وزیر آموزش و پرورش گفت: ایران به عنوان کشور پیشگام در حوزه آ موزش به تصدیق گزارش های مجامع بین المللی آمادگی دارد تا تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد.

ایران آماده انتقال تجربیات آموزشی خود به دیگر کشورها است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علی اصغر فانی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از سند گزارش جهانی آموزش برای همه افزود: جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف شش گانه آموزش برای همه پیشگام بوده است.

وی توضیح داد: در سال 2000 میلادی، 164 کشور در مجمع جهانی داکار سنگال گردهم آمدند و در چارچوب آموزش برای همه به توافق دست پیدا کردند و سازمان یونسکو ابتکار گزارش جهانی برای نظارت بر کشورها در جهت دست یابی به این اهداف در حوزه آموزش را مطرح کرد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با آگاهی از نقش بی بدیل آموزش برای توسعه پایدار کشورها در سطح کلان و با تلاش مسوولان و بسیج همگانی اقدامات شایسته ای برای نیل به آموزش همگانی را به اجرا گذاشته و مسیر سخت و پرفراز و نشیبی را از سال 2000 تا 2015 طی کرده است.

وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: ایران در طول سال ها توانسته است پیشرفت های قابل ملاحظه ای در چارچوب اقدامات مطروحه در مجمع جهانی داکار داشته باشد که برغم همه پیشرفت ها هنوز با وضع ایده آل فاصله دارد.

فانی خردسالی و دوران ابتدایی را دو هدف اولیه آموزش برای همه عنوان کرد و ادامه داد: افزایش پوشش گروه هدف و افزایش سهم بخش غیردولتی در توسعه نقش مربیان پیش دبستانی جزو اهداف مدنظر است.

وی توضیح داد: نرخ ثبت نام در این مقطع با تاکید بر افزایش سهم بخش غیردولتی از 29 به 70 درصد در ابتدای برنامه پنجم توسعه و در پایان برنامه به دلیل نوسان ساختار به 58 درصد رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این اقدامات در کنار استمرار نقش دولت در توسعه بخش پیش دبستانی در سال 2014 به مناطق دوزبانه و روستایی تسری یافته است.

فانی اظهار کرد: افزایش نرخ ماندگاری آموزش در مقطع ابتدایی، برابر کردن فرصت های آموزش، برابری فرصت های جنسیتی در مناطق روستایی و ارتقای مهارت های معلمان از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران بوده است به گونه ای که آثار آن در افزایش نرخ جذب خالص پایه در دوره ابتدایی افزایش سه درصدی و نرخ گذر از ابتدایی به متوسطه اول افزایش چهار درصدی را نشان می دهد.

وی ارتقای مهارت جوانان و بزرگسالان را سومین هدف آموزش برای همه ذکر کرد و افزود: سهم دانش آموزان متوسطه فنی وحرفه ای و کاردانش نسبت به کل دانش آموزان در طول این سال ها افزایش 12 درصدی را نشان می دهد و سهم بخش غیردولتی در توسعه این آموزش ها به 75 درصد رسیده است.

وزیر آموزش وپرورش سوادآموزی را چهارمین هدف از اهداف شش گانه آموزش برای همه خواند و ادامه داد: هدف گذاری سند ملی آموزش برای همه در کاهش سوادآموزی در بازه سنی (49-10) سال مبتنی بر روستاییان متمرکز شد.

فانی یادآورشد: با راهکار محلی کردن سوادآموزی، توسعه تشکیلات و منعطف کردن روش های آموزش نرخ سوادآموزی برای سنین 15 سال به بالا از 76.5 به 85.2 درصد و برای 15 تا 24 سال در مناطق شهری 96.2 درصد و در مناطق روستایی این افزایش نرخ از 89.5 به 94.8 رسیده است.

وی افزود: پیش بینی می شود در دهه آینده به دلیل پراکندگی جغرافیایی، سنی و جنسیتی این آموزش ها با چالش های بیشتری مواجه شود که برنامه ریزی خاص خود را می طلبد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برغم بالابودن هزینه های آموزش در مناطق با دارا بودن 110 مدرسه تک دانش آموز و 4800 مدرسه با جمعیتی کمتر از پنج دانش آموز گام موثری در اجرای برقراری عدالت آموزشی و بالابردن نرخ پوشش تحصیلی در مناطق روستایی، عشایری و مناطق کمتر توسعه یافته برداشته است.

فانی برابری جنسیتی و ارتقای کیفیت آموزش را دو هدف نهایی اهداف شش گانه سند ملی آموزش برای همه عنوان کرد و افزود: تاثیر الگوهای جنسیتی از یک سو و موانع جغرافیایی ، اقتصادی و فرهنگی از سوی دیگر سبب شده است که برغم وجود شرایط و امکانات آموزشی، برخی خانواده ها در فرستادن دانش آموزان دختر خود به مدارس امتناع کنند.

وی ادامه داد: ارتقای حرفه ای معلمان، متعادل کردن نسبت تعداد دانش آموز به تعداد معلم و بالابردن عملکرد دانش آموزان در آزمون های استاندارد جهانی بخشی از فعالیت های آموزش وپرورش در ارتقای کیفیت آموزش است که برغم افزایش مطلوب آن در ابتدای کار نیازمند چارچوب های منسجم در رویه های آموزشی و تربیتی است.

وزیر آموزش و پرورش روح حاکم بر سند تحول بنیادین را ارتقای کیفیت آموزش عنوان کرد و گفت: سند تحول نظام آموزشی با رویکرد کیفیت بخشی مبنای تدوین برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش است.

در این مراسم که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، استرکیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، آزیوجانی مورتزلی نماینده دفتر یونیسف و سعدالله نصیری قیداری سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران از گزارش سند پایش جهانی آموزش برای همه از سال 2000 تا 2015 رونمایی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.