قدس انلاین – سعید کوشافر:طی ماههای گذشته مردم استانهای خراسان و بویژه مردم مشهد روزهای خوبی را پشت سر نگذاشتند ؛ بویژه انهایی که بخش بزرگی از سرمایه خودرادرشرکت پدیده وموسسه میزان سرمایه گذاری کرده بودند.

ادعای یک نماینده درباره باز پرداخت پول ۴۰۰هزار سپرده گذار میزان/ورود شورای عالی امنیت ملی به مساله میزان و پدیده/ادامه بلاتکلیفی ونارضایتی مردم درباره میزان وپدیده

شرکت پدیده که به گفته مدیرعاملش هیچگاه سهامدارنش متضرر نخواهند شد ؛ هر روز قیمتی بالاتر برای سهامش که به طور غیر قانونی فروخته شده بود تعیین می کرد به گونه ای که سرمایه برخی سهامداران چند ساله ره چند صد ساله را طی کردو چند صد برابر شد ، اما این رویه انگار پایانی نداشت و هر روز قیمتهای بالاتر وجدیدتری از سوی مدیرعامل عنوان می شد تا برای بازار دلالی و خرید وفروش که به بنگاههای املاک هم کشیده شده بود نتوان پایانی متصور بود.

این درحالی بود که بالاخره مقام قضایی پی برد که دراین هزینه کردهای میلیاردی و افزایش قیمتهای پی درپی باید جایی از کار بلنگد و چون وارد گود شد فهمید که نه یک جای کار که همه جای کار میلنگد و چون فرمان به توقف فروش سهام ومعامله داد تازه مشخص شد که چه بلایی سر سهامدارنی امده که تمام زندگی خودرا فروخته و سهام خریده اند .

شرکت پدیده که زمانی ادعا میکرد حاضر است تمام پول مردم را بدهد از پرداخت پول کمتر از یک هزارم سهامداران هم عاجز ماند تا سهامداران بدانند گرفتار چه سفته بازی ناجوری شده اند و این درحالی بود که دایم به انها وعده فردا وفرداهای دیگر داده می شد ودرنهایت نیز برگه های سهام با 7ماه تعویق وسود 30درصدی داده شد تا شهریور ماه با انها تسویه حساب شود که به طور قطع این چیزی جز به تاخیر انداختن مشکل نبود مشکلی که طی ماههای اینده شاهد ان خواهید بود.

اما پدیده درجریان سقوطش تنها فرونرفت که یکی از موسسات مالی به ظاهر خوشنام  را هم با خود فروکشید.

موسسه میزان طی سالهای گذشته وامهای کلانی که بنا به گفته ها به هزار میلیارد تومان نزدیک بود دراختیار پدیده قرار داده بود به امید سودهای خوب و روزهای روشن اینده ؛ اما چون پدیده ورشکست شدوسقوط کرد ؛دیگر دست میزان هم بجایی بند نبود و وقتی مردم سهامدارنتوانند پولشان را بگیرندو بازیکنان تیم فوتبال چکشان برگشت بخورد سرنوشت وام میزان که جای خود دارد و دریافت هزار میلیارد تومان به طور قطع از عهده پدیده ورشکسته که اگر پولی هم داشته باشد باید دراختیار سهامدارن قرار دهند خارج خواهد بود.

اما این خبرجزو اسرار مگوی این موسسه اعتباری بود که یکی از مدیران اخراجی انرا برملاکرد تا سپرده گذاران اشفته شده وسراغ پولهایشان را بگیرند ؛ این درحالی بود که میزان طی مدت فعالیتش خارج ازضوابط بانک مرکزی وسودهای انچنانی پرداخت می کرد که باعث شده بود تا بخش زیادی از سپرده های مردمی دراستانهای خراسان را جذب کند.

درهفته های اول مدیران میزان فقط وعده های خوب به مردم می دادند که این بحران را پشت سرخواهند گذاشت و حتی مقامهای مسوول دولتی نیز از انها حمایت می کردند ، بخشی از مردم دلخوش به همین وعده ها و بویژه وقتی می دیدند مقامهای دولتی نیز درپشت ماجرا قراردارند صبر پیشه کردند، اما کمکهای بانک مرکزی با ازاد کردن بخشی ازسپرده های این موسسه نیز راهگشا نشدو بحران روز به روز بیشتر شد.

جالب بود که یک مقام مسوول می گفت گمانمان این بود که وقتی سپرده های موسسه نزد بانک مرکزی ازاد شد و مدیران میزان با ادغام دریک بانک مخالفت کردند حتما برنامه ای دارند اما معلوم نشد که پولها را چه کردند که هر روز بر تعداد سپرده گذاران بیشتر می شدو خبری از پرداخت پول مردم هم نبود.

تا اینکه بالاخره مدیرعامل میزان بازداشت شدو اعضای هیات مدیره هم ؛دادگستری هیات تسویه  معرفی کرد و انحلال موسسه میزان رسما اعلام شد اما این کارهای قضایی مشکل مردم را حل نمیکرد انها پولشان را میخواستند .

بگذریم از شایعات دروغ واخبار راستی که از حیف ومیل میلیاردی پولهای مردم توسط مدیران ومسوولان این موسسه که عموما با هم نسبت خانوادگی داشتند و فرزندان وفامیلشان صرف شده بود منتشر میشدو انزجار مردم را بیشتر می کرد و این درحالی بود که حتی سود پولهایی که سپرده گذاری شده بود را هم به کسانی که به هر ترتیب پولشان را دریافت کردند پرداخت نشد.

اما طی روزهای گذشته هیات تسویه نیز کاری از پیش نبرد و اعتصاب غذا و اجتماع درمقابل استانداری خراسان رضوی که مقامهای مسوولش وعده حل مشکل را داده بودند هم برای سپرده گذاران پول نشد تا سربه جاده زده و درمقابل مجلس شورای اسلامی درپایتخت تجمع کنند شاید نمایندگان مجلس فکری به حال انها بکنند.

*** پرونده میزان روند خوبی را پشت سر گذاشته است

دراین حال رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: پرونده موسسه منحله و در حال تسویه  میزان روند خوبی را پشت سر گذاشته، امور رسیدگی به پرونده تخلفات آن در دست ستادی مستقر در فرمانداری می باشد که مدیریت آن برعهده شخص استاندار خراسان رضوی است.

حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری افزود: این ستاد در سطح خراسان رضوی خوب عمل کرده و هم اکنون نیز بدون هیچ وقفه در حال تحقیق و بررسی پرونده می باشیم.

وی گفت: اگر رسیدگی به تخلفات موسسه میزان با همین روند ادامه یابد و مردم هم صبوری داشته باشند این پرونده در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی در ادامه اظهارداشت: در پرونده شرکت پدیده نیز اولویت نخست با رسیدگی به موارد تخلف این شرکت و دستیابی مردم به حق قانونی شان است.

وی افزود: در این خصوص بعضا در فضای مجازی دیده می شود که برخی افراد قصد تخریب دولت را دارند که با آنها برخورد خواهد شد.

حجت الاسلام مظفری گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده اداری و قضایی که با برخی از مدیران شرکت پدیده داشتیم مقرر شد تا پایان مرداد ماه به تعهد خود عمل کنند و در این میان هیچگونه حقی از کسی پایمال نشود.

وی افزود: اگر طرف مقابل ظرف مدت زمان مقرر به تعهد خود عمل نکند طبق قوانین قضایی و تعهدات کتبی که در اختیار داریم عمل خواهیم کرد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: از مردم و سهامداران شرکت پدیده می خواهیم صبوری کرده و این امیدواری را می دهیم که برنامه های پیش بینی شده به خوبی در حال انجام است لذا از مسوولان شرکت پدیده می خواهیم هر چه زودتر نسبت به تعهدات خود عمل کنند.

***لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های پدیده و میزان

درهمین راستا طی روزهای گذشته نماینده مردم مشهد در تذکری به وزرای دادگستری اقتصاد و کشور خواستار تسریع در تعیین تکلیف پرونده شرکت پدیده شاندیز و مؤسسه اعتباری میزان و انجام اقدامات مؤثر برای پیشگیری از وقوع موارد مشابه شد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در تذکری به وزرای دادگستری اقتصاد و کشور خواستار تسریع در تعیین تکلیف پرونده شرکت پدیده شاندیز و مؤسسه اعتباری میزان و انجام اقدامات مؤثر برای پیشگیری از وقوع موارد مشابه شد.

همچنین نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی  گفت: در جلسه ای که با وزیر کشور داشتیم، دغدغه های مردم خراسان جنوبی در خصوص سپرده هایشان در موسسه میزان مطرح شد.

حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی با بیان اینکه این جلسه به منظور پیگیری مطالبات مردم در موسسه مالی اعتباری میزان با وزیر کشور صورت گرفت، گفت: در این جلسه که برخی از نمایندگان سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در مجلس حضور داشتند مشکلات سهام داران پدیده و بحث سپرده گذاران موسسه میزان مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور در این جلسه گزارشی از اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته ارائه کرد و گفت: وزیر کشور در این دیدار اقداماتی که تاکنون صورت گرفته را تشریح کرد و راهکارها و مسائل را برای پیگیری در آینده بیان کرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان سه استان خراسان در مجلس هم در این دیدار خواستار سرعت بخشیدن در روند پیگیری این پرونده شدند، افزود: برخی از افرادی که در این موسسه سپرده دارند، از افراد کم توان مالی و طبقه مستضعف و یا با توان مالی پایین جامعه هستند که به سپرده خود برای حل مشکلات خود نیاز دارند؛ لذا ما در این جلسه دغدغه آن دسته از مردم استان که در این موسسه سپره دارند را بیان کردیم و خواستار حل هر چه سریعتر این مشکل شدیم تا مردم زودتر به سپرده های خود دست پیدا کنند.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی، وزیر کشور را مسئول بررسی و پیگیری پرونده پدیده و بانک مرکزی را مامور پیگیری مشکل موسسه میزان کرده، اظهار کرد: نظرات و مطالب وزیر کشور در حل و فصل این پرونده بسیار موثر خواهد بود.

وی به جلسه پیشین خود با دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس با موضوع پیگیری حل موضوع موسسه میزان اشاره کرد و گفت: بعد از آن جلسه، رئیس مجلس نیز تماس تلفنی با وزیر کشور داشتند که این جلسه نیز در پیگیری مشکلات آن دسته از مردم که در موسسه میزان سپرده دارند، بسیار مفید بود.

حجت الاسلام عبادی افزود: موسسه میزان املاک زیادی دارد و در پدیده هم تسهیلاتی دارد و ما هم خواهان و پیگیری هر چه زودتر پرداخت کردن بدهی مردم توسط مسئولان موسسه هستیم؛ اما مسئولان می گویند چون املاک موسسه قیمت بالایی دارد زود نمی توان آنها را فروخت.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای سرعت بخشیدن در روند پرداخت مطالبات مردم بکار خواهیم گرفت و هیچ کوتاهی نخواهیم کرد، گفت: پیگیر هستم تا در اجرای اقدامات پیش بینی شده کوتاهی و کندی صورت نگیرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس تاکید کرد: کسانی که در این زمینه مسئولیتی داشتند؛ چه آنهایی که نظارت می کردند و چه آنهایی که مجوز می دادند هر فردی که کوتاهی کرده باشد که این موضوع به این مرحله رسیده باید مشخص و مجازات شود و ما این را از وزیر کشور در این دیدار خواستار شدیم.

دراین راستا همچنین نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:وزیر کشور شخصا این موضوع را پیگیری کرده است و این اطمینان را به مردم می دهیم که حقوق سهامداران پدیده و سپرده گذاران میزان با اقدامات انجام شده از سوی مسئولان حفظ و حقی  از مردم تضییع نخواهد شد.

وی از انجام فرایندهای قانونی برای استحصال سرمایه ها و بررسی دارایی ها و دیون پدیده شاندیز خبر داد و یادآور شد:اموال پدیده شاندیز در حال حسابرسی است و وضعیت زمین ها، تغییر کاربری های داده شده و میزان ساخت و سازها مشخص و پس از تعیین تکلیف نهایی آن در اطلاعیه استانداری این موضوع به اطلاعه مردم رسانده می شود.

عزیزی به نگرانی کارمندان موسسه میزان و امنیت شغلی آن ها اشاره کرد و با بیان اینکه در این زمینه با مسئولان بانک مرکزی گفت وگو هایی شده است اظهار داشت:مسئولان بانک مرکزی قول اخلاقی داده اند که در صورتی که در استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی شعبه ای ایجاد و یا نیاز به استخدام کارمند داشته باشند از نیروهای موسسه میزان استفاده کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسیلامی  به اقدامات عملی صورت گرفته برای پرداخت وجوه سپرده گذاری شده در موسسه میزان اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی حسابی را در بانک صادرات افتتاح و وجوه مربوط به فروش اموال میزان و یا وجوه دیگر را به آن منتقل تا نسبت به بازپرداخت سپرده های مردم در موسسه میزان اقدام کند.

*** ادامه نارضایتی‌ها به سود کشور نیست

درعین حال نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخزر در مجلس با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز، گفت: ادامه این بلاتکلیفی به سود مردم نیست و به زودی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

غلامرضا اسداللهی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز، افزود:‌ باید از سوی دستگاه‌های متولی، این مهم تعیین تکلیف شود با توجه به اینکه این پرونده به نوعی در اختیار سیستم قضایی است لذا باید از نظر حفظ حقوق سپرده‌گذاران و سهامداران و رفع دغدغه‌های مردم این موضوع رسیدگی شود.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروزه جمع زیادی از سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز در انتظار احقاق حقوق خود هستند؛ زیرا این موسسات یک روزه تشکیل نشده و با قدمتی 10 الی 20 سال فعالیت گسترده‌ای داشته، تاجایی که حتی تبلیغات گسترده‌ای از صداوسیما برای پدیده شاندیز صورت می‌گرفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تصریح کرد:‌ در این میان باید دستگاه قضایی تصمیم نهایی را زودتر اتخاذ کند چراکه حقوق بیت‌المال پایمال شده است؛ ‌هرچه این موضوع فرسایشی شود نارضایتی عمومی را در پی دارد؛ در این میان بانک مرکزی نیز هنوز پیگیری حفظ حقوق مردم در این رابطه را اعلام نکرده و حتی یک برنامه زمان‌بندی شده‌ای نیز برای تعیین تکلیف این موضوع مشخص نکرده است.

وی یادآور شد: باتوجه به اهمیت این موضوع، شورای عالی امنیت ملی نیز برای رفع این معضل ورود پیدا کرده و ماموریتی نیز به وزیر کشور برای پیگیری آن داده است؛ دراین میان باید همه دستگاه‌های مربوطه تلاش کنند تا تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز تعیین تکلیف شود چراکه ادامه چنین بلاتکلیفی به سود مردم نیست و به زودی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

اسداللهی درباره نحوه ورود مجلس به پیگیری تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز، افزود: طی هفته‌های اخیر جلسات مختلفی با وزیر کشور، رئیسی دادستان کل کشور و رئیس کل دادگستری و دادستان مشهد برگزار شد که در آن نشست‌ها دغدغه‌های مردم به طور کامل مورد طرح قرار گرفت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ به طور حتم مجلس نیز به دنبال احقاق حقوق از دست رفته وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز است تا این مهم هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

***ورود شورای عالی امنیت ملی به مساله میزان و پدیده

دراین راستا همچنین نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز تاکید کرد و گفت: شورای عالی امنیت ملی برای رسیدگی این موضوع، اختیاراتی به وزارت کشور داده که این وزارتخانه نیز به راهکارهایی دست یافته است.

حسین سبحانی‌نیا در گفت وگو با خانه ملت،‌ با بیان اینکه باید وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، افزود: متاسفانه این موضوع تاثیرات منفی را در بین افکار عمومی برجای گذاشته است لذا برای احقاق حقوق از دست رفته این افراد باید تلاش جدی صورت گیرد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: علاوه بر تعداد زیاد سهامداران و سپرده‌گذاران موسسه میزان و پدیده شاندیز،‌ افراد زیادی نیز به عنوان پرسنل در این شرکت‌ و موسسه فعالیت داشتند که حقوق آنها نیز پایمال شده است لذا با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که از صداوسیما صورت گرفت افراد زیادی نیز سرمایه‌گذاری کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه دولت موظف است وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز را تعیین تکلیف کند، تصریح کرد: در این میان مجلس نیز وارد عمل شده تاجایی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به دلیل طرح سوال جمعی از نمایندگان از مسئولان مربوطه درخواست کرد تا به کمیسیون آمده و علت این موضوع را پاسخ دهند.

وی یادآور شد: از سویی دیگر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی نیز جلسات متعددی را برگزار کرد تا معضل سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز رفع شود.

سبحانی‌نیا تاکید کرد: همچنین شورای عالی امنیت ملی ورود پیدا کرد و کار را به وزارت کشور سپرد که این وزارتخانه نیز به راهکارهایی دست پیدا کرده که قرار است به این شورا منتقل کند تا درنهایت حقوق سهامداران و سپرده‌گذاران لحاظ شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس نهم، ادامه داد: عدم بلاتکلیفی در این خصوص تبعات منفی زیادی را در جامعه دارد لذا چرا باید هزینه نظام را بالا برده و اقدامی انجام دهیم که چنین حوادثی در جامعه شکل گیرد؛ از سویی دیگر بلاتکلیفی آن منجر به اعتراضات گسترده افراد می‌شود و ممکن است تجمعات مختلفی را برگزار کنند که این تجمعات نیز منجر به سوءاستفاده عده‌ای شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: لازم است مدیریتی اتخاذ گردد تا به موضوع سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز رسیدگی شود در این میان نمایندگان نیز همچنان پیگیر این موضوع هستند تا به نتیجه مطلوب و جمع‌بندی درست دست یابند./

***باز پرداخت مطالبات 400 هزار نفر از مالباختگان میزان

همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تاکنون پول 400 هزار نفر از مالباختگان موسسه منحل شده "میزان" پرداخت شده، گفت: باید مسئولان اقتصادی به صورت شفاف برای مردم تشریح کنند که ارزهای بلوکه شده در کجا هزینه یا سرمایه گذاری شده است.

محمد رجایی باغ سیائی درخصوص وضعیت مالباختگان موسسه مالی میزان و شرکت پدیده شاندیز گفت: کمیته ای به نام تدبیر موضوع رسیدگی به وضعیت مالباختگان موسسه میزان را پیگیری می کند و بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون پول 400 هزار نفر از مالباختگان موسسه مالی منحل شده میزان پرداخت شده است.

وی افزود:نمایندگان مجلس استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی وضعیت مالباختگان موسسه میزان و شاندیز را همچنان پیگیری خواهد کرد.

رجایی باغ سیائی درخصوص وضعیت رسیدگی به موضوع پدیده شاندیزافزود: شرکت شاندیز در زمینه ساخت و سازهای غیر قانونی،فعالیت‌هایی را انجام داده که باید دراین خصوص ابتدا تصمیم گیری شود.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: باید در زمینه رسیدگی به فعالیت های شرکت پدیده شاندیز، سریعتر تصمیم گیری شود تا دارایی‌های پدیده  قیمت گذاری شده و شرایط پرداخت پول‌های سرمایه گذاران در شرکت شاندیز فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.