نهاوندیان در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی، گفت: شعار مرگ بر آمریکا نمادی از مخالفت مردم ایران با سیاست‌های مداخله جویانه در کشور است.

نظر رییس دفتر رییس‌جمهور درباره «مرگ بر آ‌مریکا»

نشریه نیویورکر در گزارشی به بررسی سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در ایران در آخرین هفته‌های مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و دلیل ادامه آن در طول بیش از سه دهه گذشته پرداخت و در این راستا با برخی مقامات و کارشناسان ایرانی گفت‌وگوهایی را انجام داده است.
 
محمد نهاوندیان، رییس دفتر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در این‌باره به نیویورکر، گفت: اگر شما از تمام کسانی که این شعار را می‌گویند بپرسید، به گونه‌ای نمادین علیه سیاست‌های مداخله‌جویانه در ایران است که سبب برکناری محمد مصدق، نخست‌وزیر منتخب ایران شد.
 
به نوشته این نشریه آمریکایی، نهاوندیان که یک اقتصاددان است و سال‌های زیادی را در آمریکا سپری کرده در اینجا به ماجرای کودتای 28 مرداد (سال 1953) اشاره دارد که با حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) صورت گرفت و به برکناری دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران منجر شد.
 
رییس دفتر روحانی ادامه داد: از نظر آن‌ها، چیزی که با آن مخالفند این است که یک دولت به سمت هواپیمای حامل مسافران بی‌گناه شلیک کند، منظور آن‌ها مردم آمریکا نیست.
 
نهاوندیان تأکید کرد: آن‌ها در واقع با چنین سیاستی، با این رویکرد و با این تکبر و خودبینی مخالفند. منظور از این شعار یک ملت نیست، بلکه آن‌ها با این سیستم رفتار مخالفند.
 
نیویورکر در گزارش خود یادآور شد: نهاوندیان در اینجا نیز به حادثه سقوط یک هواپیمای مسافربری ایران در سال 1988 اشاره می‌کند که توسط نیروی دریایی آمریکا هدف حمله قرار گرفت و در نتیجه آن مسافران این پرواز جان خود را از دست دادند.
 
هم‌چنین کیهان برزگر، رییس موسسه مطالعات استراتژیک در خاورمیانه در تهران و عضو پیشین اندیشکده بلفر در سال‌های 2007 تا 2011 در پاسخ به سوال نیویورکر درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و تأثیر احتمالی آن بر روابط ایران و آمریکا، گفت: ما اکنون با نگاهی دیگر به آمریکا می‌نگریم اما نه با نگاهی موافق و دلسوزانه. ما اکنون شاهد این هستیم که آمریکا این واقعیت را که ایران کشوری است با اهداف و آرزوهای خود، کشوری مستقل در سیاست‌هایش در عرصه داخلی و خارجی پذیرفته است. ما نیاز نداریم از سوی آمریکا به رسمیت شناخته شویم. ما نیازی به این مسأله نداریم چون ایران یک واقعیت است.

منبع: ایسنا

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادقی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    8 9
    مرگ بر آمریکا و حامیان سر سپرده آمریکا در ایران
  • حسن حمیدی IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    6 6
    مرگ بر آمریکا یعنی اینکه آمریکا بایستی خوی استکباری را کنار بگذارد و حق ایران را در جهان به رسمیت بشناسد و حالت قلدرمآبانه را کنار بگذارد
  • مجید IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    6 10
    مرگ بر امریکا
  • از مهران IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    7 7
    کم کم حذف میشه نگران نباشید
  • احمدی IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    5 4
    آرزوی مرگ برای دیگران از نظر اسلام صفت پسندیده ای نیست. در جایی که ما با گفتگو و قدرت مذاکره ما میتوانیم آنها را متوجه اشتباهاتشان کنیم نباید برای آنها آرزوی مرگ کنیم. آمریکا به علم و صنعت و رفاه دنیا خدمت زیادی کرده نباید به خدمات و سیاست آمریکا مرگ فرستاد.
  • علي IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    6 7
    مرگ بر امريكا
  • مجید IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    6 4
    90درصد این افرادی که شعارمیدن مصدق رو نمی شناسن مصدق عضوجبهه ملی بوده والان اگرزنده بود ......
  • حمید IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    4 10
    شعارمرگ برآمریکا یعنی مرگ بردولت وملت آمریکاچون دولت آمریکا توسط ملتش انتخاب میشود .
  • دون دیگو IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    7 9
    آمریکا شیطان بزرگ است. مرگ بر آمریکا
  • ریزبین IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    3 5
    شعار مرگ بر امریکا با هر دلیلی و هر هدفی که سرداده شده و سر داده می شود و باهر توجیهی که از طرف مسئولان ما همراه شود . پیامی برای مسئولا ن و ملت امریکا دارد . وان هم کشوری در دنیا وجود دارد که خواستار نابودی و مرگ امریکائیان است .و سوء استفاده های زیادی از این شعار برای مقابله باانقلاب ملت ایران شده است .سماجت در تدوام این شعار در راهپیماییهامنجر به ضرورت مقابله با انقلاب ایران در بین ملت امریکا شده است و در لایه های درونی جامعه ی امریکا رسوخ کرده است .انگلیس با اشغال ایران در سال 1914بانی مرگ 10میلیون از جمعیت 20میلیونی ایران شد . هرگاه این جنایت قابل چشم پوشی باشد . سیاست های امریکا هم در ایران حداقل در شعار هم قابل چشم پوشی است صرفا به دلیل منافع خودمان و بهانه بدست دشمنانی مثل اسراییل و دیگران ندادن .
  • حميد IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    9 0
    مابايد با ارتباطمان ماهيت عيني وواقعي خودرا به جهانيان ثابت نمائيم واين غول ايران حراسي را كه توسط بد خواهان ايران در افكار عمومي مردم جهان ايجاد شده است را از بين ببريم.
  • جوادي IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    5 11
    آقاي نهاونديان با مطرح كردن قضيه مصدق قصد توجيه شعار مرگ بر آمريكا نبوده بلكه قصد دادن حيات مجدد به اين جناح آمريكايي داشته است . دلايل متعددي براي تنفر ايران از آمريكا وجود دارد كه كوچكترينش موضوع ملي شدن نفت و كودتاي آمريكايي بود كه اغماض از آنها ، آنهم توسط مقامي منتسب به دولت ايران نمي تواند دليل نسيان باشد . ايران تا روزي كه آمريكا بابت همه جنايت هايش نسبت به ملت ايران عذر خواهي نكند از دادن شعار مرگ بر آمريكا چشم پوشي نخواهد كرد .
  • هادی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    6 3
    افرین جناب نهاوندیان.
  • نوقابی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 6
    هرچه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید (امام خمینی <ره> )
  • رها IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 0
    مردم آمريكا هم مثل همه ي ما هستن انسانند بهتره سريع قضاوت نكنيم
  • ریاحی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 1
    به به چه عجب... یکی بیاد یه چک زیر گوشمون بزنه ببینم خوابم یا بیدار...!!!!!!! به هرحال متشکر آقای نهاوندیان..
  • علی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 0
    هیچگاه ملت ایران خواهان نابودی ملت دیگری نیست مگر نابودی دولتهایی که درطول تاریخ به این ملت بزرگ ظلم کرده اند ودرراس آنها دولت مستکبر آمریکا