دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از بازدید ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر از نمایشگاه امسال خبر داد.

۱.۵ تا ۲ میلیون نفر از نمایشگاه قرآن بازدید کردند

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار معارف ایرنا، برزین ضرغامی روز شنبه در نشست نقد و بررسی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: آمارهای متفاوتی از تعداد بازدیدکنندگان وجود دارد ، در طول شب برگزاری نمایشگاه آمارهایی را گرفته ایم که با توجه به اینکه در بسیاری از شب ها بازدیدکنندگان تا ساعت 24 حضور داشتند می توان گفت در حدود 1.5 و حداکثر تا 2 میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کردند.

وی اضافه کرد: به طور متوسط برخی از شب ها 40 تا 50 هزار نفر بازدیدکننده داشتیم و آمار بازدیدکنندگان بر برخی شب های دیگر در بین 150 تا 180 هزار نفر تخمین زده می شود.

ضرغامی درباره کاهش استقبال بازدیدکنندگان برای خرید کتاب و محصولات فرهنگی گفت: البته کاهش خرید کتاب مبنایی برای کاهش استقبال از نمایشگاه محسوب نمی شود. چون قیمت بالای کتاب، مسائل اقتصادی خانواده ها و سایر مسائلی که در این زمینه وجود دارد، باعث می شود تا مردم از بخش کتاب بازدید کنند و کمتر به خرید کتاب بپردازند.

این مقام مسوول همچنین گفت: امسال عرضه محصولات در بخش کتاب و محصولات فرهنگی در مسیر تردد بازدیدکنندگان بود و استقبال خوبی از این بخش شد و از طرف دیگر آماری از سوی بانک مجری نمایشگاه داشتیم که حکایت از افزایش خرید مردم نسبت به سال گذشته داشت.



** فاصله میان بخش های نمایشگاه در کاهش استقبال تاثیر داشت

ضرغامی با اشاره به جابجایی مکان نمایشگاه از مصلای امام خمینی(ره) به باغ موزه دفاع مقدس و تجربه برگزاری نمایشگاه سال گذشته در این محل گفت: با توجه به واقع شدن بخش های مختلف نمایشگاه در باغ کتاب و باغ موزه قبول دارم که این مساله در میزان استقبال بازدیدکنندگان از بخش هایی که در باغ کتاب قرار داشت، تاثیرگذار بود و بسیاری از بازدیدکنندگان نتوانستند با فعالیت بخش های واقع شده در باغ کتاب آشنا شوند.

وی افزود: بخش های آموزش و پرورش، دانشگاهی، حوزوی، هنری، خانواده، مکتوب و بانوان در باغ کتاب واقع بود و متولیان این بخش ها انتظار استقبال بازدیدکنندگان را داشتند ولی این استقبال به ویژه در نیمه اول برگزاری نمایشگاه ضعیف بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تهران زمان برگزاری نمایشگاه قرآن را به 2 بخش تقسیم کرد و گفت: در دوره اول یعنی روزهای ابتدایی برپایی نمایشگاه استقبال از باغ موزه دفاع مقدس خوب بود ولی باغ کتاب برخلاف انتظار بود.

وی افزود: در دوره دوم یعنی از پانزدهم ماه مبارک رمضان بازدیدکنندگان از همه بخش های نمایشگاه استقبال کردند و امیدواریم با تجربه ای که امسال کسب کردیم در سال آینده بتوانیم نمایشگاهی بهتر برگزار کنیم.



** محتوای نمایشگاه امسال بهتر از نمایشگاه های گذشته بود

ضرغامی درباره کیفیت و محتوای نمایشگاه بیست و سوم گفت: نمایشگاه امسال نسبت به بیست و دومین نمایشگاه قرآن که در سال گذشته برگزار شد و حتی نسبت به نمایشگاه های سال های گذشته از حرکت رو به جلو برخوردار بود و فعالیت های آن ارتقاء پیدا کرده بود.

وی علت این ارتقاء را استفاده از تجربیات سال های گذشته دانست و افزود: تعداد روزهای نمایشگاه با توجه به برنامه پیش بینی شده از هفتم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بود و بنا داریم سال های آینده نیز نمایشگاه قرآن را در 20 روز برپا کنیم.

دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: نهادهای مختلفی در برگزاری نمایشگاه مشارکت داشتند و قرار است هر ساله بحث حضور نهادهای غیردولتی در نمایشگاه بیشتر شود و برخی بخش ها نیز به این نهادها واگذار شود.

وی تغییرات نمایشگاه امسال را بیش از 30 درصد دانست و گفت: تقدیر از هنرمندان، فعالیت های جدید هنری، ایجاد بخش خانواده و افزایش فعالیت ها در درون بخش ها از کارهایی بود که در نمایشگاه امسال وجود داشت.



** مرحله اول باغ کتاب در اختیار نمایشگاه قرآن بود

ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره علت انتخاب باغ موزه دفاع مقدس به عنوان مکان نمایشگاه گفت: فضاهای تهران برای برگزاری نمایشگاه قرآن شامل مصلای امام خمینی(ره)، نمایشگاه بین المللی تهران، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در خیابان حجاب و پارک گفت و گو است.

وی از مصلای تهران به عنوان اولین اولویت برای مکان نمایشگاه قرآن یاد کرد و گفت: با توجه به اینک نماز جمعه ماه مبارک رمضان در مصلی برگزار می شود و امکان استفاده از شبستان مصلی وجود نداشت، مهمترین فضایی که می توانستیم از آن استفاده کنیم فضای باغ موزه دفاع مقدس بود.

دبیر نمایشگاه قرآن افزود: امسال مرحله (فاز) اول فضاسازی باغ کتاب نیز در اختیار نمایشگاه قرار گرفت و امیدواریم تا سال آینده به صورت تکمیل شده برای برگزاری نمایشگاه قرآن آماده شود.



** استقبال از فعالیت های قرآنی

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر موازی کاری نمایشگاه قرآن و مصلای امام خمینی(ره) گفت: افزایش فعالیت های فرهنگی برای کلانشهری مانند تهران ضروری است و معتقدم ترویج فعالیت های قرآنی در مصلی موازی کاری محسوب نمی شود.

ضرغامی تاکید کرد: موضوع مهم در این میان انتخاب بازدیدکنندگان و مردم است. یعنی مردم باید قدرت انتخاب داشته باشند تا بر مبنای کیفیت نمایشگاه و یا نزدیکی مکان از نمایشگاه مورد علاقه خود بازدید کنند و از طرف دیگر نمایشگاه قرآن باید بتواند نیاز مخاطب را از نظر محتوا و نشر معارف قرآنی برطرف کند.



** وضعیت دبیرخانه نمایشگاه قرآن تا 2 ماه دیگر مشخص می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران درباره ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن گفت: بر اساس صحبت هایی که با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت این وزارتخانه داشتیم، قرار شد نهادی به عنوان شورا و یا دبیرخانه فعالیت های نمایشگاه قرآن را دنبال کند.

وی تعیین نقشه راه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن را یکی از وظایف این شورا عنوان کرد و گفت: تا 2 ماه آینده جزییات تشکیل این دبیرخانه یا شورا اعلام خواهد شد.

ضرغامی از خبرنگاران و رسانه ها خواست تا در طول سال توجه ویژه ای به فعالیت های قرآنی همچون دبیرخانه نمایشگاه قرآن داشته باشند و در فاصله برگزاری دو نمایشگاه با انعکاس نظرات کارشناسان در برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه مشارک داشته باشند.



** نشست های تخصصی جای نشست های عمومی را گرفت

مدیر کل ارشاد استان تهران گفت: با توجه به عدم استقبال بازدیدکنندگان در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از نشست های عمومی فقط برخی از بخش های نمایشگاه امسال اقدام به برگزاری نشست های تخصصی کردند.

وی با انتقاد از صدا و سیما در نحوه پوشش فعالیت های نمایشگاه امسال گفت: نشست های تخصصی بیست و سومین نمایشگاه قرآن دارای مخاطبان خاص بود و مباحث قابل توجهی در زمینه های مختلف مانند تفسیر و ترجمه قرآن، حجاب و عفاف و خانواده برگزار شد.

ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری همایش اسلام رحمانی در نمایشگاه امسال و سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه گفت: یک موسسه غیردولتی نشستی با عنون اسلام رحمانی و نفی خشونت برگزار کرد و کارشناسان مذهبی، نقدی را بر جریان های تکفیری منطقه ارائه کردند.

وی تاکید کرد: پس از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره اسلام رحمانی، ما نیز از پرداختن به آن خودداری کردیم و بحث های مطرح شده در آن نشست نیز اتفاقاتی مورد بررسی قرار گرفت که برخی گروه های تکفیری به نام اسلام خشونت هایی را در منطقه ترویج می کنند.


** خادمان قرآنی به زودی تجلیل می شوند

ضرغامی همچنین درباره عدم برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآنی در نمایشگاه امسال گفت: سال های گذشته رییس جمهوری از خادمان قرآنی تجلیل می کردند و خادمان امسال نیز انتخاب شده اند ولی با توجه به دیدار حجت الاسلام حسن روحانی با اصحاب قرآنی که در ماه مبارک رمضان برگزار شد، امکان برگزاری این برنامه به صورت همزمان امکانپذیر نبود.

وی افزود: به دنبال دیدار رییس جمهوری با خادمان قرآنی و تجلیل از آنان هستیم و این مراسم در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از سوم تیر مصادف با هفتم ماه مبارک رمضان در باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب آغاز به کار کرد و تا 23 تیر ماه همزمان با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری شهرداری تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.