گروه فرهنگی / فاطمه زارعی- کنکور؛ غول ۴۵ ساله علاقه‌مندان ورود به دانشگاه حالا پا به مرحله جدیدی گذاشته است، ...

 تب و تاب کنکوری‌ها برای بهترین انتخاب

 انتخاب رشته؛ دغدغه ای که این روزها بسیاری از داوطلبان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برای بهترین انتخاب حتی حاضرند مبالغ هنگفتی هزینه کنند.

هر چند کنکور با تصمیماتی که مسؤولان گذشته و فعلی نظام آموزشی کشور
 گرفته اند، رفته رفته کمرنگ تر می‌شود، اما تب «به یک دانشگاه خوب رفتن» همچنان میان داوطلبان بالاست.

بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، حالا تب انتخاب رشته سراغ داوطلبان آمده است. بر اساس تجربه شاید بتوان داوطلبان را به دو گروه تقسیم کرد: گروهی که خودشان با اعتماد به نفس و بی‌اعتنا به تبلیغات گول زننده مؤسسات غیرمجاز یا حتی دارای مجوز بر اساس علاقه شان انتخاب رشته می‌کنند و گروه دیگری که بیشترین شانس موفقیت شان را در کنکور انتخاب رشته منطقی و با اصول می‌دانند، بنابراین نزد مشاورانی می‌روند که بی‌حساب و بی‌کتاب با دریافت مبالغی به اصطلاح مشاوره می‌دهند و انتخاب رشته می‌کنند.

 

 مصایب انتخاب رشته پولی

در این گزارش سراغ گروه دوم و بازاری که برایشان داغ شده رفته‌ایم. شگردهای تبلیغاتی برای انتخاب رشته و البته نان را به تنور داغ چسباندن این روزها به اوج خود رسیده است. عده‌ای از داوطلبان خود را به این در و آن در می‌زنند تا بتوانند حتی در قبال پرداخت 200 تا 700 هزار تومان انتخاب رشته کنند.

 

 با وقت قبلی 200 هزارتومان

سراغ یکی از این محل‌ها برای انتخاب رشته رفتم. اصلاً مشخص نیست، این محل پیش از شروع انتخاب رشته و مشاوره دادن به داوطلبان مشغول به چه کاری بوده است! در را که باز می‌کنم با مکانی کمتر از 30 متر مواجه می‌شوم که عده ای داوطلب با پدر یا مادر یا تنها نشسته اند تا نوبت شان شود!

قیمت‌ها را که سؤال می‌کنم، همه چیز جالب تر می‌شود: مشاوره تنها 50 هزار تومان، مشاوره همراه انتخاب رشته البته با حضور خود داوطلب 100 هزار تومان و انتخاب رشته صرفاً با حضور مشاور و بدون دخالت داوطلب 200 هزارتومان!

جالب اینجاست که باید برای انتخاب رشته 30 دقیقه ای وقت هم گرفت، چون صف داوطلبان طولانی است و باید حق بقیه هم رعایت شود.

 

 مشاوره 700 هزارتومانی!

البته که پرداخت مبلغ 200 هزارتومان در مقابل مبلغ 700 هزارتومان هیچ به حساب می‌آید. این روزها برخی رسانه‌ها به دنبال گزارشهایی برای پرداخت انتخاب رشته پولی هستند. در یکی از این گزارشها آمده است که مشاور برای راهنمایی بین 30 تا 40 دقیقه مبلغ 700 هزارتومان دریافت می‌کند! مبلغی که مشخصاً ریشه در بی سر و سامانی این قبیل مؤسسات از سوی نظام آموزش عالی کشور دارد.

 

 کتاب سازمان سنجش هم چاپ شد!

در حالی که سازمان سنجش از این شیوه‌های انتخاب رشته کاملاً آگاه است و بارها و سالها اعلام می‌کند که داوطلبان گول مؤسسات ارایه دهنده خدمات انتخاب رشته را نخورند و حتی در سامانه خود اعلام کرده که با پرداخت مبلغ 18 هزارتومان کارشناسان این سازمان برای داوطلبان انتخاب رشته می‌کنند، اما بظاهر قیمت 18 هزارتومان و انتخاب رشته از سوی متولی برگزاری کنکور هیچ بازار گرمی نزد داوطلبان ندارد!

در این میان کتابی در کتابفروشی‌های میدان انقلاب به فروش می‌رود به نام کتاب انتخاب رشته سازمان سنجش که توسط انتشارات چکیده و با نام شرکت تعاونی سازمان سنجش به چاپ رسیده است! کتابی که ابتدا به معرفی رشته‌های هر گروه آزمایشی می‌پردازد و سپس با شیوه خود درباره نوع انتخاب رشته توضیحاتی ارایه داده است، اما بظاهر این کتاب مشتری خاصی میان داوطلبان نداشته است.

 

 مؤسسات غول پیکر چه می‌کنند؟

مؤسسات برگزار کننده دوره‌های آمادگی کنکور که همه آنها را می‌شناسیم، این روزها بیشتر از ساعت اداری خود کار می‌کنند و به نوعی پذیرای داوطلبان برای مشاوره در انتخاب رشته هستند. بنر بزرگ انتخاب رشته را می‌توانیم جلوی درِ ساختمان شان و تبلیغات رنگین را در سامانه 
اطلاع رسانی‌شان ببینیم. تلفنی با یکی از این مؤسسات صحبت می‌کنم و کارمند مؤسسه می‌گوید، ابتدا باید مشخصات داوطلبان ثبت شود و بعد از تعیین وقت به داوطلبان زنگ می‌زنند و برای مشاوره دعوت شان می‌کنند. این مؤسسات بسته کامل انتخاب رشته را در ازای دریافت مبلغی در اختیار داوطلبان می‌گذارند، اگر هم افراد علاقه‌مند باشند، می‌توانند با کمک مشاور انتخاب رشته کنند؛ البته این روش هم پولی است.

 

 بی مجوزها چه می‌کنند؟

چندی است که ارایه مجوز به مؤسسات آموزش عالی توسط دفتر آموزش‌های عالی آزاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگشته است، چون پیش از این دانشگاه علمی- کاربردی این اقدام را انجام می‌داد. برخی مسؤولان این وزارتخانه آموزشی در گفت و گو با خبرنگار ما از کلمه غیررسمی به جای غیرمجاز صحبت به میان آوردند و اعلام کردند که انتخاب رشته از سوی این مؤسسات غیررسمی است و مبالغی هم که دریافت می‌کنند، بی چارچوب است!

به عقیده یکی از مسؤولان وزارت علوم، راهی برای مبارزه با این مؤسسات وجود ندارد و کم کم با حذف کنکور بازار انتخاب رشته شان هم از سکه می‌افتد! اگر هم انتخاب رشته ای از سوی این مؤسسات صورت می‌گیرد به علت علاقه و مراجعه خود داوطلبان است!

این مسؤول تأکید می‌کند که وزارت علوم با برگزاری کلاسهای کنکور این شیوه انتخاب رشته مخالف است، اما متأسفانه این موضوع تبدیل به یک فرهنگ میان مردم شده است!

 

 اظهارات رئیس سازمان سنجش

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار ما تأکید می‌کند: داوطلبان بهتر است برای انتخاب رشته مشاوره کنند، اما شایسته تر این است که خودشان انتخاب رشته کنند.

او ادامه می‌دهد: ما سالهاست که می‌گوییم داوطلبان خودشان انتخاب رشته کنند و به هیچ مؤسسه و مشاوره‌ای برای این کار مراجعه نکنند، چون بهترین شخصی که می‌تواند این کار را انجام دهد، فقط خود داوطلب است که بر اساس علاقه اش رشته‌های موردنظر را به ترتیب اولویت علاقه انتخاب می‌کند.

رئیس سازمان سنجش می‌گوید: ما در سالهای گذشته دو بار سعی کردیم با این مؤسسات برخورد کنیم، اما تلاشها به جایی نرسید.

به گفته خدایی، برخی مؤسسات هم هستند که با کسب مجوز از آموزش و پرورش اقدام به انتخاب رشته می‌کنند و مشکلی برای مراجعه داوطلبان وجود ندارد، اما سایر مؤسسات از نظر ما غیرمجاز هستند و نباید به آنان مراجعه ای شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.