رییس فرهنگستان علوم پزشکی از تبلیغات دروغین تولید کنندگان شیر خشک که به گفته وی با شست وشوی مغزی پزشکان و خانواده ها همراه است انتقاد کرد و گفت: باید در اماکن عمومی جایگاه هایی برای تغذیه نوزادان با شیر مادر ایجاد شود.

پزشکان و خانواده ها برای افزایش مصرف شیرخشک شست وشوی مغزی می شوند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اجتماعی ایرنا، علیرضا مرندی روز یکشنبه در همایش ترویج تغذیه با شیر مادر در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در علوم غربی، تغذیه با شیر مادر بسیار تبلیغ می شود اما برای ما هیچ توصیه ای بالاتر قرآن نیست که بر تغذیه نوزادان با شیر مادر تأکید کرده و عمل به این دستور الهی اجر دنیا و آخرت را در پی دارد.


وی گفت: تغدیه با شیر مادر ضریب هوشی کودک را بالا می برد، از بسیاری از بیماریها در بزرگسالی می کاهد و موجب ارتقای سلامت جسم و روان کودک و مادر می شود اما دنیا دارد از مسیر ارزش های خانواده انحراف پیدا می کند و در ایران نیز عده ای دنبال رو غرب شده اند.

مرندی ادامه داد: 23 درصد مرگ ومیر نوزادان و کودکان زیر یکسال و زیر پنج سال با تغذیه انحصاری با شیر مادر طی شش ماه بعد از تولد و ادامه آن تا دو سالگی همراه با غذای کمکی کاهش پیدا می کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مهمترین اقدام برای ترویج تغذیه با شیر مادر، آموزش همگانی از طریق رسانه ها و آموزش اختصاصی برای کادر پزشکی است، علاوه بر آن باید جایگاه های اختصاصی برای شیردهی مادران در اماکن عمومی ایجاد شود.

وی ادامه داد: اقدامات بسیاری برای ترویج تغذیه با شیر مادر انجام شده، قوانین زیادی همه از جمله برای افزایش مرخصی زایمان داریم اما برخی دستگاه ها و بویژه بخش خصوصی در این زمینه همکاری نکرده است.

رییس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: نگرانی دیگر این است که بسیاری از تولید کنندگان شیر خشک با تبلیغات دروغین بدنبال افزایش مصرف این محصولات هستند و به دروغ به مردم می گویند که شیر مادر موجب زردی کودک می شود و نه تنها مردم بلکه پزشکان را شست وشوی مغزی می دهند تا مصرف شیر مادر کم و مصرف شیر خشک افزایش یابد.

مرندی گفت: مبارزه با این افراد کار سختی است اما به عنوان کارشناس این رشته با اطمینان می گویم که برای هیچ بیماری نیازی به قطع شیر مادر نیست، مادران باید از لبنیات استفاده کند و هیچوقت تحت تأثیر اطلاعات غلط که از طریق سایت های کم اعتبار اینترنتی پخش می شود، قرار نگیرند.

وی افزود: سودجویان سلامت حتی با اطلاعات غلط بدنبال افزایش سزارین هستند و این مسأله نارسایی های بدو تولد را افزایش داده و موجب افزایش ضریب اشغال بخش های مراقبت های ویژه نوزادان(ان آی سی یو) - NICU - شده است. این مشکلات علاوه بر بیماری نوزادان باعث فشار روانی به مادران شده و گاهی موجب کاهش شیردهی آنان می شود.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: باید همه دستگاه ها و بویژه بخش خصوصی از قانون تمکین کنند. همه باید بدانند که تولد قبل از 39 ماهگی برای نسل آینده خطرناک است و موجب افزیش بار بیماریها می شود.

وی گفت: قانون از دستگاه ها و موسسات خواسته است که بعد از تولد نوزدان دو هفته نیز به پدران مرخصی دهند تا در کنار مادر و نوزاد باشند و به آنها رسیدگی کنند اما باعث تأسف است که اغلب مراکز شغلی به این قانون عمل نمی کنند. بعد از تولد نوزاد، شوهر باید در کنار مادر باشد و این یک اصل علمی است که بی توجهی به آن در جامعه به سلامت خانواده ها آسیب می زند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.