صنعت نساجی و پوشاک کشور با مشکلات زیادی روبرو است که شاید بیش از صنایع دیگر باشد و روز به روز کمرش زیر بار این مشکلات بیشتر خم می‌شود، این در حالی است که مسئولان و صنعتگران معتقدند این صنعت نیازمند بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات است که با لغو تحریم‌ها شرایط در این زمینه بهتر می‌شود.

کرکره تولید صنایع نساجی و پوشاک در آستانه پایین آمدن

به گزارش ایسنا، بسیاری از صنایع کشور این روزها درگیر رکود بازار هستند و علاوه بر مشکلات نقدینگی برای تولید، در زمینه فروش محصولات تولیدی خود نیز با مشکل مواجه‌اند، اما صنعت نساجی و پوشاک از جنبه‌های دیگری مثل بالا بودن قاچاق نیز تحت فشار است و باید با چند حریف قدرتمند خود در این میدان مبارزه بجنگد.

 

این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان نساجی و پوشاک، واحدهای تولیدی فعال در این صنعت را در آستانه تعطیلی توصیف می‌کنند و حتی معتقدند که تعداد زیادی از واحدهای تولیدی در حال حاضر تعطیل هستند که بعضا در این اظهار نظرها تعطیلی 70 تا 80 درصدی واحدها ادعا می‌شود.

 

کمبود نقدینگی، صنعت را به زانو درآورده است

 

اولین مشکلی که تقریبا تمامی صنایع کشور در وضعیت فعلی با آن مواجه‌اند، بحث تامین سرمایه در گردش و نقدینگی برای تولید است که باعث شده تعدادی از واحدهای تولیدی به تعدیل نیرو بپردازند با ظرفیت‌های پایین کار کنند یا حتی کرکره کارگاه خود را پایین کشیده و آن را تعطیل کنند.

البته آن طور که دولت اعلام کرده است، در سال گذشته میزان تسهیلات تعلق گرفته به بخش صنعت از رشد خوبی برخوردار بوده اما به نظر می‌رسد که این مقدار تسهیلات هم مرهمی بر دردهای تولید کشور نیست.

به همین دلیل توجه بانک‌ها به بخش صنعت بیشتر شده و بر اساس آنچه که منابع دولتی اظهار کرده‌اند، سهم صنعت از تسهیلات بانکی امسال 10 درصد بیشتر از سال قبل خواهد بود و به 40 درصد می‌رسد، اما هنوز با وجود این اتفاقات مشکل در بخش های مختلف وجود دارد و واحدهای تولیدی صنعت نساجی و پوشاک نیز به شدت از این موضوع رنج می‌برند.

 

 

رکود بازار به صنایع ضربه زده است

 

مدتی است که به طور کلی بر اقتصاد کشورمان رکود حاکم شده و خرید مردم کاهش یافته است؛ هرچند که تعدادی از کارشناسان امر معتقدند که بازار در حال حاضر به حالت منطقی درآمده و هر کسی در حد نیاز خود محصولات تولیدی را می‌خرد، اما به هر حال خرید محصولات مختلف در میان مردم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

این موضوع سبب شده کالاهای تولیدی بسیاری از واحدها در انبارهایشان ذخیره شود و نتوانند آن‌ها را به فروش برسانند و به تبع آن تولید آن‌ها نیز با کاهش مواجه شود.

البته در صنعت نساجی یکی از اعضای انجمن صنایع نساجی کشور معتقد است که امسال کارخانه‌ها برخلاف سال‌های گذشته به تعطیلی یک ماهه رفته‌اند.

احد کرمانی، عضو انجمن صنایع نساجی در این باره اظهار کرد که هر سال در فصل تابستان، کارخانه‌های نساجی با تعطیلی یک یا دو هفته‌ای روبرو بودند ولی امسال به دلیل رکود بازار و انباشت کالا در این کارخانه‌ها، تعطیلی برخی کارخانه‌ها به یک ماه نیز رسیده است.

به گفته وی در حال حاضر مدت زمان انباشت کالا در کارخانه‌های نساجی از یک ماه و نیم تا شش یا هفت ماه نیز طول می‌کشد و این مسئله باعث توقف تولید در برخی مقاطع زمانی شده است.

به این ترتیب می‌توان گفت که به هر صورت باید تلاش شود تا میزان تولید کارخانه‌ها با فروششان متناسب شود، حال یا برنامه‌ای برای افزایش خرید مردم در نظر کرفته شود یا اینکه کارخانه‌ها تولیدات خود را کاهش دهند.

 

جای صادرات کجاست؟

 

راهکار سومی که بهترین راهکار برای فرار تولیدکنندگان نساجی و پوشاک از راکد بودن بازار است، توجه بیشتر به صادرات و بهبود بازاریابی برای افزایش بیشتر بازارهای صادراتی است.

این در حالی است ایران با وجود اینکه در گذشته به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم نساجی در دنیا به شمار می‌رفته و آینده روشنی برای صنعت نساجی آن پیش‌بینی می‌شد، این روزها جایگاه چندانی در میان تولیدکنندگان نساجی و پوشاک ندارد.

از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی ایران سبب شده است تا این بازار به دست رقبای قدرتمندی چون ترکیه، چین، پاکستان و ... بیفتد که جداسازی این بازار از دست این کشورها بسیار مشکل است.

در این زمینه نیز می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین نکات توجه به به روز‌آوری ماشین آلات نساجی و در پی آن طراحی و مد و توجه به کیفیت کالاهای تولیدی است.

اخیرا گلناز نصراللهی، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنفرانس بین المللی "تکنولوژی آلمان به دیدار صنعت نساجی و فرش ایران می‌آید" ابراز امیدواری کرده است که ایران و آلمان بتوانند همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه نساجی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از ماشین آلات مورد استفاده در کارخانه‌های ایران ساخت آلمان است، گفت: مسائلی مانند خدمات پس از فروش و همچنین قیمت مناسب ماشین آلات از دغدغه های اصلی صاحبان این صنایع است که بایستی مورد توجه سازندگان ماشین آلات آلمانی قرار گیرد.

 

طراحی و مد، پاشنه آشیل پوشاک ایران

 

ایران در بحث پوشاک از مواد اولیه بسیار مرغوب و خوبی برخوردار است و به همین دلیل می‌تواند کالاهایی با کیفیت بالا را تولید کند، اما یکی از مشکلات اصلی صنعت پوشاک کشور نظام طراحی کالاهای تولید شده است.

هرچند که در سال‌های اخیر سعی شده تا توجه ویژه‌ای به بخش طراحی و مد در زمینه پوشاک شود و نمایشگاه‌های زیادی نیز در این باره برگزار شده است، اما می توان گفته که ایران هنوز از لحاظ طراحی از رقبای خود در عرصه پوشاک فاصله بسیاری دارد.

بنابراین توجه به بخش طراحی باید یکی از اصول مهم این صنعت باشد و بتوان با استفاده از تکنیک طراحان خوب دنیا آن‌ها را بومی سازی کرده و صرفا از بحث کپی کاری بیرون بیاییم.

 

درد مضمن قاچاق بر جان نساجی و پوشاک

 

در نهایت بزرگ‌ترین مشکلی که صنعت نساجی و پوشاک ایران همواره با آن درگیر بوده است، میزان بالای کالای قاچاق در بازار داخلی است.

دولت در سال‌های گذشته برای حمایت از صنعت نساجی و پوشاک کشور تعرفه بالایی را برای واردات پوشاک و محصولات نساجی در نظر گرفت، اما همین امر سبب شد تا میزان قاچاق به شدت افزایش یابد، تا جایی که به گفته مسوولان این حوزه، واردات رسمی پوشاک عملا جای زیادی در میان کالاهای خارجی موجود در کشور نداشته باشد.

این در حالی است که گفته می‌شود در بخشی از واردات رسمی نساجی و پوشاک نیز بداظهاری صورت گرفته و اجناس دیگری را به جای محصول اظهار شده وارد می‌کنند.

البته در مدت اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری‌هایی را برای بررسی راهکارهای ممکن برای کاهش قاچاق انجام داده است، اما تاکنون راهکاری به صورت رسمی برای این موضع اعلام نشده است.

هرچند که گفته می‌شد قرار است سیستم فروش پوشاک به صورت بارکد‌گذاری روی محصولات وارداتی اجرا شود تا از فروش کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها جلوگیری شود.

البته این موضوع با سختی‌های بسیاری همراه است، اما در صورتی که تا حدودی هم موفق باشد، می‌تواند کمک زیادی به بخش پوشاک کشور کند. موضوع اصلی این است که دولت باید در ابتدا نقشه راهی را برای به ثمر رساندن اهداف صنعت نساجی و پوشاک کشور تدوین کند و گام به گام بر اساس آن پیش رود تا بتواند این صنعت را از منجلابی که در آن فرو رفته برهاند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.