گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - سرانجام مقاومت خودروسازان در مقابل قانون «الزام داخلی‌سازی ۴۰ درصدی» نتیجه داد تا با لغو یک ساله این قانون، نفس راحتی بکشند.

 نان «خودروسازنما» ها آجر می شود

  لغو موقت قانون الزام داخلی سازی 40درصدی برای خودروسازان فعلی از سوی وزیر صنعت و رضایت او به داخلی‌سازی 20 تا 25 درصدی در پی اعتراض برخی خودروسازان خصوصی مبنی بر نبود آمادگی لازم برای اجرای این مصوبه انجام شد و این در شرایطی است که داخلی‌سازی 40 درصدی شرط ورود خارجی‌ها به ایران در دوران پساتحریم است. به عبارتی فرانسوی‌ها، ژاپنی‌ها، آمریکایی‌ها و آلمانی‌هایی که به راحتی از جاذبه بازار ایران چشم‌پوشی نمی‌کنند و بارها اشتیاق خود را از آمدن به ایران نشان داده‌اند، برای تصاحب این بازار پرمشتری، گزینه‌ای جز داخلی‌سازی 40 درصدی روی میز مشارکت نمی‌بینند.

در حال حاضر با حصول توافق هسته‌ای و گشایش در روابط اقتصادی ایران با آن‌سوی مرزها، مردم به کیفی‌تر شدن خودروها و کاهش قیمتها امیدوار شده‌اند و به نظر می‌رسد دوران حضور پررنگ و لعاب، اما بی‌کیفیت چینی‌ها در بازار خودروی ایران به‌خصوص پس از تشدید تحریمها و به نصف رسیدن تولیدات وطنی به سر رسیده است.

صرف‌نظر از برآورده شدن یا نشدن انتظارات مردم در این زمینه از دید کارشناسان داخلی سازی خودروهای خارجی صرفاً یک وعده است. دنیای اقتصاد در این‌ خصوص می‌نویسد: بسیاری از خودروهای خارجی با همین «وعده‌داخلی‌سازی» میهمان خیابانهای ایران شده‌اند، اما در نهایت با تیراژی بسیار محدود و بدون آنکه درصد قابل توجهی از قطعات آنها به تولید داخل برسد، با صنعت و بازار خودرو کشور خداحافظی کرده‌اند. این آمدن پر سر و صدا و آن رفتن بی‌سر و صدای خودروهای خارجی، عملاً نشان داد، داخلی‌سازی بیشتر به شعار نزدیک بوده تا واقعیت. بر اساس تحلیل‌های این کارشناسان، رفتن خودروهای خارجی بدون محقق شدن شعار داخلی‌سازی به نوعی نشان از توسعه نیافتن صنایع خودرو و قطعه کشور دارد، چه آنکه اگر توان لازم برای داخلی‌سازی آنها وجود داشت، خودروسازان به این راحتی‌ها امثال ماکسیما و مگان و تیانا و کیزاشی را از دست نمی‌دادند!

در همین حال، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: آمدن رقبای خارجی سبب نگرانی دو گروه از خودروسازان شده؛ گروه اول فقط نامشان خودروساز است و در واقع دزدهای بیت‌المال و سوء‌استفاده‌کنندگان از تعرفه‌های گمرکی هستند؛ زیرا این گروه به نام CKD  (قطعات و مواد اولیه) خودرو وارد می کنند و با آمدن خارجی‌ها «نان دانی» شان کور می‌شود!

علی علیلو، گروه دوم را خودروسازان واقعی می‌داند که سرمایه‌گذاری عظیم در این حوزه داشته‌اند و باید پس از رفع تحریم تقویت و حمایت شوند.

وی ادامه می‌دهد: بهتر است ابتدا کمبودهای این گروه مرتفع شود، سپس پای اروپایی‌هایی که بعضاً با لابی قصد حضور در ایران دارند، به کشور باز شود .

به گفته وی، تعیین شرط داخلی سازی 40 درصدی، خودروسازان داخلی را به خاطر وجود محدودیتهای فراوان با مشکل جدی مواجه می‌کند و نگرانی این گروه کاملاً بجاست. وی خاطرنشان می‌‌کند: ما از گروه دوم به شدت حمایت می‌کنیم و اینکه دولت در مقابل گروه اول بایستد، اقدامی مثبت است؛ چون این «دزدان» خود را در گروه اول جا می‌دهند!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.