۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 298722

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گفت: درک درست از شرایط روحی و جسمی یک زن سالمند از مهم‌ترین وظایفی است که اطرافیان وی به عهده دارند.

دنیای زنان سالمند آشنا شویم
عادله قلاسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: چون دنیای سالمندی دنیایی است که شاید برای بسیاری از جوانان ناشناخته باشد، پس می‌توان گفت اولین گام برای برقراری ارتباط با یک زن سالمند، شناخت دنیای اوست.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد هرچند که زنان بیش از مردان به دوران سالمندی می‌رسند، ولی در مقایسه با آنها دوران سالمندی سخت‌تری را می‌گذرانند و در این دوران به دلیل سیر فیزیولوژیک جسمی‌شان آسیب‌پذیرتر و زودرنج‌تر از مردان هستند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه‌داد: درک درست از شرایط روحی و جسمی یک زن سالمند از مهم‌ترین وظایفی است که اطرافیان وی به عهده دارند.

قلاسی تاکید کرد: شاید به جرات بتوان گفت حتی اگر زنی در خانواده‌ای پر جمعیت و با حمایت‌های بالای روحی و روانی زندگی کند، باز هم اگر به سنین سالمندی برسد وحشت از تنهایی به جان او می‌افتد.

وی یادآورشد: ترس از کارافتادگی اجتماعی و انزوا برای نسل زنان جوامع امروزی که عادت به نقش‌آفرینی در عرصه‌های اجتماعی داشته و حتی در اکثر مواقع فعال‌تر و موفق‌تر از مردان در جامعه حضور داشته‌اند، بسیار دردناک است.

قلاسی با اشاره به اینکه در برخورد با این زنان باید طوری رفتار کرد که اعتماد به نفس از دست رفته‌شان دوباره ترمیم شود، ادامه داد: سپردن وظایف سبک به ایشان، ریختن برنامه‌های تفریحی طبق علایق آنها، ایجاد بسترهای مناسب برای ارتباط با هم سن و سالان می‌تواند در بیرون آوردن ایشان از این دنیا بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: از یک سو هر چه فرد پا به سن‌تر می‌شود، سخت‌تر می‌تواند از چهارچوب ذهنی خود دست بکشد و از سویی دیگر تغییر سریع شرایط جامعه و آداب و سبک زندگی افراد باعث شده که این سازگاری‌ها به مراتب سخت‌تر شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: یک زن که روزی نقش محوری در خانواده خود داشته و به خوبی توانسته از عهده مدیریت روحی و جسمی اعضای خانواده خود بر بیاید، در این سال‌ها از این احساس رنج می‌برد که در خانواده‌اش در حاشیه قرار گرفته است.

قلاسی با اشاره به اینکه در واقع سالمندان در خانواده مثل نخ تسبیحی هستند که مهره‌ها را در کنار هم نگاه داشته‌اند، تاکید کرد: هرچه این نخ مقاوم‌تر باشد این مهره‌ها آرامتر در کنار هم قرار می‌گیرند و این همان حسی است که اعضای جوان خانواده باید با تکریم و احترام یک سالمند به وی القا کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: تکریم کهن‌سالان در فرهنگ دینی ما بسیار تاکید شده و این سخن پیامبر (ص) است که «مَنْ عَرَفَ فَضْلَ کبیرٍ لِسنّهِ فَوَقَّرَهُ، آمَنَهُ اللَّهُ تعالی مِن فَزَعِ یوم القیامة»، «هر کس فضیلت و مقام یک «بزرگ» را به خاطر سن و سالش بشناسد و او را مورد احترام قرار دهد، خدای متعال او را از هراس و نگرانی روز قیامت ایمن می‌دارد.»

قلاسی افزود: سالمندی جسمانی دردهای جسمانی، بیماری‌های ارگان‌های مختلف بدن، علایم روان-تنی، مصرف داروهای بسیار در ساعات شبانه‌روز و دست و پنجه نرم‌کردن با عوارض داروها، به هم ریختن الگوی خواب در شبانه‌روز و رژیم غذایی متناسب با بیماری، فشارهایی است که در نگهداری سالمند در مرتبه اول به خود او سپس به اطرافیانش تحمیل می‌شود که صبر و تحمل هر دو طرف را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: بحران‌های زندگی یک زن با آغاز قاعدگی شروع می‌شود و با بارداری ادامه می‌یابد، با قطع قاعدگی در دوران یائسگی به اوج خود می‌رسد. باید توجه کرد که نه تنها یائسگی چیزی فراتر از قطع ساده عادت ماهیانه زنان در آستانه سالمندی نیست بلکه فرایندی پیچیده از چند نوع دگرگونی است.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی خاطرنشان کرد: دگرگونی‌های جسمی، روانی و اجتماعی. زنان به دنبال زایمان‌های متعدد دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر بسیاری در سنین یائسگی هستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.