قدس آنلاین: دائم در دست دوستان همسن و سالم گوشي هاي مدل بالا را مي ديدم و از اينكه يك گوشي مدل پايين داشتم خجالت مي كشيدم و براي اينكه پيش دوستانم كم نياورم دست به سرقت زدم .

سارق ۱۷ ساله:نمي خواستم پيش دوستانم كم بيارم!

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان به نقل از پایگاه خبری پلیس ، این سارق 17 سال بيشتر نداشت ، اما به قول خودش فرزند اول و نان آور خانواده بود و ماهي 1 ميليون درآمد داشت. محمد تا 8 سالگي با پدر و مادرش زندگي كرده بود و پس از آن پدر و مادرش از هم جدا شده بودند و وي مجبور شده بود به دليل اختلالات رواني پدرش 4 سال با عمويش زندگي كند.و برادر 14 ساله اش فعلا با پدرش زندگي مي كند.

محمد كه به جرم سرقت گوشي تلفن همراه دستگير شده بود در واحد مشاوره معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي شهرستان خميني شهر در شرح حالش با گريه هاي مكرر گفت:  پدرم به شدت عصبي بود و مرا تنبيه بدني مي كرد به طوريكه بعضي وقتها از پنجره آپارتمانمان آويزانم می كرد.

مادرم كه به اجبار دائي اش با پدرم ازدواج كرده بود نيز بعد از طلاق اعتيادش شديدتر ومعتاد به شيشه و هروئين شده بود و بعضا مشروبات الكلي مصرف مي كرد.او در اين قسمت به افراد در آستانه ازدواج توصيه نمود كه هيچگاه به اجبار ديگران و اقوام ازدواج ننمايند . چرا كه مادرم به اجبار دائي ام ازدواج نمود.

وضع مالي خوبي نداشتيم و گاهي اوقات دو روز نمي توانستيم غذاي خوبي بخوريم و به خاطر شرايط سخت مالي خود و مادرم، با وجوديكه معدل سال سوم راهنمائي ام ، 19 به بالا بود، ترك تحصيل نمودم و فعلا از اين كارم به شدت پشيمانم،البته خوشحالم كه فعلا در سنگ كاري مشغول به کار هستم.

 به همسالانم توصيه مي كنم  كه حتي در شرايط سخت مالي و فقر، درس خود را ترك ننمايند.چرا كه من اگر درس مي خواندم، چنين سرنوشتي پيدا نمي كردم.

همين شد كه براي كمك به مادرم عمويم را ترك و در سنگ كاري مشغول شدم. مادرم را جهت ترك اعتياد به كمپ معرفي ولي وي بعد از مدتي از كمپ فرار كرد و فعلا در منزل استيجاري با وي كه معتاد است، زندگي مي كنم. و به پدر و مادرها هم توصيه مي كنم كه مواظب رفتارهاي خود باشند چرا كه الگوهاي رفتاري فرزندانشان هستند.

اوقات فراقتم را بيشتر در قهوه خانه با مصرف قليان پر مي كنم و حدود دوسالي هم با دختري شياد دوست شدم كه به دليل درخواستهاي غيرمعقولش رابطه ام را  با وي قطع كردم و به نوعي از لحاظ عاطفي هم ضربه خوردم.

او درباره انگيزه اصلي اش از اين جرم سرقت گوشي تلفن همراه گفت:  دائم در دست دوستان همسن و سالم گوشي هاي مدل بالا را مي ديدم و از اينكه يك گوشي مدل پايين داشتم خجالت مي كشيدم و براي اينكه پيش دوستانم كم نياورم دست به سرقت زدم همين سرقت باعث شد تا جرأت پيدا كنم و باز هم دنبال اين كار بد بروم .

گاهي درمكانهاي مختلف وسوسه مي شدم و با ديدن گوشي هاي مدل بالا نمي توانستم جلوي خودم را بگيرم البته صاحبان اين نوع گوشي ها هم در نگهداري گوشي هايشان سهل انگاري مي كردند و انها را به امان خدا رها مي كردند تا اينكه يكبار در كافي نت و بار ديگر در يك مغازه ساندويچي، دو گوشي همراه مدل بالا كه توسط صاحبانشان در گوشه اي رها شده بود، سرقت كردم و سرانجام امروز توسط ماموران پليس شناسايي و دستگير شدم.

نظركارشناس مشاوره پليس

نوع روابط موجود در خانواده ، شيوه‌هاي تربيتي والدين ، شرائط و امکانات مختلف اقتصادي ، فرهنگي و ... خانواده، تمام ويژگيهاي نوجواني را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد بطوري که نوجوانهاي مختلف ويژگيهاي اين دوران را بر اساس تفاوتهايي که از لحاظ خانوادگي با يکديگر با شدت هاي متفاوتي دارا هستند، مي گذرانند.

شيوه سازگاري نوجوان با تغييرات حاصل از بلوغ در آنها متفاوت است و طول زمان نوجواني و ورود به مرحله بزرگسالي در خانواده‌هاي مختلف متفاوت است.

در خانواده‌هايي که شرايط مناسبي براي اين دوران بحراني مهيا مي‌کنند، فرزندان با ايمني بيشتري اين دوران را مي ‌گذرانند. مشکلات نوجواني کمتري را شاهد هستند و سريعتر از بقيه به پختگي و کمال فکري ، عاطفي و اجتماعي مي‌رسند. در حالي که در خانواده‌هاي نابسامان ، خانواده‌هاي زياد سخت‌گير و يا برعکس آسان گير دشواريهاي دوران بلوغ بيشتر بوده و اغلب رسيدن به يک هويت کامل فکري ، عاطفي و اجتماعي با تاخير همراه است.

در خانواده، نوجواني که مورد احترام قرار ميگيرد، ديگر  نيازي به سرقت براي كم نياوردن نزد دوستان، اسلحه و چاقو براي قدرتمند شدن و يا سيگار براي احساس بزرگي و قدرت ندارد.

 به ياد داشته باشيم که بزه و جرم و جنايت از احساس ضعف، احساس ناکامي، احساس تحت کنترل بودن و احساس مغبون شدن به وجود مي آيد و سرقت، اسلحه وچاقو، آتش و سنگ و يا مواد مخدر، جانشين احساس محترم بودن مي گردد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.