سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور حتم رویکردهای جدید بین المللی پساتحریم در قبال افراد و شرکتهای ایرانی، فصل جدیدی در پویایی و به روز کردن ناوگان و تجهیزات مورد نیاز صنعت هوانوردی کشورمان به وجود می آورد.

فصل جدیدی در پویایی صنعت هوانوردی کشور فراهم شده است

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمد خداکرمی با تشریح چشم اندازهای دوران پساتحریم در صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در سطح بین الملل، افزود: در هر دو اعلامیه توافق موصوف (لوزان و وین)، موضوع مربوط به امور هوانوردی در متن مذاکرات طرفین پیش بینی شده و برای رفع تحریم ها در این حوزه تصمیمات خاصی اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: در توافق لوزان اقدامات کشورهای گروه 5+1 در قبال ایران در دو گام متصور شد که به طور مشخص در حوزه هوانوردی، در گام اول، صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط و همچنین صدور گواهی بازرسی های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران پیش بینی شد.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار داشت: در گام دوم دوره زمانی بلندمدت بطور کلی رفع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های چند جانبه دسترسی به حوزه های تجاری، فن آوری، مالی و انرژی را برای ایران در نظر گرفته شده که در آن موضوع رفع تحریم ها برای شرکتهای ایرانی نیز پیش بینی شده است.

خداکرمی افزود: در فصل مربوط به تحریم ها در توافق وین که نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای ایرانی با اروپا، فعالیتهای بانکی ایرانی ها با اروپا، ارائه خدمات بیمه و بیمه اتکایی به اشخاص ایرانی و لغو فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در تحریم پیش بینی شده که در عمل تمامی این موارد بازتاب های اثربخشی برای حوزه های هوانوردی در ایران خواهد داشت.

وی گفت: به گونه ای که در این توافق نامه به طور مشخص به حوزه هوانوردی پرداخته شده و دسترسی به فرودگاه های اتحادیه اروپا برای ناوگان هوایی باری ایرانی میسر و شرکت های سازنده هواپیما در آمریکا به نحو مشخص در پیوست های مربوطه، اجازه فروش هواپیماهای مسافری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران را داشته و اشخاص آمریکایی اجازه مشارکت با ایران را خواهند داشت.

وی با تاکید بر آنکه باید تمام فعالان صنعت حمل و نقل هوایی نهایت استفاده از ظرفیت بوجود آمده را در چارچوب مقررات بعمل آورند، گفت: به طور حتم رویکرد های جدید بین المللی در قبال افراد و شرکتهای ایرانی، فصل جدیدی در پویایی و به روز کردن ناوگان و تجهیزات مورد نیاز صنعت هوانوردی کشورمان به وجود می آورد.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری افزود: با خرید مستقیم انواع هواپیماهای مسافربری کوتاه و بلندبرد به همراه قطعات آن در بازارهای جهانی توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی امکان خرید ارزانتر ناوگان میسر خواهد شد و برای حفظ و ارتقای ایمنی، می توان از تسهیلات، نشریات و خدمات پس از فروش کارخانه های سازنده هواپیما نیز بهره مند شد.

خداکرمی ادامه داد: موضوع جوان تر شدن ناوگان هوایی کشور نیز محقق خواهد شد و این امکان ایجاد می شود که شرکتهای هواپیمایی ایرانی برای خرید هواپیماهای جدید بین 10 تا 15 درصد از مبلغ کل هواپیما را به صورت نقد و مبلغ باقی مانده را طی اقساط 10 تا 15 ساله با یک سود مشخص پرداخت کنند.

وی افزود: دسترسی به فرودگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای هواپیماهای باری ایرانی که با توجه به حجم زیاد بار در منطقه، در درازمدت می تواند موضوع ایجاد هاب بار هوایی از منطقه به اروپا را در فرودگاه ها کشورمان فراهم کند.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، خاطرنشان کرد: موضوع امکان ارتقا و توسعه فرودگاههای کشور با توجه به خرید تجهیزات از کشورهای اروپایی نیز برای ارتقای سیستم های کمک ناوبری فرودگاه ها همواره مورد نظر بخش حاکمیت در صنعت هوایی کشور است تا با استفاده از این فرصت پیش آمده گام های بسیار موثری در این زمینه برداشته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.