پایگاه خبری میدل ایست آی از همکاری آمریکا، انگلیس و ترکیه به عنوان اعضای اصلی ائتلاف به اصطلاح ضد داعش با این گروه ترویستی در زمینه قاچاق نفت و حفظ بازار سیاه آن خبر داد.

 ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، حامی مالی داعشی ها

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارش اخیر خود نوشت: بر اساس اظهارات مقام های کرد، ترک و عراقی، اقلیم خود مختار کردستان در عراق و تشکیلات اطلاعاتی در ارتش ترکیه، با حمایت انگلیس و آمریکا از روند قاچاق نفت توسط گروه تروریستی داعش و نیز ارسال اسلحه به این گروه حمایت کرده اند.


شرکت نفتی انگلیسی-ترک جنل انرژی که در اقلیم خودمختار کردستان عراق فعالیت می کند و از حمایت و پارلمان دولت انگلیس برخوردار است یکی از شرکت هایی است که روند قاچاق و فروش نفت توسط داعش را به ترکیه تسهیل می کند.

میدل ایست آی نوشت: رابطه میان شرکت های نفتی کرد و انگلیسی و سیاستمداران ارشد این کشور تناقض در سیاست های آن ها به ویژه در زمینه جنگ علیه تروریسم را برجسته می سازد.

یکی از منابع اصلی مالی داعش درآمد از طریق قاچاق نفت خام است. داعش تقریبا 60 درصد از منابع نفتی عراق شامل هفت مرکز تولید را در این کشور تحت اشغال خود دارد.

داعش از طریق ایجاد شبکه پیشرفته ای از واسطه ها و دلالان در منطقه کردستان عراق و نیز در ترکیه توانسته است روزانه 45 هزار بشکه نفت به فروش رسانده و بالغ بر 3 میلیون دلار در روز پول نقد را از فروش زیر قیمت این محصول به جیب بزند.

برخی مقام های عراقی، کرد و ترک تشکیلات اقلیم کردستان و دولت ترکیه را به نادیده گرفتن عامدانه روند قاچاق این کالا متهم می کنند.

تنش میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در بغداد بر سر کنترل و فروش منابع نفتی این منطقه تشدید شده است. مقام های کرد میدان های نفتی این منطقه را ابزار تقویت خودمختاری خود می دانند و بغداد نیز معتقد است که فروش کلیه منابع نفتی این کشور باید در کنترل دولت مرکزی باشد.

تنش ها در این زمینه با فروش یک جانبه نفت توسط اقلیم خودمختار کردتسان به ترکیه و دور زدن بغداد تشدید شده است.

بر اساس این گزارش، به رغم انکار مساله همکاری با دلالان نفتی از سوی کردها و دولت ترکیه و شرکت آن ها در عملیات مقابله با این فعالیت ها، شواهد نشان می دهد که فساد و همکاری های قاچاقی در سطوح بالای دولت ترکیه و مقام های اقلیم کردستان ادامه دارد.

به گفته مقام ارشد در حزب الدعوه عراق، عوامل کرد و حتی پیشمرگ ها در اوایل حمله داعش به عراق در سال گذشته به صورت مخفیانه راه را برای قاچاق نفت این کشور توسط داعش از طریق کردستان باز کردند.

بر اساس اظهارات این مقام عراقی، دولت ترکیه نقشی مهم در کمک به داعش برای قاچاق نفت عراق ایفا کرده است و آمریکایی ها نیز از این نقش به خوبی مطلع هستند.

مقام های دولت و پارلمان ترکیه هم این اظهارات را تایید می کنند. یک مقام نزدیک به تشکیلات سیاسی در آنکارا از حمایت ترکیه از گروه های تروریستی مخالف با دولت بشار اسد به عنوان عامل اصلی ظهور و تقویت داعش یاد کرد.

به گفته وی، ترکیه به عنوان عضو دیرینه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بخشی از ائتلاف ضد داعش است و در آموزش گروه هایی که شورشیان 'میانه رو' نامیده می شوند تحت نظارت آژانس های اطلاعات نظامی غرب مشارکت داشته است.

این مقام مطلع درباره تناقض میان سیاست های ترکیه در زمینه اجازه قاچاق از طریق مرزهای مشترکش با سوریه از یک سو و عملیات مبارزه با قاچاق، این شیوه را سیاست دولت اردوغان برای گسترش نفوذش در منطقه دانست و گفت که اقدام نظامی علیه داعش با هدف از میان بردن زیرساخت های این گروه صورت نمی گیرد، بلکه آنکارا به صورت گزینشی این حملات نمایشی را اجرا می کند.

میدل ایست آی افزود: علی ادیب اوغلو یک مقام پارلمانی ترکیه سال گذشته از قاچاق 800 میلیون دلار نفت داعش به ترکیه خبر داد. بیش از یک هزار نفر از شهروندان این کشور تاکنون به داعش در سوریه و عراق پیوسته اند. به گفته ادیب اوغلو هردو مورد با تایید اطلاعات ارتش ترکیه صورت گرفته است.

از سوی دیگر ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت فرمان آمریکا نیز کاروان های عظیم نفتکش های حامل نفت داعش را هدف قرار نمی دهد و همین امر عملیات انتقال نفت را حتی در روشنایی روز امکان پذیر می سازد.

بر اساس این گزارش، شرکت های نفتی انگلیسی از جمله جنل نیز در تولید و انتقال نفت قاچاق داعش مشارکت داشته اند.

میدل ایست آی افزود: وزارت خارجه انگلیس از پاسخگویی درباره مناسبات دولت این کشور با مقام های منطقه ای کردستان و نیز شرکت های درگیر در تشکیلات قاچاق نفت و بازار سیاه این کالا طفره رفته است. با این حال، علاقمندی شرکت های آمریکایی و انگلیسی به بهره برداری از منابع نفتی کردستان عراق این سوال را در اذهان ایجاد می کند که آیا حمایت لندن و واشنگتن از روابط نفتی اقلیم کردستان عراق و ترکیه، تلاش هایی که تحت عنوان جنگ علیه داعش نام گرفته است را تضعیف نمی کند؟

این سوالی است که دولت های آمریکا و انگلیس هیچ یک مایل به پاسخ دادنش نیستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.