قدس آنلاین-ایلام-غلامرضا محمدمرادی: سریال سهمگین آتش سوزی ها به بخش صنعتی چوار از توابع استان ایلام رسید و جنگل های بکر و دلربای این منطقه هم اکنون در آتش محرومیت و بی کسی می سوزند.

"چوار " زیر چتر بی رحم آتش و عطش!

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، از عصر دیروز آتش بی رحم و طبیعت سوز، جنگل های زیادی از روستاهای بان خشک، برجعلی، بان زیارت و طاق طاوی را درنوردید و خسارت های هنگفتی به محیط زیست و منابع طبیعی این دیار وارد ساخت.

* جای مسؤلان مدیریت بحران خالی!

یکی از افرادی که در قالب نیروهای مردمی برای اطفاء حریق به منطقه اعزام شده است، در تماس تلفنی با خبرنگار ما می گوید: متأسفانه وسعت آتش سوزی گسترده است و تنها تعداد اندکی از نیروهای مردمی، مدیران و کارکنان بخش در محل آتش سوزی حضور دارند.

بهزاد دارابی با بیان اینکه بعلت کمبود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی، مهار آتش سوزی بسیار سخت و طاقت فرسا است، اظهار می دارد: در کمال ناباوری ودر اوج آه و افسوس، نگین های عروس زاگرس یکی پس از دیگری در آتش بی مهری و قهر مسؤلان می سوزند.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب آشامیدنی عطش امداد رسانان را دو چندان کرده است و اینجا جای مسؤلان مدیریت بحران واقعاً خالی است!!، می افزاید: مسؤلان استانی و کشوری نباید برای مهار آتش سوزی جنگل ها نیز بین مناطق تفاوت قائل شوند چرا که همه اینها سرمایه مملکت اند و نباید در آتش" تبعیض آمیز " ما بسوزند.

* هواپیمای آب پاش؛ نیاز ضروری!

رئیس شورای اسلامی شهر چوار در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه هم اکنون در معیت بخشدار، شهردار، اعضای شورای شهر و جمعی از مردم منطقه در محل آتش سوزی و در حال اطفاء حریق است، می گوید: نیروهای مردمی از اولین دقایق وقوع آتش سوزی خود را به منطقه رسانده و با حداقل امکانات اولیه به نبرد با آتش پرداخته اند و متأسفانه بعلت وسعت حریق و حجم عظیم مراتع و جنگل ها، حریف این بلای ویرانگر نشده اند.

علی محمد کیمیاگر با اشاره به اینکه صعب العبور و سنگلاخی بودن منطقه، عملیات اطفاء حریق را با مشکلات جدی مواجه ساخته است، اظهار می دارد: با توجه به حجم آتش سوزی و موقعیت استراتژیک و توپوگرافی عرصه های دچار حریق، تنها راه مهار این آتش سوزی مهیب و جلوگیری از گسترش آن، استفاده از بالگرد و هواپیمای آب پاش است.

وی همراهی و همکاری همه مردم و مسؤلان استانی و کشوری را برای مهار این آتش سوزی وسیع، خواستار می شود و تأکید می کند: آب آشامیدنی، وسایل اطفاء حریق، نیروی انسانی و وسایل نقلیه مجهز، نیاز ضروری منطقه  است و امیدواریم مردم طبیعت دوست ایران اسلامی، به یاری بشتابند و این دردانه های در انتظار را از چنگال آتش نجات دهند.  

* بسیج  تمام نیروها و امکانات از اولین دقایق وقوع حریق!

بخشدار جدید بخش صنعتی چوار که یکشنبه همین هفته معارفه شد و در اولین روزهای مسؤلیتش با آوردگاه بی رحم حریق گسترده در جنگل های منطقه و آزمون سخت مدیریت بحران مواجه شده است، در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: از اولین دقایق اطلاع از وقوع این آتش سوزی، هماهنگی لازم با مدیران محلی و شهرستانی صورت گرفت و با بسیج تمام امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات، برای مهار حریق و جلوگیری از گسترش آن اقدامات اولیه بعمل آمد.

ایوب چراغی با اشاره به اینکه با تلاش نیروهای مردمی و اداری تا حدودی آتش سوزی مهار و از انتشار و تسری آن به دیگر عرصه ها جلوگیری شده است، بیان می دارد: تلاش های ارزنده نیروهای سختکوش منابع طبییعی و شورای اداری بخش، گروههای مردم نهاد، نیروهای نظامی و انتظامی و مردم فهیم و تلاشگر منطقه که برای مهار این آتش سوزی خالصانه کوشیدند، شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بعلت خشکسالی های اخیر، ورود ریزگردها، خشکیدگی چشمه ها و رودخانه ها، بیشتر روستاهای این بخش با بحران جدی آب مواجه شده اند، یادآور می شود: هم اکنون به بیشتر روستاهای بخش بصورت سیار آب رسانی می شود و امیدواریم مسؤلان مربوطه در این خصوص چاره اندیشی نمایند.

بخشدار جدید بخش صنعتی چوار با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اولیه برای مهار آتش، آب است، تصریح می کند: در مناطقی که حریق حادث شده است، مردم حتی برای آب شرب با مشکل مواجه هستند.

ایوب چراغی با بیان اینکه در این آتش سوزی چندین هکتار از عرصه های منطقه دچار حریق و با زحمات بی وقفه همگان، تا حدودی مهار شده است، تأکید می کند: نقش مردم و رسانه ها در مدیریت بحران ها کم نظیر است و امیدواریم که این گونه تعاملات و همراهی ها بیش از گذشته یاریگر خادمان ملت در انجام وظایف محوله باشد.

وی با اشاره به اینکه بخاطر شدت وزش باد و احتمال شدت یافتن و توسعه آتش سوزی ها، هم اکنون گروههای مردمی و اداری در منطقه حضور فعال دارند، خاطرنشان می سازد: مدیریت بحران شهرستان و استان لحظه به لحظه، عملیات اطفاء حریق را رصد می کنند و در جریان امور قرار می گیرند.

* حریق مهار شده است!

مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام که در معیت معاون عمرانی استانداری، مدیرکل منابع طبیعی و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و به منظور شرکت در کارگاه آموزشی مدیریت بحران با حضور 6 استان غرب کشور، در استان همدان به سر می برد، در پاسخ به خبرنگار ما می گوید: از آغازین لحظات وقوع حادثه در جریان امور قرار گرفته ام و با هدایت و راهنمایی مجموعه همکاران ستاد بحران در بخش، شهرستان و استان، اقدامات اطفاء حریق انجام شده است.

مهندس احمد کرمی در این گفتگوی تلفنی، آخرین اخبار این آتش سوزی را از دکتر احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان و هم دوره کنونی اش در کارگاه آموزشی مذکور!!، جویا می شود و می گوید: بر اساس آخرین اطلاعات واصله، با تلاش مردم فهیم منطقه، مدیران و کارکنان اداری، نیروهای نظامی و انتظامی و گروههای مردم نهاد، آتش سوزی حوزه بخش چوار تا حدودی مهار شده است.

وی از مردم پرتلاش بخش چوار و همه عزیزانی که پای کار بوده اند و با جان و دل برای اطفاء حریق و جلوگیری از گسترش آن کوشیده اند، خالصانه تشکر می کند و می افزاید: مردم و رسانه ها، بازوان پرتوان و تأثیر گذار مدیریت بحران هستند و می توانند سخت ترین بحران ها را مهار و به درستی تدبیر نمایند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام با تأکید بر اینکه منابع طبیعی، محیط زیست، جنگل ها و مراتع، بزگترین سرمایه های خدادادی استان هستند و همه ما باید در حفظ، توسعه و احیاء این منابع عظیم بکوشیم، تصریح می کند: همه مسؤلان استانی و کشوری با تمام وجود و با حساسیت و ظرافت کامل، احیاء جنگل های زاگرس را در دستور کار قرار داه اند اما متأسفانه آتش سوزی های اخیر به بلای جان این عرصه ها تبدیل شده است و بایستی مدیریت و چاره اندیشی شود.

امیدواریم آنانی که ندانسته عامل حریق در عرصه های جنگلی شده اند، به خود آیند و آنانی که مغرضانه و دانسته، آتش کینه و عداوت خویش را بر پیکره رنجور" عروس زاگرس " انداخته و" دردانه هایش " را سوزانده و مردم را نیز به شدت آزرده اند، به سزای اعمال خود برسند.!!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.