یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید برنج در سال‌جاری حداقل ۱۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت، از کاهش ۴۰ درصدی سطح زیرکشت این محصول خبر داد.

افزایش ۱۰۰ هزار تنی تولید برنج/ سطح زیرکشت ۴۰ درصد کاهش یافت
کراپ‌شده - برداشت برنجمدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با مهر در مورد پیش بینی‌های انجام شده برای میزان تولید برنج در سال‌جاری اظهارداشت: میزان تولید برنج در سال‌جاری بین یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن خواهد بود و نسبت به میزان تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن سال قبل، حداقل حدود ۱۰۰ هزار تن افزایش دارد.

کاوه خاکسار اضافه کرد: با وضعیت آب مزارع در گیلان و مازندران، نگران بودیم که در تولید با مشکل مواجه شویم اما خوشبختانه بارندگی اخیر اتفاق خوبی بود و این نگرانی را رفع کرد، البته مقداری هم خسارت وارد کرده اما میزان آن چشگمیر نیست.

این مقام مسئول درباره خسارت سیلاب اخیر به شالیزارهای برنج با بیان اینکه بین ۸  تا ۱۰ درصد شالیزارها دچار خوابیدگی شده‌اند، اظهارداشت: خوابیدگی خسارتی به تولید وارد نمی‌کند ولی برداشت محصول، به‌ویژه برداشت مکانیزه را مشکل کرده است و بنابراین هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه به طور کلی تولید تحت تاثیر بارندگی‌های اخیر قرار نگرفته است، اضافه کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد حدود ۲۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان گیلان دچار خوابیدگی شده‌اند، ضمن اینکه بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی تحت تنش خشکسالی به شرایط عادی برگشته‌اند.

واردات برنج همچنان ممنوع است

مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی در واکنش به میزان واردات برنج در ۴ ماهه نخست سال‌جاری اضافه کرد: ما در این رابطه نامه‌ای برای گمرک ارسال کرده‌ایم تا مشخص شود این واردات بر چه اساسی انجام شده است.

خاکسار با بیان اینکه واردات مذکور فقط می‌‌تواندمربوط به ثبت سفارش‌های سالیان قبل باشد، تصریح کرد: ما در مورد غیررسمی بودن این واردات حرفی نزده‌ایم، واردات رسمی است اما سئوال وزارت جهادکشاورزی این بوده که برچه اساسی و با چه مجوزی انجام شده است؟ آیا براساس ثبت سفارش‌های قبلی بوده است؟

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه واردات برنج همچنان ممنوع است، اظهار داشت: واقعیت این است که ما در دو ماه اخیر به دلیل آنکه قیمت برنج مقداری افزایش یافت، نگران بودیم که اتفاق خاصی رخ دهد اما خوشبختانه مساله‌ای پیش نیامد.

وی با بیان اینکه برداشت برنج حداکثر تا پایان شهریورماه ادامه دارد، افزود: بحث واردات در زمان برداشت مطرح نیست، و برنج در زمان برداشت نباید وارد و توزیع شود.  

خاکسار اضافه کرد: باید بین تولید داخل و نیاز کشور رابطه‌ای منطقی برقرار کرد، ‌میزان تولید و نیاز هر کدام یک عدد مشخص است. اگر تولید به اندازه کافی باشد، نیازی به واردات نیست، در غیر این‌صورت باید واردات انجام شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه واردات باید حتما مدیریت شود، افزود: واردات نباید هیچ لطمه‌ای به تولیدکننده وارد کند، یعنی این اقدام زمانی انجام شود که فصل برداشت نیست، ضمن اینکه واردات باید به اندازه نیاز باشد.

خاکسار با اشاره به اینکه فقط در سال ۹۲ خیلی بیشتر از میزان نیاز واردات برنج انجام شد، گفت: متاسفانه در اکثر آمارها واردات سال ۹۲ کمتر از میزان واقعی آن اعلام می‌شود و بنده علت این امر را نمی دانم که چرا برخی آمار واردات ۹۲ را یک میلیون و ۵۹۰ هزارتن عنوان می‌کنند در حالی‌که‌ در این سال حدود یک میلیون و ۹۶۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است.

هزینه تمام شده تولید برنج کیفی

این مقام مسئول، قیمت برنج را در حال حاضر، متعادل دانست و با اشاره به اینکه امسال قیمت این کالا چندان گران نشده است، افزود: قیمت برنج درجه یک و ممتاز کیلویی ۸۵۰۰ تومان و با توجه به اینکه هزینه تولید یک کیلوگرم برنج کیفی برای کشاورزان بین ۵۳۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان است، این قیمت گران نیست، ضمن اینکه برنج پس از تولید فراوری می‌شود و بخش زیادی از قیمت آن به تولیدکنندگان نمی‌رسد.

‌ ‌وی با اشاره به اینکه عده‌ای واسطه در این میان هستند و مبالغ حاصل از فروش برنج در جیب کشاورز نمی‌رود، گفت: معمولا زمانی که به ابتدای فصل برداشت و ورود محصول جدید می‌رسیم، مقداری قیمت‌ها تغییر می‌کند.

خاکسار با بیان اینکه کسانی که آن زمان مسئول بودند باید دلیل این واردات را بیان کنند، ادامه داد: برنج دومین محصول پر مصرف زارعی بعد از گندم در کشور است و در بسیاری از مراسم‌ها به خصوص اعیاد مذهبی، جشن‌ها و عزارداری‌ها مصرف می‌شود، همچنین در اماکنی مثل رستوران‌ها، پادگان‌ها و دانشگاه‌ها یکی از غذاهای اصلی برنج است که همه این موارد باید در محاسیه مصرف سرانه مدنظر باشد و نباید تنها برنج مصرفی خانوار را مورد توجه قرار داد که براین اساس، مصرف سرانه برنج در کشور ۳۸ کیلوگرم است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما باید همواره یک ذخیره استراتژیک برنج داشته باشیم، افزود: معمولا ما بین یک میلیون و ۷۰۰ تن تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید و حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون تن نیاز داریم و این، به جز آن میزانی است که باید ذخیره شود.

خاکسار اضافه کرد: البته ممکن است یک سال مقداری بیشتر تولید کنیم و میزان واردات‌مان کمتر شود اما معمولا در همین حدود است، ضمن اینکه همواره باید کیفیت و سلامت برنج‌های وارداتی مورد توجه وزارت بهداشت قرار بگیرد.

کم‌آبی گریبان‌گیر استان‌های شمالی هم شد

وی درباره وضعیت آب شمال کشور با بیان اینکه سال قبل شرایط مساعدتر از امسال بود، افزود: امسال وضعیت آب در شمال نامساعد بود و در این زمینه با مشکل زیادی مواجه بودیم. در سال‌جاری ما مزارع رها شده‌ای داشتیم که کشاورزان نتوانستند آنجا کشت انجام دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما بارها اعلام کردیم با کمبود آب مواجه هستیم و جایی هم که آب نیست، نباید کشت انجام شود حتی اگر آنجا شمال کشور باشد، خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی فقط از کشت برنج در گیلان و مازندران حمایت می‌کند اما هم اکنون خود این دو استان نیز درگیر مشکل کم آبی هستند، جایی هم  که آب نیست، باید محصولی کشت شود که نیازمند آب کمتری است.

وی با بیان اینکه در طرح خوداتکایی برنج سطح زیر کشت از ۵۶۰ هزار هکتار به ۴۸۴ هزار هکتار کاهش می‌یابد، گفت: در مقابل این موضوع، با افزایش عملکرد ضریب خوداتکایی کشور به ۶۵ درصد خواهد رسید، ضمن اینکه هم اکنون این عدد با نزدیک به  ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت  ۵۵ درصد است.

خاکسار اضافه کرد: کاهش مصرف سرانه می‌تواند در تمام این زمینه‌ها کمک زیادی به ما کند. متاسفانه دورریز برنج در کشور بسیار زیاد است و مردم نمی‌دانند برای هردانه برنج چقدر آب مصرف می‌شود و کشاورزان چه زحمتی را برای تولید آن متحمل می‌شوند.

این مقام مسئول در پایان از کاهش سطح زیرکشت برنج در سال‌جاری در کشور خبر داد و اظهارداشت: امسال سطح زیر کشت برنج در استان‌های غیر شمالی حدود ۱۲۰ هزار هکتار بوده که این عدد ۴۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.