وزیر نیرو با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه در کوتاه‌مدت میسر نیست و حداقل زمان یک دوره ۱۰ سال است، گفت: در سال ۹۳ توانستیم به هدف از پیش تعیین‌شده تثبیت آب دریاچه ارومیه دست یابیم.

احیای دریاچه ارومیه در کوتاه‌مدت میسر نیست
 
خبرگزاری فارس: احیای دریاچه ارومیه در کوتاه‌مدت میسر نیست
 
  •  

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس حمید چیت‌چیان وزیر نیرو صبح امروز (سه شنبه)با حضور در نشست علنی پارلمان به ارائه توضیحاتی درباره سوال منطقه‌ای نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در بازه احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور بود پرداخت.

وی گفت: ما در دریاچه ارومیه و برخی تالاب‌های کشور مشکلات جدی داریم که تلاش‌هایی برای رفع آن‌ها انجام شده است و البته به موفقیت‌هایی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم.

وزیر نیرو افزود: روند خشک شدن دریاچه ارومیه از سال 74 که بیشترین آب را در دریاچه ارومیه داشتیم شروع شده و سال به سال کاهش یافته است و از سال 81 تاکنون نیز سطح آب دریاچه ارومیه از سطح اکولوژی پایین‌تر آمده است.

چیت‌چیان خشکسالی‌های پیاپی بر کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما و همچنین مصارف بیش از حد آب در حوزه دریاچه ارومیه را سه دلیل اصلی خشک شدن این دریاچه عنوان کرد و گفت: کسانی که در این موضوع خاص یعنی احیای دریاچه‌ها صاحب‌نظر و کارشناس بودند، از روسیه و آلمان دعوت کردیم و بررسی‌های علمی همه جانبه‌ای در این موضوع انجام شد.

وی یادآور شد: احیای دریاچه ارومیه در کوتاه‌مدت میسر نیست و حداقل زمان یک دوره 10 سال است تا بتوان با اقدامات فشرده سطح آب دریاچه ارومیه را به سطح اکولوژی برسانیم. برنامه‌ای به همین منظور تشکیل شده است و طی 2 سال گذشته نیز این برنامه مطابق پیش‌بینی‌ها طی شده است.

چیت‌چیان ادامه داد: سال 93 توانستیم به اهداف پیش‌بینی شده در حوزه دریاچه ارومیه دست یابیم و از سال 86 تاکنون روند کاهش سالانه آب دریاچه ارومیه نیز کمتر شده است و توانستیم در سال 93 به هدف از پیش تعیین‌شده تثبیت آب دریاچه دست یابیم.

وزیر نیرو همچنین در توضیحاتی در کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در خصوص بررسی مسائل و مشکلات دریاچه ارومیه و راهکارهای نجات این دریاچه اقدامات بسیاری صورت گرفته است و با حضور معاونان ذیربط رئیس جمهور و وزرای دستگاه‌های مرتبط و کارشناسان و اساتید دانشگاه چندین جلسه برگزار شده و چندین طرح پیشنهادی ارائه شده، مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت 19 طرح به عنوان طرح‌های دارای اولویت اجرا، مشخص شده و اقدامات لازم برای تامین اعتبار مورد نیاز به عمل آمده است.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: در خصوص انتقال آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه به حوضه‌های دیگر برای مصارف شرب و صنعت در صورتی که منظور سؤال‌کننده انتقال آب زرینه‌‌رود به استان آذربایجان شرقی است، به این دلیل است که بخشی از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در این استان واقع شده و این انتقال در داخل حوضه آبریز برنامه‌ریزی شده بود نه انتقال بین حوضه‌ای در حالی که در راستای حمایت و نجات دریاچه ارومیه، طرح تأمین آب شرب و صنعت شهرستان‌های آذربایجان شرقی از ارس که در واقع انتقال آب از خارج حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌باشد، در دستور کار قرار گرفته و این طرح به احیای دریاچه ارومیه کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.