قدس آنلاین - تبریز: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: در تولید علم در کشور موفق هستیم اما چرا با وجود این همه تولید علم پس از چند سال یک مقاله نیچر در کشور نداریم، اقتصاد مانا و ایستایی ایجاد نشده و دولت به مقاله‌های سطح پایین بسنده کرده است.

مقاله نیچر نداریم/ دولت به مقاله‌های سطح پایین بسنده کرده

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، علی رستمی  در نخستین گردهمایی کمیته راهبری مناطق شمال‌غرب کشور که با حضور معاون آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی وزارت دفاع، با بیان اینکه برای توسعه فناوری باید علم لازم برای پشتیبانی توسعه داده شود، اظهار داشت: علم به گونه‌ای نیست که یک روزه آماده شود و زمان بر بوده و در کنار آن نوآوری نیز بحث پیچیده‌ای است و در این مسیر استقامت یکی از الزامات اصلی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید عوامل نگهدارنده استقامت در کشور موجود باشد، افزود: ما از نظر سیاست‌گزاری‌های کلان مشکلاتی داریم به طوری که بین توان اجرایی دولت و سیاست‌های کلان رهبری فاصله وجود دارد و اثر بخشی سیاست‌های کلان را در اجرا نمی‌بینیم که این امر به مانایی و ایستایی محققین ضربه می‌زند.

استاد دانشگاه تبریز، گفت: اینکه در تولید علم در کشور موفق هستیم خوب است اما چرا با وجود این همه تولید علم پس از چند سال یک مقاله نیچر در کشور نداریم، اقتصاد مانا و ایستایی ایجاد نشده و دولت به مقاله‌های سطح پایین بسنده کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایستایی لازم است تا تولید علم موفقی صورت بگیرد و اگر صورت نگیرد شرکت‌های دانش بنیانی هم نخواهیم داشت که فراتر از مرزها حضور یابند تا تولید ثروت کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، تصریح کرد: برای توسعه علم و فناوری باید اقتصاد مانا ایجاد کنیم تا علم خودکفا باشد و شاخص‌های نوآوری باید میزان سنجش علم و فناوری باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.