جوابیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یک گزارش و توضیح قدس

قدس: در پی چاپ گزارشی در صفحه چهار ضمیمه قدس ویژه خراسان مورخ بیست سوم تیرماه با عنوان «اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) از حرف تا عمل فاصله است» دانشگاه علوم پزشکی مشهد جوابیه‌ای  فرستاد که در بخش هایی از آن آمده است: اورژانس مرکزی بیمارستان امام رضا(ع) روزانه حدود ششصد نفر مراجعه کننده دارد که به طور متوسط 25 درصد (حدود 150 نفر) بستری و پس از درمان کامل از اورژانس ترخیص می‌شوند. شماری نیز پس از تشخیص قطعی به بخشهای مربوط منتقل می‌شوند.

اولین موردی که در گزارش نقل قول شده مربوط به بیماری است که به اورژانس منتقل شده و به همراهی ایشان توصیه شده با جابه جایی وسیله نقلیه خود، مسیر آمبولانس و وسایل نقلیه حامل بیماران بعدی را بازنگه دارند. با توجه به اینکه در هر ساعت به طور متوسط 25 بیمار پذیرش می‌شوند (هر 4 دقیقه یک نفر) و اکثر بیماران با وسیله نقلیه به اورژانس منتقل می‌شوند؛ بدیهی است انتظامات مرکز موظف به باز نگهداشتن مسیرها و روان کردن خدمات و پیشگیری از اختلال در پذیرشهای بعدی ضروری است.

در نقل قول بعدی آمده: «برای دریافت هر خدماتی باید به صندوق اورژانس مراجعه کنیم که به دلیل دو طبقه بودن این ساختمان مشکلات زیادی برایم ایجاد کرد.»

در حالی این ساختمان چهار طبقه است و همه خدمات اورژانس سرپایی صرفاً در یک طبقه ارایه می‌گردد. (شامل ویزیت، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه، گچ گیری، نوار قلب و تزریقات و...) ضمناً صندوق و باجه بانک هم در همان طبقه است و اصلاً نیازی به جابه جایی در طبقات نیست. از طرف دیگر چهار دستگاه آسانسور بزرگ 12 نفره در محل اورژانس وجود دارد که قابلیت جابه جایی بیمار، تخت و همراهیان را به صورت همزمان دارد. (بهتر بود گزارشگر محترم پیشتر بررسی بیشتری انجام می‌دادند.)

در ادامه گزارش آمده است: «برای ویزیت پزشک، خرید دارو، تزریقات، رادیولوژی، آزمایشگاه و هر خدمتی که ارایه می‌دهند، باید به صندوق مراجعه می‌کردم و حتماً پیش از آن، منشی دکتر باید مورد را تأیید کند و بارها پیش آمد که یکی از آنها نبودند و باید معطل می‌ماندم تا کارکنان به محل کارشان برگردند. «او ادامه می‌دهد: «غیرعادی به نظر می‌رسد که برای ارایه هر خدمتی منشی باید آن را تأیید کند و این مسأله با روح اورژانس و ارایه خدمات سریع به بیمار در تضاد است.»

آنچه نقل شده است، به عنوان لزوم تأیید منشی، در این مرکز وجود نداشته و ندارد. قابل ذکر است همه بیمارانی که وارد اورژانس می‌شوند، بلافاصله (توسط قسمت تریاژ) اولویت بندی می‌شوند و در صورت اورژانسی بودن، بدون هیچ شرطی بلافاصله بستری شده و کلیه خدمات با تشکیل یک پرونده طبق روال انجام می‌گردد و تنها پس از ترخیص، پرونده بیمار به حسابداری ارجاع می‌گردد. بیمارانی که پس از بررسی و تریاژ، نیازمند خدمات سرپایی درمانگاهی هستند، به طبقه مربوطه راهنمایی می‌شوند و تمام خدمات سرپایی نیز در همان طبقه انجام شده و به جابه‌جایی بیمار نیاز نیست.

در ادامه گزارش آمده است: «پس از انجام کارها و پرداخت هزینه‌های اولیه، پول نقدم تمام شد و مجبور شدم از کارت بانکی استفاده کنم... هنگامی که به کادر درمانی گفتم کارتهای بانکی من قابل استفاده نیستند، در حالی که هشت میلیون تومان داخل حسابهایم بود، از ارایه خدمات به بیمار اورژانسی خودداری کردند. هر چه گفتم گوشی، انگشتر و... به عنوان ودیعه می‌گذارم و فردا پول می‌آورم، قبول نکردند... بیمارم با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد و آن هم در شب قدر...»

در این مرکز افزون بر دستگاه‌های کارتخوان متصل به شبکه شتاب که در تمام قسمتهای تعبیه شده، دستگاه خودپرداز بانک نیز وجود دارد و همیشه قابل بهره‌برداری بوده است، همچنین باجه بانک رفاه در همان طبقه که خدمات سرپایی ارایه می‌شود، مستقر بوده و به صورت شبانه روزی فعال است. با فراهم آوردن همه موارد فوق، آیا منطقی است که کسی ادعا می‌کند در کارت بانکی هشت میلیون تومان دارد و بخواهد هزینه جزیی خدمات سرپایی را با ارائه گوشواره و... به صندوق پرداخت کند؟!

این درخواست خلاف ضوابط بوده و با در نظر گرفتن شمار مراجعان، کنترل و پذیرش چنین درخواستهایی ممکن نیست.

همچنین نقل قول مذکور غیرقابل توجیه است که فرد از سویی می‌گوید، حال بیمار بد نیست و می‌خواهد با ودیعه گذاشتن انگشتر او را مرخص کند و از سویی می‌گوید، بیمارم با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد! در حالی که اگر بیمار بدحال باشد، قابل ترخیص نیست. بلکه در اورژانس بستری شده و نیاز به هیچ گونه پرداخت اولیه نیز نمی‌باشد.

متأسفانه در این گزارش، ادعای فوق با اعتقادات دینی پرسنل درمانی نیز درهم تنیده شده و طرح چنین مواردی جای تأمل دارد!

در گزارش آمده است: «یکی دیگر از بیماران که مدتی پیش بستری بوده، تصریح کرده است که این قسمت برق اضطراری ندارد و... »

جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند همه قسمتهای بیمارستان امام رضا(ع) دارای سیستم برق اضطراری هستند و مرکز اورژانس نیز از ابتدای افتتاح آن، دارای سیستم برق اضطراری مجزا و فعال می‌باشد. به طوری که در صورت قطع شبکه سراسری، ژنراتور این مرکز به طور مستقل می‌تواند روزهای متوالی، برق این قسمت را تأمین کند.

همچنان که به دلیل از کارافتادن ترانس شبکه سراسری مربوط به این قسمت، برق ساختمان ساعتها قطع بوده است و با استفاده از ژنراتور، سیستم برق اضطراری فعال شده و خدمات درمانی حتی لحظه‌ای متوقف نشده است و با لطف خداوند متعال درمان بیماران با موفقیت ادامه یافته است.

از آنجا که به نظر می‌رسد گزارش مذکور بدون بررسی کافی و تا حدی با سوگیری تهیه شده است، از نشریه وزین قدس که از پرچمداران فرهنگ و ارزشها در عرصه مطبوعات است، انتظار می‌رود در چنین مواردی قبل از اقدام به انتشار چنین گزارشهایی در حوزه سلامت که همه آحاد جامعه خود را به آن نیازمند می‌دانند با متولیان مربوط نیز گفت و گو نماید و ضمن نقد منصفانه و سازنده، راهنمای خدمات شایسته‌تر باشد تا ناخواسته موجب دلسردی و بدبینی در شهروندان نشوند.

توضیح قدس:

خبرنگاران به طور معمول برای تهیه گزارش نهایت سعی خود را برای رعایت عدالت و انصاف به کار می برند و اگر کاستی در مجموعه ای وجود دارد برای رفع آن و تسهیل کار مردم به انعکاس آن می پردازند، همان گونه که در گزارش مرکز اورژانس عدالتیان از برخورد «بسیار خوب» کادر پزشکی این مرکز سخن به میان آمد.بنابراین گزارشگر نقاط قوت و ضعف را با هم دیده و آن را منعکس کرده است. اما جوابیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این گزارش در بردارنده  نکات جالبی است که به نظر می رسد در برخی موارد عذر بدتر از گناه باشد و ای کاش مسؤولان روابط عمومی این دانشگاه با تأمل بیشتری نسبت به تهیه این جوابیه اقدام می کردند.

روزنامه قدس با تأکید بر این «واقعیت» که نوشته های گزارشگر روزنامه درباره مسایل و مشکلات اورژانس «عدالتیان»، جزو مشاهده های عینی وی بوده است و حتی بزرگنمایی در دیده ها، شنیده ها و قلم نویسنده وجود ندارد، از پاسخ به جوابیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خودداری می کند و قضاوت و ارزیابی نهایی را به مراجعان و بیماران می سپارد.

ناگفته پیداست،رسانه ها پل ارتباطی مردم با مسؤولان هستند  و مشکلات را برای رفع هر چه بهتر و  زودتر آن منعکس می‌کنند و این جزو وظایف ذاتی هر رسانه است. و صد البته که قدس هیچ‌گاه در نقد مسایل جامعه پا را فراتر از انصاف نگذاشته و با احترام به کادر فداکار و متعهد پزشکی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توقع رفع مشکلات به بهترین شکل را دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.