مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: مبتلایان هموفیلی که در دهه ۶۰ در اثر فرآورده های خونی آلوده به ایدز مبتلا شدند، رنج بسیاری برده اند و استفاده ابزاری از آنان برای پیش بردن مقاصد خاص، اخلاقی نیست.

استفاده ابزاری از قربانیان خون های آلوده اخلاقی نیست

به گزارش قدس آنلاین،  احمد قویدل روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا این اظهارات را در راستای سخنان دیروز وزیر بهداشت مبنی بر به صلاح نبودن طرح پرونده خون های آلوده در آستانه سفر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه عنوان کرد.

قویدل افزود: این دلواپسی ها که به دنبال سفر فابیوس به بیماران هموفیلی ربط یافته است از نوع همان دلواپسی های هسته ای است.

وی ادامه داد: کانون هموفیلی ایران از سال 76 پیگیر مشکلات بیماران هموفیلی استفاده کننده فرآورده های خونی غیراستاندارد است و از آن سال هم به پرونده قضایی وارد شد که هدف آن احقاق حق این بیماران بود.

وی خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی های انجام شده، مشکلات پیش آمده برای بیماران هموفیلی از دو منبع داخلی و خارجی ناشی شده بود و مبنای همه این مشکلات نیز مربوط به شرکت مریو فرانسه است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تصریح کرد: متاسفانه طی 33 سال گذشته هیچگونه توجهی به پرونده خون های آلوده نشد و حتی کوچک ترین پیگیری حقوقی از شرکت یاد شده از سوی خریدار ایرانی انجام نگرفته است.

قویدل افزود: هیچ مقام رسمی در وزارت بهداشت، آلودگی فرآورده های خونی را نپذیرفته است. بنابراین با توجه به این موضوع، حال که بعد از دستاورد بزرگ توافق هسته ای، شخصیتی از فرانسه به ایران می آید، طرح موضوع آلودگی فرآورده های خونی و ارتباط فابیوس با این موضوع به مصلحت کشور و دستگاه دیپلماسی نیست.

وی تصریح کرد: طرح این موضوع در آستانه سفر فابیوس، بردن ایران به چالشی حقوقی است که تاکنون حتی طرح موضوع آن انجام نشده است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: این سازمان غیردولتی کاملا مطلع است که اتفاق ناگوار پرونده خون های آلوده در زمان نخست وزیری فابیوس رخ داده است اما مسوولیت مدنی این شخصیت در این پرونده، هنگامی معنا پیدا می کند که طرح دادخواستی در این موضوع ارایه شود.

قویدل افزود: فابیوس به عنوان میهمان وارد کشور می شود و اتفاقا یکی از طرف های مذاکره بوده که به سختی توافق را پذیرفته است و حال، بدون آنکه قبلا دادخواستی درباره پرونده خون های آلوده ارایه داده باشیم، برخی رسانه ها موضوع غرامت و عذرخواهی را مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه تفکراتی که موضوع پرونده خون های آلوده را دنبال می کنند به دنبال منافع بیماران هموفیلی نیستند؛ کدامیک از رسانه هایی که اکنون همزمان با سفر فابیوس و موفقیت دولت ایران در یک مذاکره بزرگ، مساله پرونده خون های آلوده را مطرح و در سال های قبل از حقوق این بیماران دفاع کرده اند.



** چهار موضوعی که رسانه های دلواپس باید به آن توجه کنند

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از رسانه های دلواپس خواست به چهار موضوع در پرونده خون های آلوده توجه کنند. نخست آنکه هیچگونه شکایت حقوقی از هیچکدام از نهادهای رسمی کشور از جمله حوزه های ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون و واحد بین الملل قوه قضاییه به دولت فرانسه طی 33 سال گذشته منعکس نشده است.

قویدل ادامه داد: دوم آنکه متاسفانه در سال 71 پس از ارسال نامه رسمی اعتراف مدیرعامل شرکت مریو (ف.روک) مبنی بر آلوده بودن فرآورده های خونی وارداتی، مسوولان وقت وزارت بهداشت به طرز شگفت آوری این اعتراف را تکذیب و این سووال را مطرح کردند که مگر می شود فردی که خود واردکننده این داروها بوده است به خلاف خود اعتراف کند؟

وی اضافه کرد: سومین نکته این است که دفتر رهبر معظم انقلاب در سال 76 ، ذیل نامه پدری که دو فرزندش قربانی این فرآورده های خونی شده بودند، دستور رسیدگی به این پرونده را صادر کرد و به قوه قضاییه منعکس شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه از سال 76 تاکنون، پرونده کیفری بیماران هموفیلی، مفتوح است و یکی از قسمت های این پرونده مربوط به موضوع واردات فرآورده های خونی خارجی اختصاص داشته است؛ بنابراین مسوولان قوه قضاییه باید پاسخگوی پیگیری نشدن شکایت بیماران و تعیین تکلیف پرونده پیگیری بیماران هموفیلی باشند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ادامه داد: از آنجا که دستگاه قضایی پس از گذشت حدود 17 سال، هیچ اقدامی در رابطه با پرونده خون های آلوده انجام نداده است، این شیوه برخورد با یک شخصیت بین المللی (فابیوس)، جایگاه حقوقی ندارد.

قویدل گفت: نکته چهارم اینکه برخلاف اطلاعات اشتباهی که برخی حوزه های خبری در رابطه با آمار قربانیان پرونده خون های آلوده منعکس کرده اند، آمار بیماران هموفیلی که به ایدز مبتلا شده اند، حداکثر 200 تن بوده و از آنجا که شرکت مریو فقط فاکتور 8 (نوع داروی انعقادی) به ایران صادر کرده است ، آمار بیماران هموفیلی با مشکل فاکتور 8 که به ایدز مبتلا شده اند بالغ بر 128 تن است.

وی افزود: در زمان حاضر برخی رسانه ها، پس از نقطه نظرات اخیر وزیر بهداشت در رابطه با اینکه طرح پرونده خون های آلوده همزمان با سفر فابیوس، آمار غیرواقعی اعلام می کنند.

وی یادآور شد: پرونده قضایی بیماران هموفیلی در دو قسمت شامل موضوع فرآورده های خونی خارجی و فرآورده های خونی تولید داخل در قوه قضاییه بررسی و تاکنون دو هزار و 500 رای صادر شده است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: چون حوزه های مسوول هیچگونه تلاشی برای ارایه مستندات آلوده بودن فرآورده های خونی خارجی ارایه نکرده اند، بار مسوولیت آن به دولت ایران منتقل شده است و اغلب بیماران هموفیلی و خانواده های آنان، غرامت خود را از دولت دریافت کرده اند یا در موارد معدودی، پرونده آنان در حال رسیدگی است.

قویدل افزود: بنابراین طرح این موضوع حقوقی نیازمند بررسی کارشناسی و انعکاس آن به صورت رسمی به شرکت فرانسوی مریو است که البته در زمان حاضر مالکیت آن به عهده شرکت دیگری به نام سانوفی آونتیس است.

وی یادآورشد: شبکه تلویزیونی پرس تی وی پس از آنکه فیلم مستندی با عنوان سوغات فرانسه را پخش کرد از شرکت فرانسوی سانوفی آونتیس خواست تا اگر پاسخی دارد به این شبکه اعلام کند؛ این شرکت هم در سال 2013 طی ایمیلی، آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی بطور رسمی اعلام کرد و این موضوع از طریق رسانه ها به همه دستگاه های دولتی منعکس شد.

وی اضافه کرد: این اعلام آمادگی در حقیقت اطلاعیه ای عمومی است که خطاب به مردم جهان صادر شده و این شرکت مسوولیت انحصاری آلودگی به ایدز بیماران مصرف کننده خون و فرآورده های خونی را در سال های تولید محصولات آلوده خود پذیرفته است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: همانگونه که وزیر بهداشت طرح پرونده خون های آلوده را در آستانه سفر فابیوس به مصلحت کشور ندانسته است، طرح آن هم نمی تواند منجر به نتایج مثبتی در جهت حل مشکلات بیماران هموفیلی شود.

قویدل گفت: بی تردید رسانه هایی که امروز با این جدیت به نام دفاع از حقوق بیماران هموفیلی، سفر فابیوس به ایران را به چالش کشیده و دستگاه دیپلماسی را با زحمت مواجه کرده اند، پس از پایان این سفر، یادی از این بیماران نخواهند کرد.

وی افزود: اطمینان قلبی داریم که اگر موضوع بزرگ هسته ای، پشت میز مذاکره حل شد بدون شک با اجرای مصوبات توافق بزرگ هسته ای، راه دریافت غرامت دولت ایران از فرانسه با تلفن، باز خواهد شد.

وی اضافه کرد: سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران را گامی به سوی توسعه اقتصادی ایران و نیز یکی از نمودهای شکست طرح ایران هراسی، تلقی می کنیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    با سلام ما ماندیم حیران ،شاید دشمنان بخواهند از هزار و یک طریق به ما اسیب برسانند . کدام مرجعی اجازه داده که این خونها وارد کشور شوند .کنترل کیفیت کجاست ؟
  • جواد IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    کاش صدا و سیماجرات داشت و نظر شما را پخش میکرد