فاطمه   معتمدی:  قدس ویژه خراسان - کسب رتبه دوم جشنواره فارابی در رشته علوم انسانی، دانشجوی ممتاز دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد،  ...

دریافت جایزه ویژه ایرج افشار در دوره دکتری، دانشجوی برتر در جشنواره ملی برترینها در سال 92، استاد ممتاز گروه در دو سال 92 و 93، چاپ بیش از 23 مقاله در نشریات علمی و ارایه 6 مقاله در همایشهای ملی و بین‌المللی از جمله نکات درخشان کارنامه کاری یکی از نخبگان خراسان رضوی است.

عاطفه شریف، دارنده این موفقیتها متولد سال 61 در مشهد در یک خانواده مذهبی است که توانسته با پشتکار و تلاش، مدارج علمی را از کارشناسی تا پایان دوره دکتری  به طور پیوسته و بدون وقفه در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی طی کند.

وی که به واسطه همین موفقیتها از دیدگاه بنیاد نخبگان خراسان رضوی به عنوان یکی از نخبگان استان شناخته شده، اکنون در کسوت عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و به عنوان استادیار در این دانشگاه به تربیت دانشجویان مشغول است.

این جوان نخبه با اشاره به انجام کارهای پژوهشی متعدد از جمله  در سال 89  برای بخشی از طرح ملی زیارت اظهار داشت: بارها شده در انجام کارهای پژوهشی با مشکل مواجه شده و کارها طبق روال پیش نرفته بود، با این حال پشتکار و توکل بر خدا مانع انصراف از کارشد که البته حاصل آن در نهایت موفقیت بوده است.

مسیر بی‌راهه پژوهش

وی در خصوص مشکلات پیش روی پژوهش در استان تصریح کرد: به نظر می‌رسد، پژوهش دراستان و حتی در دانشگاه به بی‌راهه می‌رود؛ به عبارت دیگرمشکل اساسی این است که دانشگاه با جامعه ارتباط درست و لازم و ملزوم همدیگر را نتوانسته برقرار کند. آنچه در دانشگاه‌ها به عنوان کار پژوهشی انجام می‌شود، گاهی اوقات مسأله‌سازی است، در حالی که ممکن است آن مسأله نیاز روز نباشد، بنابراین حتی اگرآن کار پژوهشی انجام هم نمی شد، هیچ اتفاق خاصی در جامعه رخ نمی داد و خلأ آن احساس نمی شد.

افزایش دانشجویان و معضل پایان نامه فروشی

وی با بیان اینکه این آفتی است که دانشگاه‌ها با آن مواجهند، گفت: دلیل این مسأله به شمار دانشجویان بر می‌گردد، به طوری‌که تعداد دانشجویان مقطع  تحصیلات تکمیلی زیاد شده و موضوع دیگر متوجه بحث پایان نامه فروشی مطرح است که سبب شده ارزش کار پژوهشی تنزل یابد.

وی اضافه کرد: همچنین ارتباطی که باید بدنه پژوهش با متن جامعه برقرار کند، چندان قوی نیست و کمی نگری در دانشگاه سبب شده کیفیت خروجی‌های دانشگاه‌ها افت کند.

این بانوی موفق اضافه کرد: از سوی دیگر تقاضایی از سازمانها و دستگاه‌های اجرایی استان برای انجام کارهای پژوهشی توسط دانشگاه‌ها حداقل در حوزه نیروی انسانی وجود ندارد و مطالبات در این حوزه اندک است در حالی‌که باید این نهادها طرح مسأله و نیازهای کاربردی خود را مطرح  کنند تا دانشگاه با کارهای پژوهشی رفع مشکلات را نشان دهد.

وی در این خصوص که آیا به طور مصداقی می‌توان مواردی را دراستان  درحوزه علوم انسانی مطرح کرد که کار پژوهشی بتواند در این مسیر گره‌گشا باشد،گفت:به طور حتم می‌توان نمونه‌های زیادی را مطرح کرد. یکی از بحثها در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی یا همان رشته کتابداری سابق، سواد اطلاعاتی است که در این حوزه دانشجویان این رشته به خوبی می‌توانند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی این مهم را در جامعه محقق کنند و یا در بحث میزان  مطالعه در کشور و استان که یکی از دغدغه‌های مسؤولان است، بازهم این گروه با انجام کارهای پژوهشی می‌توانند در راستای ارتقای این وضعیت و افزایش مدت زمان مطالعه و علاقه مندی بدان مؤثر باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بودجه‌های کلانی در شهرداری برای انجام کارهایی از جمله نصب المانها هزینه می‌شود، در حالی‌که کار فرهنگی آن‌طور که باید و شاید انجام نمی‌شود، با این حال  کمتر از جامعه دانشگاهی به ویژه استادان و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی خواسته‌اند تا در این‌باره طرحی ارایه کنند، در حالی‌که با توجه به هزینه‌ها باید این موضوع را از دانشگاه مطالبه کنند تا اهداف با پایه پژوهش و تحقیقات توسط افراد خبره و اهل فن انجام شود.

 عوامل مؤثر در موفقیت

شریف در ادامه عوامل مؤثر در موفقیت خود را مواردی مانند توکل و کمک خداوند، برخورداری از دبیران و استادان دلسوز، داشتن انگیزه و برنامه، کمال طلب بودن، خوب گوش دادن و عملکرد مثبت خانواده دانست و گفت: به شخصه در هیچ کلاس کنکور و آزمونی جز مواردی که توسط مدرسه نمونه دولتی که درآن مشغول به تحصیل بودم، شرکت نکردم، البته در کنار کتابهای درسی، مطالعه کتابهای مرتبط را هم در برنامه کاری داشتم.

وی در این‌باره که آیا می‌توان شیوه و فرمول خاصی را برای درس خواندن ثمربخش  به جوانان در آستانه ورود به دانشگاه و یا موفقیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ارائه داد، گفت: با توجه به اینکه افراد با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین نمی توان شیوه خاصی را ارایه داد اما آنچه مهم است اینکه در انتخاب رشته به عامل علاقه، توجه جدی داشته باشند.

سهم مهم تلاش و برنامه به جای استعداد و هوش زیاد

وی درباره نقش و سهم داشتن استعداد بالا در موفقیت در کنکور و کسب مدارج تحصیلی خاطر نشان کرد: بسیار دیده شده است افرادی که هرچند چندان  باهوش نیستند، اما به واسطه تلاش زیاد و داشتن برنامه موفق‌تر از افرادی بودند که با وجود داشتن استعداد بالا و هوش زیاد، اما بدون برنامه بودند، بنابراین به جای توجه به استعداد و هوش صرف، باید سهم عمده را  به داشتن انگیزه و تلاش و برنامه‌ریزی اختصاص داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    2 0
    دروب بر انسان های شریف