«تانر یلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در خصوص انفجار در خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در یک حمله تروریستی گفت: خط لوله بزودی ترمیم و جریان گاز برقرار می شود.

 خط لوله گاز ایران به ترکیه بزودی ترمیم می شود

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، وزیر انرژی ترکیه با صدور اطلاعیه کتبی اعلام کرد که خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در 15 کیلومتری مرز ایران براثر حمله خرابکارانه منفجر شد و آسیب دید.

به گفته وی براثر این انفجار آتش سوزی رخ داد که بلافاصله با مداخله مامورین و با قطع جریان گاز خاموش شد.

تانر یلدیز با اشاره به اینکه قطع موقت جریان گاز از خط لوله گاز ایران به ترکیه، مشکلی در عرضه گاز ایجاد نخواهد کرد، افزود: خط لوله بعداز تعمیر خرابی ایجاد شده، دوباره راه اندازی می شود.

ایران از این خط لوله سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می کند. ایران بعد از روسیه دومین تامین کننده بزرگ گاز ترکیه است.

در این میان «علی رضا کاملی» مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز در گفت وگو با ایرنا گفت: هر زمان که ترکیه مشکل خط لوله صادراتی را رفع و برای دریافت گاز اعلام آمادگی کند، صادرات گاز به این کشور از سر گرفته می شود.

علیرضا کاملی، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به آخرین وضعیت صادرات گاز به ترکیه، اظهار داشت: وقوع وقفه به علت تعمیرات و یا حوادثی مانند انفجار تاثیری در مفاد قرارداد صادرات گاز ندارد و به زودی از سر گرفته می شود.

وی افزود: پس از وقوع حادثه که دریافت گاز را با مشکل مواجه کند، طرف ترکیه به ما اعلام کرده و ما نیز انتقال گاز را برای مدتی متوقف می کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز خاطرنشان کرد: معمولا در قراردادهای صادرات گاز، ایجاد وقفه های 10 تا 20 روزه در انتقال گاز به دلیل وقوع حادثه یا تعمیرات در نظر گرفته می شود که تاثیری در روند اجرا ندارد.

در حدود 10 روز اخیر همزمان با شروع برخی عملیات تروریستی و خرابکارانه در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه، ارتش و نیروهای امنیتی این کشور بعداز یک وقفه سه ساله و وضعیت آتش بس در منطقه، عملیات گسترده ای را در این مناطق و شمال عراق علیه عناصر پ.ک.ک، شروع کرده اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.