عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان گفت: در برجام در حوزه دفاعی آسيب پذيری ايجاد كردند و در حوزه دانش برای ما محدوديت وحشتناك به وجود آوردند و تلاش كردند كلاه بزرگی را سر ما بگذارند.

بررسی برجام در مجلس و شورای امنیت ملی/درحوزه دفاعی آسیب پذیر شدیم

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه در جمع اساتید مرکز نوآوری پژوهشگاه شاخص پژوه با بیان اینکه موضوع علم و دانش یک بحث مبنایی است و یک عده شعار آن را می دهند ولی عمل نمی کنند، اظهار کرد: مهم این است که ما باید جای خود را در جبهه بندی موجود جهانی و منطقه ای پیدا کنیم زیرا ممکن است ما در هر عرصه ای جای خود را اشتباه پیدا کرده باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بحث هسته ای و بعد علمی آن یک سری مقدماتی دارد، گفت: ما در بدو پیروزی انقلاب اسلامی با دو گروه کشور در جهان مواجه بودیم. یک، کشورهای سلطه گر و دو، کشورهای سلطه پذیر اما انقلاب اسلامی کشورهای سومی به نام سلطه ستیز را بنا نهاد و به مرور مشاهده کردیم کشورهای سلطه پذیر ضعیف تر و کشورهای سلطه ستیز قوی تر شدند.

زاکانی گفت: بوش پدر در سال ۱۹۹۱ نظم مهم جهانی را اعلام کرد و سه ماه بعد شوروی فرو پاشید سپس در شهریور سال ۸۰ بوش پسر گفت ما به دنبال خاورمیانه بزرگ هستیم. رهبر انقلاب در همان سال ها فرمودند سومین گام آمریکا پس از عراق و افغانستان یا مصر و یا عربستان است که بسیاری از این سخن رهبری تعجب کردند چراکه همه فکر می کردند گزینه بعدی آمریکا، ایران است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه آمریکایی ها دروازه ورود به منطقه را مدیترانه و خلیج فارس می دانستند تاکید کرد: سال ۸۷، ۹۰، ۹۱ و ۹۳ به غزه حمله شد اما این حملات شکست خورد. ابرقدرتی که سال ۷۰ می گفت دنیا را می خواهیم تحت سیطره خود بگیریم سال ۹۳ در غزه گرفتار شد و خاورمیانه بزرگ آنها به یک باریکه غزه تبدیل شد که باز هم حریف مردم باریکه غزه نشدند.

وی افزود: در حوزه جهان اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو نماد اسلامی داشتیم. یکی ترکیه که رویکردی سکولار داشت و دوم کشورهای متحجر از جمله عربستان. امام در سال ۵۷ با طرح اسلام ناب محمدی پایه گذار سومین جریان اسلامی شدند و امروز می بینیم که ترکیه در شرایط بحران و گسست قرار دارد و عربستان وضعیت ذلت باری پیدا کرده است.

زاکانی گفت: برای سعودی ها مواجهه با مردم یمن یک امر غیر ممکن است. بازنده این معادله کاملا مشخص است زیرا مردم یمن سازمان یافته هستند ولی عربستان و سران آنها در کاخ شیشه ای نشسته اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضلات و مشکلات کشور گفت: مشکلات متعدد ایران بیشتر جنبه های داخلی دارد و بخشی از آنها نیز مربوط به جنبه های خارجی است. ما باید همواره تهدیدهای خارجی را برای خود تبدیل به فرصت کنیم. مثلا می توانیم کشور را از جنبه دولتی شدن و حصارکشی رها سازیم.

وی ادامه داد: وقتی صحنه نزاع و کشمکش را در سطح جهانی و منطقه ای نگاه می کنید می بینید نگاه امام و رهبر معظم انقلاب یک نگاه تمدنی است که طریق شکل گیری این تمدن را تهیه الگویی بومی و علمی می دانند تا بتواند پاسخ نیاز جامعه بشری را بدهد و تمدن اسلامی را بسازد.

زاکانی نقش علم و فناوری در طبقه بندی جهانی را نقشی درجه یک دانست و گفت: در دهه ۷۰ دو نوع تقسیم بندی وجود داشت. یک تقسیم بندی که آمریکایی ها مطرح می کردند این بود که طبقه بالای جهانی آمریکا قرار دارد و همه کشورهای جهان در طبقه زیرین هستند. یک نگاه هم مربوط به روسیه و اروپایی ها بود که معتقد بودند آمریکا در طبقه اول جهانی است و ما در طبقه دوم هستیم و طبقه سوم مربوط به کشورهای سلطه پذیر و دیگر کشورها است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: منطق این تقسیم بندی علم و فناوری و رشد علمی آمریکا بود در واقع آنها مولفه های قدرت خود را تنها منوط بر علم و فناوری می دانستند.

وی خاطرنشان کرد: مولفه های قدرت ما تنها علم و فناوری نیست چراکه انسان های موحد در جامعه اسلامی اولین مولفه قدرت را خدا و عنایت ائمه معصومین می دانند. دومین مولفه از نگاه ما منطق درست اسلامی است که همان قدرت نرم ما محسوب می شود. سومین مولفه رهبری عالی اسلامی است که در دست امام زمان (عج) قرار دارد و در دوران غیبت در دست ولی فقیه است. چهارمین مولفه قدرت مردم هستند زیرا انقلاب اسلامی قابلیت های مردم را نشان داد و اینکه اسرائیل نمی تواند به ما تعرض کند این است که از قدرت مردمی و توده ای مقاومت می هراسد.

زاکانی در ادامه گفت: پنجمین مولفه قدرت سرمایه های مختلفی است که این خطه برای ما به ارمغان آورده و همان نگاه تمدنی امام (ره) است تا ما بتوانیم با موضع بالایی با دنیا صحبت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از محل های نزاع ما با دنیا موضوع فناوری هسته ای است خاطرنشان کرد: ما ده ها محل نزاع داریم و بحث های منطقه ای یکی دیگر از محل های کشمکش ما با جهان سلطه است. به همین دلیل از سال ۸۹ سلطه گران در سوریه با انقلاب اسلامی درگیر شدند ولی تاکنون زورشان نرسیده است.

وی افزود: موضوع هسته ای به عنوان یکی از ابعادی است که کشور توانسته شکوفایی خود را در این زمینه متبلور کند زمانی ما را با مصر مقایسه می کردند در صورتی که امروز می بینیم در خیابان های قاهره ۲.۵ میلیون نفر کارتن خواب وجود دارد. ایران پس از انقلاب توانست از تمام فرصت های خود امکان رشد فراهم کند.

زاکانی تاکید کرد: ما در این مسیری که در بحث هسته ای هستیم از نگاه جامعه سلطه گر نباید باشیم اما در نهایت حق خود را گرفتیم و آنها می گویند این اتفاق نباید می افتاد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از چیزهایی که جامعه سلطه دنبال می کند این است که ایران از یک موضع فعال به یک موضع انفعال برسد می خواهند در مقوله علم برای ما انسداد ایجاد کنند و مانع رشد علمی کشور شوند زیرا می دانند رشد علمی ایران را به یک قدرت بلامنازع تبدیل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه توافق برجام ابعاد مختلفی از جمله مسائل اقتصادی دارد گفت: آنچه ما در مجلس به آن تاکید کردیم این بود که تحریم ها برداشته شدنی نیست. مثلا تحریم سوئیفت هشت سال آینده لغو خواهد شد. عادی شدن معاملات دلاری هشت سال دیگر عادی می شود و سایر موارد تحریم نیز به راحتی می تواند از سوی کشورهای تحریم کننده بازگشت پذیر باشد.

زاکانی گفت: در توافق برجام برای ما در حوزه دفاعی آسیب پذیری ایجاد کردند و در حوزه علم و دانش برای ما محدودیت های وحشتناک ساختند و تلاش کردند کلاه بزرگی را سر ما بگذارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بحث تحقیق و توسعه در توافق برجام اشاره کرد و گفت: در این حوزه برای ما محدودیت زیادی ساختند یعنی تا ۱۰ سال حق ساخت سانتریفیوژ نداریم.

وی ادامه داد: در موضوع جابجایی سانتریفیوژها و انتقال آنها به انبار آنچه که علی اکبر صالحی در مجلس به ما گفت ۸۰ درصد سانتریفیوژها از بین می روند. ما هشت سال نمی توانیم درجات بالاتر مانند IR۸ سانتریفیوژ بسازیم و پس از هشت سال تنها می توانیم ۳۰ زنجیره سانتریفیوژی ایجاد کنیم و سپس مجوز داریم هر سال تنها ۲۰۰ سانتریفیوژ تولید داشته باشیم.

زاکانی تاکید کرد: آنچه در حوزه فناوری هسته ای برای ما اتفاق می افتد تنها به اندازه تولید برق ۳۰ مگاواتی اراک خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرگونه مواد و دستگاه هایی که کاربرد دوگانه داشته باشد باید از کانال مشخصی خریداری شود در واقع آنها برای ما گلوگاهی گذاشتند که کسی نتواند در حوزه علمی به ما کمک کند. ما در این حوزه با یک جنگ تمام عیار علمی با غرب دست و پنجه نرم می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پیشرفت علمی مانع تراشی کردند و کار را به سمتی برده اند که می خواهند برای ما پاشنه آشیل بسازند.

زاکانی با تاکید بر اینکه صالحی در مجلس به ما گفت بروید دعا کنید این توافق بهم بخورد زیرا چیز خطرناکی است گفت: توافق برجام در حوزه علم و فناوری آسیب های جدی به ما می زند و برای ما رکود علمی به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از آفت هایی که در کشور داریم مواجه نگاه سیاسی با منافع ملی است. منافع ملی مردم فراتر از چپ و راست قرار می گیرد و از این منظر متاسفانه برای حوزه علم و فناوری مصلحت سنجی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: من نمی خواهم بگویم تیم مذاکره کننده هسته ای خائن است اما باید گفت اینها زورشان نرسیده است و ما باید به آنها کمک کنیم تا سطح شان را بالا ببرند.

زاکانی با بیان اینکه صحبت های صالحی درخصوص مسائل هسته ای اصلا علمی نیست گفت: وی حرف های نادرستی می زند. صالحی می گوید ما در فردو می خواهیم یک مرکز فیزیک پیشرفته درست کنیم. وقتی از فردو سخن می گویید باید بدانید که با نطنز متفاوت است. ما در فردو ۴۰ متر زیر زمین تاسیسات ساختیم و ۹۰ متر بر روی این سطح کوه آتشفشانی قرار دارد و آمریکایی ها بمبی ندارند که بخواهد این مرکز را نابود کند برای همین همواره درخصوص فردو اظهاراتی را مطرح می کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: صالحی فردو را جمع کرده و آن را تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی کرده است کجای جهان ۱۳۰ متر زیر زمین تحقیقات می کنند و امروز حرف های عجیب و غریب می زنند و می گویند فردو را برای مرکز تحقیقات فیزیک پیشرفته ایجاد کرده ایم.

وی افزود: امروز کل سازمان انرژی اتمی یک مسئول حراست دارد که هیچکس بدون اجازه آن نمی تواند حرف بزند، این آقا هیچ تخصصی در موضوع هسته ای ندارد. من به شما بگویم آن کسی که برای ما غنی سازی ۳.۵ درصد را بوجود آورد امروز در آب و فاضلاب کار می کند. من چند بار با او صحبت کردم و مطلع شدم وی را از صنعت هسته ای بیرون کردند.

زاکانی با بیان اینکه متاسفانه برای صالحی این موضوع بد تمام می شود زیرا کم کم حقایق مشخص خواهد شد، گفت: آقای صالحی می گوید غنی سازی برای ما سه برابر قیمت تمام می شود و لازم نیست غنی سازی کنیم. باید برویم و از دنیا بخریم اما ما می گوییم آمریکا امروز با جمهوری اسلامی در جنگ است پس چطور می آید به ما کمک کند؟

دبیرکل رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه موضوع مبارزه با فساد و مشکلات معیشتی مردم با نگاه های سیاسی حل نمی‌شود، گفت: در زمان احمدی نژاد دولت بین مردم پول توزیع می کرد و قانون را رعایت نمی کرد؛ چراکه به این مساله نگاه سیاسی داشت.

وی افزود: امروز هم دولت یازدهم می گوید یارانه پردرآمدها را حذف نمی کنم؛ چراکه برای ما هزینه سیاسی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح تحول سلامت و مشکلات مربوط به آن تاکید کرد: من وقتی با مسئولین سازمان برنامه بودجه صحبت می کنم می گویند همان بلایی که یارانه ها بر سر دولت آورد، طرح تحول سلامت برای دولت ایجاد می کند، زیرا دولت منابعی ندارد که وارد این طرح کند در نهایت طرح تحول سلامت برای دولت تبدیل به یک بحران می شود.

زاکانی تصریح کرد: من با یکی از وزرای مربوطه صحبت می کردم و وی می گفت طرح سلامت پاشنه آشیل دولت شده و برای ما فاجعه‌ بار است.

وی با تاکید بر اینکه نمی توانیم فساد را با بحث های سیاسی حل کنیم، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال احمدی نژاد قبل از پیروزی اش در انتخابات شعار مبارزه با فساد را می داد، اما وقتی وارد سیاست شد، برای اطرافیان خود حریم کشید. این یعنی نگاه سیاسی به موضوع مبارزه با فساد.

نماینده مردم تهران در مجلس به اتهامات منتسب به وزیر نفت اشاره کرد و گفت: وزیر نفت کسی بود که در زمان وزارتش قرارداد کرسنت اتفاق افتاد که یک فاجعه ملی است و تا امروز ۲.۸ میلیارد دلار به ما خسارت زده است و بین ۱۴ تا ۳۵ میلیارد دلار در دادگاه محکوم شده ایم.

زاکانی افزود: یکی از علت های مخالفت ما با وزیر نفت این بود که اگر زنگنه به عنوان وزیر انتخاب شود در کرسنت محکوم خواهیم شد؛ چراکه معاون وی یعنی آقای جوادی در سال ۸۴ در پاریس کرسنت را امضا کرده است، اما زنگنه در مجلس به ما گفت من ظرف دو هفته این موضوع را حل می کنم.

وی با بیان اینکه من ۲۴ ساعت در مورد وزیر نفت قبل از جلسه رأی اعتماد مطالعه کردم و جلسه گذاشتم، تاکید کرد: زنگنه در جلسه رأی اعتماد اعلام کرد من در پرونده کرسنت حاکمیت سرزمینی را نقض نکردم، اما من در همان جلسه سند وزارت امور خارجه را به لاریجانی نشان دادم که مشخص می کرد آن آقا دروغ می گوید ولی لاریجانی اجازه نداد که ما این موضوع را مطرح کنیم. اتفاقا رئیس مجلس در این زمینه خلاف قانون عمل کرد و اگر ما می خواستیم حرفمان را بگوییم باید مجلس را بهم می زدیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه نگاه سیاسی مانع مبارزه با فساد می شود، تصریح کرد: در یک جامعه الگو همواره باید عدالت برقرار باشد و هیچگاه ما نمی توانیم با بحث های سیاسی، عدالت را در کشور محقق کنیم.

زاکانی با اشاره به بحث تحریم ها در توافق برجام گفت: تحریم ها با برجام برداشته نمی شود و هر زمانی ۱+۵ اراده کند تحریم ها بازمی گردد و حتی اگر ما شکایت کنیم علیه خودمان تمام می شود. چطور آمریکایی ها می توانند یک بازی بین کنگره و دولت بسازند، اما ما نمی توانیم در ایران چنین چیزی را پیاده کنیم؟ آیا باید آنها اشتباه کنند و سپس ما بگوییم چشم؟ ببینید نقاط ضعف داخلی با برجام حل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب راه را برای نقد توافق هسته ای باز کرده اند، توضیح داد: دولت اصرار داشت این توافق به سرعت به تصویب برسد، اما رهبر معظم انقلاب فرمود باید مجاری قانونی و علمی این توافق را بررسی کنند. رهبر معظم انقلاب هیچگاه نفیا و اثباتا موضعی در قبال توافق هسته ای نداشتند، اما موضع حمایتی ایشان از تیم هسته ای و مبارزه با آمریکا همواره در کلام ایشان بوده است.

این نماینده اصولگرا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید توافق برجام را بررسی کنند؛ چراکه ابعاد این توافق هنوز مشخص نشده است و حقوقدان‌ها باید بیایند و معلوم کنند که ما در مذاکرات چه تعهداتی را داده ایم و در قبال آن چه چیزی را به دست می آوریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.