قدس آنلاین:ساحل عباسی:پیوستن ترکیه به ائتلاف ضد داعش و حملات هوایی ترکیه به پایگاههای داعش در شمال عراق و سوریه تنها روی خوش ماجرا نیست .

ترکیه رویای سرنگونی دولت بشار اسد را با حمله به داعش و پ ک ک آغاز کرده است

به گزارش قدس آنلاین،ترکیه با حمایت های مستمر از داعش در طی سالهای اخیر به وضوح همکاری و تعامل قوی خود را با گروهک تروریستی داعش نشان داده و حمایت از داعش نیز هدفی جز تجزیه سوریه و تسلط بر مناطقی از این کشور نداشته است اما به یک باره ترکیه در اقدامی هماهنگ با آمریکا و در پی تماس رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان ،ترکیه پایگاه های نظامی خود را در اختیار آمریکا قرار می دهد به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی حمله به داعش که همزمان پ ک ک هم در دستور کار دولت اردوغان قرار گرفته نه تنها نشانه تغییر استراتژی ترکیه در مبارزه با گروه های تروریستی نیست ، بلکه ترکیه را در حمله نظامی به سوریه و سرنگونی دولت سوریه متفاوت از گذشته امیدوار کرده است دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قدس آنلاین اهداف حمله همزمان ترکیه به داعش و پ ک و ک  و پیوستن به ائتلاف ضد داعش را بیان کرده است.

-با توجه به اینکه دولت ترکیه به صراحت از داعش حمایت می کرد و برای سرنگونی دولت بشار اسد از تمام ظرفیت های خود استفاده می نمود به نظر می رسد دولت ترکیه برای رسیدن به اهداف مد نظر خود رویه دیگری را دنبال کند .رویه ای که همکاری با داعش اولین گزینه آن نخواهد بود نظر شما در این  باره چیست؟

-بی تردید نقش کاملا تخریبی  ترکیه از مارس 2011با ورود در  بحران  سوریه بر همگان آشکار است .ترکیه در کنار عربستان سعودی،قطر ،آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهان سرنگونی دولت بشار اسد در طی فرآیند زمانی کوتاهی بود . لذا همزمان با شروع بحران سوریه ، ترکیه با استفاده از کمک مالی قطر و عربستان  با دراختیار قرار دادن  کلیه اطلاعات لجستیکی و اطلاعاتی و پایگاه های مورد نیاز داعش و جبهه النصره  هدفی جز نابودی دولت بشار اسد را در سر نمی پروراند. از آن سو طولانی شدن پروسه سرنگونی دولت بشار اسد و شکست گروهک های تروریستی داعش و جبهه النصره در سوریه موجب تغییر نگاه آمریکا و غرب نسبت به بحران داخلی سوریه  شد. لذا از سه ماه پیش یعنی از ابتدای سال جاری شاهد اختلافاتی میان ترکیه و عربستان و ترکیه و آمریکا بوده ایم .در حقیقت  ترکیه براثر فشار آمریکا  کمک های خود را به داعش قطع کرد که پیامد آن انفجارهای اخیر در ترکیه است که  داعش  برای تلافی چنین وقایعی را در ترکیه دامن زده است . تمامی موارد مطرح شده و رویدادهای اخیر بیانگر این مسئله است  که میان بازیگران بحران سوریه اختلاف نظرهایی به وجود آمده که  موجب استفاده  داعش از چنین  فضایی شده است .  به همین دلیل به نظر می آید اختلاف  بین ترکیه و داعش موجب تغییر نگاه  ترکیه شده است ، هر چند که  در خصوص دخالت سوریه در مرزهای داخلی و تجاوز ارتش ترکیه به اراضی سوریه موجب شده کارشناس به نوعی دیگر مسائل را مورد کارشناسی قرار دهند و این باور نیز تقویت شود  که ترکیه درصدد است تا از طریق اشغال بخشهایی از سوریه مخصوصا ادلب که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد برای مخالفان  بشاراسد ،  دولت دست نشانده ای در منطقه اشغال شده سوریه ایجاد کند تا موجب سرنگونی دولت سوریه شود .هرچند که این دیدگاه با دیدگاه آمریکا و غرب تفاوت دارد  زیرا امریکاییها به این نتیجه رسیده اند که هیچ گونه جایگزینی  و گزینه ای برای جانشینی بشار اسد وجود ندارد و بهتر است  بشار اسد به صورتی ضعیف و غیر موثر در حکومت باقی بماند لذا این امر موجب شده میان داعش و ترکیه و میان ترکیه و سایر بازیگران مانند آمریکا عربستان و قطر اختلاف نظرهایی به وجود بیاید که داعش به طور طبیعی از این اختلاف نظرها  استفاده کند اتفاقی که در دهه اول میلادی میان القاعده و آمریکا رخ داد که منجربه حادثه یازدهم سپتامبر 2001 شد می تواند نمونه ای از این اختلافات تلقی شود .

-تحلیل شما از حمله همزمان دولت ترکیه  به داعش و پ.ک.ک  چیست ؟

-در واقع ترکیه برای توجیه دخالت ،تجاوز و   حملات خود به  خاک سوریه  در تلاش است  از داعش که گروهک تروریستی و چهره ای منفور  است برای منافع چند گانه و متفاوت خود بهره مند شود. یکی از این مسائل  تجزیه و ورود به خاک وسوریه است که همواره ترکیه درصدد توجیه دخالت ها و تجاوز خود به خاک سوریه است در ضمن تریکه در این بین  مسئله سرکوب پ ک ک را در دستور کار خود قرا داده تا   ضمن مقابله ظاهری با داعش ، پ ک ک را هم  سرکوب کرده  و عناصر این گروهک را از مرزهای خود دور کند. بنابراین به همین دلیل  به نظر  می رسد اقدام زیرکانه ای از سوی دولت رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو آغاز شده که به صورت همزمان  با داعش مقابله کرده  و هم عناصر پ ک ک را سرکوب نمایند  لذا  در پرتو چنین سیاستی می تواند همزمان با   سرکوب داعش ، حزب پ ک ک را هم نابود نماید.

-اهداف ترکیه از ایجاد  منطقه حائل در مرزهای خود با سوریه چیست ؟

-تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه ای حائل در مرزهای خود با سوریه به اهداف دهها ساله این کشور ارتباط دارد . بی تردید ترکیه از دهها سال پیش خواهان دست یابی به منطقه ادلب  بوده به نحوی که با صراحت می توان گفت  این کشور به اراضی سوریه  از دهها سال پیش چشمداشت ارضی  داشته و دارد .  در سال 1938 ، زمانی که فرانسوی ها حاکمیت سوریه را در داختیار داشتند استان اسکندرون از سوریه جدا و  در اختیار ترکیه  قرار داده می شود . دولت سوریه با تجزیه استان ادلب و قرار دادن استان ادلب در اختیار ترکیه مخالفت می کند  . در نتیجه  ترکیه به  دنبال تجزیه منطقه ادلب است تا  جاده ترانزیتی خود را از ترکیه به شمال آفریقا و خاورمیانه  گسترش دهد ضمن اینکه  با آزاد کردن   منطقه ادلب  امکان پیشروی  به سمت منطقه حلب را نیز به دست می آورد .از این رو یقینا دولت ترکیه هدفی جز ساختن دولتی  در تبعید برای مخالفان دولت سوریه ندارد. به همین دلیل به نظر می رسد دولت ترکیه ضمن تجزیه بخشی از خاک سوریه خواهان تشکیل  یک دولت وابسته به خود وغرب  برای سرنگونی دولت سوریه است .

-آیا می توان  همکاری نسبی ترکیه با ائتلاف ضد داعش دارد را  به نفع دولت سوریه عنوان نمود؟در این بین  نقش آمریکا و اهدافی که در سر می پروراند چیست؟

-مسلما  ترکیه به خواست  امریکا همکاری با ائتلاف ضد داعش را پذیرفته است  در حالی که داعش یک هم پیمانی آشکاری با دولت ترکیه دارد به همین دلیل دولت ترکیه تحت فشار دولت آمریکا  و به صورت ظاهری در  تلاش برای مقابله با داعش است . لذا دولت ترکیه از این فضا استفاده کرده و با اینکه با فشار آمریکا واردعملیات ضد داعش شده است درصدد است به طور همزمان به سرکوب پ ک ک  نیز بپردازد و در این حالت از طریق اشغال بخشهایی از خاک سوریه به نوعی دولتی در تبعید تشکیل دهد فلذا به نظر می رسد مسئله ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه مسئله بسیار پیچیده ای است که ممکن است فراتر از مرزهای ترکیه و سوریه کشیده شود  و موجب مطرح شدن  این بحران به صورت بین المللی در سطح جامعه جهانی شود  تا پای قدرت های فرامنطقه ای هم به این مسئله  باز شود. لذا به نظر می رسد  دولت آمریکا و غرب به دنبال به پایان رساندن بحران سوریه هستند و چون گزینه ای برای جانشینی بشار اسد ندارند درصدد هستند با شرایطی بشار اسد را در قدرت باقی بگذارند. بی تردید حمله ترکیه به شمال عراق و تداوم تجاوز ترکیه به خاک سوریه بیانگر این موضوع است که  دولت رجب طیب اردوغان درصدد  گسترش پروسه نوعثمانی است از این رو درصدد است  برای خود در شمال عراق و سوریه  حاشیه امن و منطقه کمربندی امنی  ایجاد کند و در عین حال سرنوشت سیاسی   پ ک ک را به روزهای آخر خود برساند تا و از طریق سرکوب داعش اهداف خود را در باره پ ک ک عملیاتی کرده موجب نابودی این حزب شود .  به نظر می آید دولت ترکیه در حال حاضر وارد مرحله خطرناکی شده و ورود به این مرحله خطرناک می تواند موجب وارد شدن  سایر بازیگران بحران سوریه نیز به  موضوعات مطرح شده باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چیاکو IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    7 6
    ازفاشیستهای ترک هیچ بعیدنیس حتی ...
  • دلاور IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    9 6
    تركيه اي كه بيش از ٣٠ سال است نتونسته پ ك ك را نابود كند تازه مي خواد نابودشان كند به نظر من اين خيالي بيش نيست تركيه با اين كار فقط چهره خود را منفورتر و اسباب ناارامي وتضعيف اقتصاد خود را فراهم نموده است.
  • انار IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 1
    امریکا هم می خواهد ترکیه را نابود کند نابودی ترکیه نزدیک و نزدیک تر می شود کلاه به سرشان رفته پکه که دیگر در راه است ترکیه به داعش کمک می کند نه نابود
  • جوادي IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 1
    تحليل هايي از اين قبيل صد در صد اشتباه است زيرا اگر تركيه و عربستان و آمريكا را حامي داعش بدانيم آنوقت سئوال اين است كه چرا بايد حامي ها محصول خودشان را از بين ببرند ؟ مگر به همه اهدافشان دست پيدا كرده اند ؟ اين كشور ها با خود زني قصد باز سازي افكار عمومي ملت هاي منطقه را دارند زيرا همه ملت ها اين حكومت را جاني مي دانند . لذا داعش را نابود نخواهند كرد البته تا زماني كه به همه اهدافشان برسند كه يكي از آنها ايجاد سپر امنيتي براي رژيم صهيونيستي و ديگري جلوگيري از گسترش انقلاب ايران است.
  • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    پ ک ک بدتر از داعشه اگر امروز ترکیه باهاش نجنگه فردا این ماییم که باید بجنگیم و این را مردم ایران خوب می دانند