مرتضی روشنی:  قدس ویژه خراسان - با گسترش و استفاده روز افزون اینترنت، سرقت و جرایم سایبری نیز درحال توسعه است ...

شناسایی هکر ۱۶ ساله دستگاه های دولتی تا فرماندهی دزدی میلیاردی از داخل زندان!

 و جالب اینکه برخی از تبهکاران از ترفندها و شگردهای ماهرانه‌ای استفاده می‌کنند که خود می‌تواند یک سناریوی جذاب برای ساخت فیلمهای معمایی- پلیسی شود.

به عنوان نمونه دراین باره باید به دستگیری یک باند سه نفره جرایم مالی توسط پلیس فتا خراسان رضوی اشاره کرد که با استفاده از ناآگاهی مردم، بیش از یک میلیارد تومان از حسابهای افراد برداشت کرده‌اند!

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی، دراین باره گفت: چندی پیش پس از تلاشهای شبانه روزی پلیس، سه نفر سارق سایبری که به وسیله ارسال پیامکهای جایزه، از حسابهای مردم پول برداشت می‌کردند، دستگیر شدند.

سرهنگ سیدمحسن عرفانی ادامه داد: سرکرده این افراد با اینکه در زندان بوده، با همکاری دو نفر دیگر و از طریق خریداری دو هزار سیم کارت گوناگون اقدام به ارسال پیامکهای قلابی و فریبنده به مردم می‌کرده و از ناآگاهی آنان استفاده و به روشهای گوناگون به شماره کارتهای مالی اشخاص دسترسی پیدا می‌کرده اند، جالب اینکه این سرکرده به وسیله ابزاری بسیار ساده اقدام به ساخت حافظه فلش برای نگهداری اطلاعات سرقت رفته اشخاص کرده بود.

وی تصریح کرد: پس از اینکه سارقان به خواسته خود می‌رسیدند از طریق خرید از طلافروشی‌ها به وسیله شماره حساب اشخاص مختلف، اقدام به خالی کردن موجودی حسابها کرده و طلاها را نیز به پول نقد تبدیل می‌کرده اند که در نهایت با شگردهای ویژه پلیس، این افراد دستگیر و تحویل دستگاه قضا شده اند.

او البته انتقادی هم از اپراتورها کرد که چرا محدودیتی برای فروش سیم کارت به اشخاص درنظر نمی‌گیرند تا حداقل مردم از این ناحیه کمتر متضرر شوند.  در عین حال وی به کاهش چهار درصدی سطح جرایم مالی در حوزه فضای سایبر در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و این امر را دستاورد حمایت رسانه‌ها در آگاه سازی مردم دانست.

* دستگیری هکر 16 ساله!

اما رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از دستگیری یک گروه چهار نفره هکر که به سیستم‌های اشخاص و دو دستگاه دولتی از جمله فرمانداری یکی از شهرهای استان نفوذ کرده بودند، خبر داد.

وی در این باره گفت: این گروه، از نوجوانان نخبه‌ای هستند که استعداد ویژه‌ای در زمینه هک داشته و سرکرده آنان تنها 16 سال دارد!

سرهنگ عرفانی ادامه داد: البته پلیس فتا پس از دریافت شکایت، خیلی زود این افراد را شناسایی و به خاطر نقض قانون دستگیر کرد، اما به خاطر اینکه آنان نیت سویی نداشته و در نهایت از نخبگان این حوزه محسوب می‌شوند، از مجازات و جریمه سنگین آنان جلوگیری و قرار شد به عنوان هکرهای کلاه سفید در خدمت پلیس فتا باشند.

* انتقام عامل اصلی جرایم اجتماعی

گرچه سرهنگ عرفانی بالارفتن سطح آگاهی مردم در زمینه جرایم اقتصادی را مترادف با کاهش آمار جرایم می‌داند، اما او از افزایش جرایم فرهنگی و اجتماعی در حوزه شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت: باید فرهنگ‌سازی درباره استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی در میان عموم جامعه دنبال شود.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به چند پرونده در این زمینه، عنوان کرد: چندی پیش یک استاد دانشگاه با مراجعه به پلیس اعلام کرد عکسهای وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و مورد اهانت و فحاشی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های اولیه سرنخها، پلیس به گوشی یک کودک زیر 10 سال رسید، اما در بررسی‌های تکمیلی مشخص شد خانمی که شاگرد این استاد بوده به خاطر اینکه نمره لازم را دریافت نکرده، در شبکه‌های اجتماعی از طریق گوشی آن کودک اقدام به انتشار عکسها و ناسزاگویی کرده تا انتقام بگیرد!

وی تصریح کرد: مردم باید بدانند که هرگونه نسبت ناروا یا فحاشی در شبکه‌های اجتماعی جرم بوده و برخورد قاطع قانون را به دنبال دارد.

سرهنگ عرفانی به پرونده دیگری اشاره کرد که در آن دختر خانمی اقدام به سرقت موبایل دوست خود در مراسم جشن تولدش می‌کند و سپس اقدام به انتشار عکسهای خصوصی آن شخص در شبکه‌های اجتماعی می‌نماید که با شکایت و کارهای پلیسی دقیق، دستگیر شد.

وی در عین حال گفت: انتقام گیری‌های اینترنتی و استفاده ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی بویژه شبکه‌های اجتماعی موبایلی سبب بروز چنین رخدادهایی می‌شود و بسیاری از مردم گمان می‌کنند پلیس قادر به شناسایی متخلفان در اینترنت نیست و یا از مجازات قانونی اعمال خود خبر ندارند.

وی همچنین تصریح کرد: گاهی دیده می‌شود در شبکه‌های اجتماعی پیامهایی از طرف پلیس فتا منتشر می‌شود که باید اعلام کنم این نیرو به هیچ عنوان در هیچ شبکه اجتماعی اقدام به انتشار خبر، تکذیب یا هشدار نمی‌کند و تنها از رسانه‌ها اقدام به آگاه‌سازی مردم می‌کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.