در خبرها آمده بود؛ «حماس خواستار تشکیل دولت وفاق ملی در فلسطین شد».  ...

حماس و معامله با سعودی‌ها در ریاض

این موضعگیری کمی پس از آن انجام شد که «خالد مشعل»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ریاض رفت و برای نخستین بار در سالهای اخیر با پادشاه عربستان ملاقات کرد. این دیدار غیرمنتظره با شایعات و گمانه زنی‌های بسیاری توأم شد. از جمله آنکه شنیده شد، جانشین ولیعهد آل سعود از خالد مشعل خواسته تا 700 تن از نیروهایش را بویژه آنها را که با فنون رزمی حزب‌‌ا... آشنایی دارند، برای نبرد در یمن در اختیار آنها قرار دهد. پیامد آن، شنیده شد، مشعل با اعزام نیرو مخالفت کرده، اما پذیرفته شیوه‌های رزمی حزب‌ا... را توسط مربیان حماس به سربازان سعودی بیاموزد. اندکی بعد اما «سامی ابوزهری» سخنگوی حماس مدعی شد، اخبار منتشره مبنی بر همکاری تشکیلات متبوعش با عربستان و مشارکت نیروهای فلسطینی در عملیات موسوم به «طوفان قاطع» واقعیت ندارد.  همه جهان می‌دانند که سعودی‌ها روابط گرمی با صهیونیستها دارند و حتی به نوعی باید پذیرفت در خدمت تل آویو هستند. از آن سو حماس مدعی نبرد برای آزادی قدس و نماد مسلم عناد با صهیونیستها در میان گروه‌های فلسطینی است، پس ایجاد روابط گرم میان آنها و سعودی‌ها چه معنایی دارد؟ حقیقت آن است که پس از آغاز بحران در سوریه و اشتباه فاحش حماس در موضعگیری نادرست نسبت به آن و خروج از دمشق، روابط این گروه با تهران تیره شد. آنها اهمیتی به نگرانی‌های تهران ندادند و برای پرکردن این خلأ با رفتن به دوحه به نوعی برای تهران نیز خط و نشان کشیدند. همزمان خالد مشعل در منطقه به دنبال متحدان جدیدی بود. مصر و ترکیه می‌توانستند گزینه‌های غالبی باشند. مرسی سقوط کرد و برعکس روابط قاهره با حماس بشدت تیره شد. در ترکیه نیز حوادث به سمتی رفت که حماس فهمید آنکارا آنها را به عنوان یک کارت بازی در کمک به تروریستهای سوریه می‌خواهد و بس. همزمان در قطر وضع آنها رو به وخامت می‌گذاشت. بشدت محدود شده بودند و از هر سو کنترل می‌شدند. حالا با رفتن به ریاض، آنها بار دیگر یک پله پایین‌تر رفتند. خالد مشعل یک بار برای همیشه باید تصمیم بگیرد و مبارزه و سلاح را ببوسد و چنان که شواهدش نیز پیداست در تشکیلات خود گردان هضم شود. زیرا آل سعود دلار نفت به آنها نمی‌دهد. یا اگر بنا به مبارزه دارد، باید تعیین کند دست به سینه مقابل امیر قطر و پادشاه سعودی بودن با چنین هدفی فرسنگها فاصله دارد! اما انگار حماس تصمیمش را گرفته است، زیرا در خبرها آمده بود، خالد مشعل با هیأت همراه برای دومین بار در هفته‌های اخیر عازم ریاض شده است!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 1
    افسوس كه برخي از فلسطيني ها هنوز به خدا و خود باوري نرسيده اند . سرنوشت ياسر عرفات و محمود عباس هم هنوز اين ها را از خواب غفلت بيدار نكرده است و هر از چند گاه با تعويض تكيه گاه و به تصور بهبود وضعيت مانور هاي غير ضروري و مضري را انجام مي دهند كه نتيجه اش از پيش مشخص است . ضمن اينكه اين ها بايد بدانند كه سعودي ها بيشتر از تركيه اي ها مايلند تا از وجود اين ها بر عليه مقاومت اسلامي استفاده نمايند كه اين موضوع اگر تحقق بيابد صد در صد به باخت كامل فلسطيني ها منجر خواهد شد .
  • سارا IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    3 1
    با آموزش تاکتیکهای نظامی به حماس ودراختیارقرار دادن اسرار نظامی به عربستان ونهایتااسراییل توسط حماس چه ضربه ای به انصارالله وحزب الله زدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بابک IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 1
    اینها همان کسانی هستند که برای صدام عفلقی مراسم سوگواری وعزای عمومی گرفتند باید جمهوری اسلامی اینها را طرد کنند.
  • ارش IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    این احمق ها هنوز نفهمیدند که علت پیروزی حزب الله ایمان درونی اونهاست نه یک تاکتیک نظامی که اون هم قابل انتقال به سربازان بی ایمان عربستان نیست