عباسعلی سپاهی یونسی: قدس ویژه خراسان - جلسه تودیع و معارفه سرپرست سابق و مدیر کل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  ...

چرا کنکوری تک رقمی نداشتیم؟

فرصتی بود تا مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی  به انتقادها درباره نبودن دانش آموزان خراسان رضوی در بین رتبه‌های تک رقمی کنکور امسال پاسخ دهد.

سید‌جواد حسینی در ابتدای گفته‌های خود به نقش و رسالت کانون به عنوان یکی از سازمانهای زیر مجموعه آموزش و پرورش اشاره کرد و از این گفت که وزارت آموزش و پرورش  در همه دولتهای جهان عظیم ترین وزارتخانه است و در ایران هم 60 درصد کارکنان دولت در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند.

اما بخش مهم گفته‌های حسینی آن جا بود که موضوع نبودن دانش آموزان استان را در بین رتبه‌های تک رقمی کنکور امسال به میان آورد و گفت: اینکه روزنامه‌ها این موضوع را تیتر خود می‌کنند، مخالف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است که شخص اول کشور آن را ابلاغ کرده‌اند.

مدیر کل این را هم گفت که مبنای کار ما باید همین سند باشد و بر اساس آن چه در این سند آمده، هدف تعلیم و تربیت، رساندن انسانها به حیات طیبه است و برای رسیدن  به این حیات طیبه  باید به 6 حوزه تعلیم و تربیت  توجه کرد.

ادامه گفته‌های حسینی این بود که وقتی بنده و دیگران مسؤولیتی داریم، باید این 6 حوزه را پوشش بدهیم که شامل شناختی، اعتقادی و باورهای دینی، زیستی و تربیت بدنی، اقتصاد آموزش و پرورش و... است، ولی یک نفر در این کشور نمی‌آید این را بگوید و بپرسد که مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و دیگر استانها در این 6 حوزه چه کرده‌اند  و رتبه‌های تک رقمی کنکور را ویترین قرار می‌دهند.

 حسینی از قرار دادن رتبه‌های تک رقمی در سنجش وضعیت آموزش و پرورش انتقاد کرد و بعد ادامه داد: ما در رتبه‌های تک رقمی کنکور یک نفر هم نداشتیم  و آموزش و پرورش تهران بیشترین رقم را داشته است که رتبه اش در کنکور کشور رتبه 18 است، اما یزد سال قبل با اینکه تک رقمی نداشته است، اما رتبه اول کشور بوده است، هر چند این رتبه بندی هم جای بحث دارد.

وی با بیان اینکه رتبه کنکور استان مسیر رشد را طی می‌کند، تصریح کرد: سال قبل از مدیریت  بنده رتبه 10 کشور را داشتیم و سال قبل رتبه 9 را ، هر چند من این را افتخار نمی‌دانم، چرا که مسابقه کمی گرایی است.

وی افزود: در بحث تربیت دینی سال قبل و امسال 850 هزار دانش آموز استان در مسابقات احکام، نماز، قرآن و عترت شرکت کردند و رتبه اول کشور  را با فاصله زیاد از دیگر استانها کسب کردند.

حسینی از دیگر مقامهای کشوری که توسط دانش آموزان خراسانی در مسابقات سراسری همچون، سلامت و بهداشت روان، هنری و فرهنگی، علمی و جشنواره نوجوان خوارزمی،  گفت و تصریح کرد: در جشنواره جابربن حیان، رتبه اول و در جشنواره جوان خوارزمی  دانش آموزان خراسان رضوی رتبه دوم را کسب کردند، ولی روزنامه‌ها از سقوط علمی در استان تیتر می‌زنند.

رشد سپیداری دانش آموزان

حسینی که مشخص بود دل پری از نگاه اشتباه جامعه به  بحث آموزش و پرورش دارد، بر این نکته در گفته‌های خود تأکید کرد که باید شاهد تغییر نظام آموزش زده صرف به یک نهاد تربیتی و اجتماعی  باشیم  و وقتی به این نهاد می‌رسیم که ما عرصه‌های 6 گانه را با هم ببینیم که اگر این اتفاق رخ ندهد، دانش آموزان ما رشدی سپیداری خواهند داشت و انسانهایی تک محور رشد خواهیم داد که جامعه ای تک ساحتی را شکل می‌دهد و این نیز خلاف سند تحول است. مدیر کل بر این نکته نیز تأکید کرد که این تحول باید اتفاق بیفتد که اگر این اتفاق رخ ندهد،  همچنان تست زدگی، کنکور زدگی و نمره زدگی بلای آموزش و پرورش خواهد بود.در این مراسم همچنین محمود سلیمانی نیز دقایقی از 16 ماه حضور خود در سمت سرپرستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت و تصریح کرد: کانون از دستگاه‌های مهم فرهنگی کشور است، چرا که مهمترین عنصر قدرت نرم یک کشور، فرهنگ است.

وی افزود: از ابتدا هم قرار نبود بنده در این سمت بمانم و به جهت شرایط استان این مسؤولیت به بنده واگذار شد.

وی در ادامه با ابراز خوشحالی از 16 ماه خدمت خود در کانون این‌گونه گفت که: مهمترین عاملی که سبب شد این مدت را در خدمت دوستان باشم، غیر از اعتقادات شخصی، محبت تک تک همکارانم در کانون بود.

کاسه فرهنگ خالی!

محمد علی شامانی، نویسنده و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  هم خیلی کوتاه اما زیبا سخت گفت و بدون هیچ مقدمه ای سر اصل ماجرا رفت و گفت: گاهی باید در حوزه فرهنگی حرفهای تلخی زد و گفت که کاسه فرهنگ خالی است.

وی گفته‌هایش را این‌گونه ادامه داد که: به اصحاب سیاست بگویید، بدون بچه ها، فردایی نخواهد بود و بدون بچه ها، به هیچ جا نمی‌رسیم و متأسفانه سالهاست که آدرس غلط می‌دهیم .وی با تأکید بر اینکه این جاده ما را به مقصدی نخواهد رساند، افزود: قطار سیاست و سیاست زدگی سر از رضوان ثامن الحجج در نخواهد آورد.

جواد محقق به عنوان آخرین سخنران و مدیر کل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخن گفت و از این گفت که چرا مسؤولیت را پذیرفته است.

محقق در سه محور رابطه من و کانون، رابطه کانون و جامعه و رابطه جامعه با کانون سخن گفت و تأکید کرد: بیشتر مردم اطلاع دقیقی از مسؤولیت و فعالیت کانون ندارند و در این زمینه باید بیشتر کار کرد.

محقق گفته‌های خود را این‌گونه تمام کرد که من آمده‌ام تا در کنار همکارانم در کانون، در خدمت کودکان و نوجوانان استان باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.