۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 298970

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: هشت سال دفاع مقدس سال‌های قدرت‌نمایی ملت ایران بود که در آن افرادی همچون علی هاشمی ظهور کردند که اکنون برای همه ملیت و قومیت‌ها یک الگو محسوب می‌شوند.

چرا علی هاشمی عقب‌نشینی نکرد؟
به گزارش  ایسنا، شامگاه روز گذشته (پنج‌شنبه، 8 مردادماه) دومین کنگره سردار شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت در دوران دفاع‌مقدس با حضور جمعی از همرزمان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم،سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در سخنانی در رابطه با ویژگی‌های شهید علی هاشمی گفت: اگر بخواهم سردار علی هاشمی را در یک جمله معرفی کنم باید بگویم که او مردی مومن، شجاع، خردمند و محجوب بود. قوت ایمان او در عبادت، صبر و استقامتش ریشه دارد که آن را می‌توانیم از ابتدای آغاز جنگ تا آخرین لحظه شهادتش مشاهده کنیم. علی هاشمی هیچ‌گاه نترسید و در انجام مأموریت‌ها سستی به خرج نداد. به عنوان مثال در مجنون ایستاد و با دشمن مقابله کرد. در بُعد خرمندی او هم باید بگویم طرح و مدیریت و فرماندهی او بسیار قوی بود و از یک نبوغ خاص برخوردار بود. علی هاشمی کم سخن می‌گفت و در جلسات نیز به دلیل محجوب بودنش به دنبال مطرح کردن خود نبود. از عکس‌ گرفتن یا مصاحبه فرار می‌کرد.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه دو روز پیش از اینکه عراق بخواهد موضعی که علی هاشمی در آن قرار داشت را بگیرد، توضیح داد: دو روز قبل از هلی‌برن دشمن در تیرماه سال 1367 در قرارگاه من با او جلسه‌ای داشتم. آن زمان حجم آتش دشمن زیاد بود و اجازه نمی‌داد که جلسه را ادامه بدهیم. هنگامی که می‌خواستم سوار خودرو‌ شوم به او گفتم آقای هاشمی قرارگاه را عقب‌تر بیاورید چرا که احتمال دارد دشمن امواج بی‌سیم شما را ردیابی کرده باشد. او گفت باشد، اما عقب نیامد. هم زمان با این توصیه من که آن زمان جانشین آقا محسن در قرارگاه مرکزی خاتم بودم به سردار احمد غلام‌پور نیز که در قرارگاه کربلا بود این توصیه را کردم. آقای غلام‌پور یک جابجایی تاکتیکی انجام داد و عقب آمد.

سرلشکر صفوی ادامه داد: علی هاشمی نمی‌خواست ضعف نشان بدهد چرا که معتقد بود این عقب آمدن بر روحیه دیگر یگان‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت و روحیه رزمندگان آن‌ها را تضعیف خواهد کرد. پس از این ماجرا عراقی‌ها هلی‌برن کردند و علی هاشمی در این جریان به شهادت رسید.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تأکید کرد: هشت سال دفاع مقدس سال‌های قدرت‌نمایی ملت ایران است. امام (ره) توانست دو میلیون نیروی داوطلب را به جبهه اعزام کند. این دو میلیون نفر به غیر از نیروهای مسلح ما در ارتش یا سپاه هستند چرا که ما موظف به حضور در جنگ بودیم اما بسیجیان این گونه نبودند. بسیجیان جانانه برای انقلاب و کشورشان جنگیدند و شجاعانه امنیت را برقرار کردند.

وی افزود:شهدا متعلق به همه سال‌ها هستند. مبادا آن‌ها را به گروه و قومیت خاصی محدود کنیم. روش و منش شهیدانی همچون علی هاشمی برای رزمندگان سپاه بدر در عراق، انصار‌الله یمن، انقلابیون بحرین و سوریه یک الگو به شمار می‌آید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.