مریم احمدی شیروان: هفدهم شوال به مناسبت نبرد دلاورانه مولا علی(ع) با عمرو بن عبدود و یاد ایثار، شجاعت و از خود گذشتگی آن جهان پهلوان عالم امکان، ...

آرزوی ما رسیدن ورزش باستانی به بازی‌های آسیایی و المپیک است

 در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز فرهنگ پهلوانی و آیین زورخانه‌ای» نام گرفته شده است. به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با فرهاد طلوع کیان؛ رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای کشور که از نظر می‌گذرانید.

    هفده شوال، روزی خاص در تقویم رسمی کشور با نام فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای است؛ علت اهمیت و بها دادن به این ورزش از کجا نشأت می‌گیرد؟

روز 17 شوال به یُمن نبرد پهلوانانه جهان پهلوان عالم امکان، حضرت امیرمؤمنان امام علی(ع)، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور در گاهشمار رسمی کشور با نام «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای» درج شده که همه ساله به اهتمام فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای و ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی، سطح ملی و استانی به مدت یک هفته گرامی داشته می‌شود.

    هدف شما از تأسیس ستاد ملی ترویج فرهنگ پهلوانی چه بود؟ بيشتر چه اموری در آن پیگیری می‌شود؟

آیینهای پهلوانی و زورخانه ای ایران به عنوان میراث معنوی بشریت از سوی ایران در سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. مرام پهلوانی که از ویژگی‌های اخلاقی، انسانی و فرهنگی برخوردار است، قابلیت جهانی شدن دارد، بر پایه فرمایشهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج فرهنگ پهلوانی، از سال 1388 آیین‌نامه‌ای در شورای فرهنگ عمومی تصویب شد که درسال 1393 همین آیین‌نامه با عنوان «ترویج فرهنگ پهلوانی و توسعه ورزش زورخانه‌ای» تکمیل و اصلاح شد که بر این پایه شرح وظایف اختصاصی برای 44 نهاد، وزارتخانه و سازمان تدوین شد تا آموزه‌های اخلاقی فرهنگ پهلوانی در قالب امور فرهنگی، هنری، ورزشی، پژوهشی و رسانه‌ای به ترویج فرهنگ پهلوانی در سطح اقشار گوناگون کشور بپردازند.

ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی وظیفه هماهنگی، برنامه‌ریزی و گزارش‌گیری از 44 نهاد عضو این آیین‌نامه را بر عهده دارد که همه ساله همزمان با سالروز 17 شوال (روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای) از مدیران و مروجان فرهنگ پهلوانی در سطح ملی و استانی تقدیر می‌شود. شایان ذکر است، ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی در فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای مستقر شده است و با ابلاغهایی از سوی معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، رئیس و مدیر فرهنگی این فدراسیون به عنوان رئیس ستاد و دبیر ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی کشور منصوب شده‌اند و در سطح استانی هم، مدیران کل ورزش و جوانان و رؤسای هیأت پهلوانی و زورخانه‌ای به عنوان رؤسا ودبیران ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی استانها انتخاب شده‌اند و همچنین رؤسا ومدیران فرهنگی فدراسیونهای ورزشی به‌عنوان رئیس و دبیر ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی در سطح رشته‌های ورزشی منصوب شده‌اند تا شاخصه های فرهنگ پهلوانی در منشور اخلاقی این فدراسیونها تدوین شود و از مربیان و قهرمانان ورزشی مروج فرهنگ پهلوانی تقدیر شود.

    از پروژه جهانی سازی زورخانه چه خبر؟

از چندین سال پیش تلاشی برای بین‌المللی کردن ورزش زورخانه ای صورت گرفت و به همین منظور فدراسیون ورزشهای زورخانه ای در ایران راه‌اندازی شد که تا کنون 82 کشور دنیا فدراسیون رسمی زورخانه‌ای دارند، اما همچنان تلاش برای حضور ورزش پهلوانی و زورخانه  ای در مجامع ورزشی جهان، همچون المپیک و یا بازی های آسیایی به فرجام نرسیده است.

از سال 1393 با تفاهم‌نامه ای که فدراسیون کشتی و فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای با اتحادیه جهانی کشتی بسته‌اند، با توجه به ویژگی‌های جذاب و اقبال کشورهای گوناگون در سال گذشته، کشتی پهلوانی به گونه بین‌المللی در جام تختی برگزار شده که از دستاوردهای ارزشمند تلاشهای جهانی فدراسیون پهلوانی است، ثبت «آیین‌ های پهلوانی و زورخانه ای ایران» در یونسکو هم برای معرفی فرهنگ پهلوانی در سطح مجامع میراث فرهنگی، مراکز فرهنگی هنری و آکادمی ها و دانشگاه‌های داخلی و خارجی مؤثر بوده است.

     آرزوهای محقق نشده و کارهای در دست اقدام شما برای این ورزش پهلوانی چیست؟

از برنامه‌های آینده ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی و فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، گسترش فرهنگ پهلوانی و مدرن‌سازی شاخصه‌های این فرهنگ برای بهره‌برداری در سبک زندگی قشرهای گوناگون از جمله اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، مدیران، مربیان و ورزشکاران خواهد بود. حضور ورزش زورخانه ای در سطح بین المللی، المپیک و بازی های آسیایی، از آرزوهایی است که این اهالی ورزش ملی در سطح جهانی داشته و دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.