در گذشته ارتباط با ستاره‌ها و اهالی هنر کاری سخت برای هواداران بود. مردم هرجا هنرمند مورد علاقه‌شان را می‌دیدند با هزار ترفند کنار او می‌ایستادند تا عکس و امضا بگیرند ...

چشم امید هنرمندان بازهم به  « ناجا» است

 و با مراقبت بسیار،عکس و امضا را هم تا سال‌ها نگه می‌داشتند، اما با ورود شبکه‌های اجتماعی ارتباط هنرمند و هوادارسهل شده است و مخاطب در هرجا و هرلحظه می‌تواند هنرمند مورد علاقه‌اش را رصد کند، برایش نظربگذارد، با او گپ بزند و با دیدن عکس‌هایش در شبکه‌های فیسبوک و اینستاگرام در جریان فعالیت‌های هنری و حتی زندگی شخصی‌اش قرار بگیرد. شبکه‌های مجازی اگرچه ارتباط بین هنرمند و مخاطب را سهل و آسان کرد، اما در بعضی مواقع موجب ایجاد دردسرهایی هم برای هنرمندان شد که با گذشت زمان و رواج بی اخلاقی‌ها این دردسرها بیشترهم شده است. 

اما در این میان ایجاد صفحه‌هایی که بدون اجازه از هنرمندان به نام آن‌ها ایجاد می‌شود،عکس‌هایی که بدون اطلاع و هماهنگی با هنرمند در صفحه‌ها نشر و بازنشر می‌شود و هوادارانی که بدون اطلاع از این بی‌اخلاقی به این پیج‌ها سر می‌زنند، زیر پست‌ها «کامنت» می‌گذارند و عکس‌ها را «لایک» می‌کنند، سروصدای هنرمندان زیادی را درآورده است.

این صفحه‌های تقلبی گاهی با استفاده ار نام هنرمند باعث سوءاستفاده و کلاهبرداری شده و بی‌اخلاقی‌های عرفی را دامن زده است، این درحالی است که هنرمند اصلی و واقعی از آنچه گروهی به نامش انجام می‌دهند، بی خبر است.

این مسایل تا آنجا پیش رفته که بسیاری از هنرمندان وقتی شرایط گپ با مخاطب در برنامه‌ای برای آن‌ها فراهم می‌شود، از مردم عاجزانه تقاضا می‌کنند که با هوشمندی سراغ شبکه‌های مجازی بروند و به اصطلاح گول صفحه‌های تقلبی را نخورند!

چندی پیش ریما رامین فر که مهمان برنامه پرطرفدار «خندوانه» بود با گلایه از ناامنی و حرمت شکنی شبکه‌های اجتماعی گفت: «من به عنوان یک هنرمند که در عرصه‌ هنر تصویر مشغول به کار هستم، زمانی که جلوی دوربین هستم با زمانی که دارم به عنوان یک شهروند زندگی می‌کنم دو مقوله تفکیک شده دارم و دوست ندارم که لحظه‌های زندگی‌ام را در ویترین قرار بدهم و به طور کل این موضوع برای من غیرقابل فهم است. همین جا اعلام می کنم در دنیای مجازی در هیچ جایی صفحه‌ای ندارم و همه صفحه‌‌هایی که به نام من است، دروغ است.»

 در ادامه برنامه رامبد جوان و مهران غفوریان هم از ناامنی این فضاها گلایه و از  پلیس فتا، خواهش کردند که از گسترش و شکل‌گیری این صفحه‌های قلابی جلوگیری و برای این موارد اقدامی‌ بکنند، چراکه این اتفاق به ‌منزله بی‌حرمتی به شخص صاحب‌نام است. 

گلایه هنرمندان نسبت به بی‌اخلاقی‌های فضاهای مجازی خلاصه به همین چند مورد نمی‌شود؛ هنرمندان در فضاهای متفاوت رسانه‌ای از فضای مجازی و ناامنی که در این فضاها وجود دارد، شکایت کرده اند. فرشید نوابی در جایی گفته بود: «به هر حال سوءاستفاده از عنوان برخلاف موازین اخلاقی است و باید به عنوان یک فرهنگ جا بیفتد که عنوان هر فرد فقط متعلق به خود اوست و کسی اجازه سوءاستفاده از آن را ندارد و باید برای این موضوع راهکار تعریف شود.»

سال‌ها قبل پلیس با ورود به مسأله و معضل 
کپی رایت‌های غیرقانونی فیلم‌ها و با جلوگیری از تکثیر غیرقانونی آن‌ها کمک بزرگی به سینما کرد. به نظر زمان آن رسیده این بار هم پلیس به فضاهای مجازی ورود پیدا کند و با اقدامهایی مثل  آموزش به کاربران و یا استعلام از صفحه‌های مجازی هنرمندان که با مدیریت و اطلاع آن‌ها اداره می‌شود با صفحه‌های مجازی که
 بی اطلاع از آن‌ها فعالیت می‌کنند، مبارزه کند. 

این مسأله هم به ناهنجاری‌های موجود پایان می‌دهد و هم با فرهنگسازی کاربران آن‌ها را در جهت استفاده درست از آن آموزش می‌دهد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.