گروه میهن - مهدی مجیدی - نخستین اجلاس هم‌اندیشی و هماهنگی کاروانهای رضوی در راستای برگزاری هشتمین دوره جشنهای مردمی «زیرسایه خورشید» در مشهد ...

 ۲۲ کشور و ۲۵۰ شهر ایران مقصد سفیران رضوی

 با حضور نمایندگان تشکلهای مجری، مبلغان، خدام و دیگر اعضای کاروانهای رضوی به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

 زیارت باید در راستای قرب الهی باشد

در این مراسم که در تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم به تبیین ویژگی‌های زیارت و راه‌های رسیدن به توحید از این طریق پرداخت و افزود: زیارت باید در راستای قرب الهی باشد و زائر واقعی کسی است که  تجلیات الهی را در آیینه امام(ع) ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری با بیان اینکه راه میانبر برای رسیدن به لقاءا...، زیارت معصوم(ع) است، افزود: اگر کسی امام را در فوق عرش زیارت کرد، به بالاترین مرحله زیارت یعنی توحید رسیده است. وی راه رسیدن به خدا را تجلی انوار امام(ع) در قلب انسان عنوان کرد و افزود: مقام امام(ع) طهارت از شرک می‌آورد، به طوری که مبدأ طهارت لقای امام است و به هر میزان به امام(ع) متصل شویم پاک‌تر می‌شویم.

دکتر میرباقری در ادامه، گردشگری را یکی از پلهای انتقال فرهنگ دانست و افزود: مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام باید ظرفیتهای معنوی خود را برای انتقال فرهنگ اسلامی و سبک زندگی رضوی توسعه دهد.

وی، بزرگترین آفت در این جهت را توسعه به معنای غربی و گردشگری با مفهوم مادی عنوان کرد و افزود: مشهد و قم باید به عنوان شهر زیارت باقی بمانند زیرا گردشگری به معنای غربی بزرگترین آفت و مانع استفاده از ظرفیتهای معنوی است.

 

 حامل زیبایی‌های معارف رضوی باشید

میرباقری در پایان خطاب به نمایندگان تشکلهای مجری ویژه برنامه‌های جشنهای «زیرسایه خورشید» گفت: هر کجا می‌روید حامل زیبایی‌ها، لطافتها و معارف اهل بیت(ع) باشید؛ به صورتی که رفتار، سلوک و قول شما متناسب با شأن و جایگاه امام رضا(ع) باشد و وقتی مؤمنان، شما را دیدند به یاد امام رضا(ع) بیفتند.

 

  افزایش 2 برابری سفیران امام رضا(ع) در جشن‌های «زیرسایه خورشید»

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی نیز در این مراسم از حضور ۳۳۰ سفیر امام رضا(ع) در طرح «زیر سایه خورشید» در سال جاری خبر داد و گفت: این افراد با کاروانهای رضوی روانه شهرهای گوناگون در ایران و خارج از کشور می‌شوند.

سیدخلیل منبتی با بیان اینکه فعالیتهای طرح «زیر سایه خورشید» فرامرزی است که دستاوردهای معنوی به همراه دارد، گفت: سفیران طرح «زیرسایه خورشید»، به عنوان سفیران امام رضا(ع) از قطعه‌ای از بهشت به شهرها و کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، بنابراین باید مراقب قول و سخنهای خود باشند و بکوشند اگر مطلبی را وعده می‌دهند، تحقق یابد.

وی به افزایش دو برابری شمار سفیران رضوی در سال جاری اشاره کرد و افزود:  سال گذشته طرح «زیر سایه خورشید» با حضور 180 سفیر برگزار شد که امسال با همراهی 330 سفیر امام رضا(ع) اجرایی می‌شود.

منبتی با بیان اینکه این سفرها نباید به زمان و مکان خاصی محدود شود و در طول سال باید ادامه داشته باشد، افزود:  افرادی هستند که عمری به پابوسی حرم رضوی مشرف نشده‌اند و حضور سفیران امام رضا(ع) در افراد تأثیر خوب و مثبتی بر جای می‌گذارد و  دهه کرامت رضوی و ایام فرخنده ولادت حضرت رضا(ع) آغازی است برای اعزام کاروانهای «زیر سایه خورشید» به نقاط گوناگون تا کسانی که از قافله زائران رضوی جا مانده اند به واسطه حضور کاروانهای رضوی دل خود را روانه صحن و سرای حریم ملکوتی حضرت رضا(ع) کنند.

 

  زیارت؛ بزرگترین قدرت نرم تشیع

حجت الاسلام مهدی نیلی پور، مسؤول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان نیز در این مراسم از زیارت به عنوان بزرگترین قدرت نرم در فرهنگ تشیع یاد کرد و گفت: راهپیمایی 20 میلیونی در اربعین حسینی نماد بزرگی برای نشان دادن این قدرت نرم جهان تشیع بود و امروز آستان قدس رضوی افتخار دارد با توسعه مفهوم زیارت این امکان را فراهم کند تا علاقه‌مندان و عاشقان امام رضا(ع) بتوانند از راه دور نیز امام را زیارت کنند.

معرفی و اعلام برنامه‌های جشنهای «زیر‌سایه خورشید»، برگزاری جلسات توجیهی تشکلهای مجری، مبلغان و خدام از  جمله برنامه‌های این همایش بود.

معاون مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی یادآور شد: هشتمین دوره جشنهای مردمی «زیر سایه خورشید»در250 شهر استانهاي كشور و 110 شهر از 22 کشور از جمله پاکستان، افغانستان، هندوستان، اندونزی، عراق، لبنان، نیجریه، آذربایجان، روسیه، نیجر، تایلند، آلمان، ایتالیا، هلند و ایالت کالیفرنیا آمریکا و... برگزار می‌شود.

صادق حسین زاده ملکی افزود: بیش از 300 تشکل در قالب 42 مبلّغ در داخل و 22 مبلغ برای خارج کشور در این دوره شناسایی و انتخاب شدند که 190 خادم در داخل و حوزه بین‌الملل با لباس و شمایل خادمی حضرت رضا کاروانهای رضوی را همراهی می‌کنند.

وی اشاره کرد: هر یک از خدام در کاروانهای اعزامی «زیر سایه خورشید» با توجه به استعدادها و توانایی‌ها در نقشهای گوناگون از جمله سخنگو به تبیین برنامه‌ها و ترویج شعایر رضوی خواهند پرداخت.

 

 ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی

در این همایش قائم مقام کانون مداحان و شاعران آیینی مشهد نیز گفت: سفیران امام رضا(ع) در سال جاری در طرح «زیر‌سایه خورشید» پیام رهبر معظم انقلاب در بهمن‌ماه سال گذشته به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را به سایر جوانان در ملل مختلف منتقل می‌کنند.

علی خوش‌چهره عنوان کرد: در اجرای طرح «زیر سایه خورشید» ما به دنبال معرفی ائمه اطهار(ع)، تبیین سبک زندگی آنها و صدور اسلام ناب محمدی به جهان اسلام هستیم همچنین اجرای این طرح به نشان دادن عینی و عملی سیره ائمه اطهار(ع) می‌پردازد تا به تغییر در سبک زندگی افراد منجر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.