۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
کد خبر: 299315

دبیر ستاد انتخابات کشور از تدوین لایحه جامع تجمیع انتخاباتی در کمیسیون سیاسی هیئت دولت خبر داد و گفت: همه مسائل مربوط به تجمیع انتخابات در این لایحه پیش‌بینی شده و تلاش شده است تا تناقض‌های قانونی انتخابات‌های مختلف رفع شود.

لایحه جامع تجمیع انتخابات در هیئت دولت
فارس: علی پورعلی‌مطلق در جلسه ستاد انتخابات استان آذربایجان ‌شرقی، با اشاره به برگزاری همزمان دو انتخابات در هفتم اسفند امسال، اظهار داشت: انتخابات مجلس هم در بعد ملی و هم در بعد استانی دارای اهمیت خاصی است و انتخابات مجلس خبرگان هم با توجه به شرایط فعلی کشور در این دوره حساسیت ویژه‌ای دارد.

وی با اعلام اینکه انتخابات مجلس در 207 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود، افزود: در هر دوره از انتخابات مجلس به طور میانگین پنج هزار نفر نامزد وجود داشته‌اند و همواره شاهد رقابت‌های تنگاتنگ و حساسیت‌های خاص در این انتخابات بوده‌ایم.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه انتخابات هفتم اسفند اولین تجربه برگزاری انتخابات در دولت یازدهم است، گفت: این دولت شعارهایی مانند اخلاق، پاک‌دستی و امانت‌داری در انتخابات را سرلوحه کار خود قرار داده و ما نیز می‌خواهیم اهداف دولت را بر اساس این شعارها پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه همه اعضای ستاد انتخابات، معاونان وزیر هستند، افزود: تاکنون 9 جلسه این ستاد تشکیل شده است که پنج جلسه با حضور شخص وزیر کشور بوده و برای اولین بار است که ستاد انتخابات در چنین سطحی تشکیل می‌شود.

پورعلی مطلق با بیان اینکه وزارت کشور مجری و مسئول تامین امنیت انتخابات است، خاطرنشان کرد: اولین وظیفه اعضای ستادهای انتخابات در سراسر کشور این است که مسلط به قانون باشند و برگزاری انتخابات سالم نیز در گرو اجرای دقیق قوانین است.

وی با بیان اینکه کمیته‌های ستاد انتخابات باید اتاق فکر باشند و به ستاد، ایده و فکر بدهند، گفت: خوشبختانه کیفیت ستاد انتخابات آذربایجان شرقی در سطح بالایی است و این استان یکی از بهترین استان‌ها در بحث انتخابات است.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در ادامه با بیان اینکه طرفداری مجریان و ناظران انتخابات از یک گرایش خاص، جرم است، اظهار داشت: اگر بتوانیم این تعهد را در خود ایجاد کنیم که در مقابل خدا و مردم مسئول هستیم و این تعهد را در زمان برگزاری انتخابات لحاظ کنیم قطعا مشکلی به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: قانون، طرفداری از یک گرایش سیاسی را برای مسئولان ممنوع نکرده، اما وظیفه مسئولان این است که در عرصه اجرای انتخابات بی‌طرف باشند و باید دقت کنیم که شائبه‌ای در این خصوص ایجاد نشود.

پورعلی مطلق با تاکید بر این که مجریان انتخابات باید مسئولیت‌پذیر باشند، خاطرنشان کرد: مجاز به تقسیم یا تفویض وظایف و اختیارات خود به اشخاص دیگر نیستیم و باید دقت کنیم که گاهی یک اشتباه کوچک باعث مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شود.

وی، فرمانداران را مسئول مستقیم اجرای انتخابات در شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت: ابزار فرماندار در اجرای انتخابات، هیئت اجرایی است و باید دقت شود که افرادی مومن، بااخلاق، امین و قانون‌گرا برای این هیئت انتخاب شوند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان این که جلسات احزاب و گروه‌های سیاسی بدون اخذ مجوز، غیرقانونی است، از رصد تخلفات انتخاباتی در ستاد انتخابات کشور خبر داد و گفت: از قوه قضاییه خواسته‌ایم تا شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی را به موقع تشکیل دهد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت کشور اقدامات لازم را برای این که انتخابات در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه از جمله 9 کلانشهر کشور به صورت مکانیزه برگزار شود پیش‌بینی کرده است، اما این امر منوط به تایید شورای نگهبان است.

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه با تاکید بر ایجاد شور و نشاط سیاسی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، اظهار داشت: موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاثیر زیادی در ایجاد روحیه نشاط و امیدواری مردم داشته است.

رضا استادرحیمی افزود: آن‌چه در انتخابات مهم است، اعتماد مردم و تاثیرگذاری رای مردم بر سرنوشت کشور است و امیدواریم بتوانیم انتخاباتی سالم و بدون هیچ‌گونه دغدغه یا شائبه‌ای برگزار کنیم.

در ادامه این جلسه هر یک از روسای کمیته‌های ستاد انتخابات استان ضمن ارایه گزارشی از عملکرد کمیته‌های مزبور، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در خصوص هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات بیان کردند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.