۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 299161

قدس آنلاین – رها واعظی: گروهی از مهندسان مکانیک، رباتی برای جراحی ساخته اند که ضخامت آن برای ورود به بدن تنها ۲ میلی متر می باشد.

ربات جراحی با ضخامت کم تر از ۲ میلی متر

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، در سال 1990 روشی برای جراحی ایجاد شد که در آن تنها با ایجاد یک شکاف بسیار کوچک، بیمار را جراحی می کردند و پس از آن برای بستن زخم تنها یک چسب زخم لازم بود. این روش بسیار پیچیده بود و جراحان محدودی قادر به انجام جراحی به چنین شیوه یی بودند.

اکنون مهندسان مکانیک رباتی را طراحی کرده اند که دارای ضخامت 2 میلی متر می باشد و انقلابی در انجام جراحی های پیشرفته ایجاد می کند.

این ربات قادر است که سوزن های جراحی را هدایت کند، آن ها را برای استفاده بچرخاند و خم و راست کند، همچنین سرعت و چابکی بالایی برای استفاده از ابزار جراحی دارد.

این اختراع جدید می تواند با استفاده از تکنیک های مختلف، بخش هایی از بدن را که بیش تر در دسترس است، مانند؛ بینی، گلو، گوش و مغز، بدون ایجاد شکاف جراحی کند.

با استفاده از این روش، می توان مانند انجام آندوسکوپی، مغز را نیز جراحی کرد و در جراحی گوش، مجرای مثانه و سایر موارد مشابه از این ربات بهره برد.

به گفته ی مدیر پروژه ی این ربات، در آینده یی نزدیک، استفاده از این ربات برای جراحی های بزرگ تر و حتی انجام جراحی های غیرممکن در مناطق خاص و آُسیب پذیر بدن ممکن خواهد شد.

احتمال دارد این ربات جایزه ی نوبل پزشکی و جراحی را از آن خود کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.