محمدزاده: رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: روند همکاری و پشتیبانی بانکها در حمایت از صنعت و کشاورزی کند است.

 روند همکاری بانکها با بخش صنعت و کشاورزی کند است

محسنی‌ثانی در حاشیه افتتاح نمایشگاه دام و طیور در مشهد و در پاسخ به خبرنگار ما درخصوص پرداخت نشدن سهام صنعت و کشاورزی از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه اظهار داشت: متأسفانه عملکرد بانکها بسیار کند است و می‌توان گفت، حامی خوبی نبوده‌اند و بهانه‌هایی چون کمبود نقدینگی و منابع اعتباری را مطرح می‌کنند.
وی گفت: البته صندوق توسعه ملی نیز حمایتهای لازم را نداشته، چرا که باید 10 درصد از منابع ریالی این صندوق به کشاورزی و صنعت اختصاص یابد که تاکنون این امر محقق نشده و تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند.
وی افزود: بی‌تردید اگر بتوانیم در بخشهای مختلف حمایتهای لازم را از حوزه صنعت و تولید و بویژه کشاورزی داشته باشیم، موتور محرک تمام بخشها خواهد شد، چرا که ظرفیتهای زیادی در  بخش کشاورزی و دامی در کشور داریم که می‌تواند به تنهایی عامل توسعه باشد.
وی همچنین درخصوص توجه به مسأله کم آبی در بخش کشاورزی گفت: با توجه به چالشهای حوزه آب، راهی جز رفتن به سمت روشهای نوین کشت نداریم، چون روشهای نوین علاوه بر کاهش نسبی مصرف آب، دارای بهره‌وری بیشتر است، به طور مثال روشهای نوین کشت گلخانه‌ای برداشت بیش از 600 تن گوجه فرنگی در هکتار را امکان‌پذیر می‌کند، در حالی که کشت سنتی 60 تا 70 است.
محسنی ثانی ادامه داد: از سوی دیگر توجه به کیفیت محصولات و تولید محصول ارگانیک یک ضرورت انکارناپذیر است که اگر بتوانیم سهم این دسته از محصولات را در سبد غذایی مردم بیشتر کنیم، قطعاً هزینه سلامت جامعه کاهش خواهد یافت.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در ادامه و در بازدید از بخشهای مختلف نمایشگاه دام و طیور نظرها و انتقادهای تولیدکنندگان و فعالان این حوزه را شنیده و به آنها پاسخ داد.
وی گفت: نمایشگاه‌های تخصصی در بخشهای مختلف بیانگر ظرفیتهای آن حوزه است که در معرض دید فعالان و شهروندان قرار می‌گیرد و همین امر موجب می‌شود تا دانش عمومی جامعه نیز ارتقا یافته و استفاده از محصولات سالمتر و فناوری‌های کم عارضه‌تر به عنوان یک تقاضا مطرح شود.
وی افزود: ارایه توانمندیهای داخلی در بخش تجهیزات و تولیدات آن هم در شرایطی که کشور ما داشت مایه مباهات است، چرا که نمایانگر خودباوری ملی است.
* دست اندازهای کشاورزی
یکی از غرفه‌داران نمایشگاه به  خبرنگار ما گفت: نمایشگاه مشهد در بخش دامی و کشاورزی همواره به عنوان یکی از بهترین نمایشگاه‌های کشور مطرح است، چرا که خراسان رضوی یکی از قوی‌ترین قطبهای دامداری و مرغداری کشور است و به دلیل وجود واحدهای بزرگ دامی و مرغی همیشه مورد توجه فعالان این بخش در سراسر کشور بوده و هست.
رحیمی افزود: در نمایشگاه امسال واحدهای تولیدی مهمی در بخش تجهیزات و دارویی در نمایشگاه حضور یافته‌اند که قطعاً آشنایی تولیدکنندگان با تجهیزات و روشهای نوین پیشگیری و درمان موجب ارتقای سلامت محصول و در نهایت سلامت جامعه خواهد شد.
یکی دیگر از فعالان معتقد است: اگر دولت از بخش دام و طیور و کشاورزی حمایت لازم را داشته باشد، سهم قابل توجهی از اتکای کشور به منابع نفتی کاسته خواهد شد.
احمدی افزود: به طور مثال، در حالی که سود فعالان این حوزه در شرایط فعلی کمتر از 10 درصد است، تسهیلاتی به او می‌دهند که باید 21 درصد سود بدهد، حال اگر تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان این بخش قرار بگیرد که سود اندکی بابت آن پرداخت کند، قطعاً هم شاهد به روز شدن واحدها خواهیم بود و هم افزایش تولید و در نتیجه افزایش صادرات و درآمدزایی ملی را به دنبال خواهد داشت.
یک غرفه‌دار دیگر گفت: بوروکراسی اداری در بخشهای مختلف و همکاری نکردن بانکها دست‌اندازهای بخش دام و طیور و صنعت و کشاورزی هستند که باید اصلاح شوند.
یازدهمین نمایشگاه دام و طیور مشهد با شرکت 180 شرکت داخلی از 12 استان پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و یکشنبه هفته جاری پایان خواهد یافت، در این نمایشگاه فعالان حوزه‌های مختلف اعم از خوراک، دارو و واکسن، تجهیزات کشتارگاهی، باسکول، ماشین‌آلات آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.