قدس انلاین – سعید کوشافر: روزها اول هفته گذشته درحالی که مردم برای استفاده ازتعطیلات عید سعید فطراماده شده وبرخی نیز راهی سفر شده بودند ؛ بارانی که پیش بینی نشده بود بارید و سیل امد؛ سیلی که باعث جان باختن ۱۸تن از هموطنانمان شدوخسارتهای فراوانی بجا گذاشت.

مسوولان ستاد بحران فقط بعد از حوادث خوب شعار میدهند/امکانات برخی نهادهای امداد رسان یا خراب بود یا دراجاره دیگران/هرسال بودجه های خوبی میگیرند ولی درحوادث کاری نمیکنند

این درحالی است که سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از عملکرد سازمان هواشناسی، گفت: سازمان هواشناسی تنها به اعلام وضعیت هوا پرداخته اما اخطاریه ای برای دستگاه های مربوطه از جمله ستاد مدیریت بحران صادر نکرده است.

حسین طلا تصریح کرد: طبق گزارش سازمان هواشناسی در جلسه مذکور، وضعیت هوا اعلام  شده بود اما اخطاریه ای از سوی سازمان هواشناسی به دستگاه های مربوطه از جمله ستاد مدیریت بحران داده نشده است.

وی ادامه داد: چنین ادعایی در حالی از سوی سازمان هواشناسی مطرح شد که این سازمان در پیش بینی خود حتی وقوع سیل و آبگرفتگی را هم اعلام نکرده بود و با این اقدامات جاری شدن سیل پس از بارش 7 دقیقه ای در منطقه کن و روستاهای سولقان، سنگان و کشار طبیعی بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، افزود: بالاتر از روستای سولقان از مدت‌ها قبل، مجموعه‌ای از الوارها و درختان شکسته شده، مصالح ساختمانی و نخاله‌های ساخت آزادراه تهران –شمال جمع شده بود که بارش باران، این نخاله ها و الوارها را با خود در مسیر رودخانه کن جاری می سازد، در همان منطقه یعنی بالای روستای سولقان بستر رودخانه به کف آزادراه تبدیل شده بود و برای آب رودخانه یک کانال 4 در 4 احداث شده بود.

طلا  با اشاره به احداث کانال آبی در مسیر رودخانه و تبدیل بستر رودخانه به کف آزادراه تهران –شمال، گفت: بارش شدید باران و بالا آمدن آب رودخانه سبب جمع شدن الوارها و پسماندهای مصالح ساختمانی در پشت این کانال آبی شده که نهایتا سبب طغیان آب رودخانه شده است، همچنین وجود پایه های عظیم آزادراه در بخشی از بستر رودخانه کشار هم باعث بالا آمدن آب شده که در این رودخانه هم میزان عظیمی از الوار و چوب وجود داشته، از این رو بالا آمدن آب رودخانه سبب جاری شدن آب در مسیر حدود 500 متر از جاده به سمت پایین می شود که نهایتا هر دو رودخانه به یکدیگر می پیوندد و سیل عظیم جریان پیدا می کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: بی اطلاعی مردم و به ویژه کسانی که در کنار رودخانه برای تفریح رفته بودند، سبب شد تا آسیب بسیار ببینند، در این میان هرچند تنها نقطه قوت حادثه کمک محلی هایی بوده که به داد آسیب دیده گان رسیدند اما جای بسی تاسف دارد که سازمان هواشناسی که معتقد است به دلیل کمبود نیروی انسانی و نداشتن تجهیزات کارشناسی مربوطه پیش بینی های مناسب صورت نمی گیرد، مدعی است که در خصوص توفان و سیل هشدار داده در صورتی که تنها به پیش بینی وضعیت هوا پرداخته بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سوال که سازمان هواشناسی اشتباه خود را پذیرفت، گفت: خیر، متاسفانه سازمان هواشناسی کماکان مدعی است که کوتاهی نکرده و معتقد است پیش بینی وزش شدید باد و بارندگی کفایت می کرده است و دستگاه ها بر اساس وظایف ذاتی خود باید مسئله را پیگیری می کردند، اما از دید مجمع نمایندگان سازمان هواشناسی به وظایف خود عمل نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با اشاره به وارد شدن آسیب به 5 تا 7 هزار خودرو، گفت: دست کاری در بستر رودخانه به واسطه ساخت و سازهای غیر مجاز و البته آزادراه تهران –شمال، استفاده های مختلف کشاورزی در بستر رودخانه، ندادن آموزش عمومی به مردم در زمان وقوع بحران، اطلاع رسانی نکردن به مردم از طریق رسانه های ملی و محلی و جاده بن بست و باریک کن دست به دست هم داد تا توفان اخیر آسیب بسیاری به این منطقه وارد کند.

طلا افزود: متاسفانه مدیریت فعلی در حد  قد و قواره پایتخت نیست و لازم است در بخش‌های از مدیریت از جمله مدیریت بحران پایتخت تغییراتی داده شود که البته مجمع نمایندگان استان تهران نیز پیگیر خواهد بود.

***عملکرد سازمان مدیریت بحران

اینکه هواشناسی ضعف درپیش بینی داشته است ؛ حتی اگر مرغ مسوولان این سازمان یک پا داشته باشد ونپذیرند که مانند دهها بار دیگر کوتاهی کرده اند ؛ یک بخش این حادثه است که البته بسیارهم مهم است و باید به گونه ای برخورد شود تا درموارد مشابه سازمان مسوول نتواند به این راحتی از زیر بار مسوولیت شانه خالی کند.

اما حال بهر دلیل سیل راه افتاد ودرمسیر خود خسارتها وتلفاتی بجا گذاشت ؛ باید سازمانی وجود داشته باشد که بلافاصله وارد عمل شده و ضمن کمک به اسیب دیدگان حادثه درهمان لحظات اولیه از افزایش خسارتهاو تلفات به دلیل بروز حادثه ای طبیعی جلوگیری کند ، اتفاقی که به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس خیلی دیر و ضعیف رخ داده است .

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از مدیریت بحران از سوی سازمان‌های امدادرسان، گفت: متاسفانه عدم آمادگی لازم نهادهای مربوطه برای مقابله بابحران و سوء مدیریت‌ها خسارت‌های احتمالی را افزایش می دهد.

ایرج عبدی در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص مدیریت بحران در کشور از سوی سازمان ها و نهادهای امدادرسان، گفت: مدیریت بحران دارای مراحل مختلفی از جمله آمادگی نهادهای مختلف در حوزه بحران برای مقابله با  حوادث، پیشگیری و ارائه آموزش ها و هشدار لازم به مردم برای برخورد با حوادث این چنینی است؛ اما متاسفانه مدیریت بحران در آموزش های لازم به مردم و پرسنل درگیر با بحران و اقدام سریع برای مقابله با بحران ضعیف عمل کرده است.

نماینده مردم خرم آباد و دوره درمجلس شورای اسلامی، افزود: به طور حتم مشکلات بسیاری در مدیریت بحران کشور وجود داشته و مسئولان در بخش آموزش به مردم و برخورداری از آمادگی لازم برای مقابله با بحران ضعیف عمل کردند، بنابراین باید در خصوص قوانین و مقرراتی که دراین حوزه وجود دارد بازبینی‌های لازم به عمل آید.

وی ادامه داد: متاسفانه در مرحله وقوع بحران دستگاه‌ها به دلیل نداشتن آمادگی‌های لازم نمی توانند واکنش سریع نشان داده و وارد عمل شوند؛ البته در حوزه بازسازی مناطق تخریب شده پس ازوقوع بحران مسئولان کشور به خوبی عمل کرده و سرعت بازسازی ها درحال حاضر قابل قبول است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه سوء مدیریت درمراحل مختلف بحران وجود داشته و درمناطقی که احتمال سیل و طوفان وجود دارد هشدارهای لازم داده نشده و مدیریت صحیح صورت نمی گیرد که همین امر افزایش خسارت های احتمالی را به دنبال خواهد داشت، از این رو سوء مدیریت ها درمراحلی چون آمادگی قبل ازبحران ، زمان حادثه و بازسازی ها مشکلات بسیاری به وجود می آورد، اما با شناسایی افراد و سازمان های که مقصر دراین حوادث و اطلاع رسانی به موقع می توان از بحران‌های بعدی پیشگیری کرد.

***وظیفه ذاتی ستاد بحران

دراین حال سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره پیشنهاد تشکیل سامانه جدید هوشمند مدیریت بحران، گفت: از وظایف ذاتی ستاد مدیریت بحران داشتن سامانه هوشمند و یکپارچه است که از مدت ها قبل باید تشکیل می شد.

عباس قائیدرحمت در خصوص ایجاد سامانه هوشمند و یکپارچه مدیریت بحران کشور، گفت: برای مدیریت بحران، دستگاه های مختلفی از جمله ستاد مدیریت بحران وجود دارد که باید به وظایف خود عمل کنند، اینکه مرتب بعد از بروز حوادثی مثل سیل و توفان در کشور پیشنهاد ایجاد سامانه جدید و یکپارچه ایجاد شود، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

وی  تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران قطعا باید سامانه یکپارچه‌ای هم داشته باشد که بتواند ارتباطات، تعاملات، بهره گیری از امکانات و قابلیت ها را در جهت مقابله با بحران داشته باشد، سیل، زلزله و توفان مردم عادی را خبر نمی کند، در حقیقت با پیشرفت علم از مدت ها قبل تشکیل این سامانه ها باید صورت می‌گرفت تا بتواند به موقع از بحران پیشگیری کند.

وی افزود: بنا به گفته کارشناسان امروزه بالای 80 درصد امکان پیش بینی بحران‌هایی همچون بلایای طبیعی وجود دارد، در حقیقت سازمان‌های مربوطه با اعلام و هشدار به موقع می توانند سبب ورود کمترین آسیب به مردم و شهر شوند، هرچند نمی شود مانع بارش شد اما می توان از تبدیل باران به سیل جلوگیری کرد.

قائیدرحمت، افزود: سازمان هواشناسی که از میزان حجم بارش در مدت زمان کوتاه اطلاع داشته است چطور نمی تواند تشخیص دهد که حجم بارش شدید، میزان آب بستر رودخانه‌ها را افزایش می دهد، توفان اخیر و بارش های شدید در استان لرستان نیز آسیب هایی را به جا گذاشت، متاسفانه روستایی در استان لرستان بر روی گل بنا شده اند، بارندگی در این روستاها سبب نابودی دام هایشان و تخریب سکونت گاهایشان شده است.

دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از عملکرد ستاد مدیریت بحران در مقابله با بلایای طبیعی، گفت: ضعف نظارت و فرسودگی تجهیزات امدادرسانی مهم‌ترین مشکل در مقابله با بحران است.

حمیدرضا مشهدی عباسی ، درخصوص اختصاص سند مشترک میان دستگاه‌های اجرایی برای مشخص شدن وظایف آنها حین و پس از بحران، گفت: متاسفانه مسئولان مربوطه همه این موارد و طرح‌ها را تنها پس ازبحران عملیاتی می‌کنند و تا قبل از وقوع حادثه و بحران هیچ طرح و برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش خسارت ها ندارند، اما ذکر این نکته بسیار مهم است که ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و استانداری‌ها برای مقابله با بحران از آمادگی لازم برخوردار نیستند.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور مسئولان مربوط بحران توفان استان تهران را پیگیری خواهد کرد، گفت: متاسفانه بسیاری از تجهیزات و امکانات نهادهای امدادرسان در مواقع بحران کارکرد مناسبی ندارد، به عنوان مثال بسیاری از ماشین های آتش نشانی در زمان وقوع حادثه در مقابله با بحران موفق عمل نکرده و بسیاری از تجهیزات فرسوده هستند، بنابراین مواردی نظیر نظارت، بازرسی و آگاهی همیشه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مشهدی عباسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی ازکشورهای حادثه خیزدنیا است، تصریح کرد: متاسفانه بی توجهی مسئولان و نبود نظارت کافی افزایش خسارت ناشی ازسیل و طوفان را به دنبال خواهد داشت؛ اما امیدواریم که ستاد مدیریت بحران کشور ازخواب غفلت بیدار شده و سهم دستگاه های ذیربط در مدیریت بحران مشخص شود.

***مسئولیت پذیری؛ حلقه مفقود

همچنین دراین راستا یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از استدلال ها و توجیه های غیر منطقی مسئولان در خصوص توفان اخیر، گفت: نبود فرهنگ مسئولیت پذیری سبب شده تا فرهنگ عذرخواهی هم در جامعه نادید گرفته شود.

فاطمه آلیا در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به توجیه و استدلال های مسئولان در خصوص توفان اخیر، گفت: متاسفانه سازمان هایی چون ستاد مدیریت بحران، سازمان هواشناسی و سازمان امداد و نحات جمعیت هلال احمر در طول سال بودجه دریافت می کنند تا بتوانند حوادثی که ممکن است در سال دو یا سه بار پیش بیاید را مدیریت کنند اما در زمان انجام وظیفه، کوتاهی می کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شایسته نیست که باد، باران و عوامل طبیعی مقصر جلوه داده شوند و زیر سوال روند اما عملکرد ضعیف مسئولان مربوطه به شکلی پنهان شود زیرا در این حوادث حتی اگر یک نفر هم آسیب ببیند ناگوار خواهد بود، البته در حادثه توفان و سیل اخیر که 17 نفر فوت کردند و تعدادی مفقود شده اند.

وی افزود: عذرخواهی مسئولان حداقل باعث تسکین آلام مردم می شود، این در حالی است که فرهنگ عذرخواهی در جامعه وجود ندارد و نبود فرهنگ مسئولیت پذیری نیز سبب شده تا مسئولان هر کدام تلاش کنند خود را تبرئه کرده و دیگری را مقصر جلوه دهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: اینکه سازمان هواشناسی مدعی است، حادثه توفان اخیر را پیش بینی کرده ، پذیرفتنی است اما لازم بود که به سایر نهادهای مربوطه و مردم برای پیشگیری از بحران اخطار داده شود،  به شکلی که ماموران نیروهای انتظامی، جمعیت هلال احمر و ستاد مدیریت بحران با استقرار در محل حادثه از ورود و اسکان مردم در این مناطق جلوگیری کند.

آلیا با بیان اینکه در صورت وجود تفرجگاه‌های بسیار، مردم باز علاقمند هستند برای تفریح به کنار آب بروند، گفت: حادثه پیش آمده نیازمند بررسی بیشتری است اما در این میان جای یک کمیته هماهنگی خالی است، هرچند انتظار می رفت ستاد مدیریت بحران پیش از این کمیته هماهنگی را ایجاد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه پس از حادثه دستگاه ها تمام توان خود را برای جبران خسارت به کار گرفتند، گفت: این در حالی است که با وجود کمیته هماهنگی، سازمان ها با سرعت بیشتر می توانستند در محل حادثه مستقر شوند، هرچند برخی نهاد ها ابزار لازم خود را اجاره داده بودند، در واقع جمعیت هلال احمر، سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران از بودجه خوبی برخوردار هستند و به نظر می رسد حلقه مفقوده همان کمیته هماهنگی و جدی نگرفتن مسئولیت ها است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.