رییس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در حوزه هنری باید اقتصاد فرهنگ را پیگیرانه به پیش برد، تصریح کرد: جنگ پیش روی ما جنگ جدی فرهنگی است و ما هم باید در مقابل آن سرزمین دشمن را اشغال فرهنگی كنیم.

سرزمین دشمن را باید اشغال فرهنگی کرد/اقتصاد فرهنگ را جدی بگیریم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دومین روز از بیست و هفتمین نشست سراسری رؤسای مراكز استانی حوزه هنری كه یك‌شنبه ۱۱ مردادماه و با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده مدیر سازمان توسعه سینمایی سوره و دیگر مدیران ستادی و استانی حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینكه هماوردی با جبهه غرب و جبهه مادی گرا یا ماتریالیسم مطالعه جدی می‌خواهد، اظهار كرد: خوب است به جای اینكه بخواهیم تحلیل‌های خود را رسانه‌ای كنیم، برای غنای ذهنی جبهه خودی، میزگردهایی در حوزه هنری برپا كنیم؛ تحلیل زمانی كه مواجهه نظام سلطه با ما در طول زمان‌های مختلف چگونه بوده است و الان با ما چگونه مواجهه دارند.

وی ادامه داد: برخی می گویند كشور ما در جنگ سخت پیروز شد. چرا كه از روزهای اول انقلاب با حلقه های مختلف در جنگ سخت با ما وارد شدند و در شروع انقلاب می‌خواستند ارتش را از ما بگیرند و به فاصله كمتر از یك سال مناطق مختلف ما را به اغتشاش كشاندند و درگیری‌های منطقه‌ای شد و بعد گروه‌های مسلح را به جان منطقه انداختند. و باز هم به جایی نرسیدند و جنگ را بر ما تحمیل كردند و در جنگ سرمایه‌هایی كه می توانست برای سازندگی و عمران و آبادانی صرف شود، برای حفظ و حراست از جان و مال و ناموس مردم و تمامیت ارضی مصرف شد.

خاموشی در ادامه با بیان اینكه امروز مفتخریم موشك‌های «زلزال» ما زلزله در جبهه تكفیری‌ها ایجاد كرده است، عنوان كرد: وزیر خارجه آمریكا چندین بار اعتراف كرد و اخیرا هم در كنگره گفت كه امكان جنگیدن با ایران وجود ندارد. این حرف را كسانی كه باور نداشتند، باید باور كنند.

غرب می‌خواهد نقشه جغرافیایی و انسانی انقلاب اسلامی را محدود كند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان كرد: مفهوم اینكه اعتراف می‌كنند با ایران نمی توان جنگ كرد این است كه در حال طراحی دیگری برای مقابله با كشورمان هستند. طرح دیگری كه غرب و استكبار در مواجهه با انقلاب دارد این است كه نقشه جغرافیایی و انسانی انقلاب اسلامی محدود بماند و از ظرفیت‌های مذهبی خلاف تشیع استفاده كنند و الان هم این كار را انجام می‌دهند. در طول زمان هم این كار را كرده اند و شده یك استان را هم بخواهند به هم بریزند این كار را می‌كنند. داعش و تكفیری‌ها هم در همین راستا تلاش دارند با عملیات‌های انتحاری، مفهوم ایثار و شهادت را برگردانند.

لزوم توجه به اقتصاد فرهنگ در حوزه هنری

وی اظهار داشت: آمارهای ثبت كتاب و تیراژهای كتاب در بازارهای جهانی یك بحث است و اینكه سهم فروش جهانی كتاب را چه كسی دارد هم یك بحث است. طبق آخرین آماری كه دیده‌ام چیزی حدود ۶۲ درصد آمار فروش كتاب فقط برای آمریكاست و دومین رتبه با فاصله انگلستان است و البته به این آمار مشكوك نگاه می‌كنم و باید مطالعه بیشتری صورت بگیرد. در فروش كالاهای فرهنگی در حوزه سینما و انیمیشن این آمارها خیلی جدی‌تر است. در حوزه هنری باید اقتصاد فرهنگ را پیگیرانه به پیش ببریم. اگر رقیب در جبهه مقابل به این امر توجه نشان می دهد ما هم باید همین كار را كنیم. تمریناتی حوزه هنری در عرصه نوشت افزار و محصولات فرهنگی داشت كه خوب بود، اما باید بر روی این فعالیت‌ها فكر كنیم و متخصص دعوت كنیم و كار بیشتری صورت بدهیم. غرب در صنعت سینما سودهای ۵ برابری اعلام می كند و این‌ها نكاتی است كه باید برویم كلاس این تجارت را فهم كنیم.

می‌توان به تبادل جهانی در حوزه فرهنگ و هنر فكر كرد

خاموشی با بیان اینكه می‌توان به تبادل جهانی در حوزه فرهنگ و هنر فكر كرد، گفت: رقبای داخلی نیز كم كم دارند از ما عصبانی می‌شوند و ما هم می‌گوییم هم باید مسیر مفهومی و مضمونی انتخاب كنیم و موظفیم در آن مسیر حركت كنیم و هم اینكه این آثار مطالبه اجتماعی دارد و تصور نكنید هر اثری كه حریم شكن باشد مطالبه اجتماعی دارد. همچنین ظرفیت مفهومی حوزه هنری در تولید آثار كمك می‌كند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاكید بر اینكه اتاق فكرهای غرب برای انسان ایرانی برنامه‌ریزی كرده‌اند، اظهار كرد: همچنین بحث دیگر خصیصه زندگی مادی امروز است. در پس این خصیصه طبق آیات قرآن طغیان وجود دارد. ذهن و هوش انسان‌ها كنار می‌رود و ابزار جایگزین می شود. اگر فلش را از ما بگیرند همه چیزمان می‌رود. اگر در چنین زمانی استفاده می‌كنیم به سمت استفاده از مزایای آن برویم و چنین چیزهایی دست و پا گیر نشود. هواپیما، ماشین و فناوری اطلاعات سبك زندگی ما را حدود ۸۰ درصد تغییر داده است. مهم ترین بخش برای استحاله انسان ها حوزه فرهنگ است و در این حوزه فرهنگ اتفاق فكر موجود است و شهر به شهر برای ما برنامه دارند، همچنان كه ما هم شهر به شهر برای دشمن برنامه داریم.

فرهنگ ما باید گستره سرزمینی‌اش بیشتر باشد

وی همچنین گفت: جنگ پیش روی ما جنگ جدی فرهنگی است. غربی‌ها و استكبار در درون ما یارگیری می‌كنند ما هم باید در درون آن‌ها یارگیری كنیم. آن‌ها سرزمین اشغال می‌كنند، ما هم باید سرزمین اشغال كنیم؛ البته اشغال فرهنگی. یعنی فرهنگ ما باید گستره سرزمینی‌اش بیشتر باشد. باید مرزهای جغرافیای فرهنگی خود را توسعه دهیم و یكی از قرارگاه‌های اصلی فرهنگی كه در جمهوری اسلامی قرار است شكل بگیرد حوزه هنری است.

خاموشی با تاكید بر اینكه باید توجه داشته باشیم چه ارزش‌هایی پیش رو داریم، عنوان كرد: ما سرمایه دفاع مقدس داشتیم، امروز سرمایه «مدافعان حرم» داریم. از این‌ها می‌شود نوشت، نه تنها برای خودمان، بلكه برای سوری ها و افغان ها و ... باید بنویسیم، این ها جغرافیای توسعه یافته فرهنگ كشورمان است. نباید سكوت كنیم و بگوییم فقط برای خودمان كار كرده‌ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.