معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: بسط و توسعه گردشگری حلال تنها راه رشد و توسعه صنعت توریسم و رونق اقتصادی کشور است.

گردشگری حلال، تنها راه رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمدعلی زم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری حلال گفت: در ایران به عنوان یک استثناء نادر در جهان، مخالفت های پنهان ذهنی در مورد گردشگری وجود دارد و تحلیل کلی سخنان مخالفان، نشانگر آن است که آنها نگران فساد هستند؛ چرا که گردشگری را مترادف با عیاشی و بی اخلاقی می دانند.


وی افزود: این افراد، دلواپس آن هستند که کشور به دام هولناک لابالی گری گرفتار شود؛ در حالی که در توسعه گردشگری ایران حداقل می توان به سه نوع گردشگری طبیعت، تاریخ و فرهنگ با محوریت تکریم انسان و اخلاق دست یافت. این سه نوع مشتریان گردشگری در جهان، مطلقاً دنبال فساد نبوده ، چرا که به خوبی با قوانین جامعه ایران آشنا هستند و گردشگرانی که در پی کامجویی نفسانی هستند هرگز ایران را مقصد خود نمی دانند.

وی اضافه کرد: احساس مخالفت ناموجه با گردشگری در حدی است که حتی سیاستگزاران و ذینفعان گردشگری داخلی امکان طراحی، تدوین یک برنامه برای تفریحات مشروع در حوزه گردشگری را ندارند.

حجت الاسلام زم تصریح کرد: سالهاست که سرمایه گذاران رغبتی به فعالیت در حوزه گردشگری نشان نمی دهند، چرا که سرمایه گذاری در این حوزه را ناامن و پر ریسک می دانند تا جایی که بزرگترین بخش خصوصی که بیش از دو دهه در کیش سرمایه گذاری احداث هتل و پارک دلفین ها را بر عهده داشت به دلیل رکود این حوزه همه امکانات خود را فروخت و رفت وقتی چنین اتفاقی در یک صنف و یا صنعت رخ می دهد، گرد یأس آن بر سر و روی همه می نشیند.



** گذر جهانگردی به جهان بینی

معاون دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه می توان از جهانگردی به جهان بینی رسید، گفت: از این منظر به همان اندازه که جهان بینی بستر جهانگردی است، جهانگردی هم، می تواند مقدمه تغییر و اصلاح جهان بینی نیز باشد. در قرآن و دین مبین اسلام جهانگردی برخاسته از نوع جهان بینی است و این دو به همچون والد و مولود مؤسس و مکمل وجود یکدیگرند.

حجت الاسلام زم با بیان اینکه اقتدار فرهنگی در پرتو قدرت نظامی به دست نمی آید، اظهار کرد: افراد زیادی هستند که زور دارند اما فاقد حیثیت فرهنگی و اجتماعی هستند.

وی افزود: جامعه و ملتی که از شرایط حاکم بر روزگار خود شناخت عمیق، علمی و جامع اجتماعی نداشته باشد، قادر به تشخیص حفظ منابع ملی و توسعه مصالح وطنی خود نخواهد بود و اقتدار فرهنگی نیز در پرتو شناخت های فرهنگی و رویکردهای اجتماعی به دست می آید.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری حلال تنها حوزه ای است که در کوتاه مدت می تواند ما را به اقتدار فرهنگی برساند، ادامه داد: می توان از مزیت های شناخته شده گردشگری های مرسوم و موسوم جهانی از جمله توریسم سلامت، ورزشی، زیارت و تاریخی در پرتو گردشگری حلال استفاده کرد و از آن به نفع اقتدار ملی و باز شدن راه تفاهم و تعاملات سازنده فرهنگی با جهان و جهانی کردن فرهنگ ایرانی - اسلامی بهره برد.

زم اضافه کرد: گردشگری حلال را در ایران باید به عنوان یک «جنس» و نه یک «نوع» مورد توجه قرار داد، از این رو جنس گردشگری در ایران حلال است و نه این که قسمی از گردشگری حلال و قسم دیگر آن حرام باشد. همانطور که همه زندگی در ایران بر پایه حلال تصویر شده است اما چرا تاکنون این مقوله بسیار مهم در سرزمین پهناور ایران با این پیشینه عظیم تاریخی اجرا نشده است جای سوال و تامل دارد.

حجت الاسلام زم گفت: تاکنون برای پیاده کردن اسلام ناب هزینه های زیادی در کشور و جهان متحمل شده ایم و با اینکه دنیا می داند که ما در پی نوعی خاص از حکومت متکی به قوانین اولیه اسلام و قوانین ثانویه اجتهادی هستیم، اما همچنان نتوانسته ایم برخی از ارزش ها و مصلحت های خود را در ایرانی عملی و آنها را جهانی کنیم.

وی افزود: جهان کنونی، جهان نظریه های خشک نیست، نظریه های موفق آنهایی هستند که توانسته باشند خود را در قالب الگوهای رفتاری بر فرهنگ ها غالب و رایج کنند و گردشگری یکی از الگوهای پذیرفته شده جهانی است که قابلیت غالب شدن و رایج کردن اندیشه خود در جهان را دارد.

وی ادامه داد: خواسته ملت ما اجرای کامل قانون اساسی است که براساس قرآن تنظیم شده و برای زیست و توسعه مادی و معنوی در جهان راه ارائه کرده است.

وی اضافه کرد: قانون اساسی ما را به بهره مندی از الگوهای رشد عقلانی و پیشرفت بشری دارای ابزارهای معروف و شناخته شده، مکلف کرده است و یکی از معروفات برآمده از عقول تکامل یافته بشری در جهان دیروز و امروز و فردا گردشگری است که حداقل نوع حلال آن با همه مقررات شرعی و عقلی و عرفی ما سازگاری دارد و هیچ جزیی از آن با منکرات همنشینی ندارد؛ ضمن اینکه گردشگری حلال را باید مقدمه و راهکاری برای توسعه تجارت، صنعت، لباس، غذا، تفریحات، سینما، موسیقی حلال دانست.



** وجه مشترک دنیای اسلامی با دنیای غیراسلامی

حجت الاسلام زم معتقد است: وجه اشتراک کشور و حکومت اسلامی ما تلاش برای توسعه مشترکات با جامعه جهانی با اولویت کشورهای اسلامی و مردم مسلمان است که از این منظر هم می توان گردشگری حلال را حلقه واسط یکی از آن مشترکات دانست که متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم از این ابزار برای توسعه روابط مشترک با یک و نیم میلیارد مسلمان و حدود 60 کشور اسلامی بهره گیری کنیم.

وی افزود: همه مکاتب، ادیان، فیلسوفان، اغنیا و حتی فقرا هم گشت و گذار را دوست دارند و در واقع گردشگری جزو فطرت الهی انسان است که بسیاری از انبیاء و شخصیت های مطرح در قرآن یکی از فعالیت هایشان گردشگری بوده و حضرت عیسی (ع) یکی از القابش گردشگر(مسیح) بوده است.

معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اظهار کرد: گردشگری آمیخته به لاابالی گری در دنیا برای خود مشتریانی و مقاصدی دارد اما یک و نیم میلیارد جمعیت دنیا که حدود یک چهارم جمعیت دنیا را تشکیل می دهند در پی گردشگری حلالند؛ این جمعیت مسلمان به لحاظ جغرافیایی، اقتصادی، هوش و نبوغ فکری و اندیشه و سابقه تاریخی و منابع علمی جهان متوسط سهم شان بیش از 25 درصد است اما متاسفانه روابط شان با یکدیگر بقدری سرد و بدریخت و بدقواره شده که به اندازه سهم خود در مدیریت جهانی بهره مندی و تاثیرگزاری ندارند.

زم خاطر نشان کرد: با این که گردشگری حلال در دنیای اسلام ناشناخته است و مسلمان ها بر سر اجرای آن به یک عهد و پیمان جهانی دست نیافته اند اما بیش از 10 درصد از درآمد (حدود 1250میلیارد دلار) کلان گردشگری دنیا در سال گذشته به گردشگری حلال اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: صرف نظر از مسایل و منافع مالی نوعا مسلمانها در سفرهای خود در پی برگزیدن توشه های معنوی و آخرتی هستند؛ آنچنان که روایات، سه هدف عمده شامل توسعه امور دینوی، توشه گیری برای آخرت و لذت مشروع شخصی بردن را برای سفرکردن ترسیم کرده است.



** لذایذ گردشگری حلال

معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: مسلمانها تمایل دارند از مصرف غذاهای محلی، دیدن طبیعت های بکر و تازه و دریا، صنایع دستی، لباسهای بومی و محلی در مقاصد گردشگری خود لذت ببرند؛ اینها مزیت ها و تنوعات گردشگری حلال در ایران است که از جمله مشترکات ما با دنیای اسلامی و در مواردی حتی با دنیای غیراسلامی است.



** شناخت حرام ها

حجت الاسلام زم اظهار کرد: حرام ها و نجاست هایی که خداوند در قرآن به آنها اشاره کرده است در محدوده تعداد انگشتان دست و یا اندکی بیشتر نیست، اما در مقابل هزاران حلال پنهان و ناشناخته داریم که کشف و کاربردی کردن آنها به تنوع گردشگری حلال در ایران خواهد افزود؛ با این همه جای این پرسش وجود دارد که چرا و چه کسانی راه دسترسی به این حلال های خداوندی را برای ذی نفعان و متقاضیان آن مسدود کرده اند؟ چرا در این سالیان برای توسعه حلال های الهی نکوشیده ایم و چرا با درآمد از راههای حلال، مشکلاتی از جمله بیکاری و اشتغال کشور را حل نکرده و به اقتصاد مقاومتی جامه خلاق زیبای حلال را نپوشانده ایم؟

معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد افزود: ایران در برهه کنونی نیازمند اشتغال و توسعه اقتصادی و فرهنگی است و اگر تاکنون به الگوی دیپلماسی خلاق فرهنگی و فعال گردشگری حلال دست یافته بودیم شاید متحمل این همه خسارت های سیاسی و اقتصادی نمی شدیم.

وی با بیان اینکه ایران توانسته و همچنان می تواند با زبان صلح با دنیا و حتی دشمنان خود سخن بگوید، ادامه داد: در آیات فراوانی از قرآن پیامبر ما مکلف به تبلیغ، ترویج و انتشار فرهنگ صلح و روشمندکردن ترویج صلح و صلح خواهی شده است. می توانیم فرهنگ را ابزاری برای صلح و گردشگری را روشی برای کاربردی کردن صلح و هنر بدانیم و آنها را احساس مشترک توسعه صلح خواهی و لذت گرایی مشروع کنیم.

وی اضافه کرد: می توانیم ادبیات صلح را پس از به نتیجه رساندن کار بسیار سخت و دشوار توافق هسته ای، وارد زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جهانی کرده و مسلمانان و اسلام را مکتب صلح خواه جهانی معرفی کنیم. باید مدیریت انتشار صلح را در دست بگیریم تا مخالفان مستکبر و صهیونیست نگویند که ایران به خاطر فشارهای تحریم تن به مذاکره داد.

زم همچنین گفت: باید سردمدار صلح فعال، خلاق و دائمی در جهان شویم و برای حل بدبختی های کنونی جهان اسلام و پیشگیری از کشتار بی رحمانه مسلمانان راهکار صلح آمیز خلاق داشته باشیم، مگر پیامبرمان نفرموده است که همه مسلمانها در برابر مظلوم و مقتول واقع شدن یک مسلمان حتی یک انسان مسئولیت مشترک الهی دارند؟ چرا نباید با تغییر نگاه، جریان خشونت علیه اسلام و کشتار مسلمان ها را خاتمه دهیم.



** تاثیر الگو برداری بر گردشگری حلال

معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: جای تأسف دارد که ایران با داشتن پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری چند هزار ساله اکنون در حوزه گردشگری باید به دنبال الگوبرداری از کشورهای جعلی باشد.

حجت الاسلام زم افزود: متأسفانه از زبان برخی شنیده می شود که الگوی خود برای ساخت پارک، خیابان و مبلمان فلان شهر کشور را، فلان شهر جدید الاحداث دنیا قرارداده اند در حالیکه آن کشور کمتر از 30 سال دارد و آنجا الگوی مناسبی برای کشور کهنسالی چون ایران زیبا نیست، این رفتارهای ناشیانه شبیه آن است که یک بزرگسال شیر را در شیشه بچه ریخته و با پستانک بخورد!

وی با طرح این پرسش که چرا باید ترکیه 30 میلیون گردشگر با 70 میلیارد دلار درآمد داشته باشد؟ افزود: بر سر گردشگری حلال در ایران و کشورهای اسلامی چه آمده که باید کشورهایی از جمله آمریکا، کانادا، اسپانیا و هلند، میراث بر گردشگری حلال در یک طبقه هتل خود باشند؟

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته صرفاً با نگاه تجاری و با چشمداشت به بازار گردشگری حلال، سخت در پی تصاحب این بازار و بیرون بردن این گردشگری از کشورهای اسلامی و از جمله ایران هستند.



** بهترین موقعیت های گردشگری حلال در ایران

حجت الاسلام زم گفت: از مجموع یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان، حداقل چند 100 میلیون نفر دلشان برای زیارت بارگاه امام هشتم حضرت ثامن الحجج (ع) می تپد و علاقه مند به حضور در این مکان هستند. بسیاری از برادران و خواهران اهل سنت و نیز از اقلیت های دینی مسیحی را سراغ دارم که از خارج و داخل به زیارت حضرت مشرف می شوند، رأفت و رئوف بودن امام هشتم (ع) یک سرمایه، مزیت و برند جهانی است در این دنیا خشونت زده است که می بایست از آن استفاده کرد. ما با ارائه رفتار و الگوسازی از زندگی این امام رئوف می توانیم ایران را مظهر اسم رحمانیت و رحمیت خداوند معرفی و امامت و ولایت شیعی را مأمن پناه جویان جهان نمایانیم.

وی افزود: دنیای خسته از جنگ، خشونت، بی رحمی، قتل، غارت، بچه کشی، ویرانی و تخریب نیازمند شنیدن یک سرود جانسوز برای صلح پایدار است روزی بود که کلیسا و مسیحیت سرود خوان صلح جهانی بود اما فروریزی هیمنه دروغین مسیحیت سیاسی در عواطف و احساسات جهانی، دنیا را بی سرود خوان کرده است و ایران انقلاب اسلامی می تواند، امروز بهترین مکتب صلح خواه جهانی قلمداد شود. ما نباید زبان و ادبیات مذاکرات هسته ای را ترک کنیم باید به آن به عنوان یک فرصت جهانی و کم هزینه نگاه کنیم و بگوییم ما در همه زمینه ها ملت ها و دولت ها را به صلح با یکدیگر دعوت می کنیم، همانطور که با سیاست های داهیانه مقام معظم رهبری بر پایه خواست ملت و دولت ایران، توانستیم مشکل هسته ای را در یک معامله برد ـ برد حل کنیم.

باید حاضریم شویم مسئله لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و حقوق بشر را با همین زبان و ادبیات حل کنیم و کشتار بی رحمانه و خشونت و غارت را از سرزمین های اسلامی دور کنیم. ما با این زبان توانستیم اتحاد جهانی ـ که تا دو سال پیش علیه ما بود ـ را بشکنیم و اسرائیل و صهیونیسم را در دنیا تنها کنیم. ما باید با تداوم ادبیات هسته ای مانع از پیوند مجدد غرب، صهیونیسم و ارتجاع عرب که مُوجد و مقوی استکبار جهانی هستند، بشویم. نباید بگذاریم اتحاد پسا توافق با محوریت اسرائیل علیه ما دوباره شکل بگیرد. باید بدانیم یکی از عوامل تقویت استکبار، ضعف نگاه و عملکرد نا بهنگام و یا بد ما خواهد بود.

توسعه گردشگری حلال یک راهکار عملی برای دعوت جهانیان به مشاهده ایران رئوف، ایران مهربان و ایران دلسوز به حال انسان است. هر مخالف و منکر مسموم شده از تبلیغات ضد جمهوری اسلامی هم، وقتی به ایران می آید می فهمد که تبلیغات جهانی علیه ایران یک دروغ بزرگ است. هر گردشگر متأثر از فرهنگ انقلاب اسلامی در بازگشت از ایران خاطرات خود را در فضاهای مجازی در معرض دید هزاران بهره بردار و کاربر می گذارد و این خود بهترین فرصت شکوفایی برای دوره فرهنگی پسا هسته ای ماست

وی افزود: ما اگر سالانه برای جذب پنج درصد مسلمانان برنامه ریزی داشته باشیم و شرایطی را فراهم کنیم که پس از زیارت امام رضا (ع)، دو شب را در مناطق شمالی کشور، دو روز را در شیراز و یک روز را برای دیدن اصفهان و سه روز برای دیدن مناطق آزاد وقت بگذارند، تحول عظیمی در حوزه گردشگری بوجود می آید. ما از مزیت تفاوت 50 درجه-ای آب و هوای مناطق آزاد کشور در اغلب فصل های سال هیچ بهره ای نمی بریم، در حالیکه تفاوت آب و هوا یکی از مزیت ها و جاذبه هاست که گردشگری امروز خود را، در گرمای 40 درجه سپری کند و فردایش را در منطقه ای زیره 5 درجه سرما! مصداق اکمل اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبری، همین گردشگری حلال و به اصطلاح قدیمی ها از هوا کره گرفتن!! است.



** شناخت موارد حرام، سوق دهنده توسعه راه های حلال

وی اظهار کرد: برای پیدا کردن دایره حلال احتیاجی به شناخت تمامی موارد و مصادیق آن نیست، بلکه باید محدوده محصور حرام ها را شناسایی و شمارش کنیم تا سیطره و وسعت حلال های الهی نمایان شود.



** موانع پیش روی گردشگری حلال

حجت الاسلام زم با بیان این جمله که من فقط یک مانع در مسیر گردشگری حلال در ایران می بینم و آن احتمالاً مشکل نارسایی ذهنی در فهم این مقوله است، مقوله گردشگری ایران، دچار آسیب و آفت برآمده از این عقب ماندگی های ذهنی است.

زم خاطرنشان کرد: در کشور ما امکانات زیادی است که در این سالها معطل مانده و به سرمایه اقتصادی و یا سرمایه اجتماعی تبدیل نشده است و اگر برای رفع و دفع آن کوشش نکنیم این رکود در سالیان آتی هم ادامه خواهد داشت ما می توانیم با رجوع به تجارب و محصولات عقلانی دیگران به راه میانبر سرمایه سازی مادی و معنوی دست پیدا کنیم و خود را از این مرحله سرمایه سوزی بیرون ببریم.

وی با بیان اینکه، کشور، دچار نارسایی هایی در خصوص بهره برداری از منابع عظیم خدادای است، افزود: یکی از دارایی های ایران عزیز، امکانات، موقعیت های جغرافیایی، فرهنگی، هنری و تمدنی است که باید از آنها به عنوان مزیت های گردشگری استفاده کنیم. متأسفانه کشورهای بی هویت، بی فرهنگ و تاریخ با سرعت عجیب و سرمایه گذاری های کلانی برای خود هویت تراشی دروغین می کنند و در وسط بیابان لم یزرع خود اسمی می گذارند که مثلاً فلان شاعر عرب یک شب را در آنجا بیتوته کرده است و حول آن را تبدیل به یک منطقه توریستی و گردشگری می کنند. در حالیکه کشور ما سرشار از موقعیت های واقعی و راستکی است. کشور ترکیه آرامگاه «مولانا» را به یک شهر توریستی ـ مذهبی تبدیل کرده است در حالیکه هنوز 90 درصد مردم ایران ما نمی دانند ما که آرامگاه حضرت شمس تبریزی استادی که مولانا را پروریده است، کجای ایران است.





** دلیل توقف توسعه گردشگری

حجت الاسلام زم تصریح کرد: در گذشته برخی افراد می گفتند ما انقلاب کردیم که مردم نماز بخوانند و به معنویت برسند، انقلاب نکردیم که برای مردم پل، خیابان و اتوبان بسازیم؛ این افراد ترمز توسعه کشور را کشیدند. همین ها بعدها گفتند که ما توسعه می خواهیم اما از نوع ژاپنی آن بعد هم گفتند اساساً باید توسعه الگوی اسلامی ایرانی خودمان را کشف کنیم فرمون این توسعه را دادند به دست دولت های نهم و دهم و آن را تنها دولت بر آمده از انقلاب دانستند که متأسفانه همه چیز را به روز سیاه نشاند و این «توسعه خودی» را هم نتوانستند عملیاتی کنند و بر سر سیاست های سند چشم انداز 1404 ابلاغی مقام معظم رهبری آن آوردند که به هیچ درصدی از 8 درصد پیش بینی آن سند نرسیدند و فقط 10سال زمان از فرصت بیست ساله از سند را از دست دادند و سوزاندند و فرصت بالندگی و شتاب را در اختیار دشمنان و برخی همسایگان گذاشتند و آنها در این 10 سال تا توانستند پیش رفتند.

وی تصریح کرد: اگر نظارها و دقت ها و دلسوزی های شخص رهبری نبود حتی برخی موفقیت ها و پیشرفت های علمی، هسته ای و نانو هم بدست نیامده بود اما مگر یک تنه ایشان می توانستند همه ابعاد توسعه و رشد این سند را عهده دار باشند.

وی ادامه داد: هر چند روند توسعه ایران با این تفکرات محدود متوقف نشد، اما هزینه اکنون به بعد توسعه افزایش یافته و سرعت توسعه کُند خواهد بود چون که رقبای ما بازار جهانی را اشغال و از آن خود کرده اند و ما با سختی هم نمی توانیم جا پایی برای محصولات (جز نفت و پتروشیمی) مان پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: روزی ما فرصت داشتیم با وام های ارزان قیمت خارجی، با دلار بشکه ای صد دلار، با دلار هزارتومانی، با سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور و با مشارکت آنها می توانستیم در راه آهن، استخراج نفت، پتروشیمی، ترانزیت، بازارهای متقاضی فرش، پسته، زعفران و... کشور را ارزان مدیریت کنیم و توسعه بدهیم و زندگی را بر مردم سهل و آسان کنیم.

وی افزود: اما امروز اگرچه خیلی دیر شده است باید که با همدلی و همزبانی و زیر پرچم اتحاد رهبری و با استفاده از تجربه های تلخ و شیرین 35 ساله گذشته و تکیه بر کارشناسی های دقیق و مزیت های خود، راههای میان بر رشد را بشناسیم، ما باید با سرعت (به دور از عجله) کارشناسان نا امید کشور را امیدوار کنیم و سرمایه، سرمایه داران را در راه توسعه ایران به چرخش در آوریم. باید اساتید اقتصاد، پول، بانک، برنامه ریزی و سازمان مدیریت را که در دولت نهم منکوب و از گردونه خارج کردیم را امیدوار به اهمیت بازنگری کشور و اقتصاد و فرهنگ عقب مانده آن کنیم.

وی افزود: باید با سرعت مضاعف برای رسیدن به 16 درصد رشد (که همه اقتصاددان ها آن را ناممکن می دانند اما معرفت و اراده رهبری و ملت ایران شاید بتواند بخش عمدۀ آنرا محقق کند) فکر و برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم حداقل هشت درصد آن را محقق کنیم!

حجت الاسلام زم، از گردشگری به عنوان تنها راه توسعه امنیت و رشد اقتصادی کشور نام برد و افزود: گردشگری امنیت ملی و حتی منطقه ای و جهانی ما را تضمین می کند و سبب صدور فرهنگ اسلامی و انقلابی ما هم خواهد بود و برای جمعیت بیکار و جویای کار کشور اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد ما باید در شرایط کنونی گردشگری را همچون سینه های پرشیر مادری بدانیم که می تواند فرزند خود را تا لحظه نیاز تغذیه کند. گردشگری را باید مام دلسوز وطن فردای مان بدانیم.

وی ادامه داد: گردشگری و صنایع دستی در سال های گذشته بین وزارتخانه های ارشاد، صنعت و بصورت سازمان های ادغام و تلفیق شده در یکدیگر مختلف دست به دست چرخیده است و اساساً برخورد ما با آن مثل یک بچه سر راهی بوده که از این آسایشگاه به آن آسایشگاه فرستاده ایم از این رو در اثر این فعل و انفعالات بیهوده و خسته کننده بی توجهی ها، سازمان های میراث، صنایع دستی و گردشگری امروزه به سه سازمان تهی از کارشناسان خبره، و فاقد سرمایه های مورد نیاز، و دارای قوانین پژمرده و مقررات راکد تبدیل شده اند که انگار روی دست دولت مانده و نمی داند چه چاره ای برای آنها بیاندیشد.

در دولت گذشته فقط برای برخی ساختمان های آن نقشه کشیدند، تخلیه کردند و فروختند، در حالیکه هر یک از این سه سازمان در صورت رفع مشکلاتشان می توانستند ارمغانی ملی، اقتصادی، فرهنگی و هنری برای کشور عزیزمان بیافرینند.

ما با سازمان صنایع دستی و داشتن حدود 570 نوع صنعت و هنر دستی که بیشی از آنها منسوخ شده است و این همه نیروی خانه نشین، بازنشسته و فاقد اشتغال می توانستیم معادل نیمی از درآمدهای نفتی، درآمد کسب کنیم.



** گردشگری، بهترین پل ارتباطی ملت ها

حجت الاسلام زم گفت: همه ما انسانها با یکدیگر برابر هستیم و چنانچه اختلاف دین و دیدگاه داریم باید حل کنیم و یا در مسیر اداره و رونق کشور هم را تحمل کنیم و گردشگری به عنوان یک موهبت الهی می تواند متضمن حفظ و توسعه منافع مشترک و سرزمینی و ملت ما باشد. گردشگری، بهترین امکان و برترین پل ارتباطی برای شناساندن فرهنگ انقلاب، آداب اسلامی و رسوم ایرانی به دیگر کشورها و ملتهاست.

معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اظهار کرد: اگر بر اساس سند چشم انداز، بتوانیم سالانه 20 میلیون گردشگر خارجی جذب کنیم و هریک از آنها سه هزار دلار در کشورمان خرج کنند درآمد پایدار سالانه کشور حدود 60 میلیارد دلار خواهد شد که این مبلغ بیشتر از متوسط درآمد نفتی کشور تا کنون به شمار می رود این درآمد ثابت و پایدار می توانسته از توطئه های نفتی و طلایی و دلاری جهانی متاثر نباشد و نیازهای اقصادی و امنیت فرهنگی اجتماعی سال های پیش روی ما را تامین کند.

وی، گردشگری حلال را جاده صافی برای رسیدن به دیگر مقاصد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سند چشم انداز توسعه دانست و خاطر نشان کرد: گردشگری حلال نمونه ای از راهکار اتصال اقتصاد ملی ما به اقتصاد جهانی است.



** دیپلماسی گردشگری حلال

معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: گردشگران سفیران فرهنگی کشورشان هستند و با دیپلماسی گردشگری حلال می توان بسیاری از مشکلات را بهبود بخشید.

حجت الاسلام زم افزود: بسیاری از گردشگران خارجی که وارد کشورمان می شوند تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند و در صورت تحقق این موضوع، دیگر بخش های اقتصادی می توانند از فرصت حضور و تقاضای ایشان استفاده کنند کشورما حدود 3500 کیلومتر ساحل دارد که زمینه بسیار خوبی برای جذب گردشگر و توسعه شهرسازی ساحلی است، این شهرهای آبی و کنار آب بهترین جغرافیا برای تحقق سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام رهبری است و هزینه جمعیت نشینی و جمعیت داری در آنها از شهرهای نیم خشک و کویری به مراتب ارزانتر خواهد بود. راهکار توسعه سواحل جز از راه توسعه گردشگری در آنها ممکن نخواهد بود.

وی افزود: ما با هیچ سرمایه ای جز از راه گردشگری نمی توانیم سواحل جنوب، خصوصاً خطه مکران و تنها دریای متصل به اقیانوس (سواحل چابهار) را رونق بدهیم، با رویدادهای ورزشی، هنری و... می توان این سواحل را برای سرمایه گذاران و سرمایه پذیری مستعد کرد.



** بازار گردشگری در ایران

حجت الاسلام زم گفت: تا زمانی که در بازار گردشگری بسته باشد اقتصاد کشور ما رونق نخواهد گرفت و بسیاری از مشاغل خدماتی کم رونق، غیرحرفه ای تعطیل خواهد ماند؛ کمبود هتل، استراحتگاه و وسیله حمل و نقل و... در کشور و به ویژه در حوزه گردشگری، حاصل بازار نامطمئن سرمایه گذاری در گردشگری در سنوات گذشته است.

وی ادامه داد: با راه افتادن گردشگری بیش از 60 نوع شغل فعال می شود و بازاء هر گردشگر (ثابت در سال) سالانه حدود 9 نفر شغل ایجاد می شود این در حالی است که برای ایجاد هر شغل صنعتی حدود100 میلیون تومان سرمایه نیاز است و دولت برای 6 میلیون نفر نیازمند شغل، فاقد چنین سرمایه ای است.

وی افزود: در حالیکه اگر نظام دست و پای اندیشه های مسدود اما تاثیرگذار بر گردشگری را محدود کند مردم در این عرصه وارد می شوند و خود سرمایه گذاری می کنند و ضمن ارائه خدمات، زنجیره توسعه این صنعت را نیز تکمیل می کنند و دولت هم می تواند از درآمدهای مالیاتی ارزش افزوده، مشاغل این بخش خود را تقویت می کند.

وی ادامه داد: در برهه کنونی نقدینگی های بسیاری در بانک های کشور برای کسب چند درصد سود بلوکه شده که اگر صاحبان سرمایه های بانکی، سرمایه گذاری صنعت گردشگری حلال را پایدار و سودآور بدانند به این سمت تمایل پیدا خواهند کرد.



**رابطه گردشگری حلال و اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام زم گفت: همانطور که پیش تر گفتم همه اجزاء گردشگری حلال برگرفته از اقتصاد مقاومتی است و تکیه بر توان داخلی دارد و هیچ بخش از آن متکی بر درآمد نفتی نیست و متوقف بر توطئه های استکباری و محدودیت های تحریم و... نیست و نخواهد بود، فقدان خلاقیت و نبود طراحی و برنامه و عدم اجراء صحیح تنها مانع تحقق ماندگاری و جذاب کردن صنعت گردشگری حلال است.



** مناطق آزاد و گردشگری حلال

معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد همانطور که از نام آنها مشخص است باید آزاد باشند اما انسان های دربند و زندانی شده در افکار منجمد، در همه جا حتی در درون دولت این مناطق آزاد را، دربند کرده اند. اگرچه قانون مناطق آزاد نسبتاً پیشرفته و خوب است و ما جزو نخستین کشورهایی هستیم که به ضرورت داشتن منطقه آزاد دست یافته ایم اما عملکرد غلط و محدود و نارسای دو دهه گذشته این مناطق (جز در مواردی) را ناموفق نشان داده است حتی کسانی در همین دولت به فکر رفته اند که بجای آن که بخود زحمت بدهند اشکالات گذشته را مرتفع کنند می گویند بیاییم مناطق آزاد را تعطیل کنیم.

حجت الاسلام زم اظهار کرد: اگر بند یازدهم اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری که به اصلاح رویه این مناطق اختصاص یافته است، به داد نمی رسید حتماً توطئه تعطیل کردن این مناطق را مخالفان زودتر از اینها به نتیجه رسانده بودند. اگر چه هنوز از زیر خاکستر اندیشه تعطیل ساز، گرمای آتش تعطیل کردن محسوس است.

وی افزود: برای مثال در حالیکه در سال گذشته حجم واردات کشور 52 میلیارد دلار بوده است عده ای می گویند چرا مناطق آزاد واردات می کنند! این در حالی است که کل واردات 7 منطقه آزاد در سال گذشته 300 میلیون دلار یعنی نیم درصد واردات کل کشور بوده است 99.5 درصد واردات دیده نمی شود فقط نیم درصد که طبق قانون یا به تولید رسیده و یا به طور قانونی از طریق مناطق آزاد به کشور وارد شده مورد ایراد قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: مناطق آزاد بهترین جای الگوسازی و به قول امروزی ها پایلوت سازی است. مناطق آزاد در حکم تست پنی سیلین قبل از تزریق است، باید شخصیت نوین و خلاق مناطق آزاد که تا حدودی در قانون و بند یازدهم اقتصاد مقاومتی (ابلاغی مقام معظم رهبری) آمده است، بازیابی و سپس بازسازی و پویا نمایی شود.



** اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری حلال

معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: برای ایجاد گردشگری حلال بیش از 200 صفحه نظریه پردازی تاریخی، دینی، فرهنگی و فقهی شده و در لابلای این صفحات منظور و پیشنهادات خود را برای گسترش گردشگری حلال مطرح کرده ایم. این مطالب برای نظرخواهی و نقد تقدیم بسیاری از بزرگان و مجامع دینی کشور شده و درخواست کرده ایم اگر بدان نقد منفی ندارند کمک کنند تا زمینه های تحقق آن در مناطق آزاد فراهم گردد.

حجت الاسلام زم افزود: در کتاب «آیین جلال در گردشگری حلال» تصور و توهمی که گردشگری را معادل لاابالی گری می داند نقد شده است. و در عین حال ضرورت ها و راهکارهای توسعه، این گردشگری به عنوان مصداقی بارز برای تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح گردیده است.

حجت الاسلام زم گفت: گردشگران دنیا معمولاً پیش از سفر بنا به نیاز و تقاضای خود، مقصد گردشگری خود را مشخص و انتخاب می کنند و در این میان علاوه بر مسلمان ها که مشتری گردشگری لاابالی گری نیستند در آسیا، اروپا و آمریکا فراوانند اشخاصی که سن و سال آنها مقتضی گردشگری عیاشی نیست و دوست دارند فرهنگ، هنر، طبیعت و شهرهای ایران را از نزدیک مشاهده کنند.

معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد افزود: با توجه به گردشگری حلال، مسیر دسترسی به حلال ها، باز می شود و هر چه دامنه حلال توسعه بیابد و جایگزین های مشروع زیاد شود محدوده حرام های الهی بی رونق و کم مشتری خواهد شد. در صورت توسعه و تأکید نظام بر گردشگری حلال، بازنگری در کسب و کار و گرایش به حلال در کشور به سرعت، رونق بیشتری خواهد افزود و در این زمینه تفاوتی بین منطقه آزاد و دیگر جغرافیای کشور وجود نخواهد داشت.



** نخستین کنفرانس ملی گردشگری حلال

معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه قرار است کنفرانس ملی گردشگری حلال در آذرماه امسال با همکاری سازمان ها و دستگاه های گردشگری، فرهنگی، پژوهشی و بخش خصوصی فعال گردشگری و با مشارکت علمی دانشگاه های علامه طباطبایی و تهران برگزار شود، گفت: از اکنون با علما و بزرگان در حال مکاتبه هستیم و از رسانه ها می خواهیم به عنوان عضو تأثیرگذار در این خصوص کمک کرده و زمینه حضور صاحب نظران و کارشناسان در این کنفرانس را فراهم نمایند.

حجت الاسلام زم، هدف از برپایی این کنفرانس را افزایش هم گرایی برای راه یابی به جزئیات و ارایه پاسخ علمی و اخلاقی به مخالفان دلگیر و دلواپس گردشگری حلال که فکر می کنند گردشگری در ایران به زیان منافع ملی و در جهت مخدوش کردن شریعت است، دانست.

وی افزود: در این کنفرانس به طور علمی ثابت خواهد شد که نه تنها گردشگری لاابالی گری در ایران وجود نخواهد داشت، راه حل مساله گردشگری را ممهور به مهر حلال گردشگری دانست.

وی با تاکید بر اینکه توجه به گردشگری راه نجات ملی کشور در حوزه اقتصاد، اشتغال و فرهنگ است، تصریح کرد: ما با تمسک به زبان شریعت و ادبیات قرآن در پی گردشگری حلال و رفع سوء تفاهم و برداشت ها هستیم و می خواهیم با ارائه راهکار تحقق آن نشان دهیم که می توان منافع ملی را حفظ و آن را دو چندان کرد و مناطق آزاد کشور می تواند پایلوت این نوع گردشگری باشد.



** گردشگری حلال در مناطق آزاد

معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد خاطر نشان کرد: 550 روستا در هفت منطقه آزاد کشور (کیش، قشم، ارس، ماکو، اروند، چابهار و انزلی) وجود دارد که این روستاها بسترهای مناسبی برای اجرای گونه ای از گردشگری حلال روستایی در مناطق آزاد به شمار می روند.

وی توصیح داد: ما برای آبادسازی روستاهای این مناطق با محوریت گردشگری حلال تفاهم نامه ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد کرده ایم و با سرمایه گذاری مشترک این بنیاد و هر منطقه و با نگاه اشتغالزایی و توسعه گردشگری روستایی، این روستاها آباد خواهند شد و جامعه محلی آنها برخوردار از آموزش های زبان، طبخ و سرو انواع غذا، احیاء آداب و رسوم بومی و رفتار شناسی و بازیافت و تولید هنر و صنایع دستی و فرهنگ فولکلور خود خواهند بود. در مواردی اقدامات نرم افزاری و تشکیل کلاس های آموزشی آنها انجام شده است.

بیش از یکسال است که در برخی روستاهای مستعد این مناطق طرح مقدماتی ایجاد «کاشانه میهمان» با هدف اختصاص بخشی از اتاق ها و فرصت های محیطی خانه های روستایی برای پذیرایی از گردشگران اجرا شده است. این طرح، زمینه ساز توسعه گردشگری روستایی است و تا هم اکنون، تا حدودی با موفقیت روبرو بوده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.