در حالیکه دولت 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا تلاش ها را برای متقاعدکردن اعضای کنگره در مورد توافق هسته ای ایران افزایش داده، سفرای سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات به کمک دولت آمریکا آمده اند.

تلاش سفرای سه کشور اروپایی در آمریکا برای تایید توافق در کنگره

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، به نوشته پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی 'پولیتیکو'؛ سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در واشنگتن دیروز (سه شنبه) برای توضیح در مورد توافق هسته ای با ایران با سناتورها دیدار کردند. اقدامات سفرای این کشورها پیامی را به بدبینان کنگره رساند که توافق ایران توافقی بین المللی است و تنها اقدام یک رییس جمهوری دموکرات نیست که مورد انتقاد جمهوری خواهان قرار گرفته است.


'پیتر وستماکوت' سفیر انگلیس در آمریکا بعد از نشست سفرای سه کشور اروپایی با سناتورها، گفت: معتقدیم کسانی که به توافق رای می دهند باید بدانند تنها دولت آمریکا و ایران طرفین توافق نیستند؛ دولت های دیگر هم بخشی از این توافق بوده اند و کشورهای 1+5 نیز دیدگاهی در این زمینه دارند.

'دیوید سولیوان' سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن نیز در این نشست حاضر بود.

'مارکوس کناف' سخنگوی سفارت آلمان در واشنگتن نیز گفت: رویکرد سه کشور اروپایی در مورد توافق باید به اطلاع جمهوری خواهان کنگره آمریکا برسد زیرا آنها می دانند که اروپایی ها دیدگاه حزبی و متعصب ندارند.

'پیتیر ویتیگ' سفیر آلمان در آمریکا اخیرا در محل سکونت خود اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان را دعوت کرد. 'اریک پائولسون'، 'چارلز بوستنی'، 'مارتا مک سالی' و 'الیز استفانیک' اعضای جمهوری خواه این مجلس از جمله مهمانان بودند.

وستماکوت، ویتیگ و 'ژارد آرو' سفیر فرانسه در آمریکا هفته گذشته با 'باب کورکر' سناتور جمهوری خواه و رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا دیدار کردند.

وستماکوت می گوید طی دو هفته اخیر با ده ها عضو مجلس نمایندگان و مجلس سنا در مورد توافق اخیر دیدار کرده است.

وی گفت: این دیدارها به بخش عمده ای از برنامه های روزانه من تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، سفرای این کشورهای اروپایی در هماهنگی کامل با وزارت خارجه آمریکا و همکاری با وزرای خارجه این کشورها این دیدارها را انجام می دهند.

وستماکوت افزود: مهم ترین موضوعی که در این دیدارها به آن اشاره می کنم این است که توافق بر اساس گفت وگو به دست آمده است و شش کشور با آن موافقت کرده اند. اگر این توافق شکست بخورد، چه گزینه ای خواهیم داشت، زیرا همه گزینه ها از نظر من نسبت به توافق بدتر است.

سفیر انگلیس در آمریکا ادامه داد: روند سیاست داخلی در کشورهای عضو گروه 1+5 بسیار متفاوت است، در دیگر کشورهای عضو این گروه غیر از آمریکا توافق به موضوع مناقشه برانگیز سیاسی تبدیل نشده است، اما اینجا این یک موضوع حزبی است.

کناف نیز گفت در آلمان نیز تنها افرادی که در سیاست مهم نیستند، تصور می کنند توافق خوب نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.