«تعلیم و تربیت» در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. آستان قدس رضوی به عنوان مجوعه ای منتسب به عالم آل محمد(ص)، تلاش کرده  ...

 تحصیل دانش‌آموزان باید همراه با تهذیب و ورزش باشد

با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تربیت نیروهای متخصص و متعهد، گامهای بلندی در این زمینه بردارد. بنیاد فرهنگی رضوی که در حال حاضر 6 هزار دانش آموز در آن  مشغول به تحصیل هستند و همچنین مراکز متعدد علمی، آموزشی، تربیتی و پژوهشی دیگر توانسته اند اثرگذاری به سزایی را در این عرصه داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع تعلیم و تربیت در نگاه مدیریت عالی این مجموعه، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برای دومین بار از زمان انتصاب به این مسئولیت، میزبان جمعی از مدیران و معاونان مدارس امام رضا(ع) بود.

 

 ضرورت استفاده از روشهای آموزشی جدید

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در جمع مدیران مدارس امام رضا(ع) گفت: مقاطع پایه و ابتدایی در شکل‌گیری شخصیت و آینده دانش آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید با ایجاد جذابیت بیشتر در مدارس امام رضا(ع) و انجام اقدامهای خلاقانه، به سمت اصلاح برخی رويه‌هاي موجود حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مهندس مهدی عزیزیان در این دیدار پنج ساعته با تأکید بر تغییر در روشها و متدهای آموزشی معمول خاطرنشان کرد: توجه به ظرافتها و انعطاف در برنامه ریزی‌های آموزشی و تربیتی می‌تواند در دانش آموزان انگیزه مضاعف ایجاد و عشق و علاقه آنان را به محیط آموزشی و علم اندوزی دوچندان کند.

  شناخت تفاوتهای بین دختران و پسران

عزيزيان تصريح كرد: شناخت تفاوتهاي بين دختران و پسران، اهميت دادن به حساسيتهاي دانش آموزان دختر و بهسازي و ايجاد فضايي امن و آرام در محيط مدارس دخترانه و برقراری روابط صمیمانه بین مدیران، معلمان و دانش آموزان از موضوعاتي است كه بايد در دستور كار  بخشهاي آموزشي آستان قدس رضوي قرار گيرد.

وي با اشاره به اهميت دوره ابتدايي در رشد و تحول دانش آموزان، گفت: اساس و بنیان کار تربیتی و آموزشی، مقطع ابتدایی است و بايد براي اين مقطع بودجه كافي و مناسب در نظر گرفته شود، زيرا سرمايه گذاري در سطوح پايه به رشد و بالندگي دانش آموزان در مقاطع بعدي كمك خواهد كرد.

  لزوم پرداختن به جنبه‌های تربیتی

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي از تلاشها و خدمات مديران و معلمان مدارس امام‌رضا(ع) در سالهاي پس از تأسيس بنياد فرهنگي رضوي قدرداني كرد و خطاب به آنان اظهار داشت: محصول و نتیجه تلاشهای صادقانه شما امروز فارغ التحصیلان مدارس امام رضا(ع) هستند که پستهای کلیدی و عالی در كشور دارند و در بهترین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي و پژوهشي مشغول تحصیل و تدريس هستند.

وي با اشاره به تأكيدهای مقام معظم رهبري بر لزوم پرداختن به جنبه هاي تربيتي در كنار فعاليتهاي آموزشي، بيان داشت: توجه به تهذیب و ورزش در كنار تحصيل از اهم مواردي است كه معظم‌له آن را همراه با تحصيل الزامي مي دانند و همواره بدان تأكيد دارند.

عزيزيان افزود: در فرمايشات آيت ا... واعظ طبسي توليت عظماي آستان قدس رضوي نيز همواره اين دو اصل در كنار هم آمده و لازمه تربيت نيروهاي متعهد و متخصص، توجه توأمان به اين دو موضوع مهم است.

 

 برندسازی مدارس امام رضا (ع)

وي در ادامه گفت:‌ برند مدارس امام رضا(ع) با زحمت و تلاش مدیران و معلمان خلق شده و امروز دانش آموزان و خانواده هاي آنان انتظار دارند عالي ترين كيفيت آموزشي و بهترين متدهاي تربيتي در تمام مدارس، چه در منطقه برخوردار و چه در منطقه محروم شهر ارایه شود.

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي تصريح كرد: مهمترين رسالت و رويكرد آستان قدس رضوي پرداختن به موضوعات فرهنگي و ترويج و توسعه تعاليم اسلامي و معارف اهل بيت(ع) است و در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي زيرساختها و امكانات بي نظيري براي تحقق اين مهم فراهم شده است.

 

 مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی                 تا دکتری

وي افزود: ماحصل و درآمد موقوفات، صنايع و كارخانجات توليدي آستان قدس رضوي هزينه فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي مجموعه را تأمين مي كند و امروز از پیش دبستانی تا دکتری در آستان قدس رضوي مقطع تحصيلي وجود دارد. براساس سند چشم انداز قرار است اين مراكز به عنوان الگوي جهان اسلام مطرح شوند كه وظيفه و مسؤوليت ما را چند برابر مي‌كند.

عزيزيان تصريح كرد: هدف از تأسيس مدارس امام رضا(ع)این است که نيروهايي مؤمن، متخصص و متعهد را به جامعه اسلامي عرضه نمايد و ارایه كننده بهترین و كيفي‌ترين خدمات فرهنگی و آموزشی در كشور باشد. با استفاده از تجارب ارزشمند مديران و معلمان باسابقه، جوانگرايي، شناخت ظرفيتهاي موجود و ايجاد بستر براي رشد و خلاقيت نيروها و با همدلي و همزباني به اين هدف خواهيم رسيد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.