قدس انلاین – سعید کوشافر: پساتحریم واژه ای است که این روزها کاربرد زیادی یافته است ؛ تقریبا کمتر مقام مسوولی دربخش اقتصادی میتوان یافت که درسخنانش اشاره ای به پساتحریم و شرایط ویژه ان نداشته باشد ؛ یا درباره اینکه دراین روزگار باید چه کنیم وچه نکنیم حرفی به میان نیاورد ؛ اما واقعیت این است که هنور وارد این دوره نشده ایم که بخواهیم درباره ان سخن بگوییم بلکه باید دراین باره بیشتر برنامه ریزی صورت گیرد تا اینکه در مردم انتظارات بیجا را پرورش دهیم وانها گمان کنند بالغو تحریمها چه وچه نخواهد شد.

هنوزدراقتصاد اتفاقی نیافتاده اما انتظارات فوران میکند/اشتغال اولویت دولت درشرایط پساتحریم باشد/اگردلارهای ازاد شده صرف واردات شود باید برای تولید نیمه جان کشور فاتحه خواند

درعین حال هنوز هیچ اتفاق خاصی نیافتاده ؛ اگرچه قطعنامه شورای امنیت تصویب شده اما روند لغو تحریمها سه ماه طول میکشد و البته مقامهای مسوول کشورخودمان این مساله را حتی بیش ازسه ماه یعنی درنهایت به سه ماه پایانی سال حواله کرده اند .

اما طی روزهای گذشته سخن راندن از پولهای بلوکه شده ایران که رقمی تا 140میلیارد دلار را شامل میشد باعث شد تا دربین مردم ؛ فعالان اقتصادی وحتی صادر و واردکنندگان توقعاتی ایجاد شود که مدیریت ان هنری است که باید موردتوجه وتامل قرار گیرد.

*** هنوز اتفاقی در عرصه اقتصاد کشور رخ نداده

دراین راستا یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اساس فعالیت در حوزه اقتصادی باید اقتصاد مقاومتی باشد، تصریح کرد:مقاومت ما و مدیریت تحریم‌ها به دشمنان فهماند که دیگر نمی‌توانند از طریق تحریم به اهداف خودشان برسند.

عبدالکریم رجبی اظهارداشت:ملت ایران طی چند سال اخیر شرایط سختی را تحت فشار رکود، تورم و بیکاری تحمل کرده اند، اما اگر همین ایستادگی و مقاومت نبود، امروز در مذاکرات نمی توانستیم این چنین قاطع در برابر زیاده خواهی ها ایستادگی کنیم.

رجبی با بیان اینکه ما سال ها ازسوی استکبار جهانی و دولت های غربی تحت تحریم های ظالمانه قرار گرفتیم، ادامه داد: با توجه به نظری که دولت و متولیان اقتصادی درحوزه مدیریت پول های بلوکه شده در کشور دارند ورود این اموال به کشور به تدریج در رونق اقتصادی کشور تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه هنوز شرایط رکودی برطرف نشده و با وضعیت مطلوب، فاصله نسبتا زیادی داریم، افزود:اما مقاومت ما و مدیریت تحریم‌ها به دشمنان فهماند که دیگر نمی‌توانند از طریق تحریم به اهداف خودشان برسند.

رجبی با بیان اینکه باید پول‌های بلوکه شده را درعملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی به کار برد،تصریح کرد: اگر قدرت‌های جهانی به چشم خود شاهد مدیریت هوشمندانه اقتصادی در کشور نبودند، امروز به سادگی حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نمی شدند.

وی خواستارآمادگی مسئولان برای مدیریت مطالبات جامعه شد و اظهارداشت:بعد از توافق، چندماه زمان نیاز داریم تا پس از طی مراحل اجرایی ازسوی ایران و غرب، آثار برداشته شدن تحریم ها به طورکامل خود را نشان دهد،این درحالی است که مردم خسته از فشارهای چند سال اخیر،انتظار دارند به سرعت مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم،با بیان اینکه مردم می گویند مشکلات چند سال اخیر ناشی از فشارهایی خارج از اراده دولت بوده و هم اکنون زمان حل مشکلات فرا رسیده است،افزود:با این تفاسیر، هم اکنون درشرایطی به سر می بریم که هنوز اتفاقی به طورعملی در عرصه اقتصاد کشور رخ نداده، ولی انتظارات به یکباره افزایش یافته است.

رجبی با تاکید براینکه تمامی مشکلات اقتتصادی درتحریم خلاصه نمی شود، عنوان کرد:همان طور که قبلا هم بارها گفته شده،اقتصاد ما با و بدون تحریم ازمشکلات ساختاری نظیر بهره وری پایین رنج می برد که از این پس باید جدی تر از قبل به درمان این مشکلات پرداخت.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، ماه های اول بعد از توافق ممکن است شوک هایی به اقتصاد کشور وارد شود، اظهارداشت: البته اتفاق بسیار مبارکی که هم اکنون می افتد این است که قیود و محدودیت های تحمیلی از اقتصاد ما برداشته می شود و دیگر بسته به هنر ما است که چطور بتوانیم از این شرایط مساعد، برای شکوفایی استفده کنیم.

***اشتغال‌زایی؛ مهمترین اولویت دولت

درهمین حال یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس،‌ یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی را حل مشکل اشتغال خواند و با اشاره به توافق ایران با کشورهای 5+1، گفت: دولت در دوران پساتحریم باید توجه ویژه ای به اشتغال داشته باشد.

محمداسماعیل سعیدی در گفت و گو با خانه ملت، در خصوص اولویت حوزه اجتماعی در شرایط پساتحریم در کشور، گفت: کاهش میزان اشتغال و افزایش بیکاری، بخش قابل توجهی ازمعضلاتی است که ناشی از بروز مشکل در حوزه کسب و کار است؛ در واقع شرایط فعلی سبب شده تا موانع بسیاری در مسیر اشتغال قرار بگیرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوای اسلامی با اشاره به مساعد شدن زمینه برای رفع تحریم ها، گفت: دولت باید از این شرایط در بخش تولید و حمایت از بخش خدمات استفاده کند و ساماندهی وضعیت کسب و کار از اولویت های دولت در دوران پساتحریم باید باشد.

وی در ادامه افزود: امروزه بخش عمده ای از مسائلی چون اعتیاد، طلاق، افزایش سن ازدواج و ناهنجاری هایی اجتماعی ناشی از کاهش اشتغال و خدشه دار شدن حوزه کسب و کار و نهایتا نبود امنیت شغلی است.

سعیدی در ادامه با اشاره به لزوم پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم، گفت: با توجه به شریط فعلی چاره ای جز تمرکز بر سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود ندارد؛ یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی، حل مشکل اشتغال هست و در حقیقت با حمایت از تولید داخلی و رفتن به سویی که از منابع ملی استفاده شود، عاملی در راستای رشد تولید، توسعه اقتصادی و افزایش سطح اشتغال و درآمد خانوارها ایجاد خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: در داخل کشور ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی وجود دارد، از این رو دولت باید به جای واردات، از منابعی که در اختبار دارد جهت سرمایه گذاری و حمایت از تولید داخلی استفاده کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اقدامات مجلس برای رشد اشتغال، گفت: برای رفع موانع تولید اقدامات مناسبی در مجلس صورت گرفت که یکی از آنها تشکیل کمیسیونی ویژه برای این موضوع بوده و نهایتا هم تصمیم گیری هایی در راستای فراهم سازی بستر تولید ملی انجام گرفته، در واقع بخش قابل توجهی از موانع قانونی در مسیر تولید برداشته شده اما در مسیر اجرا نواقص دیگر مشخص خواهد شد.

***مبادا واردات کمر تولید را بشکند

دراین حال یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: روزی آقای روحانی رئیس جمهور گفت چرخ زندگی مردم باید بچرخد و امروز شاهد عملی شدن این وعده رئیس قوه مجریه هستیم.

علیرضا منادی سفیدان با تاکید بر اینکه باید با دقت به مسائل پساتحریم توجه کرد، گفت: باید به سرعت فرصت‌های خود را افزایش دهیم و از سوی دیگر جلوی واردات را بگیریم. لازم می دانم مجلس طرحی را مصوب کند تا مبادا در شرایط پساتحریم واردات کمر تولید را بشکند.

این نماینده توصیه کرد: مبادا بیماری هلندی اقتصاد کشور را در بر بگیرد و تولیدکننده را گرفتار مشکلات کند.

دراین راستا نماینده مردم تهران در مجلس نیز بر لزوم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم تاکید کرد و گفت که در این دوران تولید نباید قربانی واردات شود.

حسین طلا به آثار اجرای توافق و رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: من معتقدم تحریم بیرونی هزینه‌ها را برای ما بالا برده اما آنچه ما را بیشتر دچار مشکل کرده تحریم داخلی است. درواقع عدم وجود باور در تولید ثروت از تولید ملی و عدم وجود اطمینان در بعد سرمایه‌گذاری از جمله این مشکلات است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولید کننده برای تقویت بخش تولید افزود: آیا کارشکنی‌ها، ناهماهنگی‌ها و خدای نکرده در برخی موارد اخذ رشوه و مسائل این‌چنینی به تحریم بیرونی ربط دارد؟

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه کشور نباید فقط زیر فشار به سمت پیشرفت حرکت کند تصریح کرد: خدای نکرده نباید این‌طور باشد که واردات کالاهای ساخته شده بر تولید پیشی بگیرد و به بیان دیگر تولید قربانی واردات در تولید ثروت شود.

طلا با تاکید بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دوران پسا تحریم نیز گفت:‌اقتصاد مقاومتی برای هر کشوری مورد نیاز است . تفاوتی نمی کند که در دوران تحریم باشیم یا نه در اجرای این سیاست ها نیز باید مراقبت شود که کمترین هزینه و آسیب متوجه اقتصاد کشور گردد.

درهمین راستا یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذاری در تولید در دوران پساتحریم گفت که نباید دچار هول واردات شویم بلکه باید بین واردات و صادرات تعادل برقرار کنیم.

ایرج ندیمی اظهار کرد: چند نوع برخورد با سرمایه متصور است. عده‌ای ممکن است سرمایه را از بین ببرند و عده‌ای دیگر برای آن زمان محدودی در نظر می‌گیرند و آن را تبدیل به کالای مصرفی می‌کنند اما برخی هم ممکن است سرمایه را در چرخه و گردش اقتصادی ببرند.

وی افزود:‌ 30 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران که بعد از انجام توافق آزاد می‌شود مبلغی است که می‌توان آن را تبدیل به حقوق و دستمزد کرد یا اینکه با آن کارخانه تاسیس کرد، اشتغال ایجاد کرد، محصول تولید کرد، واردات را کم کرد و احتمال صادرات و کاهش قیمت محصول را افزایش داد. طبیعی است اگر رویکرد ما در جذب سرمایه به کارهایی که پایداری دارند و افزایشی دارند و بحران زدایی دارند باشد، بهتر خواهد بود چرا که در این صورت بازگشت سرمایه را خواهیم داشت.

این عضو اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر رویکرد ما مصرفی باشد، بازگشت ندارد. در حالی که اگر رویکرد ما به سمت تولید باشد اشتغال و صادرات نیز در آن تعریف خواهد شد.

ندیمی یادآور شد: ما به دولت می‌گوییم در دوران پساتحریم باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی، تکنولوژی به جای محصول، افزایش ظرفیت کارخانجات فعلی تا بالای 50 درصد، حفظ و افزایش اشتغال عمل کند. اگر این طور باشد ما برنده هستیم وگرنه 30 میلیارد دلار هم مثل چند صد میلیارد دلار از بین خواهد رفت.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس درباره اقبال کشورهای غربی به حضور در بازار ایران نیز گفت:‌ باید قبول کنیم که صنعت ما غربی است و کشورهای اروپای غربی مثل آلمان و فرانسه در صنعت ما حضور دارند. همچنین با توجه به اهداف و ایدئولوژی که داریم نباید اسلام، منطقه و همسایگان را هم فراموش کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: نکته مهم این است که نباید دچار هول واردات شویم و یکطرفه عمل کنیم بلکه باید بین صادرات و واردات و ترجیحا صادرات محصول به جای کالای خام تراز برقرار کنیم. زیرا اگر این تراز به وجود بیاید ما برنده خواهیم بود در حالیکه اگر صرفا غربی ها بازار ما را بگیرند گویی ما را چپاول می‌کنند.

ندیمی در پایان با بیان اینکه باید از اقبال کشورهای غربی به بازار ایران استقبال کرد در عین حال گفت که باید حضور کشورهای خارجی در ایران به شکل مدیریت شده و با رویکرد حفظ منافع کشور باشد.

***ضرورت ورود تکنولوژی به کشور

همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در دوران پساتحریم در بخش صنعت و معدن باید تکنولوژی به کشور وارد شود، تصریح کرد:درجلسات بین شرکت ایران خودرو و مجموعه پژو تاکید کردیم که اگر قرار است فقط مونتاژکار باشیم با این موضوع مخالف هستیم.

بهروز نعمتی درگفت وگو با خانه ملت بااشاره به فضای پیش آمده پس از تحریم،گفت:با توجه به سفر گروه اقتصادی کشور آلمان و اینکه گروه اقتصادی ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ایران هستند،بحث ما این است که تکنولوژی جدید را درکشور احیا کنیم و در واقع واردکننده تکنولوژی باشیم تا اینکه به عنوان مونتاژ کار عمل کنیم.

نماینده مردم اسدآباد درمجلس شورای اسلامی با بیان برگزاری جلساتی مشترک بین شرکت ایران خودرو و شرکت پژو فرانسه افزود:دراین جلسات تاکید کردیم که با موضع مونتاژکاری صرف برای شرکت پژو مخالف هستیم،اما ازاینکه یک شرکت مشترک تشکیل شود و بتوانیم دراین راستا به یک تولید برتر دست پیدا کنیم حتما حمایت می کنیم.

نعمتی با تاکید براینکه دربخش معدن پتانسیل‌های بسیار خوبی وجود دارد،ادامه داد: با ورود تکنولوژی های جدید به کشور دراین بخش می توانیم  بهره برداری وبهره وری مناسب از مجموعه‌های مختلف صنعتی داشته باشیم.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پتانسیل های خوب کشورهای اروپایی می تواند به ایران منتقل شود،اظهارداشت: پتانسیل‌های خوبی در کشورهای اروپایی وجود دارد،مخصوصا ما تجربه این کار را با شرکت‌های بزرگ آلمانی مانند سیمان سازی و کارخانجات سازنده ماشین آلات معدنی این کشور داشته ایم که می تواند تجارب خوبی به کشور ما منتقل کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:‌ در دوره پساتحریم باید مراقب بود صنایعی مثل صنایع پتروشیمی، سیمان و تابلو که در دوران تحریم بومی شدند را کنار نگذاریم و کشور را در دامن کشورهای اروپایی نیندازیم.

بهروز نعمتی گفت: باید با تدبیر و حوصله نسبت به حضور مسئولان و شرکت های اروپایی در کشور اقدام کنیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های صنعت خودروسازی گفت: نباید ظرفیت شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه و قطعه سازی برای کارخانجات مادر نادیده گرفته شود. حجم بالایی از اشتغال، در صنعت خودروسازی کشور متمرکز است. لشکر بیکاران تحصیل کرده و بحران‌های اجتماعی و خانواده‌های متأثر از آن، زنگ خطر بزرگی برای مسوولان است تا فکری اساسی برای اشتغال کشور کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مونتاژکاری در صنایع محدود را بلااشکال دانست و افزود:‌ کارشناسانی که معتقد به سرمایه گذاری در صنایع مزیت‌دار هستند باید توجه داشته باشند که صنعت خودروسازی کشور با بیش از چند دهه از جمله صنایع بزرگی است که تعداد زیادی نیروی انسانی را جذب خود دارد؛ بنابراین باید به شدت مراقب بود تا این صنعت را دو دستی در اختیار برندهای خودروسازی آلمانی و فرانسوی نگذاریم.

*** نظارت بر اجرای برنامه‌های بعد از تحریم

دراین خصوص اما یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که هیچ گروه و جناحی حق مصادره نتیجه مذاکرات را ندارد، گفت: مجلس باید کمیته‌ ویژه‌ای برای نظارت بر اجرای برنامه‌های پساتحریم جهت نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌های بعد از تحریم تشکیل دهد.

علی علی‌لو گفت: نتیجه مذاکرات هرچه باشد محصول سه اصل اساسی است که قطعاً بار مثبت این نتیجه بیشتر از بار منفی‌اش است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: از جمله این رفتارها بیان تبریکات و عرض شادباش‌ها و یا حرکت گروه‌ها و شرکت‌های بعضاً دولتی به سمت شرکت‌های نفتی، گازی و خودرویی اروپایی می‌باشد، آیا بهتر نیست دولت نظارتی بر این رفتارها داشته باشد؟ برخی از صحبت‌ها از طرف برخی وزیران نیز مشوق این شتابزدگی و نسنجیدگی شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با تأکید بر لزوم تدوین برنامه پساتحریم توسط دولت و ارائه به مجلس جهت تصویب گفت: مجلس باید کمیته ویژه نظارت بر اجرای برنامه‌های پساتحریم جهت نظارت دقیق بر اجرای برنامه بعد از تحریم‌ها تشکیل دهد.

علی‌لو بابیان اینکه نکات و ابهامات جدی و اساسی به خصوص در بخش لغو تحریم‌ها در توافقنامه وجود دارد، ادامه داد: امیدوارم مجلس با دقت و مطالعه در صورت لزوم اصلاحات لازم را به عمل آورد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر لزوم اصلاح سیستم بانکی خطاب به رئیس جمهور گفت: درد بدخیم و صعب‌العلاج سیستم بانکی با تدبیر و شجاعت و قاطعیت قابل علاج است چون در این شرایط می‌توان شاهد بهبود وضعیت تولید و صنعت با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.