داشتن آنان در جنگ تحمیلی مطرح شود.

وی تاکید کرد: در مورد پرونده بیماران هموفیلی باید آنگونه که در شأن ملت و منافع ملی است عمل کرد و نباید دستگاه دیپلماسی کشور را دچار چالش کنیم.



** پرونده بیماران هموفیلی تابع قوه قضاییه است

هاشمی همچنین با بیان اینکه پرونده ابتلا به ایدز بیماران هموفیلی در دوره ما اتفاق نیفتاده، گفت: غرامت این بیماران در دولت های گذشته به خانواده ها پرداخت شده و همچنان نیز در حال دادن این غرامت ها هستیم.

وی تصریح کرد: اگر غرامتی گرفته نشده، شاید دستگاه ها درست عمل نکرده اند اما فکر می کنم این پرونده کمی سیاسی شده و شاید هم شرکت مقابل زرنگی کرده و غرامت خانواده ها را نپرداخته، اما به هر حال در این پرونده تابع قوه قضاییه هستیم.

وزیر بهداشت گفت: زنده شدن موضوع قدیمی پرونده هموفیلی ها همزمان با سفر مقامات خارجی و توافق اخیر حتما سیاسی بوده و از سر خیرخواهی نیست.



** تهیه بسته سرمایه گذاری خارجی ها برای ساخت بیمارستان

هاشمی افزود: بسته ای برای سرمایه گذاری خارجی ها برای ساخت و تجهیز بیمارستان ها و نیز ایجاد شرکت دارویی مشترک آماده کرده ایم.

وی درخصوص آزادی دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور گفت: هیچ انتظاری ندارم که دولت از این دارایی ها در حوزه سلامت هزینه کند زیرا این اعتبارات باید صرف ایجاد اشتغال شود.

هاشمی افزود: بیکاری معضل بزرگ جامعه است؛ اگر 70 درصد اعتبارات اختصاص یافته به وزارت بهداشت را به ما بدهند به تعهدات خود عمل می کنیم، زیرا شرایط جدید سیاسی به ارتقای سلامت مردم کمک می کند.

وی ادامه داد: با توافق انجام شده مواد اولیه دارویی بهتری وارد کشور شده و می توان برای محصولات کشاورزی از سموم کم خطر استفاده کرد.



** افزایش جمعیت با اقدامات اقناعی میسر می شود

هاشمی گفت: افزایش جمعیت با اقدامات اقناعی میسر می شود و با بخشنامه محقق نخواهد شد.

وی افزود: برای افزایش جمعیت باید بطور صحیح و غیردستوری با مردم صحبت کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای افزایش جمعیت بطور مثال باید کارشناسان بهداشتی را که 20 سال در جهت پیشگیری از بارداری فعالیت می کردند، اقناع کنیم که اقدامات آنها اشتباه بوده است.

هاشمی ادامه داد: برخلاف سیاست قبلی پیشگیری از بارداری که بار اصلی آن بر دوش وزارت بهداشت بود، این وزارتخانه کمترین نقش را در افزایش فرزندآوری دارد و دیگر دستگاه ها و مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه تلاش کنند.

وزیر بهداشت گفت: پیشگیری از بارداری کار پزشکی است اما در فرزندآوری مردم با عقل خود حساب و کتاب می کنند، اما از سوی دیگر پیر شدن جمعیت کشور توهم نیست و دولت و مجلس باید برای این امر برنامه داشته باشند.

هاشمی افزود: افرادی مانند جامعه پزشکی، جامعه مهندسی و کارآفرینان که تکثیر نسل آنان به اقتدار کشور کمک می کند، باید به مساله افزایش جمعیت توجه داشته باشند.



** راه اندازی 70 هزار تخت بیمارستانی نیاز به 50 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد

وزیر بهداشت گفت: برای تامین 70 هزار تخت بیمارستانی به 50 هزار میلیارد تومان پول نیاز است که این رقم بیشتر خیال به نظر می رسد(دسترسی به آن سخت است).

هاشمی افزود: برای راه اندازی تخت های بیمارستانی اگر به منابع دولتی فکر کنیم نمی توان راه به جایی برد و باید از بخش خصوصی کمک بگیریم.

وی ادامه داد: راه حل این مشکل آن است که همانند صنعت برق و آب از بودجه عمومی، یارانه هایی برای بخش سلامت تعریف کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر به بودجه دولتی بسنده کنیم، سالی بیشتر از دو هزار تخت بیمارستانی نمی توانیم راه اندازی کنیم که این امر 40 سال طول می کشد.



** لزوم کاهش مرگ ومیر کودکان

هاشمی گفت: در منطقه امروز(شامل 22 کشور) آمار مرگ ومیر کودکان کمتر از پنج سال بیشتر از نصف آمار کشورها است، بنابراین، این آمار باید کاهش یابد.



** آمار سزارین در کشور بالا است

وی افزود: آمار سزارین در کشور بالا است، بطوریکه جزو کشورهای اول در این زمینه و در منطقه به شمار می رویم.

هاشمی گفت: شیوع سزارین از سال 70 تا سال 92 از 37 درصد به 56 درصد افزایش یافته است.

وزیر بهداشت با اشاره به انجام 470 هزار زایمان طبیعی رایگان افزود: با این اقدامات شیوع سزارین تا 10 درصد کاهش یافت.

هاشمی تصریح کرد: نباید کسی که زایمان اول او سزارین بوده، اصرار کنیم که زایمان طبیعی انجام دهد.

وی ادامه داد: شیوع سزارین در کشورهای آمریکایی و اروپایی کمتر از 25 درصد است که باید خود را به این آمار نزدیک کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محا IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    دکتر جان گروهی که ازدیاد نسل انهابه اقتدار کشور کمک میکند قشر مرفه و پولدار و تحصیلکرده های خارج کشورند وبقیه مردم هم ...... ممنون از صراحت لهجه شما