تازه ترین تحلیل ها حاکی است که مقام های امنیتی و اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی هم در خصوص توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱ +۵، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و دولت وی همسو نیستند.

مقامات سابق  اسرائیل هم با دیدگاههای نتانیاهو در رابطه با ایران مخالفند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، «ترودی روبین» کارشناس و تحلیلگر مسایل خاورمیانه در تازه ترین مطلب خود در روزنامه «هرالد کوریا»ی کره جنوبی نوشت: بسیاری از مسوولان سابق امنیتی اسرائیل می گویند که به هیچ وجه نمی توانند با دیدگاه های نتانیاهو درباره توافقنامه وین موافقت کنند.

وی افزود: جالب است بدانیم که افراد زیادی در اسراییل از توافق هسته ای حمایت می کنند اما دولت همچنان سناریوی قدیمی خود را دنبال می کند و بر اجرای آن اصرار می ورزد.

این گزارش می افزاید: مقام های امنیتی سابق تل آویو بر این باورند که فشارهای بی حد و حصر نتانیاهو بر کنگره آمریکا اقدامی بسیار نادرست است.

«روبین» خاطر نشان می کند که از دیدگاه آنها رد این توافق در کنگره آمریکا نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه مانند یک فاجعه است.

«آمی آیلون» رئیس سابق «شین بت» (سرویس جاسوسی داخلی اسراییل) نیز می گوید: شاید برخی ها بگویند این توافق بد و یا توافق خطرناکی است اما من می گویم، توافق بهترین گزینه ای بود که می توانست انتخاب شود.

وی می افزاید: بر خلاف عده ای که می گویند این توافق کامل نیست، اعتقاد من این است که این موضوع بهتر از راه حل های نادرست جایگزین است. ضمن آنکه از یاد نبریم ما هم در منطقه خاورمیانه زندگی می کنیم که مشکلات خاص خودش را دارد.

ترودی روبین می نویسد : خیلی ها در اسراییل این واقعیت را می دانند که ایران به فن آوری هسته ای دست یافته است. این کشور سال ها پیش می توانست بمب اتمی بسازد اما هرگز چنین کاری نکرد. ایران نشان داده است که به تعهداتش پایبند است.

وی تاکید کرد: اگر هم قرار بود توقفی در کار باشد مربوط به سال های قبل است. امروز دانش هسته ای نزد ایران است و دیگر کسی نمی تواند ایران را از این حق محروم کند.

آیلون می گوید : ایران دیگر با تحریم و یا حمله نظامی متوقف نمی شود. این کارها دیگر قدیمی شده و در مدت زمان طولانی نمی تواند جلودار کشوری همانند ایران باشد. اما مذاکره و توافق بهترین گزینه است. گزینه ای که سال های متمادی همه از منافع آن بهره مند می شوند.

وی ادامه می دهد: اگر طرح توافق هسته ای با ایران از سوی کنگره آمریکا رد شود بزرگترین بازنده اسراییل خواهد بود.

رئیس سابق «شین بت» می گوید : بهتر بود خیلی قبل از اینها نتانیاهو با مذاکرات همراه می شد و این همه طرف های گفت و گو را موردحمله قرار نمی داد.

وی گفت: بدترین سناریو برای اسراییل رد توافق در کنگره آمریکا است. زیرا دیگر نه چین و نه روسیه و حتی اروپا، حاضر به بازگشت به عقب نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا /اهواز IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    اسراییل از توافق نمیترسه از نزدیکی ایران وامریکا بعد از توافق هراس داره نه تنها اسراییل بلکه تمام کشورهایی که به نوعی با ایران مشکل دارن از نزدیکی ایران امریکا هراسانند